Pagina 1 van 1

Audible / Amazon - slechte service

Geplaatst: 16 jun 2016 13:51
door handers
Van iemand die weet dat ik van luisterboeken hou, kreeg ik een abonnement voor zes boeken bij het Engelse Audible, een Amazon bedrijf. Na een halve middag prutsen om een boek gedownload te krijgen op mijn computer, blijkt dat ik het alleen maar kan beluisteren als ik aan die computer zit (tenzij ik allerlei app's ga downloaden, wat ik niet wil, en boevendien het is òf het een òf het ander, ik kon het ook niet op mijn iPod importeren). Mijn beklag gedaan, en gevraagd om de gulle gever het geld voor 5 boeken terug te geven.
Als gebruikelijk met grote bedrijven, je krijgt geen antwoord. Nul, niks: ze hebben hun geld binnen en dan is de kous af. Trap er niet in bij Audible en Amazon, tenzij je van te voren héél goed weet wat je wil en hoe je een product wil gebruiken.

Re: Audible / Amazon - slechte service

Geplaatst: 16 jun 2016 15:40
door GJvdZ
Er staat duidelijk bij de Getting Started dat je een app moet installeren. Dat is onderdeel van de dienst. Als jij dat niet wil prima, maar dan moet je ook Audible niet zwart gaan maken. Dan moet je een andere e-book dienst kiezen.

Wat is er eigenlijk op tegen om een bepaalde app te installeren om het te kunnen gebruiken?

Re: Audible / Amazon - slechte service

Geplaatst: 26 jun 2016 22:19
door handers
Beste GJvdZ - als je Audible in bescherming wil nemen (waarom eigenlijk?) ga dan wel in op wat ik schreef: het gaat om luisterboeken, en die zijn zo extreem beschermd dat als je eenmaal hebt gekozen voor een bepaalde vorm, je er verder alleen maar in die vorm naar kunt luisteren: in mijn geval dus op de plek waar een vaste computer staat. En die functie zit dan ook nog heel goed verstopt op de site, want eigenlijk wil het bedrijf al je gegevens inzien die op je telefoon staan. Bij een computer is dat al veel lastiger.
Als ik een luisterboek op CD's koop, ben ik daarna vrij om die af te spelen in mijn auto, op de stereo op op een draagbare cd-speler. Audible is zo ongelofelijk bang dat je op meer apparaten luistert, dat ze dat allemaal onmogelijk maken. Het enige dat ik kan doen is het hele boek afspelen en dan tegelijk opnemen, om er ook bijvoorbeeld in de auto naar te kunnen lusiteren. En, als je in de Audible-vorm koopt ben je je geld kwijt, want er wordt door het bedrijf verder niet op klachten gereageerd. Uiteraard, herhaal ik: ze hebben hun geld te pakken, dus waarom zou je je dan nog verder ergens om bekommeren?

Re: Audible / Amazon - slechte service

Geplaatst: 26 jun 2016 22:58
door newmikey
handers schreef:Van iemand die weet dat ik van luisterboeken hou, kreeg ik een abonnement voor zes boeken bij het Engelse Audible, een Amazon bedrijf. Na een halve middag prutsen om een boek gedownload te krijgen op mijn computer, blijkt dat ik het alleen maar kan beluisteren als ik aan die computer zit (tenzij ik allerlei app's ga downloaden, wat ik niet wil, en boevendien het is òf het een òf het ander, ik kon het ook niet op mijn iPod importeren). Mijn beklag gedaan, en gevraagd om de gulle gever het geld voor 5 boeken terug te geven.
Als gebruikelijk met grote bedrijven, je krijgt geen antwoord. Nul, niks: ze hebben hun geld binnen en dan is de kous af. Trap er niet in bij Audible en Amazon, tenzij je van te voren héél goed weet wat je wil en hoe je een product wil gebruiken.
Audible beveiligt zijn boeken met DRM en daar maken ze géén geheim van. DRM verwijderen is, zeker in de VS, illegaal. Hoe het er in Europa mee staat weet ik eigenlijk niet. De beste manier om DRM te verwijderen is eigenlijk te weigeren iets aan te schaffen wat met DRM beveiligd is of dat nu boeken, software, muziek of andere content is.

Dat ze niet aan uw verzoek tegemoet willen komen lijkt me vrij normaal, anders hadden ze die moeite om hun content te beveiligen niet hoeven te doen. Dat u dit voor aankoop had kunnen weten is ook een open deur. U klacht is dus ongegrond maar leer er van: koop gewoon geen DRM beveiligde content meer.

Re: Audible / Amazon - slechte service

Geplaatst: 19 jul 2016 10:13
door handers
Newmikey, dank voor je reactie - het is NIET zo dat ik voor aankoop wist dat audible luisterboeken zo afschermt, dat ik ze alleen maar zittend aan mijn computer kan luisteren, of anderszins maar op één apparaat, dat ik van te voren moet kiezen (en zonder dat dat eerst wordt vermeld). Het is net zoiets als dat je een papieren boek koopt, maar er alleen maar in mag lezen bij één speciale bushalte (en dan mag er niemand in de buurt zijn, want stel je voor dat een ander zou meelezen) of alleen maar op de wc. Ik kreeg die boeken overigens cadeau, en nee, ik wist niet dat audible/amazon dit soort idiote en klantonvriendelijke "beveiliging" toepast (en als je vragen stelt, dan maar dowmweg niet reageert). Het mag zijn dat het bedrijf "er geen geheim van maakt", op de website staat op geen enkele manier vermeld dat er zo extreme beperkingen zijn, nadat je hebt betaald.
Maar intussen heeft de bank waarmee de boeken werden betaald volledig erkend dat de fout bij audible/amazon ligt, en heeft de gulle gever het geld terug gekregen. Zoals ik hierboven al schreef, van het bedrijf zelf krijg je geen enkele zinvolle reactie.