Pagina 1 van 1

Ardanta

Geplaatst: 01 aug 2016 23:38
door Harm20
Oproep aan mensen met een naturapolis van de facultatieve crematie op index die in 2013 overgedragen is aan Ardanta.

Ardanta leeft de voorwaarden van de bestaande polis niet na ten nadele van de verzekerde wat bij overlijden een hoop geld kan kosten.

Meld u via dit forum aan.

Re: Ardanta

Geplaatst: 08 aug 2016 15:02
door Hawk-Eye
wat leven ze niet na? bent u advocaat of zo?

Re: Ardanta

Geplaatst: 10 aug 2016 10:41
door JanPan
U hebt volledig gelijk. Ardanta heeft bij overname van de (natura)polissen van de Facultatieve na een paar maanden de voorwaarden gewijzigd.
Mijn natura polis (in de vorm van een koopsom) had een volledig gedekte 100% uitkering van de kosten (omschreven in de polis) aan de uitvaartondernemer. De vrijwel gelijke (?) polis voorwaarden van Ardanta zijn nu een bepaald vaststaand bedrag (de verzekerde som) en wordt uitgekeerd aan de ondernemer bij overlijden. De rest mag je zelf bij betalen.
Ardanta had beloofd jaarlijks de verzekerde som te verhogen, maar dat komen ze ook niet na. Bij het overzetten naar hun polis voorwaarden was de som verhoogd met minder dan een euro.
Bij deze firma wordt je uitgemolken. Navraag van de huidige kosten van een crematie leert, dat ik nu nog voor ca. 50% ben verzekert en door de inflatie wordt dit ieder jaar minder.

Re: Ardanta

Geplaatst: 12 aug 2016 10:25
door Ardanta
Er zijn verschillende soorten verzekeringen. Daarom kan er geen algemeen beeld worden geschetst.
Wat betreft de situatie die hier wordt beschreven kunnen wij aangeven dat de voorwaarden
niet door Ardanta zijn gewijzigd. Wij respecteren altijd de polis en de voorwaarden die de klant heeft.
Wilt u weten hoe u bent verzekerd? Neemt u dan contact met ons op. Ons telefoonnummer is (053) 488 11 22. We helpen u graag verder.

Re: Ardanta

Geplaatst: 18 aug 2016 19:48
door Harm20
Telefonisch reageren heeft geen zin meer.
Heb het meerdere keren geprobeerd en uitgelegd met de voorwaarden die in mijn bezit zijn van de Facultatieve maar er wordt gewoon gesteld dat iedereen dit zo leest zoals gezegd door ons maar wat wij beweren er niet staat. Er staat in artikel 4 dat de uitbetaling wordt gedaan aan de uitvaart ondernemer. DIT KLOPT. Het bedrag wat overgemaakt word is 2207 euro. De hoogte van het bedrag is voor iedereen gelijk ongeacht het jaar waarin het is afgesloten en op welke leeftijd. DUS EENHEIDSWORST.
Waar men aan voorbijgaat is artikel 3 van de voorwaarden van deze naturaverzekering en die luid als volgt:
UITVAARTKOSTEN. De uitvaartkosten bestaan uit de kosten verbonden aan de verzorging en organisatie welke een crematie met zich brengt.
DEZE OMVATTEN: a opbaren stoffelijk overschot van overledene en een eenvoudige crematiekist, lijkschouwing, 60 rouwkaarten en vervoer naar het crematorium (rouwwagen en twee volgauto's): B: de verassing van het stoffelijk overschot, gebruik van de aula (met muzikale begeleiding) en een koffiekamer van het crematorium , inclusief een twintigtal consumpties.
C: Het bijzetten van de as in een algemene nis gedurende maximaal 1 jaar of het verstrooien van de as op een daartoe bestemd terrein.

Dit is het punt waar het omgaat. Ardanta zal artikel 3 moeten respecteren ongeacht het bedrag wat hiermee gemoeid is want artikel 4 lid 1 stelt dat de uitvaartkosten voor rekening vereniging zijn tot een maximum zoals dat geldt in het kalenderjaar van overlijden van de verzekerde en onverminderd de beperkingen elders in deze voorwaarden vermeld.
Hopende dat er bij Ardanta iemand is die dit wil onderschrijven.
Graag reactie eventueel op [mailadres door Moderator verwijderd]

Re: Ardanta

Geplaatst: 19 aug 2016 18:06
door Harm20
Net een mail gehad van Ardanta dat mijn reactie over de natura polis als klacht zal worden behandeld.
De klachtencoordinator die de zaak gaat onderzoeken na ontvangst van mijn polis nummers zou dan uiterlijk 2 september ofwel per mail of telefonisch contact opnemen.
Een ieder die belangstelling heeft over het verloop en eventuele afloop van deze behandeling door Ardanta zal ik graag op de hoogte houden.
Neem contact op via het mail adres genoemd inde reactie van Ardanta.
Misschien zijn er ongetwijfeld nog meer mensen die hier hun voordeel mee kunnen doen.

Re: Ardanta

Geplaatst: 19 aug 2016 19:48
door cskm
Ook ik heb indertijd een natura-polis afgesloten bij UKV in 1981, welke is overgenomen door Ardanta.
Ondanks de polisvoorwaarden die vergoeding geven in natura, zoals harm20 ze omschrijft, geeft Ardanta als je met ze belt aan dat ze alleen vergoeden tot een bedrag van 2207 euro, welk bedrag de kosten bij lange na niet dekken.

Re: Ardanta

Geplaatst: 23 aug 2016 21:23
door Harm20
Wanneer het goedgekeurd wordt door Ardanta volgt er a.s dinsdag een gesprek met een adviseur bij ons thuis.

Re: Ardanta

Geplaatst: 02 sep 2016 21:44
door Harm20
Na een gesprek met een adviseur ligt de zaak weer bij Ardanta.
Er is ons toegezegd dat ze na advies ingewonnen te hebben bij een externe partij ons in de loop van volgende week meer uitleg zouden geven over onze polissen.
Een ieder die via mail heeft gereageerd zal ik persoonlijk inlichten.

Re: Ardanta

Geplaatst: 09 sep 2016 15:42
door Harm20
Een reactie gehad van Ardanta wat er op neer komt dat ze vast houden aan hun standpunt en wij als consument zien het dus verkeerd.
Heb een mail gestuurd met nog een keer mijn zienswijze en wacht opnieuw op antwoord.

Ik krijg een beetje de indruk dat ze het niet willen begrijpen en dat er andere stappen nodig zijn maar dan wel collectief.

Re: Ardanta

Geplaatst: 09 sep 2016 17:12
door berndv
Harm20 schreef:Ik krijg een beetje de indruk dat ze het niet willen begrijpen en dat er andere stappen nodig zijn maar dan wel collectief.
collectief is leuk, maar waarom niet gewoon via het kifid? http://www.kifid.nl

vele malen goedkoper dan het voor de rechter brengen.

Re: Ardanta

Geplaatst: 09 sep 2016 18:11
door Harm20
Helemaal mee eens maar ook dan is het collectief aan de orde brengen volgens mij beter.
Voor de rechter brenger is de laatste stap en daar zijn we nog lang niet aan toe.