| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Betutteling en bureaucratie bij Rabobank voor extra aflossen
-
jvadrichem
Betutteling en bureaucratie bij Rabobank voor extra aflossen
Bij RABO hebben wij een aflossingsvrije hypotheek. Regelmatig lossen wij de in de loop van het jaar extra af. De bank heeft ons meegedeeld dat dit voortaan alleen kan als wij een betaalrekening openen bij RABO. Dat willen wij niet. Alternatief is dat wij voor iedere afschrijving contact opnemen met de bank. Die deelt dan mee hoeveel wij boetevrij kunnen aflossen. Dat zou moeten van nieuwe overheidsregels.
Wij hebben voorgesteld dat de bank ons jaarlijks aan het begin vertelt hoeveel wij mogen aflossen (dat weten we al: 10% van de oorspronkelijke hoofdsom). Maar daar gaat de bank niet mee akkoord.
Wij hebben geen trek in deze betutteling en bureaucratie. Wat eist de overheid precies? En hoe kan dit in de praktijk worden uitgevoerd anders dan de RABO wil?
Wij hebben voorgesteld dat de bank ons jaarlijks aan het begin vertelt hoeveel wij mogen aflossen (dat weten we al: 10% van de oorspronkelijke hoofdsom). Maar daar gaat de bank niet mee akkoord.
Wij hebben geen trek in deze betutteling en bureaucratie. Wat eist de overheid precies? En hoe kan dit in de praktijk worden uitgevoerd anders dan de RABO wil?
Re: Betutteling en bureaucratie bij Rabobank voor extra aflossen
Hypotheek oversluiten naar een bank die wel aan jullie wensen kunnen voldoen.jvadrichem schreef:En hoe kan dit in de praktijk worden uitgevoerd anders dan de RABO wil?
-
Teunbosseman
- Contacteer:
jvadrichem schreef:Bij RABO hebben wij een aflossingsvrije hypotheek. Regelmatig lossen wij de in de loop van het jaar extra af. De bank heeft ons meegedeeld dat dit voortaan alleen kan als wij een betaalrekening openen bij RABO. Dat willen wij niet. Alternatief is dat wij voor iedere afschrijving contact opnemen met de bank. Die deelt dan mee hoeveel wij boetevrij kunnen aflossen. Dat zou moeten van nieuwe overheidsregels.
Je hoeft geen betaalrekening te openen, of de tegenprestatie moet zijn dat je een extra korting van 0.2% op de rente krijgt van je hypotheek en dit aantrekkelijk vindt.
Ik ben niet bekend met nieuwe overheidsregels betreffende extra aflossen en ik heb 3 maanden geleden mijn hypotheek overgezt bij de Rabo. Wel is mij gezegd dat ik zeker extra mag aflossen en of ik vantevoren contact wil zoeken met de financieel adviseur zodat deze precies kan vertellen hoeveel extra mag worden afgelost.
Komt over dat jouw filiaal zijn eigen regels maakt.
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... -aflossen/
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat de overheid hier iets eist, dit behoort gewoon tot de commerciele speelruimte van een bank om zijn administratie zo in te richten. Ik vind het zo gek nog niet, het kàn toch nog gewoon? U moet er alleen iets meer moeite voor doen. Ik snap best dat het voor de bank makkelijker werkt als extra aflossingen exact getimed vanaf de betaalrekening bij dezelfde bank komen. Als u wel vaker problemen heeft met deze bank dan stapt u gewoon over naar een aanbieder die u wel biedt wat u oekt.jvadrichem schreef:Wij hebben geen trek in deze betutteling en bureaucratie. Wat eist de overheid precies? En hoe kan dit in de praktijk worden uitgevoerd anders dan de RABO wil?
Voorheen was het zo dat extra aflossen gewoon kon op de rekening van het filiaal/bank met vermelding van rekeningnr hypotheek en alles werd verder geregeld.Teunbosseman schreef:jvadrichem schreef:Bij RABO hebben wij een aflossingsvrije hypotheek. Regelmatig lossen wij de in de loop van het jaar extra af. De bank heeft ons meegedeeld dat dit voortaan alleen kan als wij een betaalrekening openen bij RABO. Dat willen wij niet. Alternatief is dat wij voor iedere afschrijving contact opnemen met de bank. Die deelt dan mee hoeveel wij boetevrij kunnen aflossen. Dat zou moeten van nieuwe overheidsregels.
Je hoeft geen betaalrekening te openen, of de tegenprestatie moet zijn dat je een extra korting van 0.2% op de rente krijgt van je hypotheek en dit aantrekkelijk vindt.
Ik ben niet bekend met nieuwe overheidsregels betreffende extra aflossen en ik heb 3 maanden geleden mijn hypotheek overgezt bij de Rabo. Wel is mij gezegd dat ik zeker extra mag aflossen en of ik vantevoren contact wil zoeken met de financieel adviseur zodat deze precies kan vertellen hoeveel extra mag worden afgelost.
Komt over dat jouw filiaal zijn eigen regels maakt.
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... -aflossen/
MIV september/nu is in internetbankieren de mogelijkheid gemaakt om " nu extra aflossen" en krijgt men ook meteen overzicht wat kan ( bijv extra inleg)
Als het goed is zijn de klanten daar ook over geïnformeerd. Overigens laat je zonder betaalrekening idd 0,2 % " extra korting" op je hypotheekrente liggen; icm aflossingsvrij misschien wel een beetje vreemd.
Dat willen wij niet
Principes mogen geld kostenOverigens laat je zonder betaalrekening idd 0,2 % " extra korting" op je hypotheekrente liggen; icm aflossingsvrij misschien wel een beetje vreemd.
-
een vraag, een antwoord
Heeft inderdaad met het inbrengen van je hypotheek in internetbankieren te maken, is ook bij andere banken zo.
Je kunt dus kiezen, is toch fijn?
Volgens mij mag je bij Rabo trouwens 20% per jaar aflossen, of is dat bij jou anders?
Had je toen je die hypotheek afsloot al de keuze voor die extra korting op je rente (is iets van de laatste jaren) misschien een optie om je hypotheekrente alsnog te verlagen?
Je kunt dus kiezen, is toch fijn?
Volgens mij mag je bij Rabo trouwens 20% per jaar aflossen, of is dat bij jou anders?
Had je toen je die hypotheek afsloot al de keuze voor die extra korting op je rente (is iets van de laatste jaren) misschien een optie om je hypotheekrente alsnog te verlagen?
Voor de korting van 0,2% ben je er niet alleen met het openen van een betaalrekening. Naast het openen van een betaalrekening moet ook je inkomen op die rekening binnen komen plus een automatische incasso van de hypotheeklasten. Tevens kan deze regeling alleen, bij het ingaan van een nieuwe rentevaste-periode.
Voor alle voorwaarden voor de betaalpakketkorting zie onderstaande link.
https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... theekrente
Laatst gewijzigd door CB op 30 aug 2016 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
een vraag, een antwoord
Ze eisen dus niet dat je al je betalingsverkeer via Rabo laat lopen, dat valt nog mee.
Overigens voor de calculerende burger, wat kost zo'n betaalrekening en wat brengt het netto aan rentekorting op.
Overigens voor de calculerende burger, wat kost zo'n betaalrekening en wat brengt het netto aan rentekorting op.
Kosten?een vraag, een antwoord schreef:Ze eisen dus niet dat je al je betalingsverkeer via Rabo laat lopen, dat valt nog mee.
Gratis is het idd niet, dus 1,20 per maand aan kosten voor de rekening.
Dat is dus 0,20 goedkoper als ABN of 0,25 goedkoper als ING per maand
.....en daar komt zijn hypotheekvoordeel nog bovenop; per ton hypotheek 200,- bruto voordeel per jaar zolang als het aanbod geldt, tenzij de hypotheek tot einde looptijd rentevast staat.
-
michieldejong
Ik denk dat dit voortkomt uit de implementatie van EU richtlijn Mortgage Credit Directive 2014/17/EU in de nederlandse wet. Deze wetswijziging is in juli ingegaan.
http://ec.europa.eu/finance/finservices ... dex_en.htm
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... q89byt.pdf
Hier staat onder andere in:
http://ec.europa.eu/finance/finservices ... dex_en.htm
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... q89byt.pdf
Hier staat onder andere in:
Misschien is de interpretatie van RABO hiervan dat een consument niet vervroegd mag aflossen zonder dat de gevolgen van het vervroegde aflossen vooraf meegedeeld zijn. Dit hebben ze dan geimplementeerd via hun telebankieren website en zich er makkelijk vanaf gemaakt door de website alleen op te stellen voor rekeninghouders.Indien de consument vóór het verstrijken van de kredietovereenkomst aan zijn verplichtingen op grond van de kredietovereenkomst wenst te voldoen, deelt de kredietgever hem onmiddellijk na ontvangst van diens verzoek, op papier of op een andere duurzame drager, de informatie mee die hij nodig heeft om die mogelijkheid te kunnen overwegen. De kredietgever verstrekt aan de consument ten minste een berekening van de gevolgen voor de consument die vóór het verstrijken van de kredieto-vereenkomst aan zijn verplichtingen voldoet met een duidelijke vermelding van de daarbij gehanteerde hypothesen, die elk redelijk en verdedigbaar zijn.
-
Teunbosseman
- Contacteer:
CB schreef:Voor de korting van 0,2% ben je er niet alleen met het openen van een betaalrekening. Naast het openen van een betaalrekening moet ook je inkomen op die rekening binnen komen plus een automatische incasso van de hypotheeklasten. Tevens kan deze regeling alleen, bij het ingaan van een nieuwe rentevaste-periode.
Let op het woordje- KAN in de link. Hoeft dus niet.
Ik heb als argument gebracht dat ik dit rentediscriminatie vind met als reden dat ik ook genoeg saldo op mijn niet Rabo bank moet hebben tbv incasseren kostenhypotheek.
Dus mijn salaris kan wel bij Rabo binnen komen, als ik dit meteen overboek naar ING dan kan de Rabo niet incasseren.
Adviseur zei dat dat nu eenmaal de spelregels waren waarop ik weer zei dat spelregels ook verbroken kunnen worden ivm valsspelen. Het heeft namelijk helemaal geen nut dat ik speciaal een Rabo rekening open waarop zij kunnen incasseren, is een wassen neus.
Uiteindelijk toch eruit gekomen maar man man wat een gevecht moet je leveren.
-
een vraag, een antwoord
De vraag die dan bij mij opkomt, waarom een hypotheek bij Rabo, als je al bij ING bankiert?
-
witte angora
Vergeet niet dat dit voordeel kleiner is vanwege de belastingaftrek. Alhoewel ongeveer een tientje per maand meer of minder per ton hypotheek toch ook wel aardig is.jonis schreef:per ton hypotheek 200,- bruto voordeel per jaar
-
Teunbosseman
- Contacteer:
een vraag, een antwoord schreef:De vraag die dan bij mij opkomt, waarom een hypotheek bij Rabo, als je al bij ING bankiert?
Wil niet het topic kapen maar om toch antwoord te geven op jouw vraag. Was nog in de tijd dat ING - Postbank was en de Rabo destijds betere voorwaarden had.
Het is niet zozeer zo dat de bank het moeilijker wil maken om af te lossen. Het is eerder zo dat het opmerkelijk simpel (en te eenvoudig) was om af te lossen. Ik kan zo wel enkele voorbeelden geven waarom dat niet (meer) gewenst is:
- Zo kon in jouw geval in principe iedereen een deel van je hypotheek aflossen zonder dat er echt zicht was op wie die aflossing deed. Dat betekent dus dat als bijvoorbeeld schenkingen of geld uit een grijs circuit voor de aflossing werd gebruikt, dit lastig te herleiden was.
- Ook kon je zomaar een willekeurig bedrag storten voor je aflossing, ook als dat hoger was dan wat boetevrij mocht, waarna er dus een boete berekend zou worden. Dat geeft een behoorlijk risico op (toekomstige) claims van mensen die mogelijk vinden dat ze daar expliciet voor gewaarschuwd hadden moeten worden.
- Voor je aflossingsvrije lening geldt daarbij dat een eenmaal afgelost aflossingsvrij bedrag later niet meer met aftrek aflossingsvrij geleend kan worden. Ik kan mij voorstellen dat ze hier expliciet voor willen of moeten waarschuwen (ook met het oog op toekomstige klagers)
- Minder voor jou van belang, maar bij extra aflossen op een annuitaire/lineaire hypotheek moet ook worden bepaald of je de maandlasten wilt verlagen of de looptijd wilt inkorten. Daar zullen mensen een expliciete keus in moeten maken.
Ook de Europese richtlijnen geven aan dat van tevoren precies duidelijk moet zijn wat de gevolgen zijn van een wijziging in je hypotheek. En dat je in principe van tevoren, voor de aflossing, een offerte of een ander overzicht moet krijgen van de gevolgen van de wijziging.
Een en ander is via extra opties/modules in internetbankieren prima in te bouwen. Daar kunnen ze waarschuwingen en keuzemogelijkheden waar je expliciet mee akkoord moet gaan en bijvoorbeeld het tonen van de maximale bedragen in inbouwen. Maar die 'aflosmodule' is alleen bereikbaar als je ook via de rabo internetbankiert. Als je niet internetbankiert, dan zul je op een andere manier een en ander moeten akkorderen.
- Zo kon in jouw geval in principe iedereen een deel van je hypotheek aflossen zonder dat er echt zicht was op wie die aflossing deed. Dat betekent dus dat als bijvoorbeeld schenkingen of geld uit een grijs circuit voor de aflossing werd gebruikt, dit lastig te herleiden was.
- Ook kon je zomaar een willekeurig bedrag storten voor je aflossing, ook als dat hoger was dan wat boetevrij mocht, waarna er dus een boete berekend zou worden. Dat geeft een behoorlijk risico op (toekomstige) claims van mensen die mogelijk vinden dat ze daar expliciet voor gewaarschuwd hadden moeten worden.
- Voor je aflossingsvrije lening geldt daarbij dat een eenmaal afgelost aflossingsvrij bedrag later niet meer met aftrek aflossingsvrij geleend kan worden. Ik kan mij voorstellen dat ze hier expliciet voor willen of moeten waarschuwen (ook met het oog op toekomstige klagers)
- Minder voor jou van belang, maar bij extra aflossen op een annuitaire/lineaire hypotheek moet ook worden bepaald of je de maandlasten wilt verlagen of de looptijd wilt inkorten. Daar zullen mensen een expliciete keus in moeten maken.
Ook de Europese richtlijnen geven aan dat van tevoren precies duidelijk moet zijn wat de gevolgen zijn van een wijziging in je hypotheek. En dat je in principe van tevoren, voor de aflossing, een offerte of een ander overzicht moet krijgen van de gevolgen van de wijziging.
Een en ander is via extra opties/modules in internetbankieren prima in te bouwen. Daar kunnen ze waarschuwingen en keuzemogelijkheden waar je expliciet mee akkoord moet gaan en bijvoorbeeld het tonen van de maximale bedragen in inbouwen. Maar die 'aflosmodule' is alleen bereikbaar als je ook via de rabo internetbankiert. Als je niet internetbankiert, dan zul je op een andere manier een en ander moeten akkorderen.
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek en heb jarenlang maandelijks afgelost met behulp van periodieke overschrijvingen. Nu komt de Rabobank met de verplichting dat ik een rekening bij hun moet openen, want dan kan ik met internetbankieren een knop "aflossen" gebruiken. Dat wil ik niet. De bank wil anders dat ik bij elke aflossing van te voren hun toestemming vraag. Belachelijk. Dat is volstrekt onwerkbaar en kost veel te veel tijd/geld. De bank accepteert geen enkele aflossing meer en stort alles telkens terug. Mag de bank aflossingen weigeren? Volgens mij heb ik gewoon het recht om af te lossen. Wie kan mij helpen in de strijd tegen de Rabobank?
Het verhaal klinkt als regelrechte onzin. De bank wil nou eenmaal zoveel mogelijk weten van de aflosser voor eigen incassomaatregelen doeleinden. Keer op keer ben ik benaderd om mijn inkomen langs de bank te laten lopen met een Rabobank rekening om nog maar te zwijgen over de veelvuldige verzoeken om te vertellen waar mijn pensioengeld onder gebracht is. Tja, zo ondoorzichtig is die bank. Die internetknop is een verzinsel om de onderliggende informatiebehoefte van de bank te camoufleren. Een ander belang van de bank is dat ze extra rente blijft incasseren als de lening hoog blijft. Dus hoe minder aflossingen hoe hoger de lening blijft, des te meer verdiend de bank aan ons. Voor de bank loont het echt om aflossingen niet te accepteren.
Dekbed11 schreef:Ik heb een aflossingsvrije hypotheek en heb jarenlang maandelijks afgelost met behulp van periodieke overschrijvingen. Nu komt de Rabobank met de verplichting dat ik een rekening bij hun moet openen, want dan kan ik met internetbankieren een knop "aflossen" gebruiken. Dat wil ik niet. De bank wil anders dat ik bij elke aflossing van te voren hun toestemming vraag. Belachelijk. Dat is volstrekt onwerkbaar en kost veel te veel tijd/geld. De bank accepteert geen enkele aflossing meer en stort alles telkens terug. Mag de bank aflossingen weigeren? Volgens mij heb ik gewoon het recht om af te lossen. Wie kan mij helpen in de strijd tegen de Rabobank?
Mogen ze aflossingen weigeren ... : nee
De manier waarop dat gedaan wordt ... :uiteraard wel, want procedures kunnen wijzigen, zie ook de post van Kweenie 5-9 12:10
Het lijkt mij ook een kleine moeite om van tevoren al aan te geven dat je een x-bedrag wilt aflossen. Als je nu al weet dat je volgende maand (weer) wat geld wilt aflossen, dan kun je eenvoudig dat nu al aanvragen. Desnoods stuur je elke maand het zelfde mailtje/briefje...
Als je toch elke maand wat wil aflossen, is het dan trouwens niet handiger om gewoon een lineaire of annuïteitenhypotheek te nemen? Die hebben zo'n 0,2% lagere rente.
Als je toch elke maand wat wil aflossen, is het dan trouwens niet handiger om gewoon een lineaire of annuïteitenhypotheek te nemen? Die hebben zo'n 0,2% lagere rente.