Oneens met factuur over erf-afscheiding
Geplaatst: 20 jun 2016 21:53
Mede forum gebruikers!
Wil proberen hier wat raad en daad bij elkaar te krijgen, want we hebben een langlopend probleem met een schutting dat geplaatst is.
Het was tijd voor nieuwe schuttingen, samen met een viertal buren wouden we een hout-beton schutting laten plaatsen, totaal zo'n 30 meter en twee nieuwe poorten.
Hiervoor hebben we flink rond-gekeken, met de volgende eisen:
- Aantrekkelijke prijs
- Snelle levering/plaatsing
We terecht gekomen bij een installateur (de zaak loopt nog, vandaar geen namen) welke obv een 'officiële' offerte aangaf dat hij direct het volgende weekend de werkzaamheden kon uitvoeren voor eenzelfde bedrag (zo'n EUR 3.000). Op vrijdag avond alle bestaande schuttingen verwijderd, maar helaas kregen we op zaterdag een reactie dat de installateur ziek was geworden. Kan gebeuren.
Het bleef enkele dagen/weken stil; en na een week of vier is meneer dan toch maar eens begonnen.
Hij kwam op een vrijdag ochtend aan met een aanhanger vol betonpalen, panelen, lateien, etc. IN ZIJN EENTJE!.
Dit was eigenlijk al het moment waarop wij hadden moeten zeggen 'jammer joh'. Maar goed, het weer was lekker, dus hebben we hem even flink geholpen (helaas was 1 van de 4 buren welke het offerte-contact heeft gehad zelf met vakantie ).
Na de tweede 'werkdag' (zaterdag avond) waren de rechte schuttingsdelen voor het grootste gedeelte geplaatst; hadden we stijve ruggen, blaren op de handen, maar was onze band met de buren flink versterkt (we blijven positief ).
Wat er nog moest gebeuren:
- plaatsen van de twee nieuwe poorten (iedereen kon nu in/uit de woning)
- herstellen van een bestaande poort (hoefde niet vervangen te worden)
- bevestigen van de panelen aan de woningzijde (zat nu nog op 1 kant aan de betonpaal vast)
Helaas weer een radiostilte van ruim een week (geen reacties op bellen, sms, etc).
Op een namiddag ergens op dinsdag was hij weer op komen dagen en begonnen met het afhangen van de poorten.
Hij had zich niet gemeld, waardoor ik er later achter kwam dat de poort onjuist hing zo:
- hing hij ruim 20 cm van de grond
- was er een dikke 4-5 cm tussenruimte tussen poort/paal
- kon de poort voor max. 70-80 graden geopend worden
- en klemde de deur binnen 2 dagen.
Toen met een buurman de wijk doorgelopen op zoek naar vergelijkbare systemen; en gevonden. Hier kwamen meerdere issues naar voren:
- de lateien zijn tussen 2 buren 'op' de grond geplaatst en niet ingegraven waardoor er niet alleen een hoogteverschil tussen links/rechts is, maar ook een stuk behoorlijke instabiliteit.
- de panelen zitten op 2 plekken bevestigt (boven/onder). Enkele panelen staan nu al krom vanwege het gewicht.
- doordat de laatste panelen niet aan de woning waren bevestigd zijn deze met de eerstvolgende windvlaag 'gebroken'.
Wat we ondertussen zelf gedaan hadden:
- het correct afhangen van de poort (met voorbeelden in de wijk, hebben we de poort wel goed kunnen hangen, kan nu ook volledig open, zijn geen kieren meer en hangt strakker bij de grond).
- het herstellen van de 'kapotte' panelen ten gevolge van de windvlaag
- bevestigen van de panelen aan de woning dmv hoekprofielen
Op 11 juni kregen we plots een rekening. Niet gespecificeerd, maar wel met het verzoek of we binnen 7 dagen willen betalen anders worden er administratiekosten in rekening gebracht.
Met de hele historie, de slechte communicatie en het feit dat de werkzaamheden niet alleen 'fout' zijn, ook nog eens 'niet af' zijn ben ik er wel klaar mee. Ondertussen zijn we met zijn allen wel dermate 'handig' geworden dat we de laatste zaken (zoals het verlagen van de schutting welke te hoog zit) zelf kunnen doen. Hieronder de concept-brief dat ik wil sturen:
Betreft: klacht over de rekeningen x, x, x, x
Geachte heer XXX,
Op 11 juni ’16 ontvingen wij van u een reeks rekeningen. U berekent aan ons de volgende kosten: EUR 170 + EUR 1.000 + EUR 935 + EUR 745 (totaal: EUR 2.850). Met deze brief laat ik u weten dat ik het niet eens ben met de hoogte van de rekening omdat:
o ik de vordering in zijn geheel betwist, daar er geen gespecificeerde rekening is gestuurd;
o De werkzaamheden onjuist zijn uitgevoerd;
o De werkzaamheden niet zijn afgerond.
Omdat we de kosten niet onnodig hoog wil laten oplopen zijn we bereid een bedrag van EUR XXXX over te maken voor de vergoeding van de aangeschafte materialen. We hebben hiervoor een gespecificeerde rekening van uw leverancier reeds mogen ontvangen. We zullen tevens de werkzaamheden op vakbekwaamheid laten beoordelen door een derde onafhankelijke partij en op basis van dit oordeel overgaan tot een eventuele vervolgprocedure.
Ik verzoek u mij binnen twee weken schriftelijk te laten weten hoe u mijn klacht over deze rekening oplost, mocht u het niet eens zijn met de genomen actie mag u natuurlijk de aangebrachte wijzigingen terug brengen naar de oorspronkelijke staat.
Met vriendelijke groet,
Wat is jullie advies (sorry voor de muur-van-tekst )?
Maurice
Wil proberen hier wat raad en daad bij elkaar te krijgen, want we hebben een langlopend probleem met een schutting dat geplaatst is.
Het was tijd voor nieuwe schuttingen, samen met een viertal buren wouden we een hout-beton schutting laten plaatsen, totaal zo'n 30 meter en twee nieuwe poorten.
Hiervoor hebben we flink rond-gekeken, met de volgende eisen:
- Aantrekkelijke prijs
- Snelle levering/plaatsing
We terecht gekomen bij een installateur (de zaak loopt nog, vandaar geen namen) welke obv een 'officiële' offerte aangaf dat hij direct het volgende weekend de werkzaamheden kon uitvoeren voor eenzelfde bedrag (zo'n EUR 3.000). Op vrijdag avond alle bestaande schuttingen verwijderd, maar helaas kregen we op zaterdag een reactie dat de installateur ziek was geworden. Kan gebeuren.
Het bleef enkele dagen/weken stil; en na een week of vier is meneer dan toch maar eens begonnen.
Hij kwam op een vrijdag ochtend aan met een aanhanger vol betonpalen, panelen, lateien, etc. IN ZIJN EENTJE!.
Dit was eigenlijk al het moment waarop wij hadden moeten zeggen 'jammer joh'. Maar goed, het weer was lekker, dus hebben we hem even flink geholpen (helaas was 1 van de 4 buren welke het offerte-contact heeft gehad zelf met vakantie ).
Na de tweede 'werkdag' (zaterdag avond) waren de rechte schuttingsdelen voor het grootste gedeelte geplaatst; hadden we stijve ruggen, blaren op de handen, maar was onze band met de buren flink versterkt (we blijven positief ).
Wat er nog moest gebeuren:
- plaatsen van de twee nieuwe poorten (iedereen kon nu in/uit de woning)
- herstellen van een bestaande poort (hoefde niet vervangen te worden)
- bevestigen van de panelen aan de woningzijde (zat nu nog op 1 kant aan de betonpaal vast)
Helaas weer een radiostilte van ruim een week (geen reacties op bellen, sms, etc).
Op een namiddag ergens op dinsdag was hij weer op komen dagen en begonnen met het afhangen van de poorten.
Hij had zich niet gemeld, waardoor ik er later achter kwam dat de poort onjuist hing zo:
- hing hij ruim 20 cm van de grond
- was er een dikke 4-5 cm tussenruimte tussen poort/paal
- kon de poort voor max. 70-80 graden geopend worden
- en klemde de deur binnen 2 dagen.
Toen met een buurman de wijk doorgelopen op zoek naar vergelijkbare systemen; en gevonden. Hier kwamen meerdere issues naar voren:
- de lateien zijn tussen 2 buren 'op' de grond geplaatst en niet ingegraven waardoor er niet alleen een hoogteverschil tussen links/rechts is, maar ook een stuk behoorlijke instabiliteit.
- de panelen zitten op 2 plekken bevestigt (boven/onder). Enkele panelen staan nu al krom vanwege het gewicht.
- doordat de laatste panelen niet aan de woning waren bevestigd zijn deze met de eerstvolgende windvlaag 'gebroken'.
Wat we ondertussen zelf gedaan hadden:
- het correct afhangen van de poort (met voorbeelden in de wijk, hebben we de poort wel goed kunnen hangen, kan nu ook volledig open, zijn geen kieren meer en hangt strakker bij de grond).
- het herstellen van de 'kapotte' panelen ten gevolge van de windvlaag
- bevestigen van de panelen aan de woning dmv hoekprofielen
Op 11 juni kregen we plots een rekening. Niet gespecificeerd, maar wel met het verzoek of we binnen 7 dagen willen betalen anders worden er administratiekosten in rekening gebracht.
Met de hele historie, de slechte communicatie en het feit dat de werkzaamheden niet alleen 'fout' zijn, ook nog eens 'niet af' zijn ben ik er wel klaar mee. Ondertussen zijn we met zijn allen wel dermate 'handig' geworden dat we de laatste zaken (zoals het verlagen van de schutting welke te hoog zit) zelf kunnen doen. Hieronder de concept-brief dat ik wil sturen:
Betreft: klacht over de rekeningen x, x, x, x
Geachte heer XXX,
Op 11 juni ’16 ontvingen wij van u een reeks rekeningen. U berekent aan ons de volgende kosten: EUR 170 + EUR 1.000 + EUR 935 + EUR 745 (totaal: EUR 2.850). Met deze brief laat ik u weten dat ik het niet eens ben met de hoogte van de rekening omdat:
o ik de vordering in zijn geheel betwist, daar er geen gespecificeerde rekening is gestuurd;
o De werkzaamheden onjuist zijn uitgevoerd;
o De werkzaamheden niet zijn afgerond.
Omdat we de kosten niet onnodig hoog wil laten oplopen zijn we bereid een bedrag van EUR XXXX over te maken voor de vergoeding van de aangeschafte materialen. We hebben hiervoor een gespecificeerde rekening van uw leverancier reeds mogen ontvangen. We zullen tevens de werkzaamheden op vakbekwaamheid laten beoordelen door een derde onafhankelijke partij en op basis van dit oordeel overgaan tot een eventuele vervolgprocedure.
Ik verzoek u mij binnen twee weken schriftelijk te laten weten hoe u mijn klacht over deze rekening oplost, mocht u het niet eens zijn met de genomen actie mag u natuurlijk de aangebrachte wijzigingen terug brengen naar de oorspronkelijke staat.
Met vriendelijke groet,
Wat is jullie advies (sorry voor de muur-van-tekst )?
Maurice