LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samenwonen invloed op ontvangen huurtoeslag?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
slien92

Samenwonen invloed op ontvangen huurtoeslag?

Ongelezen bericht door slien92 »

Hallo,

Momenteel huur ik via een woningvereniging een flatwoning. Met mijn inkomen heb ik recht op huurtoeslag en dit ontvang ik dus ook elke maand. Ik wil graag gaan samenwonen met mijn vriend in 'mijn' woning. Ik heb dan geen recht meer op huurtoeslag, omdat onze inkomens samen te hoog zijn. Zodra hij zich bij mij inschrijft, wil ik mijn huurtoeslag dan ook stopzetten. Mijn vraag is of ik de huurtoeslag die ik afgelopen jaar al ontvangen heb, moet terugbetalen als mijn vriend zich bij mij inschrijft?

Ik hoop dat iemand het antwoord weet!

Mvg,
Céline

Klaas Jan

Re: Samenwonen invloed op ontvangen huurtoeslag?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Céline, op de site van de Belastingdienst staat dit http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... agpartners wat inhoudt dat jullie dan vanaf 1 januari 2016 als toeslagpartners worden gezien.

Appie83

Ongelezen bericht door Appie83 »

Klaas Jan schreef:Hallo Céline, op de site van de Belastingdienst staat dit http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... agpartners wat inhoudt dat jullie dan vanaf 1 januari 2016 als toeslagpartners worden gezien.
Volgens mij niet. Met terugwerkende kracht toeslagpartners worden geldt als u al samenwoont en later in dat jaar gaat trouwen, samenlevingscontract tekent of kinderen krijgt (of op andere wijze, zie onderstaande link). U wordt dan met terugwerkende kracht toeslagpartner vanaf het moment dat u bent gaan samenwonen. De terugwerkende kracht gaat niet verder dan 1 januari van het jaar dat u elkaars toeslagpartner bent geworden.

TS gaat halverwege het jaar samenwonen, stel per 1 juli. En wordt dan vanaf 1 juli elkaars toeslagpartner indien er sprake is van gezamenlijke kinderen, samenlevingscontract (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... lagpartner Zijn de genoemde situaties niet van toepassing dan wordt de partner medebewoner.
In beide gevallen is naar mijn weten in het geval van huurtoeslag het volgende van toepassing:
Januari tot en met juni wordt er alleen gekeken naar uw inkomen.
Juli tot en met december: Vanaf 1 juli tot einde van het jaar wordt uw gezamenlijk inkomen opgeteld met als mogelijk gevolg toeslag terugbetalen van de periode 1 juli tot einde van het jaar.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

slien92 schreef: Zodra hij zich bij mij inschrijft, wil ik mijn huurtoeslag dan ook stopzetten. ......
Wijzig dit maar gewoon via " mijn belastingdienst " , dan wordt het dit jaar waarschijnlijk nog aangepast en sta je volgend jaar niet voor verrassingen.
De verwerking bij de BD heeft wel even tijd nodig .

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Zodra uw vriend bij u ingeschreven staat zal u vanwege het gezamenlijke inkomen (toetsingsinkomen) u de huurtoeslag verliezen. Dit gezamenlijke inkomen mag niet hoger zijn dan € 30.000

Voorbeeld: uw vriend schrijft zich per 10 juli 2016 in. De wijziging van de huurtoeslag gaat in per die datum. Vanaf 1 augustus 2016 krijgt u geen huurtoeslag meer. De maand juli krijgt u dus nog wel huurtoeslag.

lentewind

Ongelezen bericht door lentewind »

Vanaf t moment dat je vriend op jouw adres staat ingeschreven bij de gemeente vervalt je huurtoeslag. Dus niet met terugwerkende kracht.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast het verlies aan huurtoeslag zul je ook voor Huisvuil en Riool van alleenstaande naar gezin gaat dus 3 personen / vervuilingseenheden gaan betalen.

Het mag niet maar daarom blijven vele op papier bij hun ouders wonen want er is nauwelijks controle.
Ook is het bij fout gaan relatie, ja helaas komt voor het makkelijker je vriend de deur uit te zetten.
Ik zou daarom voorlopig laten logeren en als hij bij zijn Ouders staat ingeschreven.......

ejvds64

Ongelezen bericht door ejvds64 »

Hoi Celine,
Ik heb het gehad met mijn dochter toen zij klaar was met school in juni en ging werken, heb ik ook mijn huurtoeslag stop gezet. Ze was nog thuis wonend. Dit komt bij mijn inkomen op.
Had een half jaar tot 1 juli huurtoeslag gehad, en moest dus alles terug betalen.
HEB HET IN TERMIJNEN TERUG BETAALD.
Je raakt wel degelijk je huurtoeslag kwijt. :P :(

slien92

Ongelezen bericht door slien92 »

Bedankt voor alle reacties! Wel erg uitlopend, dus hoop dat het inderdaad niet met terugwerkende kracht geldt.. Mijn vriend wordt inderdaad medebewoner en geen toeslagpartner.
Zal er voor de zekerheid toch nog even met de belastingdienst over bellen, zal hier laten weten wat hun antwoord is.

dani75

Ongelezen bericht door dani75 »

ejvds64 schreef:Hoi Celine,
Ik heb het gehad met mijn dochter toen zij klaar was met school in juni en ging werken, heb ik ook mijn huurtoeslag stop gezet. Ze was nog thuis wonend. Dit komt bij mijn inkomen op.
Had een half jaar tot 1 juli huurtoeslag gehad, en moest dus alles terug betalen.
HEB HET IN TERMIJNEN TERUG BETAALD.
Je raakt wel degelijk je huurtoeslag kwijt. :P :(

Het jaarinkomen telt alleen het hele jaar mee als je al het hele jaar samenwoonde. Uw dochter woonde al bij u vanaf 1 januari en ging in juni werken. Daarom telt het inkomen voor het hele jaar mee.

De situatie van Ts is wezenlijk anders. Die gaat pas samenwonen halverwege het jaar. Dus krijgt ze 2 beschikkingen van de huurtoeslag. Het eerste gedeelte van het jaar als alleenstaande wel recht. En vanaf het moment dat haar vriend ingeschreven is heeft ze een medebewoner ( geen toeslagpartner tenzij Ts een kind heeft of aan de andere voorwaarden voldoet, maar dat haal ik niet uit het topic)) en telt zijn inkomen mee. vanaf dat moment geen recht. Deze wijziging gaat altijd de 1ste van de volgende maand in.

Gesloten