LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Pakketje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2016 18:43

Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door Pakketje »

Geachte,

Ik ben dit jaar benadert door 2 bedrijven (niet dezelfde bedrijven, totaal andere branch!) (waarvan 1 nog niet ingeschreven, pas op 1 augustus) om hun te helpen met het opbouwen van een applicatie (ik ben een programmeur). Nu hebben wij afgesproken (nog geen contract ondertekent) dat ik een deel krijg van de winst die wordt gemaakt per maand (aandelen?). Nu zou ik graag willen weten hoe dit belastingtechnisch in elkaar zit aangezien ik geen idee heb hoe dat werkt.

Ik ben nog een student van 18 jaar, bijna 19 jaar, ik woon nog bij mijn moeder die een uitkering heeft. Zelf ontvang ik maandelijks zorgtoeslag en studiefinanciering. Momenteel heb ik ook een zomerbaantje.

Volgens mijn moeder wordt ze gekort op haar uitkering als ik meer dan 600 euro per maand verdien, klopt dit? Mocht dat het geval zijn is dit geen probleem aangezien ik haar dan het bedrag geef wat ze wordt gekort. Wat ze niet wilt is dat ik zoveel ga verdienen dat haar uitkering wordt stopgezet. Ze wilt niet afhankelijk zijn van mij, wat ik wel begrijp. Hoeveel mag ik verdienen zonder dat mijn moeder haar uitkering verliest? Of is dit onjuist en kan ik gewoon lekker verdienen en nog steeds bij haar wonen?

Hoe moet ik aangeven dat ik aandelen heb? Moet ik het bedrag dat ik per maand ontvang ergens invullen? Hoe zit het met de belasting? Moet ik dit zelf betalen? En zoja, wanneer dan? Hoe?

Als ik verdien, moet ik dit ook aan DUO doorgeven zodat ik minder studiefinanciering krijg? Ik wil niet dat ik later geld terug moet betalen omdat ik te veel heb ontvangen.

Hoe het, volgens mij, zit is dat ik per jaar belastingaangifte moet doen? Maar hoe doe je dat?

Met vriendelijke groet,
Pakketje

Brahms
Berichten: 3156
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik neem aan dat de Belastingdienst je hier alles over kan vertellen.
Tevens heb je dan alle info uit de eerste hand :D

Moneyman
Berichten: 31253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vraag het de uitkeringsinstantie, dan weet je alles.

Los daarvan: weet wat je doet als je je in aandelen laat betalen. Het hebben van een pakket aandelen wil absoluut niet zeggen dat je daar ooit een cent uit/ voor krijgt...

Pakketje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2016 18:43

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door Pakketje »

Moneyman schreef:Vraag het de uitkeringsinstantie, dan weet je alles.

Los daarvan: weet wat je doet als je je in aandelen laat betalen. Het hebben van een pakket aandelen wil absoluut niet zeggen dat je daar ooit een cent uit/ voor krijgt...
Bedankt voor je reactie. Mag ik vragen wat je precies bedoeld? Stel dat een bedrijf 100 euro winst maakt, dan krijg ik een deel daarvan. Mocht het niks worden heb ik mijn tijd verspeeld, is dat wat je bedoelt?

Moneyman
Berichten: 31253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, ik bedoel dat puur het hebben van aandelen je niets levert. Als aandeelhouder krijg je (bijvoorbeeld) een managementfee, als dat uitdrukkelijk afgesproken is, of dividend/ eennwinstuitkering, alweer; als dat afgesproken is. J moet dus heel erg doorvragen hoe en wanneer n onder welke voorwaarden je welk bedrag krijgt. Puur het hebben van aandelen levert je geen cent op.

Eerlijk gezegd: als je er geen verstand van hebt, kan je misschien maar beter een normale financiële beloning bedingen. Dan weet je waar je aan toe bent.

Pakketje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2016 18:43

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door Pakketje »

Moneyman schreef:Nee, ik bedoel dat puur het hebben van aandelen je niets levert. Als aandeelhouder krijg je (bijvoorbeeld) een managementfee, als dat uitdrukkelijk afgesproken is, of dividend/ eennwinstuitkering, alweer; als dat afgesproken is. J moet dus heel erg doorvragen hoe en wanneer n onder welke voorwaarden je welk bedrag krijgt. Puur het hebben van aandelen levert je geen cent op.

Eerlijk gezegd: als je er geen verstand van hebt, kan je misschien maar beter een normale financiële beloning bedingen. Dan weet je waar je aan toe bent.
Volgens mij bedoelde ik provisie ipv aandelen. Mijn excuses.

Moneyman
Berichten: 31253
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, provisie. Ander verhaal, zelfde waarschuwing :wink: Een percentage van de winst klinkt leuk. Maar, welke winst? De commerciële? Voor of na belastingen? De hele winst? Of de winst gerelateerd aan jouw werk?

Pakketje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2016 18:43

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door Pakketje »

Moneyman schreef:OK, provisie. Ander verhaal, zelfde waarschuwing :wink: Een percentage van de winst klinkt leuk. Maar, welke winst? De commerciële? Voor of na belastingen? De hele winst? Of de winst gerelateerd aan jouw werk?
Ik ga dit navragen. Bedankt voor uw hulp.

stofzuigertje

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welke uitkering heeft je moeder?
Dat bepaald of en hoeveel je mag bijverdienen.
Bijstand kijken ze naar inkomen alle inwonende gezinsleden....
Bij andere zoals afgekeurde via UWV mag je meer houden.

Je hoeft niet te antwoorden maar zonder welke uitkering is antwoorden loterij en onbetrouwbaar....

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door sjohie »

Provisie is volgens mij inkomen, want dat krijg je doorgaans 1x/maand op basis van het aantal verkochte eenheden waar de provisie betrekking op heeft. Aandelen zijn vermogen, waar je soms dividend over krijgt 1x/jaar. Dat zijn sowieso 2 aparte dingen, qua belastingen, en ook qua gevolgen voor de uitkering van je moeder. Je mag een x aantal euro eigen vermogen (die aandelen) hebben zonder gevolgen voor een uitkering, maar dat gedeeld door 12 als inkomen (provisie), kan weer wél gevolgen hebben op uitkering of toeslagen.

Ik zou bij de KvK de introductie(cursus) voor ZZP-ers volgen, want dat ben je als je maandelijks inkomen gaat krijgen van een bedrijf (die zullen contracten en facturen willen zien etc), en daarna diezelfde introductie bij de belastingdienst. Ik bedoel, als je nu aandelen al voor provisie, of vice versa aanziet, gaat dit gierend mislopen als je het je niet goed laat uitleggen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door olaf79 »

Pakketje schreef:
Moneyman schreef:Nee, ik bedoel dat puur het hebben van aandelen je niets levert. Als aandeelhouder krijg je (bijvoorbeeld) een managementfee, als dat uitdrukkelijk afgesproken is, of dividend/ eennwinstuitkering, alweer; als dat afgesproken is. J moet dus heel erg doorvragen hoe en wanneer n onder welke voorwaarden je welk bedrag krijgt. Puur het hebben van aandelen levert je geen cent op.

Eerlijk gezegd: als je er geen verstand van hebt, kan je misschien maar beter een normale financiële beloning bedingen. Dan weet je waar je aan toe bent.
Volgens mij bedoelde ik provisie ipv aandelen. Mijn excuses.
Nee je bedoelt ook geen provisie. Provisie is gerelateerd aan jouw prestaties en niet die van het hele bedrijf. Jij bedoelt gewoon een einde jaars winstuitkering, die boven op het reguliere salaris komt. Dit is altijd een vast percentage en geldt voor alle medewerkers. Echter kan het percentage lager of hoger worden naar gelang de winst. En bij geen winst, krijg je dit natuurlijk niet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:OK, provisie. Ander verhaal, zelfde waarschuwing :wink: Een percentage van de winst klinkt leuk. Maar, welke winst? De commerciële? Voor of na belastingen? De hele winst? Of de winst gerelateerd aan jouw werk?
Inderdaad, goed navragen. Ik heb ooit een werkgever gehad die winst na uitkering van de management fee bedoelde. En die was "toevallig" altijd even hoog als de netto winst. Ofwel de uitkering was een lokkertje en niemand heeft ooit 1 cent gezien terwijl de winsten aanzienlijk waren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door berndv »

olaf79 schreef: Nee je bedoelt ook geen provisie. Provisie is gerelateerd aan jouw prestaties en niet die van het hele bedrijf. Jij bedoelt gewoon een einde jaars winstuitkering, die boven op het reguliere salaris komt. Dit is altijd een vast percentage en geldt voor alle medewerkers. Echter kan het percentage lager of hoger worden naar gelang de winst. En bij geen winst, krijg je dit natuurlijk niet.
ik lees nergens dat ts in loondienst gaat werken en dus medewerker wordt. Ik lees ook nergens dat ts loon gaat ontvangen. Ik lees ook nergens dat ts een jaarlijkse winstuitkering gaat ontvangen. TS geeft duidelijk aan dat hij een maandelijks bedrag gaat krijgen in de vorm van een percentage van "de winst".

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door fisbel »

Jammer dat Pakketje niet meer gegevens verstrekt bij de vraag. Waardoor het antwoord of antwoorden koffiedik kijken is.
De informatie die moeder heeft (korting op haar uitkering bij een inkomen zoon van meer dan € 600 per maand) zal niet kloppen. Want is verouderd.
Als er een WWB-inkomen is en zoon studeert wordt moeder niet gekort op haar uitkering. Studiefinanciering inwonende (zoon) is 1 van de uitzonderingen waarvoor geldt dat er niet gekort wordt op de uitkering. Dit volgens de Participatiewet die op 1 januari 2015 is ingegaan.

Toeslagen:
Als er huurtoeslag is telt het inkomen van de inwonende zoon mee voor het recht op huurtoeslag. Afhankelijk van leeftijd zoon kan een deel van het inkomen zoon zijn vrijgesteld - € 4773 is vrijgesteld als het inwonend kind jonger is dan 23 jaar.

DUO: of de studiefinanciering gekort gaat worden door inkomen hangt ervan af of Pakketje valt onder de oude of nieuwe studiefinanciering. In het oude stelsel is € 13.989, 13 vrijgesteld (jaar 2016) In het nieuwe stelsel mag onbeperkt worden bijverdiend.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als het een startup is, en je hebt vertrouwen in hun ideeen, dan zou ik buiten andere vergoedingen ook proberen om aandelen te krijgen (eventueel ter compensatie van lagere directe inkomsten).

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Binnenkort aandelen in 2 bedrijven

Ongelezen bericht door olaf79 »

Of spreken we hier over een percentage van de verkopen die uit de app volgen die TS ontwikkelt.

Gesloten