Nokkenasproblemen met Opel corsa B/C/D
Geplaatst: 29 jun 2016 00:47
Er is al eens eerder een topic geweest over dit probleem.
Ikzelf sleutel altijd aan mijn eigen auto. Ik kom uit de automotieve wereld en heb me nooit iets aangetrokken van beleids regels van dealers e.d. Ik heb het idee dat er soms weinig kennis is van zaken of men probeert er onder uit te komen als er problemen zijn.
Het probleem met de nokkenassen van m.n. de 1.2 en 1 4 liter motoren van opel geldt voor vrijwel alle ecotec motoren vanaf 1998 t.m 2007.
Ik heb al diverse van deze motoren kunnen redden door tijdig te kijken of de lagerkappen van de bovenliggende nokkenassen wel goed vast zaten.
Op het internet is hierover genoeg te vinden. De lagerkappen zitten vast met een koppel van 8 Nm (0,8 kgm) . Dit is niet bijzonder vast. Ik heb al diverse malen de lagerkappen opnieuw vast gezet op dit koppel. Heel vaak zijn er bouten die nog net vast zaten of soms zelfs los waren Met een juiste momentsleutel kun je de bouten weer op het juiste koppel vastzetten. Ik zet ze vast op 0,8 tot 0,9 kgm..
Olie is niet het probleem van de gebroken nokkenassen! Mits natuurlijk op peil en de juiste olie. Zolang de olie tussen het minimum en maximum blijft kan er weinig gebeuren. De aanzuigfilter ligt diep in het carter en kan, zo ook verteld werd in een vorig topic, niet zonder olie komen te staan bij zwaar remmem of scherpe bochten nemen. Dealers en garage bedrijven die dit vertellen willen naar mijn idee alleen maar onder hun verantwoordelijkheid uit zien te komen. Er zijn namelijk veel van deze motoren in de omloop en hebben al de nodige km's gelopen zonder problemen. Dus een ieder die een Opel heeft uit 1998 t/m 2007 of er een gaat aanschaffen doet er goed aan om het aanhaalkoppel van de nokkenaslagerkappen te laten controleren. Een klusje van niks. Klepdeksel er even af en je bent bij de lagerkappen. Dit wou ik graag even kwijt.
Ikzelf sleutel altijd aan mijn eigen auto. Ik kom uit de automotieve wereld en heb me nooit iets aangetrokken van beleids regels van dealers e.d. Ik heb het idee dat er soms weinig kennis is van zaken of men probeert er onder uit te komen als er problemen zijn.
Het probleem met de nokkenassen van m.n. de 1.2 en 1 4 liter motoren van opel geldt voor vrijwel alle ecotec motoren vanaf 1998 t.m 2007.
Ik heb al diverse van deze motoren kunnen redden door tijdig te kijken of de lagerkappen van de bovenliggende nokkenassen wel goed vast zaten.
Op het internet is hierover genoeg te vinden. De lagerkappen zitten vast met een koppel van 8 Nm (0,8 kgm) . Dit is niet bijzonder vast. Ik heb al diverse malen de lagerkappen opnieuw vast gezet op dit koppel. Heel vaak zijn er bouten die nog net vast zaten of soms zelfs los waren Met een juiste momentsleutel kun je de bouten weer op het juiste koppel vastzetten. Ik zet ze vast op 0,8 tot 0,9 kgm..
Olie is niet het probleem van de gebroken nokkenassen! Mits natuurlijk op peil en de juiste olie. Zolang de olie tussen het minimum en maximum blijft kan er weinig gebeuren. De aanzuigfilter ligt diep in het carter en kan, zo ook verteld werd in een vorig topic, niet zonder olie komen te staan bij zwaar remmem of scherpe bochten nemen. Dealers en garage bedrijven die dit vertellen willen naar mijn idee alleen maar onder hun verantwoordelijkheid uit zien te komen. Er zijn namelijk veel van deze motoren in de omloop en hebben al de nodige km's gelopen zonder problemen. Dus een ieder die een Opel heeft uit 1998 t/m 2007 of er een gaat aanschaffen doet er goed aan om het aanhaalkoppel van de nokkenaslagerkappen te laten controleren. Een klusje van niks. Klepdeksel er even af en je bent bij de lagerkappen. Dit wou ik graag even kwijt.