LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naam op koopcontract laten verwijderen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Accefietje

Naam op koopcontract laten verwijderen

Ongelezen bericht door Accefietje »

Mijn ex heeft mijn naam op het koopcontract en ik wil daar van af. Hij is hoofdbewoner en heeft alle financiën beheerd.

Ik sta daar sinds een jaar op en hij is niet echt bereidwillig mij van dit contract af te halen.

Gisteren heb ik met de wetswinkel gebeld en die verteld mij dat als er nog een hypotheek is op de woning en de waarde van het huis is verminderd ik hem dan geld schuldig ben, mocht het meer waard zijn, dan zou ik uitgekocht moeten worden alleen lijkt mij dat onwaarschijnlijk omdat er nog een hypotheek is en dus het pand nog niet geheel is afgelost, want dan zou ik het wel begrijpen

Ik ben afhankelijk van een uitkering en dat ben ik nagenoeg altijd geweest.

Hoe kan ik hem zover krijgen mij van het contract te schrappen, behalve dat ik dit hem vraag?

kweenie

Re: Naam op koopcontract laten verwijderen

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat hebben jullie in het convenant afgesproken? Of moet dat juist nog worden bepaald?

Om te beginnen moet je onderscheid maken tussen het huis zelf en de hypotheek. Het grootste probleem is meestal niet het huis zelf, maar de hypotheek. Waarschijnlijk staan jullie allebei ook op de hypotheek en dat betekent dat de bank ook altijd bij jou kan aankloppen voor die schuld. Die zekerheid zal de bank niet zomaar willen opgeven. Dat betekent dat je ex eerst ook langs de bank moet gaan om na te gaan of zijn huidige inkomen voldoende is voor de hypotheek en of de woningwaarde niet te veel gedaald is. En daar zitten ook behoorlijke kosten aan.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

kweenie schreef:Om te beginnen moet je onderscheid maken tussen het huis zelf en de hypotheek
?? die zijn immers met elkaar gekoppeld??

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
kweenie schreef:Om te beginnen moet je onderscheid maken tussen het huis zelf en de hypotheek
Inderdaad, maar het zijn uiteraard twee verschillende zaken met elk hun eigen aandachtspunten.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Als jij gedeeltelijk eigendom ben van het pand, dan zal jij ook op het koopcontract moeten staan. hij kan niet zomaar jouw deel van het huis verkopen.
je zou ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid uit de Hypotheek kunnen aanvragen, als dat wordt verleend door de bank kan de Notaris het eigendom van het pand geheel op naam van jouw Ex zetten.
Je kan natuurlijk ook gewoon niet zo moeilijk doen en netjes tekenen als het huis wordt verkocht, dan ben je er ook vanaf ( mits er geen restschuld is natuurlijk)

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

chrisd1 schreef:
Dat is de gedachte die veel mensen hebben. Maar het komt toch erg vaak voor dat partners bijvoorbeeld wel allebei voor de hypotheek hebben getekend, maar niet allebei eigenaar zijn. Dat kan zeer vervelende gevolgen hebben bij scheiding of als een van beide partners in de financiële problemen komt.

Bovendien is een groot verschil dat de hypotheek een overeenkomst is tussen enerzijds de bank en anderzijds de lener(s), zonder dat dit iets zegt over de verhouding tussen de schuldenaars. Terwijl de notariële eigendomspapieren dat juist wel aangeven.

CB

Ongelezen bericht door CB »

kweenie schreef:Terwijl de notariële eigendomspapieren dat juist wel aangeven.
Niet altijd. Je kunt ook mede-eigenaar worden, door een huwelijk in gemeenschap van goederen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

chrisd1 schreef:
Ja en nee. Bij de notaris krijg je niet voor niets een aparte eigendomsakte en hypotheekakte.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

GJvdZ schreef:
chrisd1 schreef:
Ja en nee. Bij de notaris krijg je niet voor niets een aparte eigendomsakte en hypotheekakte.
Maar dan is ook de vraag wat er op de Akte van Levering en de Hypotheekakte staat. TS geeft te weinig informatie om fatsoenlijk antwoord te geven op haar vraag.

Gesloten