Auto delen / verhuren via MyWheels
Geplaatst: 29 jun 2016 15:13
Velen zullen het concept van het autodelen wel kennen.
Het verhuren van je eigen auto wordt steeds populairder en er zijn nu meerdere platforms op het internet waarop men hun auto aan kan bieden.
Wanneer iemand de auto huurt betaald diegene een huurvergoeding aan de eigenaar en daarin zitten service fee's verrekend die ten gunste komen aan het online platform.
In ruil voor die fee is de auto All-Risk verzekerd via een verzekeraar die een contract heeft met het platform. So far, so good.
Maar wat gebeurt er eigenlijk wanneer een huurder de auto veel te laat terug komt brengen? Hier heb ik dus een nare ervaring mee gehad die ik met jullie wil delen.
Ik verhuur al een jaar een Volkswagen Crafter bestelauto, erg geliefd onder particulieren om bijvoorbeeld te verhuizen.
Er zijn 2 platforms waarop ik de VW aanbied; Snappcar.nl en Mywheels.nl
90% van die huurinkomsten kwamen via Snappcar, de overige 10% via Mywheels. Huurders zijn over het algemeen netjes, af en toe liep de afhandeling niet soepel of kwam de VW te laat terug maar het bracht leuke huurinkomsten op dus we bleven ermee doorgaan.
2 maanden terug kreeg ik een huurder binnen via Mywheels.nl. De auto meegegeven, contract laten tekenen etc, de huurder zou dezelfde avond om 18.00 terug komen.
Om 20.00 was de bus niet terug en huurder was onbereikbaar, telefonisch contact opgenomen met Mywheels en ze zeiden mij te wachten tot de volgende ochtend.
De volgende ochtend weer een telefoontje van Mywheels, blijkbaar heeft de huurder 4 auto's tegelijk gehuurd op dezelfde datum. Dit telefoontje was het startpunt van een zeer vervelend traject van heel veel telefoontjes met de politie, ritjes naar Utrecht, aangiften doen etc.
Bijna 3 weken later werd mijn bus gevonden op een bospad in de omgeving van Utrecht.
Omdat er wat schaden waren aan mijn VW heb ik de verzekering aangesproken en is (na heel veel gedoe) eindelijk afgehandeld.
Naast de materiële schaden heb ik ook vermogensschaden geleden o.a. door het feit dat ik reserveringen moest cancelen die ik via het andere platform Snappcar binnen kreeg.
Ik sprak Mywheels hierop aan en vroeg ze mij o.a. de gemiste huurinkomsten te vergoeden om de volgende redenen:
Toen de huurder 4 auto's op 1 dag huurde via Mywheels.nl hadden er alarmbellen af moeten gaan en had ik gebeld moeten worden. Is niet gebeurd.
Vooraf moet een huurder gescreend worden, dit is gebeurd maar toen ik het screeningsdocument ontving zag ik dat er een vals adres opgegeven was, dit is blijkbaar door de ''screening'' goedgekeurd.
Ik kreeg te horen dat ze niets wilden vergoeden, uiteraard liet ik het hier niet bij zitten en nam telefonisch contact op met ene Aron van Mywheels.
In dit gesprek stelde ik de vraag: Stel mijn auto had geen schaden, dan had ik dus gewoon pech dat ik hem 2-3 weken kwijt was? Dit had ook 2 maanden kunnen zijn.. Zijn antwoord kwam neer op het feit dat ik inderdaad pech gehad zou hebben en dat zij zich via de verzekering alleen geroepen voelen om materiële schaden te behandelen. Ik liet weten het hier niet mee eens te zijn...
Ze deden mij de belofte intern de zaak nogmaals te beoordelen en mij het binnen 2 dagen te laten weten. 2 dagen afgewacht, niets van ze gehoord.
Vervolgens een aangetekende brief verstuurd met het verzoek om contact met mij op te nemen over mijn geleden vermogensschaden voor een bepaalde datum. Datum is verstreken en nee hoor, weer geen bericht ontvangen...
Mijn conclusie is dus dat autodelen zeker interessant lijkt, maar wanneer het mis gaat ( vroeg of laat gaat het mis) besef je dat je opbrengsten niet opwegen tegen het langdurige traject dat je zal doorlopen. Tevens toen mijn normale verzekering er lucht van kreeg werd mij verteld dat wanneer ik door zou gaan met het verhuren van mijn voertuig ze mijn auto niet meer wilde verzekeren!
Mijn ervaring heeft dan betrekking op Mywheels, mijn ervaring leert; ze nemen je niet serieus, ze verwachten dat jij je volledig inzet terwijl ze zelf heel laks omgaan met een situatie die voor een verhuurder echt verschrikkelijk is. Dit betekent, je moet zelf alles met de verzekeraar regelen, je moet zelf aangiften doen, je moet zelf je auto ergens gaan zoeken in de woonplaats van de huurder en blijkbaar kan je dus geen huurder volledig vertrouwen aangezien die ''screening zo lek is als een mandje''. Als je op http://www.Mywheels.nl kijkt proberen ze je te doen denken dat alles heel relaxed verloopt en wekken ze de suggestie dat de verhuurder niets tot nauwelijks gedupeerd kan raken.
Trap er niet in!
Het verhuren van je eigen auto wordt steeds populairder en er zijn nu meerdere platforms op het internet waarop men hun auto aan kan bieden.
Wanneer iemand de auto huurt betaald diegene een huurvergoeding aan de eigenaar en daarin zitten service fee's verrekend die ten gunste komen aan het online platform.
In ruil voor die fee is de auto All-Risk verzekerd via een verzekeraar die een contract heeft met het platform. So far, so good.
Maar wat gebeurt er eigenlijk wanneer een huurder de auto veel te laat terug komt brengen? Hier heb ik dus een nare ervaring mee gehad die ik met jullie wil delen.
Ik verhuur al een jaar een Volkswagen Crafter bestelauto, erg geliefd onder particulieren om bijvoorbeeld te verhuizen.
Er zijn 2 platforms waarop ik de VW aanbied; Snappcar.nl en Mywheels.nl
90% van die huurinkomsten kwamen via Snappcar, de overige 10% via Mywheels. Huurders zijn over het algemeen netjes, af en toe liep de afhandeling niet soepel of kwam de VW te laat terug maar het bracht leuke huurinkomsten op dus we bleven ermee doorgaan.
2 maanden terug kreeg ik een huurder binnen via Mywheels.nl. De auto meegegeven, contract laten tekenen etc, de huurder zou dezelfde avond om 18.00 terug komen.
Om 20.00 was de bus niet terug en huurder was onbereikbaar, telefonisch contact opgenomen met Mywheels en ze zeiden mij te wachten tot de volgende ochtend.
De volgende ochtend weer een telefoontje van Mywheels, blijkbaar heeft de huurder 4 auto's tegelijk gehuurd op dezelfde datum. Dit telefoontje was het startpunt van een zeer vervelend traject van heel veel telefoontjes met de politie, ritjes naar Utrecht, aangiften doen etc.
Bijna 3 weken later werd mijn bus gevonden op een bospad in de omgeving van Utrecht.
Omdat er wat schaden waren aan mijn VW heb ik de verzekering aangesproken en is (na heel veel gedoe) eindelijk afgehandeld.
Naast de materiële schaden heb ik ook vermogensschaden geleden o.a. door het feit dat ik reserveringen moest cancelen die ik via het andere platform Snappcar binnen kreeg.
Ik sprak Mywheels hierop aan en vroeg ze mij o.a. de gemiste huurinkomsten te vergoeden om de volgende redenen:
Toen de huurder 4 auto's op 1 dag huurde via Mywheels.nl hadden er alarmbellen af moeten gaan en had ik gebeld moeten worden. Is niet gebeurd.
Vooraf moet een huurder gescreend worden, dit is gebeurd maar toen ik het screeningsdocument ontving zag ik dat er een vals adres opgegeven was, dit is blijkbaar door de ''screening'' goedgekeurd.
Ik kreeg te horen dat ze niets wilden vergoeden, uiteraard liet ik het hier niet bij zitten en nam telefonisch contact op met ene Aron van Mywheels.
In dit gesprek stelde ik de vraag: Stel mijn auto had geen schaden, dan had ik dus gewoon pech dat ik hem 2-3 weken kwijt was? Dit had ook 2 maanden kunnen zijn.. Zijn antwoord kwam neer op het feit dat ik inderdaad pech gehad zou hebben en dat zij zich via de verzekering alleen geroepen voelen om materiële schaden te behandelen. Ik liet weten het hier niet mee eens te zijn...
Ze deden mij de belofte intern de zaak nogmaals te beoordelen en mij het binnen 2 dagen te laten weten. 2 dagen afgewacht, niets van ze gehoord.
Vervolgens een aangetekende brief verstuurd met het verzoek om contact met mij op te nemen over mijn geleden vermogensschaden voor een bepaalde datum. Datum is verstreken en nee hoor, weer geen bericht ontvangen...
Mijn conclusie is dus dat autodelen zeker interessant lijkt, maar wanneer het mis gaat ( vroeg of laat gaat het mis) besef je dat je opbrengsten niet opwegen tegen het langdurige traject dat je zal doorlopen. Tevens toen mijn normale verzekering er lucht van kreeg werd mij verteld dat wanneer ik door zou gaan met het verhuren van mijn voertuig ze mijn auto niet meer wilde verzekeren!
Mijn ervaring heeft dan betrekking op Mywheels, mijn ervaring leert; ze nemen je niet serieus, ze verwachten dat jij je volledig inzet terwijl ze zelf heel laks omgaan met een situatie die voor een verhuurder echt verschrikkelijk is. Dit betekent, je moet zelf alles met de verzekeraar regelen, je moet zelf aangiften doen, je moet zelf je auto ergens gaan zoeken in de woonplaats van de huurder en blijkbaar kan je dus geen huurder volledig vertrouwen aangezien die ''screening zo lek is als een mandje''. Als je op http://www.Mywheels.nl kijkt proberen ze je te doen denken dat alles heel relaxed verloopt en wekken ze de suggestie dat de verhuurder niets tot nauwelijks gedupeerd kan raken.
Trap er niet in!