Pagina 1 van 1
Administratiekosten: Wat is wel en wat niet toegestaan?
Geplaatst: 22 aug 2016 17:01
door Sammke0102
Goeden dag,
Ik kan weinig tot niks terug vinden over hoe hoog administratiekosten mogen zijn.
Onlangs ben ik werkzaam geweest als consulente.
Door complicaties tijdens mijn zwangerschap kan ik mijn werk niet doen waardoor ik ook geen inkomsten binnen haal en mijn target niet kan halen.
Het termijn is versteken van de target voor een koffer met producten en moet er een bepaald bedrag betaald worden.
Deze hebben ze afgeschreven van mijn rekenkening (€200)
Helaas kan ik het dus op dit Moment niet in ene betalen en is het door de bank terug gehaald
Dit heb ik gemeld met de vraag of het in termijnen betaald kan worden.
Hun antwoord was...
Zodra we van de bank te horen hebben gekregen dat het niet inbaar is kunnen we een termijn betaling opsturen.
Van 2 termijnen bij de eerste komen er €50 administratie kosten.
Het gaat dus niet om een herinnering of iets dergelijks
€50 administratie kosten vind ik werkelijk buiten alle proporties en vraag mij af of dit wel mag...
Kan iemand mij meer info geven in wat wel en niet toegestaan is?
Re: Administratiekosten: Wat is wel en wat niet toegestaan?
Geplaatst: 23 aug 2016 15:19
door berndv
Sammke0102 schreef:Goeden dag,
Ik kan weinig tot niks terug vinden over hoe hoog administratiekosten mogen zijn.
Onlangs ben ik werkzaam geweest als consulente.
Door complicaties tijdens mijn zwangerschap kan ik mijn werk niet doen waardoor ik ook geen inkomsten binnen haal en mijn target niet kan halen.
Het termijn is versteken van de target voor een koffer met producten en moet er een bepaald bedrag betaald worden.
Deze hebben ze afgeschreven van mijn rekenkening (€200)
Helaas kan ik het dus op dit Moment niet in ene betalen en is het door de bank terug gehaald
Dit heb ik gemeld met de vraag of het in termijnen betaald kan worden.
Hun antwoord was...
Zodra we van de bank te horen hebben gekregen dat het niet inbaar is kunnen we een termijn betaling opsturen.
Van 2 termijnen bij de eerste komen er €50 administratie kosten.
Het gaat dus niet om een herinnering of iets dergelijks
€50 administratie kosten vind ik werkelijk buiten alle proporties en vraag mij af of dit wel mag...
Kan iemand mij meer info geven in wat wel en niet toegestaan is?
vreemd dat je niet kunt vinden hoe hoog incassokosten mogen zijn, want daar hebben we het hier eigenlijk over. Als je een betalingsregeling aan gaat van een factuur die betaald had moeten zijn, zul je bij een aanmaning incassokosten verschuldigd zijn, deze mogen voor een bedrag van 200 euro 40 euro bedragen (of 48,40 afhankelijk van de BTW). Een regeling hoeven ze niet aan te gaan, je bent het bedrag verschuldigd en je hebt de plicht dit te betalen. Dat ze een regeling aanbieden is in dezen een gunst die ze je verlenen, maar niet hoeven.
Re: Administratiekosten: Wat is wel en wat niet toegestaan?
Geplaatst: 23 aug 2016 15:25
door olaf79
Sorry maar snap er geen snars van. Wat moet je terug betalen en waarom? Ben je in dienst bij dit bedrijf of werk je als zelfstandige.
Normalitair worden targets opgeschoven als je ziek bent.
Re: Administratiekosten: Wat is wel en wat niet toegestaan?
Geplaatst: 23 aug 2016 15:28
door berndv
ik vermoed dat het gaat om een tupperware/weightwatchers achtige constructie, gezien de term "consulente". Jij krijgt een bak vol met spullen en moet die via party's aan de man brengen. In ruil van de gegenereerde inkomsten hoef je niets voor je eigen materiaal te betalen. Genereer je geen of te weinig inkomsten, moet je de producten gewoon betalen.
Re: Administratiekosten: Wat is wel en wat niet toegestaan?
Geplaatst: 23 aug 2016 15:41
door olaf79
Hm...Dan gebruikt TS wel vreemde termen als kan ik mijn werk niet doen. 50 euro administratiekosten lijkt me buitensporig veel. Ik denk niet dat TS daar aan te houden valt.
Re: Administratiekosten: Wat is wel en wat niet toegestaan?
Geplaatst: 23 aug 2016 20:11
door Julie4444
Vreemd verhaal/raar werk.
Een betalingsregeling is een gunst, geen recht, dus TS kan die €50 accepteren of anders de consequenties van een incassoprocedure (incassokosten, rente) betalen.
Re: Administratiekosten: Wat is wel en wat niet toegestaan?
Geplaatst: 23 aug 2016 21:30
door moederslink
berndv schreef:ik vermoed dat het gaat om een tupperware/weightwatchers achtige constructie, gezien de term "consulente". Jij krijgt een bak vol met spullen en moet die via party's aan de man brengen. In ruil van de gegenereerde inkomsten hoef je niets voor je eigen materiaal te betalen. Genereer je geen of te weinig inkomsten, moet je de producten gewoon betalen.
Ik dacht ook aan zoiets of make-up of schoonheidsprodukten.
olaf79 schreef:50 euro administratiekosten lijkt me buitensporig veel. Ik denk niet dat TS daar aan te houden valt.
@TS: € 50 administratiekosten extra voor een betalingsregeling lijkt mij ook buitensporig veel.
€5 - €10 extra is meer gebruikelijk. Het is geen incassoprocedure hè , maar slechts het maken van een betaalafspraak, ook al is dat dan een " gunst " .
Re: Administratiekosten: Wat is wel en wat niet toegestaan?
Geplaatst: 23 aug 2016 21:42
door sylvesterb
moederslink schreef:Het is geen incassoprocedure hè , maar slechts het maken van een betaalafspraak, ook al is dat dan een " gunst " .
Er is
geen verschil tussen een incassoprocedure en/of administratiekosten, beide vallen onder de Wet Incassokosten (WIK) je hoeft als bedrijf dus geen incassobureau in te huren voor het innen van een factuur, dit mag je gewoon zelf.
Immers heeft een incassobureau geen enkele bevoegdheid, ze kunnen je enkel vriendelijk (en soms minder vriendelijk) verzoeken om te betalen. Doe je dit niet dan hebben ze geen andere middelen dan naar de rechtbank te gaan.
Op basis van de WIK zijn de incasso/administratiekosten maximaal EUR 48,40 (incl. BTW), zoals hier al aangegeven. Je kunt hier uiteraard bezwaar tegen maken maar het staat het bedrijf dan natuurlijk ook vrij om de betalingsregeling niet te hanteren en de vordering via de kantonrechter binnen te halen. De kosten van z'n procedure zijn vele malen meer indien je wordt veroordeeld en die EUR 48,40 maakt nog steeds onderdeel uit van de vordering.
Re: Administratiekosten: Wat is wel en wat niet toegestaan?
Geplaatst: 24 aug 2016 09:58
door Uw Jurist
sylvesterb schreef:Op basis van de WIK zijn de incasso/administratiekosten maximaal EUR 48,40 (incl. BTW).
Niet maximaal maar minimaal.
En er moet eerst een veertiendagenbrief worden gezonden die moet voldoen aan allerlei eisen.
Bedrijven die handelen met bedrijven (B2B) mogen overigens van de WIK afwijken, via hun overeenkomsten/voorwaarden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Re: Administratiekosten: Wat is wel en wat niet toegestaan?
Geplaatst: 27 aug 2016 10:04
door sylvesterb
Uw Jurist schreef:sylvesterb schreef:Op basis van de WIK zijn de incasso/administratiekosten maximaal EUR 48,40 (incl. BTW).
Niet maximaal maar minimaal.
In dit geval ook het maximum gezien het maximaal 15% van de vordering betreft met een minimum van EUR 40,00. Al is de vraag natuurlijk of de WIK van toepassing is. Al met al doen ze een net aanbod bij wanbetaling.