Pagina 1 van 1

Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 02:02
door Opzegger01
10 dagen geleden kocht ik een onderdeel via internet, bij garage bedrijf Peter den Laar. Onderdeel blijkt ondeugdelijk. Ik belde de garage om te informeren naar mogelijke retourzending en teruggave van mijn geld. Ik krijg echter te doodleuk te horen: Had je maar niet via internet moeten kopen.

Ik heb vervolgens keurig een mail gestuurd (Voorbeeld brief van consuwijzer.nl) met verwijzing naar wettelijke regels met betrekking tot kopen op afstand, met link naar ACM.

Hun reactie:

electronische onderdelen worden niet retour genomen zoals eerder al vermeld in onze garantiebepalingen.



Met vriendelijke groet,

Team Peter van de Laar

[Tekst verwijderd door de Moderator]

Kennelijk zijn de garantiebepalingen belangrijker dan de regels van ACM. Uiteraard ben ik benieuwd wat voor stappen ik kan nemen. Maar het mag duidelijk zijn om het bedrijf te mijden.

Thomas

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 02:46
door crazyme
Het betreft eenhandelaar in schadeautos en slooponderdelen.

Om welk artikel gaat het precies ?

Wat was er ondeugdelijk ?

Is het nog in dezelfde toestand als het was toen u het ontving (of is het defect geraakt)

De voorwaarden zijn helder genoeg : We geven op praktisch elk onderdeel omruilgarantie. Dit geldt niet voor elektronische delen.

Waarschijnlijk om er voor te zorgen dat iemand zijn defecte boordcomputer terugstuurt en claimt dat dit de nieuwe was.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 07:57
door Julie4444
crazyme schreef:Het betreft eenhandelaar in schadeautos en slooponderdelen.

Om welk artikel gaat het precies ?

Wat was er ondeugdelijk ?

Is het nog in dezelfde toestand als het was toen u het ontving (of is het defect geraakt)

De voorwaarden zijn helder genoeg : We geven op praktisch elk onderdeel omruilgarantie. Dit geldt niet voor elektronische delen.

Waarschijnlijk om er voor te zorgen dat iemand zijn defecte boordcomputer terugstuurt en claimt dat dit de nieuwe was.
Maar dat is dan voor het risico van de verkoper. De consumentenwetgeving is duidelijk. Er is sprake van 14 dagen zichttermijn bij koop of afstand. Dat het electronica betreft is niet relevant.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 08:36
door crazyme
Is er wel sprake van de wet koop op afstand ?

Dat is namelijk meer voor nodig dan een website.

Een geautomatseererd systeem om de koop tot stand te laten komen bijvoorbeeld.

Alle artikelen zijn "prijs op aanvraag" dus niet zonder menselijke tussenkomst te bestellen. Dan wordt het niet anders dan een gewone telefonische bestelling, zonder wet koop op afstand.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 09:05
door Julie4444
TS stelt:
Opzegger01 schreef:Ik krijg echter te doodleuk te horen: Had je maar niet via internet moeten kopen.
Vandaar dat ik van koop op afstand uitga. Echter is het feit dat men een ondeugdelijk product levert natuurlijk niet OK, ook als het hier geen koop op afstand zou betreffen.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 09:10
door crazyme
Ts is van mening dat het ondeugdelijk is, dat maakt het niet tot een feit.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 09:12
door berndv
Het lijkt alsof er een webshop is, ik kan echter geen enkele overeenkomst via die weg aan gaan, ik heb namelijk geen artikel gevonden waarbij de prijs niet op aanvraag is. iDeal betalingen kan ik wel doen, maar niet gekoppeld aan de verkoop, ik kan een formuliertje invullen en dan geld "overboeken" via iDeal, het bedrag kan ik zelf aangeven in het formulier.

Net even de meeste recente versie van de algemene voorwaarden van de zaak gelezen. Tenminste, wat je recent noemt. Laatste update is toch al wel zo'n 15 jaar geleden. Wellicht handig om deze misschien een keer te gaan updaten.

Koop op afstand kenden ze toen nog niet, er staat niets van in de voorwaarden.

Net even op de site van de Stiba gekeken. Ook daar rammelen de voorwaarden wel wat. Er wordt daarin wel gesproken van koop op afstand en overeenkomst via electronische weg.

Termen als "betaling via internet is voor risico van de koper".

Hele leuke en vermakelijke voorwaarden, maar er is helemaal niets in geregeld voor koop op afstand. Ontbinding kan alleen als de verkoper er mee instemt, en mag dan zelfs nog een schadevergoeding eisen voor winstderving.

Het lijkt alsof de hele alg.vw. door de autoslopers zelf zijn opgesteld en er geen jurist aan te pas is gekomen.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 13:08
door Opzegger01
Het gaat om startmotor. Onderdeel is uitgeprobeerd en blijkt niet te werken.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 13:18
door crazyme
Wat was de reactie van het bedrijf buiten "had je maar niet via internet moeten bestellen" ?

Dat lijkt mij namelijk geen reactie op het feit dat hij niet werkt.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 13:49
door Brahms
De startmotor zelf is geen elektronisch onderdeel, maar een elektrisch onderdeel. Dat is heel wat anders.
Het maakt inderdaad weinig uit of je hem te plekke meeneemt of laat verzenden. Ook bij de sloop kan je de startmotor niet uitproberen.
Maar is de startmotor wel defect, of is het iets in de aansturing wat de achterliggende oorzaak is ?
Hoe heb je de "nieuwe" startmotor uitgetest ?

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 21 jul 2016 17:52
door stofzuigertje
Met een paar hulp start kabels en juiste aansluiting word elke start motor gecontroleerd voor hij ingepakt word.

Hoe dat bij andere bedrijven gaat weet ik niet maar goede sloperijen testen eerst.
Naast werken moet hij ook geen gekke geluiden maken zoals versleten lagers.
Ook moet de tandkrans goed naar buiten komen en weer terug gaan.

Helaas is niet elke sloperij betrouwbaar en deze heb ik geen ervaring mee.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 24 jul 2016 02:07
door Opzegger01
crazyme schreef:Wat was de reactie van het bedrijf buiten "had je maar niet via internet moeten bestellen" ?

Dat lijkt mij namelijk geen reactie op het feit dat hij niet werkt.
Die zei dat ik geen geld noch in staat was om retour te zenden.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 24 jul 2016 02:10
door Opzegger01
Brahms schreef:De startmotor zelf is geen elektronisch onderdeel, maar een elektrisch onderdeel. Dat is heel wat anders.
Het maakt inderdaad weinig uit of je hem te plekke meeneemt of laat verzenden. Ook bij de sloop kan je de startmotor niet uitproberen.
Maar is de startmotor wel defect, of is het iets in de aansturing wat de achterliggende oorzaak is ?
Hoe heb je de "nieuwe" startmotor uitgetest ?
Bij een BOVAG garage. Monteur zei dat de startmotor ooit gereviseerd was en niet meer bruikbaar was.

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 24 jul 2016 09:47
door stofzuigertje
Je heb bij de Bovag garage alleen garantie op uitgevoerde werk... voor het product zelf moet je bij leverancier zijn omdat je deze zelf aanleverde.

Als ze weigeren omdat hij stuk is, of willen ze alleen maar nieuwe verkopen?
Ook een verkeerde niet passende zou kunnen maar sprak je de monteur of receptie want daar gaat bij vooral grotere bedrijven het vaak mis.

Voor dit soort klussen kun je beter de garage een gebruikt deel laten bestellen want die hebben betere contacten met sloperijen.
Dit zijn meestal geen Bovag en ook vaak geen NL garage's die voordelig gebruikte delen verwerken....
Ruil, Revisie of sloop maakt niets uit mits vooraf getest en garage staat sterker tegen sloperij die volgende keer ook wil verkopen dan
onbekende particulieren die wel vaker frauderen door de oude als defect proberen in te leveren.....

Een kapotte retour sturen en als dan merkteken voor hun sloperij ontbreekt.....
Ik ramde niet voor niets met grote spijker voor particulieren bestellingen er een merkje in....
Dit puntje was voor ons voldoende....

Re: Garagabedrijf Peter den Laar

Geplaatst: 24 jul 2016 10:22
door berndv
Opzegger01 schreef: Bij een BOVAG garage. Monteur zei dat de startmotor ooit gereviseerd was en niet meer bruikbaar was.
vreemd verhaal. U komt bij een bovag-garage met uw eigen, via een sloperij, ingekochte startmotor met de opdracht dat zij deze moeten installeren?