Lekkage in kelder, problemen met SWK
Geplaatst: 25 aug 2016 12:48
Wij hebben 11 jaar geleden een nieuw huis opgeleverd gekregen. Na 1 maand bleek dat bij heftige regenbuien de kelder lekte via de kelderramen.
De aannemer legde meteen de oorzaak bij de door ons zelf laten leggen bestrating. Nadat deze was verbeterd, was het het jaar daarna bij de eerste heftige zomerbui weer mis maar ondertussen was de aannemer failliet dus hebben de zaak aan SWK overgedragen. Dit bleek een zeer stroperige organisatie die zo'n 3 jaar heeft nodig gehad om tot een oplossing te komen ; het afdichten van de afvoer van de kelderbakken met stalen plaatjes (kosten 370 Euro). Het regenwater kon nu niet meer weglopen maar het grondwater kon nu in ieder geval niet meer in de bakken lopen. Ondertussen hadden wij ieder jaar weer lekkages. Na deze "reparatie" is de kelder 2 jaar droog gebleven maar dat kwam omdat we in die 2 jaar nou net geen heftige regenbuien hadden. Het jaar daarna ging het 3 keer mis dus weer SWK geïnformeerd. Antwoord "Het probleem was opgelost en de termijn van 8 jaar is verlopen dus wij doen niets meer". U kunt nog bezwaar maken en vragen om bemiddeling maar dan moet wel 200 Euro betaald worden. Dus toch maar betaald en de procedure opgestart. Ondertussen weer een jaar met een aantal lekkages verlopen. Omdat we nu eindelijk eens van het probleem af wilden zijn hebben we zelf 1 van de 3 kelderbakken met kelderraam uitgegraven om het echte probleem te vinden. En wat blijkt , de aannemer heeft de bakken waterdicht op de buitenmuur bevestigd maar de spouw (tussen betonnen kelderbak en muur) gewoon open gelaten. Eindelijk weten we wat het probleem is (grondwater komt via de spouw in de kelderbak en dan via het raam in de kelder) en berichten SWK. Die blijft zich beroepen op de 8 jaren termijn en zegt niets meer te gaan doen. Het starten van een juridische procedure zou kunnen maar dan ben je weer jaren en vele lekkages verder. Dus dan maar besloten om het probleem zelf te laten repareren. Na 11 jaar is dan nu eindelijk het probleem opgelost.
Ik vind dit echt een schandalige manier van mensen aan het lijntje houden en alleen bezig zijn met het eigenbelang van SWK (zo min mogelijk uitkeren).
Als ik dit eerder had geweten had ik het probleem meteen zelf laten oplossen en niet 11 jaar met een lekkende kelder gezeten.
Ik heb het idee dat dit geen incident is maar een cultuur binnen SWK. Hebben meer mensen deze ervaring?
De aannemer legde meteen de oorzaak bij de door ons zelf laten leggen bestrating. Nadat deze was verbeterd, was het het jaar daarna bij de eerste heftige zomerbui weer mis maar ondertussen was de aannemer failliet dus hebben de zaak aan SWK overgedragen. Dit bleek een zeer stroperige organisatie die zo'n 3 jaar heeft nodig gehad om tot een oplossing te komen ; het afdichten van de afvoer van de kelderbakken met stalen plaatjes (kosten 370 Euro). Het regenwater kon nu niet meer weglopen maar het grondwater kon nu in ieder geval niet meer in de bakken lopen. Ondertussen hadden wij ieder jaar weer lekkages. Na deze "reparatie" is de kelder 2 jaar droog gebleven maar dat kwam omdat we in die 2 jaar nou net geen heftige regenbuien hadden. Het jaar daarna ging het 3 keer mis dus weer SWK geïnformeerd. Antwoord "Het probleem was opgelost en de termijn van 8 jaar is verlopen dus wij doen niets meer". U kunt nog bezwaar maken en vragen om bemiddeling maar dan moet wel 200 Euro betaald worden. Dus toch maar betaald en de procedure opgestart. Ondertussen weer een jaar met een aantal lekkages verlopen. Omdat we nu eindelijk eens van het probleem af wilden zijn hebben we zelf 1 van de 3 kelderbakken met kelderraam uitgegraven om het echte probleem te vinden. En wat blijkt , de aannemer heeft de bakken waterdicht op de buitenmuur bevestigd maar de spouw (tussen betonnen kelderbak en muur) gewoon open gelaten. Eindelijk weten we wat het probleem is (grondwater komt via de spouw in de kelderbak en dan via het raam in de kelder) en berichten SWK. Die blijft zich beroepen op de 8 jaren termijn en zegt niets meer te gaan doen. Het starten van een juridische procedure zou kunnen maar dan ben je weer jaren en vele lekkages verder. Dus dan maar besloten om het probleem zelf te laten repareren. Na 11 jaar is dan nu eindelijk het probleem opgelost.
Ik vind dit echt een schandalige manier van mensen aan het lijntje houden en alleen bezig zijn met het eigenbelang van SWK (zo min mogelijk uitkeren).
Als ik dit eerder had geweten had ik het probleem meteen zelf laten oplossen en niet 11 jaar met een lekkende kelder gezeten.
Ik heb het idee dat dit geen incident is maar een cultuur binnen SWK. Hebben meer mensen deze ervaring?