Beste,
Vanwege een wijziging van de hypotheekrente wil ik mijn voorlopige teruggave 2016 stopzetten omdat ik anders teveel terug krijg .
Ik las op de belastingdienst dat je de teruggave op Mijn Belastingdienst kunt stopzetten met een Online formulier.
Ik kan dit formulier hier niet vinden ; ik vindt alleen de mogelijkheid voor wijziging maar dan moet ik alles weer opnieuw invullen .
Loop ik dan ook niet het risico dat ik dit jaar een navordering krijg ; ik wil het eventueel teveel terugbetaalde bedrag liever in de definitieve aangifte 2016
verrekenen omdat ik dan extra aftrekposten heb.
Gaarne advies
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stopzetten voorlopige teruggave eigen woning
Re: Stopzetten voorlopige teruggave eigen woning
Belastingtelefoon al gebeld?Hansw schreef:Beste,
Vanwege een wijziging van de hypotheekrente wil ik mijn voorlopige teruggave 2016 stopzetten omdat ik anders teveel terug krijg .
Ik las op de belastingdienst dat je de teruggave op Mijn Belastingdienst kunt stopzetten met een Online formulier.
Ik kan dit formulier hier niet vinden ; ik vindt alleen de mogelijkheid voor wijziging maar dan moet ik alles weer opnieuw invullen .
Loop ik dan ook niet het risico dat ik dit jaar een navordering krijg ; ik wil het eventueel teveel terugbetaalde bedrag liever in de definitieve aangifte 2016
verrekenen omdat ik dan extra aftrekposten heb.
Gaarne advies
Ik vind dit toch wel wat verwarrend omdat ze op de website de indruk geven dat je met een Online formulier de voorlopige teruggave kan stopzetten.
Als ik mij goed herinner was dit in het verleden wel mogelijk.
Mvg
Mvg
Waarvoor zo moeilijk? Gewoon de voorlopige teruggave apart zetten en niet opmaken.
Het gaat hier om teruggave via hypotheekrenteaftrek. Het is mogelijk om de hypotheekrenteaftrek te stoppen door simipelweg deze aftrek uit de aangifte te halen. Maar het probleem is dan dat de reeds ontvangen bedragen terugbetaald moeten worden.MichielFRL schreef:Met een formulier kan je de voorlopige teruggave voor uitbetaling van heffingskortingen stopzetten.Hansw schreef:Ik vind dit toch wel wat verwarrend omdat ze op de website de indruk geven dat je met een Online formulier de voorlopige teruggave kan stopzetten.
Mvg
Een mogelijkheid is om niets te doen zoals hierboven reeds aangegeven. En het ten onrechte verkregen geld op te sparen.
Maar het is ook mogelijk om de Voorlopige Aanslag (teruggaaf) zo aan te passen dat de teruggaaf per saldo op € 0 uitkomt.
Dat doe je door de hypotheekrente een stuk naar omlaag bij te stellen.
Voorbeeld:
Er zijn 7 maanden van € 200 teruggaaf ontvangen. De hypotheekrente zo naar beneden bijstellen dat er een jaarlijkse teruggaaf van € 1400 uitkomt.
€ 1400 reeds verkregen minus recht van € 1400 teruggaaf is € 0 voor de resterende maanden van 2016
U heeft inmiddels al zes/zeven maanden van de "voorlopige aanslag 2016" ontvangen.
Nu vindt er in uw situatie een wijziging plaats die mogelijk tot een ander "geschat" bedrag van de "voorlopige aanslag" komt.
Een wijzigen van de "voorlopige aanslag" aanvragen geeft, geheel onnodig, de kans op administratieve fouten.
Om onnodige fouten te voorkomen kunt u nu beter niets doen en het e.e.a. bij de aangifte over 2016 opgeven waardoor het daarbij weer vanzelf wordt rechtgetrokken.
Zet het bedrag welke u meent teveel als voorschot te krijgen op een spaarrekening zodat u t.z.t. zonder enig probleem het teveel ontvangene kunt terugbetalen. Een beetje zelfdiscipline is hierbij echter wel noodzakelijk ).
Nu vindt er in uw situatie een wijziging plaats die mogelijk tot een ander "geschat" bedrag van de "voorlopige aanslag" komt.
Een wijzigen van de "voorlopige aanslag" aanvragen geeft, geheel onnodig, de kans op administratieve fouten.
Om onnodige fouten te voorkomen kunt u nu beter niets doen en het e.e.a. bij de aangifte over 2016 opgeven waardoor het daarbij weer vanzelf wordt rechtgetrokken.
Zet het bedrag welke u meent teveel als voorschot te krijgen op een spaarrekening zodat u t.z.t. zonder enig probleem het teveel ontvangene kunt terugbetalen. Een beetje zelfdiscipline is hierbij echter wel noodzakelijk ).
Het onnodig laten uitbetalen betekent ook dat dit bedrag in box 3 valt. Dat kan vervelende consequenties hebben als die saldo voor bepaalde regelingen van belang is. Ik zou daarom liever niet een te hoge voorlopige teruggave houden.
(Overigens even terzijde, ik dacht dat je hypotheek een jaar geleden al was afbetaald?)
(Overigens even terzijde, ik dacht dat je hypotheek een jaar geleden al was afbetaald?)