LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Pakketje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2016 18:43

Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door Pakketje »

Geachte,

Ik ben dit jaar benadert door 2 bedrijven (niet dezelfde bedrijven, totaal andere branch!) (waarvan 1 nog niet ingeschreven, pas op 1 augustus) om hun te helpen met het opbouwen van een applicatie (ik ben een programmeur). Nu hebben wij afgesproken (nog geen contract ondertekent) dat ik een deel krijg van de winst die wordt gemaakt per maand (aandelen?). Nu zou ik graag willen weten hoe dit belastingtechnisch in elkaar zit aangezien ik geen idee heb hoe dat werkt.

Ik ben nog een student van 18 jaar, bijna 19 jaar, ik woon nog bij mijn moeder die een uitkering heeft. Zelf ontvang ik maandelijks zorgtoeslag en studiefinanciering. Momenteel heb ik ook een zomerbaantje.

Volgens mijn moeder wordt ze gekort op haar uitkering als ik meer dan 600 euro per maand verdien, klopt dit? Mocht dat het geval zijn is dit geen probleem aangezien ik haar dan het bedrag geef wat ze wordt gekort. Wat ze niet wilt is dat ik zoveel ga verdienen dat haar uitkering wordt stopgezet. Ze wilt niet afhankelijk zijn van mij, wat ik wel begrijp. Hoeveel mag ik verdienen zonder dat mijn moeder haar uitkering verliest? Of is dit onjuist en kan ik gewoon lekker verdienen en nog steeds bij haar wonen?

Hoe moet ik aangeven dat ik aandelen heb? Moet ik het bedrag dat ik per maand ontvang ergens invullen? Hoe zit het met de belasting? Moet ik dit zelf betalen? En zoja, wanneer dan? Hoe?

Als ik verdien, moet ik dit ook aan DUO doorgeven zodat ik minder studiefinanciering krijg? Ik wil niet dat ik later geld terug moet betalen omdat ik te veel heb ontvangen.