LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koppelverkoop Ikea

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
thijshas
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2016 11:31

Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door thijshas »

Onlangs kocht ik een lederen bank bij Ikea, de Landskrona. Op het prijskaartje en op internet staat dat de prijs van de bank € 579,- bedraagt.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S09031766/

Op het prijskaartje in de winkel staat niet vermeld waar de bank in het magazijn staat dus ik ga vragen aan een medewerker hoe ik die bank in mijn bezit kan krijgen. Dan blijkt ineens dat de bank altijd moet worden besteld. Oké, dat is niet erg. Maar daar komt nog eens bij dat je € 44,50 bezorgkosten moet betalen omdat je de bank moet laten bezorgen, je hebt geen andere keus.

Dit riekt naar koppelverkoop en volgens mij is dit bij wet verboden. Nergens op het prijskaartje of op de aanbieding op internet is te zien dat bij het aankoopbedrag nog eens bezorgkosten komen. Dikke kans dat van de 100 klanten er misschien 2 mensen klagen, die zullen ze dan wel zoet houden met een korting maar de rest betaalt gewoon vrolijk een verhoging van 6,5%!

Het wordt nog gekker want als je een maatwerk keukenblad bestelt, doen ze exact hetzelfde. Je kunt online een prijsindicatie van het gewenste blad krijgen (die overigens op de cent nauwkeurig klopt) maar ook hier wordt gezwegen over verplichte bezorgkosten à raison van € 44,50. Wederom koppelverkoop die sneaky wordt gedaan op het moment dat je het ontwerp met de medewerker hebt doorlopen of zelfs je keuken al hebt staan.

Klagen bij Ikea heeft geen zin. Je krijgt een dom antwoord dat dit in de Algemene Voorwaarden staat, maar daarmee blijft het koppelverkoop. Daarna werd ik zelfs gebeld en werd de discussie over koppelverkoop afgekapt omdat ik na het keukenblad begon over de bank, dat werd hen kennelijk te ingewikkeld.

Ikea doet dit bewust, brengt het alsof het de normaalste zaak van de wereld is en gaat er vanuit dat 98% van de mensen gewoon akkoord gaat. Maar dit is een vorm van koppelverkoop of winkelnering die bij wet gewoon verboden is! Tijd dat Ikea eens op de vingers wordt getikt want ze doen wel heel aardig op televisie en in de winkel, maar als je ze aanspreekt op een fout dan worden ze ineens bitcherig.

Ikea, ik ben er wel klaar mee.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door newmikey »

Het lijkt mij vrij normaal en zeker niet onder het kopke "koppelverkoop" vallen.

jantom
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 mei 2011 16:23

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door jantom »

Achterhouden van essentiële informatie (bij aankopen) die pas later kenbaar wordt gemaakt.... dat gebeurt wel vaker.
Maar als een koper dat dan uiteindelijk aan de weet is gekomen kan hij toch van de aankoop afzien?
Zelf zal ik niet bij Ikea kopen maar dat is weer een andere zaak.

thijshas
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2016 11:31

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door thijshas »

Ik vind het normaal dat ik een bank bij Ikea zelf kan ophalen. En als er gezwegen wordt over verplicht laten bezorgen, dan is het koppelverkoop.

http://www.mededinging.nl/wanneer-is-ko ... oegestaan/

thijshas
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jul 2016 11:31

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door thijshas »

Als ik een vliegreis op internet zie staan voor € 100,- en later blijkt dat er nog reserveringskosten bij komen, dan is dat bij de wet verboden. Het aanbod moet zijn inclusief alle bijkomende kosten, dus zonder verborgen kosten. Ja, ik kan afzien van de koop maar dat is precies de reden waarom de wetgever dit heeft verboden: je hebt al gekozen en akkoord gegaan met de prijs op het prijskaartje, daarna wordt je nog eens € 44,50 aangenaaid.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door newmikey »

Lees je eigen linkje nog even door, dan weet je hoe het echt zit.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door alfatrion »

thijshas schreef:Op het prijskaartje in de winkel staat niet vermeld waar de bank in het magazijn staat dus ik ga vragen aan een medewerker hoe ik die bank in mijn bezit kan krijgen. Dan blijkt ineens dat de bank altijd moet worden besteld. Oké, dat is niet erg. Maar daar komt nog eens bij dat je € 44,50 bezorgkosten moet betalen omdat je de bank moet laten bezorgen, je hebt geen andere keus.

Dit riekt naar koppelverkoop en volgens mij is dit bij wet verboden.
Dat is geen koppelverkoop. En koppelverkoop is op zichzelf niet bij wet verboden. Die informatie heb je zelf al gevonden. Als de bank aanboden wordt voor € x,- en je bestemd hem dan moet je € x,- betalen. Je moet het product dan wel bij de winkel afhalen, want de bezorging zit er niet in.
thijshas schreef:Het wordt nog gekker want als je een maatwerk keukenblad bestelt, doen ze exact hetzelfde. Je kunt online een prijsindicatie van het gewenste blad krijgen (die overigens op de cent nauwkeurig klopt) maar ook hier wordt gezwegen over verplichte bezorgkosten à raison van € 44,50.
Als je van mening bent dat de IKEA niet voldoet aan de wettelijke regels voor koop op afstand dan kun je klagen bij de Reclame Code Commissie of met je casus naar de rechter stappen.
thijshas schreef:Als ik een vliegreis op internet zie staan voor € 100,- en later blijkt dat er nog reserveringskosten bij komen, dan is dat bij de wet verboden. Het aanbod moet zijn inclusief alle bijkomende kosten, dus zonder verborgen kosten. Ja, ik kan afzien van de koop maar dat is precies de reden waarom de wetgever dit heeft verboden: je hebt al gekozen en akkoord gegaan met de prijs op het prijskaartje, daarna wordt je nog eens € 44,50 aangenaaid.
Dit is alleen niet verboden op basis van het mededingsrecht. Voor vliegreizen is een aparte wet, als ik me niet vergis. Daarnaast geldt iets vergelijkbaars voor aankopen op afstand.

Rijke
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jul 2007 10:56

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door Rijke »

Ik kan het wel met de klager eens zijn. Er moet een gelegenheid geboden worden om de bestelde bank, zonder extra kosten in rekening te brengen, af te kunnen halen bij Ikea.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door newmikey »

Rijke schreef:Ik kan het wel met de klager eens zijn. Er moet een gelegenheid geboden worden om de bestelde bank, zonder extra kosten in rekening te brengen, af te kunnen halen bij Ikea.
Waarom? Wie zegt dat? Waar staat dat?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door kokka »

als die mogelijkheid er niet is, dan is de prijs van het artikel niet correct. als het prijskaartje 579 euro is, dan moet er ofwel bijstaan dat dit bedrag exclusief bezorging is of je moet de mogelijkheid hebben om voor die prijs de bank af te halen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Rijke schreef:Ik kan het wel met de klager eens zijn. Er moet een gelegenheid geboden worden om de bestelde bank, zonder extra kosten in rekening te brengen, af te kunnen halen bij Ikea.
Dan kunnen ze extra kosten in rekening brengen omdat de bank eerst van een centraal distributiecentrum naar de winkel moet worden gebracht i.p.v. direct naar de koper....

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door Shine »

Ook ik vind dit niet helemaal kloppen van Ikea. Het bedrag van de bank in de winkel klopt dan niet. Immers er komen altijd bezorgkosten om de hoek kijken. Zoiets hoort op mijn inziens op het prijskaartje in de winkel te staan.
Iedereen die fysiek in de winkel van Ikea koopt of gaat kopen gaat er gevoeglijk vanuit dat het uitgezochte product (m.u.v. op maat te maken artikelen) direct mee te nemen is, tenzij niet meer op voorraad. Ikea heeft immers het predikaat zoiets als ' cash&carry'. Er is geen mens die vooraf de Ikea algemene voorwaarden gaat lezen om er pas dan achter te komen dat bij een product zoals een bank altijd extra kosten gemoeid gaan. Zet dit dan als Ikea zijnde gewoon op het prijskaartje. Dan ben je echt duidelijk naar je klant. Zoals Ikea als opstelling naar zijn klanten pretendeert te zijn.
Hoe werkt het met producten die besteld moeten worden?
Bepaalde producten, zoals banken en op maat gemaakte keukenwerkbladen, kunnen bij ons alleen besteld worden. Dat kan bij de betreffende afdeling in één van onze woonwarenhuizen. Annulering van een bestelling is niet mogelijk. De bestelling wordt door ons naar het door jou opgegeven adres gebracht. Hiervoor kunnen extra kosten in rekening gebracht worden. Deze kosten worden vooraf aan je gecommuniceerd. Voor de bezorging gelden de bezorgvoorwaarden die in onze services voorwaarden staan.

Bron: http://www.ikea.com/ms/nl_NL/voorwaarde ... arden.html
[/quote]

@TS: het begrip koppelverkoop is hier niet op zijn plaats. Hoe begrijpelijk uw ongenoegen ook is, u zult aan het kortste eind trekken. Het enige wat u kunt doen is een officiële klacht indienen bij Ikea. Geef in uw klacht aan dat op het prijskaartje van de bank(en) in de fysieke winkel nergens duidelijk vermeld wordt dat er sowieso extra kosten in de vorm van bezorgkosten zullen zijn. Dat het handiger is om op het prijskaartje te vermelden 'Prijs Bank. Excl. bezorgkosten'.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door sjohie »

De ikea vestigingen zijn grotendeels showrooms, waar het zo kan zijn dat sommige producten niet in het magazijn van de winkel voorradig zijn, en dus bezorgd moeten worden. Die kosten komen er ook bij als je deze bank online besteld zie ik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij moeten bij de meeste meubelwinkels banken worden besteld en betaal je dan in het algemeen ook bezorgkosten. Zo raar is dat dus niet van Ikea. En ook bij veel webwinkels moet je nog bezorgkosten bij de prijs optellen. Bovendien zijn de kosten een vast bedrag, dus ook als je meer meubels bestelt betaal je nog steeds het zelfde bedrag. Lijkt mij dan ook niet zo zinnig om die al in de prijs in te calculeren.

Maar misschien dat je beter naar een winkel kunt gaan waar ze voor ieder meubelstuk al 45 euro extra bij de prijs op hebben gedaan en 'gratis' bezorgen. Dat scheelt je een hoop frustraties. En natuurlijk ook geen andere dingen online bestellen, tenzij ze 'gratis' bezorgen...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door crazyme »

Daar heb je de keuze om zelf af te halen. Bij ikea dus niet. Vergelijkbaar met een vliegreis waar nog een hele batterij kosten bijkomen waar je niet onderuit kunt. Niet sjiek.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je bij Ikea door het magazijn loopt zie je van alles in de stellingen staan behalve banken. Ook geen banken die besteld zijn en wachten om afgehaald te worden. Ophalen in de vestiging is dus geen mogelijkheid.

En of die afleveringskosten in de prijs moeten zitten? Ik denk dat dit eigenlijk bij geen een budgethandelaar gebeurt. Ook niet bij LeenBakker of Kwantum of waar dan ook.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:De ikea vestigingen zijn grotendeels showrooms
In Ikea voorwaarden worden de winkels woonwarenhuizen genoemd, itt een showroom heeft een warenhuis wel eigen magazijn en levering uit voorraad .

Uit de voorwaarden:
Naast bezorging bieden we bij IKEA meer services, zoals verzamelen van je producten
De bestelling wordt door ons naar het door jou opgegeven adres gebracht. Hiervoor kunnen extra kosten in rekening gebracht worden.
Waarom kun je bij de bestelling dan niet gewoon het adres van de Ikea vestiging opgeven? :D

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door Brahms »

16again schreef:.....Waarom kun je bij de bestelling dan niet gewoon het adres van de Ikea vestiging opgeven.......
Dat kan zeker, echter daar betaal je ook Euro 45,00 voor, dus dat schiet niet echt op :D

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom zou dat ook 45,- moeten kosten? Bij IKEA wordt wel meer afgeleverd, uiteraard zijn er minder kosten mee gemoeid als meerdere pakketten centraal afgeleverd worden. Schaalvoordeel etc.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Koppelverkoop Ikea

Ongelezen bericht door kokka »

ik heb een paar maanden terug een bank gekocht voor mijn moeder, die hadden ze daar gewoon op voorraad. natuurlijk paste deze niet in mijn auto, dus heb ik hem laten bezorgen.

Gesloten