LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opschorten verzekering en toch premie betalen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
whoeha
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2016 20:57

Opschorten verzekering en toch premie betalen

Ongelezen bericht door whoeha »

Ik heb een verzekering voor mijn boot afgesloten en ben door financiële problemen achter geraakt met het betalen van de premie. Na drie maanden de premie niet betaald te hebben kreeg ik de melding dat de verzekering opgeschort was. Pas zes maanden later kon ik het achterstallige bedrag betalen. In die tussentijd ben ik niet verzekerd geweest. Echter is er gedurende die 6 maanden wel iedere maand premie van m'n rekening afgeschreven. Ik heb contact opgenomen met de verzekeraar met de melding dat ik 6 maanden premie heb betaald voor een dienst die ik niet gekregen heb. Natuurlijk hebben ze daar geen oren na en proberen ze zich te verbergen achter de algemene voorwaarden. Daar staat echter alleen in dat opschorten van de verzekering niet de verplichting weghaalt om achterstallige premie alsnog te betalen. Dat heb ik dus gedaan maar ook nog de premie van de afgelopen 6 maanden waar ik dus geen verzekering heb gehad. Kan en mag dat allemaal?

Hier staan de algemene voorwaarden van de desbetreffende verzekering

Dirkie
Berichten: 2954
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Opschorten verzekering en toch premie betalen

Ongelezen bericht door Dirkie »

Volgens mij is het zo dat bij achterstand de verzekering wordt opgeschort totdat U weer helemaal bij bent met betalen. M.a.w. als U 3 maanden niet betaald en daarna weer iedere maand wel, dan blijft U een achterstand houden van 3 maanden en dus blijft de verzkering ook opgeschort.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Opschorten verzekering en toch premie betalen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Artikel 13 Premiebetaling
De premie voor deze ....verzekering wordt door
EOC voldaan. ( deze quote is vd rechtsbijstand, maar is overal gelijk)
1. Verzekerde moet de premie en alle daaraan verbonden
belastingen, kosten, toeslagen en dergelijke uiterlijk op
de vervaldatum als genoemd in de premienota hebben
betaald. Bij niet­tijdige betaling wordt de dekking geschorst
vanaf de vijftiende dag na dagtekening van de schriftelijke
aanmaning en werkt terug tot de eerste dag van de periode
waarover de premie niet is betaald. De dekking gaat weer
in op de dag volgend op die waarop de betaling van het
verschuldigde volledig is ontvangen.

Helder lijkt mij.... niet geroyeerd, verzekering loopt door maar er is geen dekking. Overigens is dit bij alle verzekeringen zo.

Als ze dat anders zouden doen dan kan een verzekerde er gewoon voor kiezen een x aantal maanden van het jaar gewoon niet te betalen....

whoeha
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2016 20:57

Re: Opschorten verzekering en toch premie betalen

Ongelezen bericht door whoeha »

Zo helder is het volgens mij niet. Ik liep inderdaad achter met het betalen van de premie. Vervolgens kiest de verzekeraar ervoor de dekking te stoppen (dat staat ook in hun voorwaarden) en leveren ze dus geen dienst. Ik heb nu wel ruim een half jaar betaald voor een dienst die ik niet gekregen heb. Als ik in dat half jaar dus schade had gehad had ik niet bij m'n verzekeraar aan kunnen kloppen. Waar heb ik nu al die tijd voor betaald?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Opschorten verzekering en toch premie betalen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

u moet betalen omdat u zich aan het contract moet houden.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opschorten verzekering en toch premie betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik antwoord gewoon even in rood, is deze keer wel zo makkelijk.
whoeha schreef:Zo helder is het volgens mij niet.
Volgens mij wel

Ik liep inderdaad achter met het betalen van de premie.
Daar koos je zelf voor, of de reden wel of niet plausibel was. Kun je de maatschappij niet verwijten.

Vervolgens kiest de verzekeraar ervoor de dekking te stoppen (dat staat ook in hun voorwaarden) en leveren ze dus geen dienst.
Dat kon je van tevoren weten, en wat is daar mis mee? Had je een dienst willen krijgen voor iets waar je op dat moment niet voor betaalde?

Ik heb nu wel ruim een half jaar betaald voor een dienst die ik niet gekregen heb.
Dat was dus een eigen keuze, of de reden wel of niet plausibel was.

Als ik in dat half jaar dus schade had gehad had ik niet bij m'n verzekeraar aan kunnen kloppen.
Dat is dus het gevolg van je eigen keuze.

Waar heb ik nu al die tijd voor betaald?
Leergeld. Zorg dat je je nota's op tijd betaald.
Je kunt overigens niet verwachten dat, als je schade hebt, je ineens een paar maanden achterstallige premie betaalt, en voilá, daar krijg je zomaar je schade vergoed. Dat begrijp je toch zeker wel?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opschorten verzekering en toch premie betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

whoeha schreef:Kan en mag dat allemaal?
Ik verwacht dat u via een rechtsgang ongelijk zou krijgen. Dat u gelijk krijgt is niet helemaal uitgesloten, maar u kansen daarop zijn slecht.
Frantic2 schreef:u moet betalen omdat u zich aan het contract moet houden.
Hij moet betalen omdat hij een contract heeft.

Gesloten