LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 sep 2016 15:40
- Contacteer:
AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Onze 5 jaar oude AEG T59880 warmtepompdroger was defect. De trommel draaide niet meer. Afspraak met AEG-monteur gemaakt. Diagnose: De besturingsprintplaat en de motorsturingsprintplaat zijn kapot en moeten worden vervangen worden. Kosten: EUR 360.- (en daar is al een bedragje uit coulance vanaf). De monteur rekent ons zelf voor dat we beter een nieuwe kunnen kopen. Daar krijgen we dan nog EUR 50 korting op ook
We hebben de monteur (aardige man, daar niet van) vriendelijk bedankt en zijn zelf gaan sleutelen. Ik heb de motorsturingsprintplaat eruit gehaald. Er zaten een paar geblakerde onderdeeltjes op. Na wat googlen met het bestelnummer van de printplaat een bedrijfje gevonden dat hem kon repareren voor ongeveer EUR 45 excl. verzendkosten. In twee dagen was het printplaatje terug. We hebben hem weer in de machine gezet en de droger doet het weer! Kosten vervangen onderdelen: Minder dan 3 Euro.
AEG maakt het zichzelf wel heel makkelijk. Ze zetten je voor het blok: Belachelijke prijzen voor onderdelen betalen of een nieuwe machine kopen. Ze zouden natuurlijk ook de reële kostprijs voor de onderdelen kunnen vragen. Ik zou er geen probleem mee hebben om 50-100 EUR te betalen voor een nieuwe printplaat. De Electrolux-groep monteert jaarlijks duizenden van dergelijke printplaten in nieuwe machines. Daar betalen ze echt geen EUR 360 per stuk voor. Dan blijft er niets over voor de rest van de wasdroger
Eventueel zouden ze zelfs de prints kunnen repareren. Het defect aan onze print is niet uniek. Sterker nog, het komt zo vaak voor dat er plaatjes van op het internet zijn te vinden.
AEG/Electrolux heeft als grote onderneming ook nog een maatschappelijke verantwoordelijkheid: Het is belachelijk om een groot apparaat met een zeer klein mankementen weg te gooien en te vervangen. Denk aan grondstoffen en de gevolgen voor het milieu. En de reputatie van de onderneming.
In elk geval heb ik weinig vertrouwen meer in AEG. Ik zal, als onze droger definitief defect gaat, voor een ander merk kiezen.
We hebben de monteur (aardige man, daar niet van) vriendelijk bedankt en zijn zelf gaan sleutelen. Ik heb de motorsturingsprintplaat eruit gehaald. Er zaten een paar geblakerde onderdeeltjes op. Na wat googlen met het bestelnummer van de printplaat een bedrijfje gevonden dat hem kon repareren voor ongeveer EUR 45 excl. verzendkosten. In twee dagen was het printplaatje terug. We hebben hem weer in de machine gezet en de droger doet het weer! Kosten vervangen onderdelen: Minder dan 3 Euro.
AEG maakt het zichzelf wel heel makkelijk. Ze zetten je voor het blok: Belachelijke prijzen voor onderdelen betalen of een nieuwe machine kopen. Ze zouden natuurlijk ook de reële kostprijs voor de onderdelen kunnen vragen. Ik zou er geen probleem mee hebben om 50-100 EUR te betalen voor een nieuwe printplaat. De Electrolux-groep monteert jaarlijks duizenden van dergelijke printplaten in nieuwe machines. Daar betalen ze echt geen EUR 360 per stuk voor. Dan blijft er niets over voor de rest van de wasdroger
Eventueel zouden ze zelfs de prints kunnen repareren. Het defect aan onze print is niet uniek. Sterker nog, het komt zo vaak voor dat er plaatjes van op het internet zijn te vinden.
AEG/Electrolux heeft als grote onderneming ook nog een maatschappelijke verantwoordelijkheid: Het is belachelijk om een groot apparaat met een zeer klein mankementen weg te gooien en te vervangen. Denk aan grondstoffen en de gevolgen voor het milieu. En de reputatie van de onderneming.
In elk geval heb ik weinig vertrouwen meer in AEG. Ik zal, als onze droger definitief defect gaat, voor een ander merk kiezen.
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Niets nieuws onder de zon, zo werkt het bij alle bedrijven, of het nu een wasdroger, vaatwasser, cv-ketel of stofzuiger is. Bijna alles is zgn niet meer te repareren.
Ik maak er al mijn hele leven een sport van om ze tegen minimale kosten weer te maken.
Voorbeeldje: Onze stofzuiger is nu 23 jaren oud. Doet het super en betrouwbaar. Die van mijn zus, gelijktijdig gekregen, was na 5 jaren kapot "en absoluut niet te maken".
Dat stadium heeft de onze ook vaak gehad, maar telkens gereanimeerd
Ik maak er al mijn hele leven een sport van om ze tegen minimale kosten weer te maken.
Voorbeeldje: Onze stofzuiger is nu 23 jaren oud. Doet het super en betrouwbaar. Die van mijn zus, gelijktijdig gekregen, was na 5 jaren kapot "en absoluut niet te maken".
Dat stadium heeft de onze ook vaak gehad, maar telkens gereanimeerd
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Ja, want die doen het natuurlijk véél beter...arjen.gerstel schreef:Ik zal, als onze droger definitief defect gaat, voor een ander merk kiezen.
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Wil je tot op het kleinste onderdeeltje een diagnose stellen, dan kost dat veel meer tijd.
Dan gaan de kosten voor het stellen van de diagnose extreem omhoog.
"Even googelen op internet voor een printplaatje" is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.
De waarde van een droger van 5 jaar oud staat niet meer in verhouding tot de tijd, energie en kosten die je in de reparatie moet stoppen.
Dus om AEG zo af te serveren gaat wel een beetje te ver.
Dan gaan de kosten voor het stellen van de diagnose extreem omhoog.
"Even googelen op internet voor een printplaatje" is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.
De waarde van een droger van 5 jaar oud staat niet meer in verhouding tot de tijd, energie en kosten die je in de reparatie moet stoppen.
Dus om AEG zo af te serveren gaat wel een beetje te ver.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 sep 2016 15:40
- Contacteer:
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Diagnose stellen is inderdaad tijdrovend. Maar Ik vond het printplaatje omdat deze in vele merken drogers wordt gebruikt en omdat deze dus regelmatig op exact dezelfde manier kapot gaan.crazyme schreef:Wil je tot op het kleinste onderdeeltje een diagnose stellen, dan kost dat veel meer tijd.
Dan gaan de kosten voor het stellen van de diagnose extreem omhoog.
"Even googelen op internet voor een printplaatje" is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.
De waarde van een droger van 5 jaar oud staat niet meer in verhouding tot de tijd, energie en kosten die je in de reparatie moet stoppen.
Dus om AEG zo af te serveren gaat wel een beetje te ver.
Verder suggereer ik ook dat ze in elk geval de onderdelen voor een reële prijs moeten aanbieden, EUR360 voor een dergelijke print is natuurlijk belachelijk. Inkoop kost deze hooguit een paar tientjes (ja, ik weet waar ik over praat).
Dus ik verwijt AEG gemakzucht: Ze willen een veel voorkomend defect niet repareren, maar de hele print vervangen. En vragen daarvoor vervolgens een belachelijke prijs. En stellen tegelijkertijd voor om de hele machine dan maar weg te gooien.
AEG is vast niet de enige die zo opereert. Het zou mooi zijn als de witgoedindustrie met producten zou komen die wel repareerbaar zijn voor een redelijke prijs. Dat hoeft echt niet zoveel duurder te zijn.
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Een beetje wasdroger gaat zeker 15 jaren mee. Dus een reparatie is best lonen, zoals TS ook aangeeft.
We leven veel te veel in een wegwerpmaatschappij.
Onze wasdroger, is nu 18 jaren oud en geen dure AEG. Want in dure merken geloof ik al helemaal niet.
We leven veel te veel in een wegwerpmaatschappij.
Onze wasdroger, is nu 18 jaren oud en geen dure AEG. Want in dure merken geloof ik al helemaal niet.
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Vaak worden hele units vervangen en niet alleen een printplaatje.
In het geval van onderdelen zijn de logistieke kosten enorm hoog in verhouding.
Heeft u enig idee over hoeveel schijven het gaat om 1 lullig onderdeeltje bij de klant te krijgen ? En hoeveel papierwerk daar aan te pas komt ?
En wanneer blijkt dat er in plaats van onderdeel 73756254 eigenlijk 73755254 geleverd had moeten worden ? Of omdat er tussentijds een modelwijziging heeft plaatsgevonden en dat de onderdelen voor de nieuwere types niet op de oude types passen ?
Die paar condensatoren zijn de kosten niet....
In het geval van onderdelen zijn de logistieke kosten enorm hoog in verhouding.
Heeft u enig idee over hoeveel schijven het gaat om 1 lullig onderdeeltje bij de klant te krijgen ? En hoeveel papierwerk daar aan te pas komt ?
En wanneer blijkt dat er in plaats van onderdeel 73756254 eigenlijk 73755254 geleverd had moeten worden ? Of omdat er tussentijds een modelwijziging heeft plaatsgevonden en dat de onderdelen voor de nieuwere types niet op de oude types passen ?
Die paar condensatoren zijn de kosten niet....
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Misschien weet je alles van inkoop, maar duidelijk niet van kostprijsberekeningen.arjen.gerstel schreef: Inkoop kost deze hooguit een paar tientjes (ja, ik weet waar ik over praat).
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 sep 2016 15:40
- Contacteer:
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
De printplaat is een hele unit. En aangezien AEG/Electrolux deze printplaten al jarenlang in tientallen verschillende modellen monteert (ook van andere merken) en deze bovendien vrij vaak defect gaat mag hij best in de standaard onderdelenkist van de monteur zitten.crazyme schreef:Vaak worden hele units vervangen en niet alleen een printplaatje.
In het geval van onderdelen zijn de logistieke kosten enorm hoog in verhouding.
Heeft u enig idee over hoeveel schijven het gaat om 1 lullig onderdeeltje bij de klant te krijgen ? En hoeveel papierwerk daar aan te pas komt ?
En wanneer blijkt dat er in plaats van onderdeel 73756254 eigenlijk 73755254 geleverd had moeten worden ? Of omdat er tussentijds een modelwijziging heeft plaatsgevonden en dat de onderdelen voor de nieuwere types niet op de oude types passen ?
Die paar condensatoren zijn de kosten niet....
Los daarvan: Als het allemaal zoveel werk is moet AEG/Electrolux eens goed kijken naar de manier waarop ze hun onderdelenlogistiek organiseren. Ze doen nu geen enkele moeite om het betaalbaar te maken. Ze verkopen liever een nieuwe machine.
Ik snap dat nu eenmaal zo werkt in de huidige markt, maar ik vind dat daar wel eens een wat aan gedaan mag worden. Weggooien van 60 kilo metaal omdat er een klein onderdeeltje kapot is in deze tijd niet meer acceptabel. Apparatuur moet eenvoudiger repareerbaar gemaakt worden met generieke, vrij verkrijgbare onderdelen.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 sep 2016 15:40
- Contacteer:
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Niet alles hoeft voor kostprijs verkocht te worden, dat is een keuze. Maar jij weet blijkbaar precies waarom dat onderdeel EUR 360 moet kosten. Vertel het ons!Moneyman schreef:Misschien weet je alles van inkoop, maar duidelijk niet van kostprijsberekeningen.arjen.gerstel schreef: Inkoop kost deze hooguit een paar tientjes (ja, ik weet waar ik over praat).
Misschien heb je nog tips voor de fabrikant om hun logistieke processen wat te versimpelen.
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
U suggereert dat ze onderdelen onder de kostprijs moeten verkopen ?
Dan is het weinig zinvol om verder te discussiëren. Dan snapt u niets van logistiek, niets van kostprijs berekeningen en niets van ondernemen.
Dan is het weinig zinvol om verder te discussiëren. Dan snapt u niets van logistiek, niets van kostprijs berekeningen en niets van ondernemen.
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Heb je de voorgaande posts niet gelezen?arjen.gerstel schreef:Niet alles hoeft voor kostprijs verkocht te worden, dat is een keuze. Maar jij weet blijkbaar precies waarom dat onderdeel EUR 360 moet kosten. Vertel het ons!Moneyman schreef:Misschien weet je alles van inkoop, maar duidelijk niet van kostprijsberekeningen.arjen.gerstel schreef: Inkoop kost deze hooguit een paar tientjes (ja, ik weet waar ik over praat).
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 sep 2016 15:40
- Contacteer:
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Het is niet nodig om mij uit te leggen hoe dom ik ben. Dat weet ik zelf ook wel. Dus stoppen met trollen graag.crazyme schreef:U suggereert dat ze onderdelen onder de kostprijs moeten verkopen ?
Dan is het weinig zinvol om verder te discussiëren. Dan snapt u niets van logistiek, niets van kostprijs berekeningen en niets van ondernemen.
On topic:
Kom op, zeg. Niet elk verkocht product hoeft direct geld op te leveren. Soms moet je als bedrijf kosten maken om het verkochte product te ondersteunen. Dat heet service. Je kunt er natuurlijk voor kiezen dat niet te doen. Het bedrijf doet er verstandig aan om die kosten op een redelijk niveau te houden, zodat ze niet teveel op de winst drukken. Het is een keuze hoe je je als merk/fabrikant wilt profileren. Daarnaast heeft een fabrikant ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Overigens zijn er leveranciers van electronica-onderdelen die uit een assortiment van letterlijk honderdduizenden onderdelen binnen 24 uur kunnen leveren, voor kostprijs met een kleine opslag. Het kan dus wel, alleen moet AEG het willen. Misschien moeten ze het uitbesteden?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 sep 2016 15:40
- Contacteer:
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Ja, ja, moeilijke logistiek, papierwerk, voorraadkosten, bla, bla, bla. Andere bedrijven kunnen dit soort processen wel betaalbaar uitvoeren. Ze moeten maar wat meer hun best doen.Moneyman schreef:Heb je de voorgaande posts niet gelezen?arjen.gerstel schreef:Niet alles hoeft voor kostprijs verkocht te worden, dat is een keuze. Maar jij weet blijkbaar precies waarom dat onderdeel EUR 360 moet kosten. Vertel het ons!Moneyman schreef: Misschien weet je alles van inkoop, maar duidelijk niet van kostprijsberekeningen.
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Argumenteren blijft lastig
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Dit bovenstaande is een reden waarom enkele webshops geen Electrolux groep producten meer verkopen.
Omdat ik mede eigenaar ben mag ik geen link plaatsen of namen noemen, maar enkele ooit grote merken benadelen zichzelf,
want vooral bij de verlengde garantie komt het op winst of verlies aan.
Maar ook bij klachten, als een fabriek rommel leverde beschuldigen ze soms de winkel en ik mijn naam behouden.
Bij teveel klachten of slecht oplossen ga ik deze merken er uit gooien en of ze ooit terug komen?
Omdat ik mede eigenaar ben mag ik geen link plaatsen of namen noemen, maar enkele ooit grote merken benadelen zichzelf,
want vooral bij de verlengde garantie komt het op winst of verlies aan.
Maar ook bij klachten, als een fabriek rommel leverde beschuldigen ze soms de winkel en ik mijn naam behouden.
Bij teveel klachten of slecht oplossen ga ik deze merken er uit gooien en of ze ooit terug komen?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 sep 2016 15:40
- Contacteer:
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Het punt is natuurlijk dat de industrie zal moeten veranderen. Nu worden apparaten geproduceerd die net iets langer meegaan dan de garantietermijn om het product goedkoop te houden. Duurzaamheid telt nauwelijks.
Gevolg: Een relatief jong apparaat wordt bij het eerste kleine defect als oud ijzer afgevoerd en vervangen. Een enorme verspilling van geld, grondstoffen en energie.
Het zou een stuk beter zijn als apparatuur opgebouwd zou zijn uit vrij verkrijgbare generieke onderdelen. Deze onderdelen kunnen dan via meerdere kanalen worden aangeboden aan onafhankelijke reparateurs en consumenten. Dan is de fabrikant van zijn (blijkbaar) moeilijke logistieke processen rond onderdelen af en kunnen de machines langer mee.
In dit topic leggen enkele zeer deskundige forumleden (uit de witgoedindustrie?) uit waarom het momenteel allemaal zo slecht geregeld is met reparaties aan witgoed en dat het echt niet anders kan. Het zou mooi zijn als ze hun energie gebruiken voor het bedenken van een oplossing. Want er is wel een probleem, laten we eerlijk zijn.
Gevolg: Een relatief jong apparaat wordt bij het eerste kleine defect als oud ijzer afgevoerd en vervangen. Een enorme verspilling van geld, grondstoffen en energie.
Het zou een stuk beter zijn als apparatuur opgebouwd zou zijn uit vrij verkrijgbare generieke onderdelen. Deze onderdelen kunnen dan via meerdere kanalen worden aangeboden aan onafhankelijke reparateurs en consumenten. Dan is de fabrikant van zijn (blijkbaar) moeilijke logistieke processen rond onderdelen af en kunnen de machines langer mee.
In dit topic leggen enkele zeer deskundige forumleden (uit de witgoedindustrie?) uit waarom het momenteel allemaal zo slecht geregeld is met reparaties aan witgoed en dat het echt niet anders kan. Het zou mooi zijn als ze hun energie gebruiken voor het bedenken van een oplossing. Want er is wel een probleem, laten we eerlijk zijn.
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Wanneer het zo'n ernstig probleem zou zijn is de eerste fabriek natuurlijk spekkoper zijn wanneer ze bijna gratis onderdelen zouden kunnen leveren.
(En niet failliet gaan natuurlijk, want dan krijg je als consument nog niets cadeau)
En natuurlijk is iedereen die het niet met jou eens is directeur van aeg of Siemens....
(En niet failliet gaan natuurlijk, want dan krijg je als consument nog niets cadeau)
En natuurlijk is iedereen die het niet met jou eens is directeur van aeg of Siemens....
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 sep 2016 15:40
- Contacteer:
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Goed idee! Helaas worden de schema's van de electronica streng bewaakt en zelfs niet aan reparateurs vrijgegeven. Stel je voor dat er iets gerepareerd wordt voor een paar euro. Ik verwacht ook niet dat de software van de apparatuur open-source gaat worden....crazyme schreef:Wanneer het zo'n ernstig probleem zou zijn is de eerste fabriek natuurlijk spekkoper zijn wanneer ze bijna gratis onderdelen zouden kunnen leveren.
(En niet failliet gaan natuurlijk, want dan krijg je als consument nog niets cadeau)
Misschien dacht ik dat door de ' het-is-nu-eenmaal-niet-anders' houding van sommige schrijvers (bepaal zelf maar of je je aangesproken voelt). Grote bedrijven houden niet van disruptive denken.crazyme schreef:En natuurlijk is iedereen die het niet met jou eens is directeur van aeg of Siemens....
Re: AEG T59880 Wasdroger weggooien wegens klein defect?
Als je na de garantie niet de fabriek belde maar witgoed monteur die gewoon vele onderdelen voordelig kan inkopen en soms van defecte apparaten die te duur voor herstel waren gebruikte is voordelig herstel mogelijk.
AEG wil verkopen dus die €50,- korting roepen en niets doen zal meer opleveren want vaak is het korting op erg hoge adviesprijs en zelfs zonder korting vrijwel overal goedkoper, ik noem niet eens de online winkels.
Het grootste probleem is vaak niet de onderdeel prijs maar de bereikbaarheid en hoge uurloon.
Via You Tube filmpje zoeken hoe het in elkaar zit of gewoon proberen komt steeds vaker voor.
Nieuwe kopen kan altijd nog en Handyman en andere onderdelen winkels groeien nog steeds.
AEG wil verkopen dus die €50,- korting roepen en niets doen zal meer opleveren want vaak is het korting op erg hoge adviesprijs en zelfs zonder korting vrijwel overal goedkoper, ik noem niet eens de online winkels.
Het grootste probleem is vaak niet de onderdeel prijs maar de bereikbaarheid en hoge uurloon.
Via You Tube filmpje zoeken hoe het in elkaar zit of gewoon proberen komt steeds vaker voor.
Nieuwe kopen kan altijd nog en Handyman en andere onderdelen winkels groeien nog steeds.