Pagina 1 van 1

Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 09 aug 2016 21:57
door gerritv
Iemand met een Spaans IBAN nummer kan geen NL-abonnement telefoon/internet afsluiten. Een NL IBAN is verplicht.
Maar ook andersom: Als Nederlander kun je in Spanje geen Spaans abonnement telefoon/internet afsluiten met een NL-IBAN.
Ook daar is een Spaans IBAN verplicht.

Alle providers schijnen deze regel toe te passen. Ook de providers die 'internationaal' werken zoals Vodafone!

Altijd gedacht dat de IBAN nummers zijn ingevoerd om gemakkelijk(er) Europese betalingen te doen en dat je met EEN bankrekening kunt volstaan en geen bankrekening hoeft te openen in het land waar je bijv. een abonnement wilt afsluiten.
Helaas pindakaas.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 10 aug 2016 10:38
door sjohie
gerritv schreef:Iemand met een Spaans IBAN nummer kan geen NL-abonnement telefoon/internet afsluiten. Een NL IBAN is verplicht.
Maar ook andersom: Als Nederlander kun je in Spanje geen Spaans abonnement telefoon/internet afsluiten met een NL-IBAN.
Ook daar is een Spaans IBAN verplicht.

Alle providers schijnen deze regel toe te passen. Ook de providers die 'internationaal' werken zoals Vodafone!

Altijd gedacht dat de IBAN nummers zijn ingevoerd om gemakkelijk(er) Europese betalingen te doen en dat je met EEN bankrekening kunt volstaan en geen bankrekening hoeft te openen in het land waar je bijv. een abonnement wilt afsluiten.
Helaas pindakaas.
Er is een emailadres voor bij de DNB, [email protected], misschien kan je daar eens vragen wat zij hiervan vinden? Het is inderdaad wel wat apart, maar mogelijk dat dit zo is omdat ze als Telco vanuit andere (anti-terreur) wetgeving de identiteit van de houder van de bankrekening moeten kunnen valideren en vastleggen? Ik noem maar wat hoor, ik weet het zo ook niet, maar ben wel benieuwd.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 10 aug 2016 11:06
door berndv
Voor zover ik weet dien je voor een abonnement bij een Nederlandse provider een Nederlands adres te hebben en een Nederlandse bankrekening. Onlangs een artikel gelezen over fraude met mobiele telefonie en daar kwam de bekende Bulgaren en Roemenen fraude ook aan bod. Busjes met Roemenen en Bulgaren worden hierheen gereden om vervolgens bij verschillende winkels en providers een mobiel abonnement af te sluiten, inclusief telefoon natuurlijk. De telefoons worden in het busje ingeleverd en de personen worden weer teruggetransporteerd naar het land van herkomst. Providers kunnen fluiten naar hun centen, want de abonnementskosten gaan nooit betaald worden. In dat artikel wordt beschreven dat het beleid geen europeanen mag uitsluiten op basis van legitimatie (1 europa), maar dat de acceptatie wel mag geschieden op basis van het wel of niet hebben van een Nederlandse bankrekening en bijbehorende bankpas. Ik zal nog even kijken of ik zo nog kan vinden waar ik dit gelezen heb.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 10 aug 2016 12:00
door Jefdus
Dit is echt geen gevolg van IBAN hoor. Ook voor invoering van IBAN bij consumenten moest je al een Nederlands rekeningnr opgeven.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 10 aug 2016 12:47
door GJvdZ
Is gewoon een manier om fraude te minimaliseren. Het is al lastig om een Nederlandse fraudeur te vinden, laat staan als de fraudeur in het buitenland zit. Europa is nog steeds een grote verzameling van onafhankelijke landjes.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 10 aug 2016 13:47
door sjohie
Ook wil de EU niet, dat als de roaming tarieven over een paar jaar écht niet meer bestaan, je zeg als Nederlander een spotgoedkoop Bulgaars abonnement afsluit, en dit vervolgens lekker in Nederland opbelt.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 10 aug 2016 21:13
door berndv
MichielFRL schreef:Zie de reactie van Sjohie.
Dit noemen we IBAN discriminatie en is verboden!
sommige providers pakken dit wel slim aan trouwens. Even wat sites bekeken en voor het aangaan van het abonnement moet je een nederlandse bankrekening kunnen tonen, door middel van een nederlandse bankpas. Daarna kan je dit bij een aantal gewoon wijzigen naar een buitenlandse bankrekening voor de incasso's.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 10 aug 2016 21:23
door gerritv
Voor het afsluiten van een telefoon/internet abonnement is legitimatie nodig (paspoort of rijbewijs). In bijv. Spanje is ook legitimatie nodig voor prepaid.
Misbruik is altijd mogelijk maar het gaat erom dat IBAN uitsluitend geldt voor de landen die hieraan meedoen.
Het heeft - denk ik - ook te maken met de 'macht' van banken. Ook als je als Nederlander een automatische machtiging afgeeft kan het saldo onvoldoende zijn. Het 'probleem' is veel ruimer. Niet alleen providers houden zich niet aan de regels.
Dat je de rekening van een Nl IBANbnummer kunt wijzigen in bijv. een Spaans IBAN nummer lijkt m.i. goed te gaan totdat je een echte Spaanse IBAN rekening invult.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 10 aug 2016 22:08
door berndv
gerritv schreef:Dat je de rekening van een Nl IBANbnummer kunt wijzigen in bijv. een Spaans IBAN nummer lijkt m.i. goed te gaan totdat je een echte Spaanse IBAN rekening invult.
ik begrijp hier niet geheel wat u bedoelt, kunt u dit misschien wat nader uitleggen?

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 11 aug 2016 12:30
door gerritv
Dat is heel mooi! Maar je bent Nederlander bij een Nederlandse provider met (NL telefoonnummer?) een Duits IBAN nummer betalen.
Bernd: wat Michiel heeft gedaan klopt met jouw verhaal.
Maar dat is toch wat anders dan een Nederlander die bijv. in Spanje (of Duitsland) een Spaans (of Duits) abonnement wil afsluiten met een NL- IBAN nummer.
Ik heb zelfs een bestaand Spaans nummer (prepaid) maar kan geen abonnement afsluiten met een NL IBAN nummer.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 11 aug 2016 22:20
door berndv
oftewel, je kunt wel een abonnement betalen met een iban nummer uit een ander land, alleen kan je geen abonnement afsluiten met een buitenlandse iban. Ben wel benieuwd wat de instanties hiervan vinden. Vrij verkeer van goederen en diensten in europa, not. Wellicht is er in spanje een organisatie die vergelijkbaar is met de nederlandse commissie gelijke behandeling.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 11 aug 2016 22:50
door gerritv
Ik ga e.e.a. eerst melden bij het meldpunt discriminatie DNB zoals Shohie suggereert. Uitslag meld ik

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 15 aug 2016 13:06
door Boesta
De telecom providers willen alleen Nederlandse ingezetenen als klant. Dat is al jaren zo en dat is hun goed recht Het heeft niets met IBAN te maken! Verplichte IBAN is er gekomen om het Europeesche betalingsverkeer te vereenvoudigen. IBAN is er niet gekomen voor de telecom providers!!

Meldpunt discriminatie e/o DNB gaan inlichten is het grappigste wat ik tot nu toe hier gelezen heb.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 15 aug 2016 18:17
door gerritv
Inmiddels het meldpunt discriminatie DNB geïnformeerd. Ze vragen nadere info maar stellen dat volgens de SEPA verordening je in Spanje ook met een NL IBAN nummer moet kunnen incasseren. Wordt vervolgd. Uitslag meld ik.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 15 aug 2016 22:07
door berndv
wellicht is het in spanje net zo als hier. incasseren vanaf een buitenlandse iban is geen probleem, maar het aangaan van het abonnement is dan het probleem.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 15 aug 2016 22:23
door gerritv
Vandaag bij twee providers in Spanje geprobeerd. Kwam heel ver. Maar aan het eind waar het NL- IBAN nummer moet worden ingevuld 'weigert' de site. Alleen Spaans IBAN nummer wordt geaccepteerd. Maar bij de 2e provider is het mogelijk met creditcard gegevens te betalen. Moet je wel een creditcard hebben maar is in ieder geval meer dan niets.

Re: Telecomabonnement met IBAN van niet-ingezetene

Geplaatst: 17 aug 2016 11:27
door gerritv
Het meldpunt discriminatie DNB neemt contact met de 'bevoegde' instantie. Problemen zijn 'bekend'. Providers die in méér dan één land actief zijn hebben het (ook) nog steeds niet voor elkaar. Maar als de roaming wordt afgeschaft, lost het probleem van de telefonie/internet zich vanzelf op.