Op 10 juni kreeg ik van de ABN AMRO een brief over mijn hypotheek.
Ik heb in het verleden bij de Fortis een hypotheek afgesloten. Deze is op een gegeven moment overgenomen door ABN AMRO.
In de brief staat dat ze de hypotheken van Fortis nu administratief gaan omzetten naar het ABN AMRO systeem om mij als klant beter van dienst te kunnen zijn. Nou merk je daar als klant niks van volgens mij en is het alleen voor ABN handiger maar ok. Ik had de brief eigenlijk al opzij gelegd omdat ik de deur weer uit moest. De volgende ochtend bij het ontbijt las ik hem nog eens en toen voel mij op omdat ze de incasseringsdatum 1 dag vervroegen, van de 2e naar de 1e van de maand, ze de incassering van 1 juli (over juni) gingen overslaan. Op 2 augustus wordt 1juli tm 1 augustus geincasseerd. De gemiste termijn wordt aan het einde van de hypotheek verrekend. Dit heeft geen fiscale gevolgen volgens de brief. My ass! Natuurlijk heeft dat gevolgen.
Je betaald minder aan je hypotheek rente in 2016 en eventueel minder aflossing dus aan het einde van het jaar is dat bedrag op je aangifte lager, waardoor je minder terug krijgt, waar je wel rekening mee moet houden. Zeker als je een voorlopige teruggave hebt! Daarbij is het niet prettig om aan het einde van je hypotheek, of verkoop van je huis, bij de afrekening nog eens even een maand extra mag betalen.
Ik belde de klantenservice op die hiervoor bestemd was via het telefoonnummer in de brief. De mevrouw vertelde dat mijn interpretatie van de brief onjuist was. Op 1 augustus zou ook de termijn van 1 juli geïncasseerd worden. En zodoende zou er geen fiscaal gevolg zijn. Ok gerust gesteld dacht ik. Maar wel stom hoe die brief is opgesteld dacht ik. Dus ik een bericht gestuurd via de abn amro website, want ze zouden zo veel mensen op het verkeerde been zetten.
Een paar uur later word ik door iemand van de ABN AMRO gebeld. De informatie van die mevrouw was niet correct. Ik ga inderdaad dit jaar 1 maand minder rente betalen en daardoor klopt mijn voorlopige teruggave dus niet.
Kan een bank dit zo maar doen ???
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheek (ABN) slaat een maand incassering over
Re: Hypotheek (ABN) slaat een maand incassering over
en wat dan nog? volgend jaar even je aangifte aanpassen, en klaar is het.
waarom al die drukte?
waarom al die drukte?
Re: Hypotheek (ABN) slaat een maand incassering over
nou en!! je krijgt minder terug omdat je ook minder rente betaald hebt. zolang je de teveel ontvangen belasting niet uitgeeft is er toch niks aan de hand?MMtje schreef:en daardoor klopt mijn voorlopige teruggave dus niet.
Kan een bank dit zo maar doen ???
Re: Hypotheek (ABN) slaat een maand incassering over
The cure : het gaat om de aangifte van dit jaar..
De bank geeft niet helemaal correcte informatie. Er staat dat er geen fiscale gevolgen zijn. Die zijn er dus wel.
En als je er dan over belt geeft een medewerker je compleet verkeerde info. Het is dat ik nog een mail gestuurd had, dat iemand dat corrigeerde.
Foute info geven is niet ok, zeker niet van een bank
De bank geeft niet helemaal correcte informatie. Er staat dat er geen fiscale gevolgen zijn. Die zijn er dus wel.
En als je er dan over belt geeft een medewerker je compleet verkeerde info. Het is dat ik nog een mail gestuurd had, dat iemand dat corrigeerde.
Foute info geven is niet ok, zeker niet van een bank
Re: Hypotheek (ABN) slaat een maand incassering over
Nee dat doen ze dus niet, dat heeft die meneer duidelijk aangegeven. Ze rekenen die termijn af als je je huis verkoopt/ aan het einde van de hypotheek.MichielFRL schreef:ABN AMRO schrijft het veel te moeilijk.
Bij Fortis zal je vooraf betaald hebben, bij ABN AMRO betaal je achteraf.
De termijn december wordt 31-12 geïncasseerd i.p.v. 01-01 zodat deze in hetzelfde jaar valt.
Re: Hypotheek (ABN) slaat een maand incassering over
nou ok, dit jaar dan. als het niet klopt krijg je van de BD wel een correctie.MMtje schreef:The cure : het gaat om de aangifte van dit jaar..
De bank geeft niet helemaal correcte informatie. Er staat dat er geen fiscale gevolgen zijn. Die zijn er dus wel.
En als je er dan over belt geeft een medewerker je compleet verkeerde info. Het is dat ik nog een mail gestuurd had, dat iemand dat corrigeerde.
Foute info geven is niet ok, zeker niet van een bank