Pagina 1 van 1

Nieuwe katalisator ?

Geplaatst: 23 aug 2016 13:42
door adelaar01
Bij mijn Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Invite van 2010 met 56.000 km. is de flens van de van de pijp van de katalysator afgebroken. Deze flens zit aan de flens van de demper. Zie foto’s.
Nu ben ik volgens mijn dealer en Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V. verplicht om een totaal nieuwe katalysator te kopen á €1000.-.
Ook na diverse mailtjes blijven zij bij dit standpunt. Er is zelf geen sprake van enige coulance.
Naar mijn mening is de reden van dit defect dat de pijp van de katalysator tot aan de flens veel te lang is. Deze gaat als een hefboom werken op de lasnaad van de flens. Als deze lasnaad niet extra sterk is zal deze inderdaad na verloop van tijd afbreken. Dat noem ik een fabricage- en/of constructiefout.

Re: Nieuwe katalisator ?

Geplaatst: 23 aug 2016 13:46
door adelaar01
zie hier de tweede foto

Re: Nieuwe katalisator ?

Geplaatst: 23 aug 2016 14:03
door Brahms
Is ie echt afgebroken ?
Op de tweede foto lijkt het erop dat de pijp er slechts uitgeschoten is.
Er weer inschuiven en effe vastlassen als klemmen niet meer gaat.

Re: Nieuwe katalisator ?

Geplaatst: 25 aug 2016 10:26
door peteroo
Dit gaat niet om garantie, maar om redelijke verwachtingen die je als eigenaar van een behoorlijk nieuwe auto mag hebben (conformiteitsbeginsel). Het lijkt op een constructiefout.
Zoek eens op internet of er meer mensen zijn met deze ervaring. Auto's zijn serieproducten en vertonen zodoende vaak de zelfde mankementen. Autofabrikanten doen het in hun broek voor negatieve verhalen over hun producten.

Re: Nieuwe katalisator ?

Geplaatst: 25 aug 2016 16:17
door stofzuigertje
Dealers zullen vaker nieuwe aanbieden tegen hoge kosten.

Een Universele garage die meer las ervaring heeft is dan goedkoper.
Gewoon andere garage vragen om te lassen, als mislukt kan het altijd nog een nieuwe onder.
Maar ik zie eigenlijk weinig roest, vermoedelijk wegens tekort KM en dus niet goed warm worden los gekomen door roest maar lassen
lijkt me bij zo weinig roest geen punt, eigenlijk geen lassen maar hard solderen met messing denk ik trouwens zelf aan.

Er zijn maar weinig dealers met las apparaten dus ga eens naar andere niet dealer voor dit klusje.
Ik reken op 1/4 tarief wat de dealer noemde of minder.