LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blind APK keuren strafbaar?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Blind APK keuren strafbaar?

Ongelezen bericht door thecure »

Binnenkort volgt een update van de gedragsregels; mogelijk wordt hierin ook de bepaling over commerciële links iets duidelijker geformuleerd, in lijn met het bovenstaande.]
Dan hoop ik dat dat er ook een beter beleid komt inzake het zomaar laten verdwijnen van topics.
Bijvoorbeeld dat er eerst een reactie van het moderator team onder komt dat het topic gaat verdwijnen en om welke reden.

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Blind APK keuren strafbaar?

Ongelezen bericht door Radar »

En nu echt weer on topic verder graag.
Golf3tje83 schreef:Hoi ik ben nieuw hier. Ik zag dat jullie een discussie hadden over blind apk keuringen. Weet iemand als ik met deze website in zee ga of ik dan strafbaar ben? http://www.blindapkkeuren.nl/ Is blind keuren überhaupt strafbaar voor degene die het laat doen? Ik hoor wel vaak dat garages worden opgedoekt of garagehouders worden opgepakt hiervoor maar nooit een klant gehoord eigenlijk.. Ik heb namelijk een probleem dat ik mijn auto binnen 6 dagen moet laten keuren maar ik heb het geld niet voor de reparatie en zo nodig is die ook weer niet. Iemand ervaringen ermee?

Weet iemand anders een garage waar ik later kan betalen als ik mijn auto achterlaat ofsow? Of een garage waar ik langs kan gaan om blind te keuren desnoods?? Help me alstublieft.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Blind APK keuren strafbaar?

Ongelezen bericht door peteroo »

Wat een soepzooitje, deze discussie. Ik kan er geen chocolade meer van maken (ook geen chocoladesoep)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Blind APK keuren strafbaar?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja het is strafbaar als je dit laat doen hier, jij als eigenaar van de auto dient volgens de wet, deze keuring uit te laten voeren door een RDW erkend APK bedrijf, welke door het voeren van een sticker en-of schild als zodanig te herkennen is. Dat is dus fysiek en biologisch onmogelijk om online te doen. Daarnaast is onderdeel van de keuring, het meten van bijvoorbeeld de profieldiepte van de banden, iets wat fysiek moet geschiedden door de erkende APK keurmeester van een APK erkend bedrijf, met een speciaal apparaatje hiervoor. A) jij bent geen erkend APK keurmeester, B) je werkt niet bij een erkend APK bedrijf, C) de kans is aannemelijk dat jij niet zo'n apparaatje hebt, en last but not least D) de APK keurmeester die het rapport afgeeft, heeft die auto niet gezien of aangeraakt. En dat is nog maar 1 deeltje van die hele keuring.

Sterker nog, mijn zwager, wél erkend APK keurmeester, keurt zijn eigen 2 auto's niet eens, omdat het RDW een slager die zijn eigen vlees keurt ook vaak even komen controleren. Tussen die mazen kan deze club echt niet door glippen, het is een behoorlijk waterdicht systeem.

Dus ja dit is strafbaar, een APK keurmeester die dit doet is snel die accreditatie kwijt, en zal mogelijk zelfs vervolgd worden, en jij bent strafbaar omdat je je auto niet aantoonbaar bij een RDW erkend APK bedrijf hebt laten keuren.

Slecht idee, pure oplichting en geldklopperij.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Blind APK keuren strafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Golf3tje83 schreef:.......... ik mijn auto binnen 6 dagen moet laten keuren .......
Dat moest dus voor de 15e augustus...
Enn....? Wat heb je nu uiteindelijk gedaan Golf3tje83 ? Ik ben toch wel benieuwd nu :D

witte angora
Berichten: 30936
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Blind APK keuren strafbaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er wordt ook een heel simpel feit vergeten. Leuk om zo'n APK-papiertje in de handen te hebben, want het is zo fake als wat, en het is maar de vraag of de auto daadwerkelijk wordt afgemeld. Ik denk het haast niet, en dan is de APK simpelweg verlopen. Bij mijn weten scant de politie op kenteken, en dan rolt vanzelf wel een verlopen APK uit de bus. Daar verandert dat papiertje niks aan.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Blind APK keuren strafbaar?

Ongelezen bericht door Quark »

of je APK geldig is kan je natuurlijk heel makkelijk checken op www.rdw.nl, kan je gelijk zien of je bent opgelicht.

witte angora
Berichten: 30936
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Blind APK keuren strafbaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Quark schreef:of je APK geldig is kan je natuurlijk heel makkelijk checken op http://www.rdw.nl, kan je gelijk zien of je bent opgelicht.
En dat is zelfs helemaal gratis! :lol:

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Blind APK keuren strafbaar?

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:Er wordt ook een heel simpel feit vergeten. Leuk om zo'n APK-papiertje in de handen te hebben, want het is zo fake als wat, en het is maar de vraag of de auto daadwerkelijk wordt afgemeld. Ik denk het haast niet, en dan is de APK simpelweg verlopen. Bij mijn weten scant de politie op kenteken, en dan rolt vanzelf wel een verlopen APK uit de bus. Daar verandert dat papiertje niks aan.
Met ingang van 2012 heeft de RDW de controle op APK- en verzekeringsplicht opgevoerd. Vanaf heden wordt niet meer steekproefsgewijs gecontroleerd, maar via een 100% bestandsvergelijk. Daarmee valt het overtreden van de verzekeringsplicht onder het administratieve recht en niet meer onder het strafrecht.

De ANWB ontving op 8 maart een brief waarin de nieuwe controlemethode werd aangekondigd. Vanaf heden krijgt de eigenaar van een auto met een verlopen APK volautomatisch en per direct een bekeuring in de bus. Hetzelfde geldt als de auto niet verzekerd is. De eigenaar ontvangt geen bekeuring als het voertuig is geschorst en niet op de openbare weg staat.


Volgens KNAC

Gesloten