OV-chipkaart uit post gestolen
Geplaatst: 21 jun 2016 21:04
Omdat mijn OV chipkaart op 26 mei 2016 zou verlopen, heb ik op 17 april 2016 een nieuwe kaart aangevraagd. Het betreft een persoonlijke OV chipkaart, met automatisch opladen ingeschakeld (met een bedrag van 50 euro). Ik heb deze kaart echter nooit in de post ontvangen. Omdat mijn kaart pas op 26 mei zou verlopen, heb ik hier eerst geen aandacht aan geschonken. Het kon immers zo zijn dat de kaart pas opgestuurd wordt als de kaart bijna verloopt, en ik reis zelden met het openbaar vervoer. De keren dat ik de kaart gebruik in een jaar, zijn op één hand te tellen.
Op mijn bankrekening heb ik gemerkt dat er wél geld afgeschreven was. Eerst 50 euro, dit kon nog kloppen.. om de kaart op te laden. Maar vervolgens heb ik gemerkt dat er inmiddels al 4 keer 50 euro afgeschreven was. Toen ik dit merkte ben ik natuurlijk gelijk in actie gekomen, en heb ik contact gezocht met de klantenservice van OV chipkaart. Dit was op 30 mei. Zij vertelde mij dat de kaart wel degelijk op de post gedaan was, en dat deze ook actief gebruikt werd. De kaart is toen onmiddellijk geblokkeerd, en de 200 euro zou volgens de klantenservice binnen 15 dagen teruggestort worden. Ook zou een nieuwe chipkaart worden opgestuurd.
De nieuwe chipkaart kreeg ik 2 dagen later in de brievenbus, maar rond het geld bleef het echter stil. Uiteindelijk heb ik op 15 juni nogmaals gebeld met de klantenservice. Ik heb toen het verhaal nogmaals uitgelegd, het bleek dat er nog geen actie ondernomen was om het geld terug te sturen. Na excuses werd mij verteld dat deze er deze keer écht naar gekeken zou worden. Uiteindelijk duurde het tot 20 juni voor ik benaderd werd omtrent het geld. De persoon van de klantenservice die ik toen aan de telefoon kreeg vertelde mij alleen dat ze het geld niet terug zullen storten, aangezien het niet bewezen kon worden of ik die kaart wel of niet ontvangen heb, en er dus mee gereisd zou hebben. Volgens hen was dat ik te laat met actie ondernemen en was het mijn eigen verantwoordelijkheid, omdat per mail aangegeven was dat de kaart gemiddeld na 2 werkdagen in de brievenbus had moeten liggen.
Ik heb uitgelegd dat ik zelden met het OV reis, daarom er niet actief achteraan zat, en ook dat het totaal niet in mijn reisgedrag past dat ik binnen 1.5 maand ineens voor 200 euro zou reizen. Ik heb van de klantenservice het nummer van de “verdwenen” kaart gekregen, zodat ik de reisgegevens in kon zien op de website van OV chipkaart. Uiteindelijk bleek dat er over de periode van 21 april tot 30 mei, 320 keer in en uitgecheckt te zijn geweest, voornamelijk met de tram in de stad Den Haag. Dit is op alle tijdstippen van de dag geweest, soms is de persoon die met mijn kaart gereisd heeft wel 5-6 uur lang in de tram geweest, telkens hele korte stukjes.
Aangezien ik een fulltime baan heb met auto, past dit totaal niet in mijn reisgedrag van hiervoor, dit kunnen ze zo nakijken. Ik woon zelf in Zoetermeer, dit is weliswaar dichtbij Den Haag, maar aangezien de kaart waarschijnlijk uit de post gehaald is, is het logisch dat de kaart in deze regio gebruikt wordt. Dit was echter niet overtuigend genoeg, en na lang overleggen kwam de persoon van de klantenservice bij mij terug dat ze niets kunnen doen, dat het niet te bewijzen valt. Ze wilde mij nog wel, uit coulance, nog 50 euro op mijn OV-chipkaart ‘schenken’, omdat ze het toch wel een vervelende situatie vonden.. Dit aanbod heb ik uiteraard afgeslagen.
Wat kan ik het best doen om mijn gelijk te halen? Ik heb inmiddels aan de hand van PIN transacties op mijn bankafschriften wel een flink aantal momenten kunnen aanwijzen waar ik in ieder geval niet in of rond Den Haag aanwezig kon zijn, doordat er in winkels buiten de stad gepind is. Ook ben ik in mei een lang weekend in Limburg geweest, ook in dit weekend is er volop gereisd in Den Haag. Ook kan ik via mijn werk wel aan bewijzen komen dat ik aanwezig geweest ben op kantoor (in Delft) of bij klanten buiten de regio. Ik weet alleen niet of dit rechtsgeldig is.
Wat ook belangrijk is, is dat volgens de website van OV-chipkaart, de kaart in een blanco envelop opgestuurd zou worden. Dit bleek, nadat ik uiteindelijk de tweede aangevraagde kaart wél in de bus kreeg, niet het geval te zijn. De envelop vermeldt dat deze afkomstig is van TLS - Trans Link Systems, dit is het bedrijf achter de OV-chipkaart. Dit is dus extreem makkelijk te herleiden, en voor elke kwaadwillende postbode/postsorteerder makkelijk te onderscheppen en te gebruiken, omdat de kaart niet geactiveerd dient te worden. Dit is volgens mij gewoon een lek in het systeem, anders was mij dit namelijk nooit overkomen. Kijk dus erg goed uit als je een kaart hebt, waar automatisch opladen op ingeschakeld is.
Op mijn bankrekening heb ik gemerkt dat er wél geld afgeschreven was. Eerst 50 euro, dit kon nog kloppen.. om de kaart op te laden. Maar vervolgens heb ik gemerkt dat er inmiddels al 4 keer 50 euro afgeschreven was. Toen ik dit merkte ben ik natuurlijk gelijk in actie gekomen, en heb ik contact gezocht met de klantenservice van OV chipkaart. Dit was op 30 mei. Zij vertelde mij dat de kaart wel degelijk op de post gedaan was, en dat deze ook actief gebruikt werd. De kaart is toen onmiddellijk geblokkeerd, en de 200 euro zou volgens de klantenservice binnen 15 dagen teruggestort worden. Ook zou een nieuwe chipkaart worden opgestuurd.
De nieuwe chipkaart kreeg ik 2 dagen later in de brievenbus, maar rond het geld bleef het echter stil. Uiteindelijk heb ik op 15 juni nogmaals gebeld met de klantenservice. Ik heb toen het verhaal nogmaals uitgelegd, het bleek dat er nog geen actie ondernomen was om het geld terug te sturen. Na excuses werd mij verteld dat deze er deze keer écht naar gekeken zou worden. Uiteindelijk duurde het tot 20 juni voor ik benaderd werd omtrent het geld. De persoon van de klantenservice die ik toen aan de telefoon kreeg vertelde mij alleen dat ze het geld niet terug zullen storten, aangezien het niet bewezen kon worden of ik die kaart wel of niet ontvangen heb, en er dus mee gereisd zou hebben. Volgens hen was dat ik te laat met actie ondernemen en was het mijn eigen verantwoordelijkheid, omdat per mail aangegeven was dat de kaart gemiddeld na 2 werkdagen in de brievenbus had moeten liggen.
Ik heb uitgelegd dat ik zelden met het OV reis, daarom er niet actief achteraan zat, en ook dat het totaal niet in mijn reisgedrag past dat ik binnen 1.5 maand ineens voor 200 euro zou reizen. Ik heb van de klantenservice het nummer van de “verdwenen” kaart gekregen, zodat ik de reisgegevens in kon zien op de website van OV chipkaart. Uiteindelijk bleek dat er over de periode van 21 april tot 30 mei, 320 keer in en uitgecheckt te zijn geweest, voornamelijk met de tram in de stad Den Haag. Dit is op alle tijdstippen van de dag geweest, soms is de persoon die met mijn kaart gereisd heeft wel 5-6 uur lang in de tram geweest, telkens hele korte stukjes.
Aangezien ik een fulltime baan heb met auto, past dit totaal niet in mijn reisgedrag van hiervoor, dit kunnen ze zo nakijken. Ik woon zelf in Zoetermeer, dit is weliswaar dichtbij Den Haag, maar aangezien de kaart waarschijnlijk uit de post gehaald is, is het logisch dat de kaart in deze regio gebruikt wordt. Dit was echter niet overtuigend genoeg, en na lang overleggen kwam de persoon van de klantenservice bij mij terug dat ze niets kunnen doen, dat het niet te bewijzen valt. Ze wilde mij nog wel, uit coulance, nog 50 euro op mijn OV-chipkaart ‘schenken’, omdat ze het toch wel een vervelende situatie vonden.. Dit aanbod heb ik uiteraard afgeslagen.
Wat kan ik het best doen om mijn gelijk te halen? Ik heb inmiddels aan de hand van PIN transacties op mijn bankafschriften wel een flink aantal momenten kunnen aanwijzen waar ik in ieder geval niet in of rond Den Haag aanwezig kon zijn, doordat er in winkels buiten de stad gepind is. Ook ben ik in mei een lang weekend in Limburg geweest, ook in dit weekend is er volop gereisd in Den Haag. Ook kan ik via mijn werk wel aan bewijzen komen dat ik aanwezig geweest ben op kantoor (in Delft) of bij klanten buiten de regio. Ik weet alleen niet of dit rechtsgeldig is.
Wat ook belangrijk is, is dat volgens de website van OV-chipkaart, de kaart in een blanco envelop opgestuurd zou worden. Dit bleek, nadat ik uiteindelijk de tweede aangevraagde kaart wél in de bus kreeg, niet het geval te zijn. De envelop vermeldt dat deze afkomstig is van TLS - Trans Link Systems, dit is het bedrijf achter de OV-chipkaart. Dit is dus extreem makkelijk te herleiden, en voor elke kwaadwillende postbode/postsorteerder makkelijk te onderscheppen en te gebruiken, omdat de kaart niet geactiveerd dient te worden. Dit is volgens mij gewoon een lek in het systeem, anders was mij dit namelijk nooit overkomen. Kijk dus erg goed uit als je een kaart hebt, waar automatisch opladen op ingeschakeld is.