Geschillencommissie negeert argumenten slachtoffer
Geplaatst: 07 sep 2016 16:56
Mw. A., een kennis van mij die ik bijsta in haar problemen met het bedrijf Woonsquare,
heeft oktober 2014 een bank gekocht voor ruim 1200 euro. Binnen het jaar ontstond de
eerste scheur in de bekleding. De firma Woonsquare was van het begin af aan uiterst
onwillig om ook maar iets te doen. Het is bijzonder onfatsoenlijk hoe Woonsquare
mw. A. behandeld heeft.
Toen mw. A. zich tot juristen van een juridisch spreekuur in de buurt wendde, raadden
die haar aan naar de Geschillencommissie te stappen, omdat dit letterlijk een
'schoolvoorbeeld' was van een bedrijf wat haar verantwoordelijkheden niet wenste te nemen.
Ondertussen zijn we aan het eind gekomen van de maandenlange procedure van de
Geschillencommissie. De Geschillencommissie heeft de klacht van mw. A. ongegrond
verklaard en besloten haar op geen enkele wijze schadevergoeding toe te kennen. Mw. A.
is geschokt. Zij staat nu met lege handen. Sterker nog ze is zelfs nog € 127,50 armer
geworden, omdat ze geen vergoeding krijgt voor het klachtengeld dat ze betaald heeft.
Dit terwijl de bank overduidelijk binnen een jaar buiten haar schuld stuk gegaan is en
zij vanaf het begin af aan zeer onbehoorlijk behandeld is door Woonsquare. Noemt de
Geschillencommissie dit 'consumentenbescherming'? Is dit voor de Geschillencommissie
'rechtvaardigheid'? Bedoelt zij dit met “redelijk en billijk” op haar website?
De Geschillencommissie beroept zich op de uitspraak van de onafhankelijke deskundige:
“De klacht is ontstaan door invloeden van buitenaf”. Wat die invloeden precies zijn,
kan de deskundige niet vertellen. De eventuele mogelijkheden die hij noemt, heb ik
stuk voor stuk weerlegd. Maar daar reageert de Geschillencommissie helemaal niet op.
In de uitspraak van de Geschillencommissie van 12 augustus somt zij een belangrijk
gedeelte van mijn argumenten kort samengevat op. Op geen enkele van de argumenten
geeft de Geschillencommissie een reactie. Noch op wat ik aanvoer over de behandeling
door Woonsquare, noch over de vage, niet steekhoudende conclusie van de 'deskundige'.
Als de Geschillencommissie de argumenten van het slachtoffer niet meeweegt in haar
beslissing en er in het geheel niet op reageert, zou het eerlijker zijn dat op haar
website te vermelden. Dan had ik niet de verschillende brieven hoeven te schrijven
en naar de hoorzitting hoeven te komen. Dat zou mij veel werk en een reis naar
Utrecht bespaard hebben. Doordat de Geschillencommissie de argumenten van het
slachtoffer niet serieus bespreekt, maakt zij een vertoning, een toneelstuk van wat
een serieuze juridische procedure had moeten zijn.
De Geschillencommissie heeft de samenleving geen dienst bewezen door alle ervaringen
en argumenten van mw. A. naast zich neer te leggen en zich te verschuilen achter een
vage en niet steekhoudende conclusie van haar 'deskundige'. De Geschillencommissie
geeft een slachtoffer niet de rechtsbescherming die zij behoeft wat nota bene de
bestaansgrond is van het instituut.
Bovendien beloont haar uitspraak het onverantwoordelijke, onwillige en onbehoorlijke
gedrag van Woonsquare, wat ook zijn uitwerking niet zal missen.
Kan iemand mij adviseren wat ik zou kunnen ondernemen, zodat mw. A. alsnog haar
recht krijgt: een redelijke schadevergoeding?
P.S.: half augustus stuurde ik de Geschillencommissie Wonen een brief met globaal
dezelfde inhoud. Daar heb ik in het geheel geen inhoudelijke reactie op ontvangen.
Dat hoeft ons niet meer te verbazen: de Geschillencommissie Wonen houdt zich doof
voor de argumenten van een slachtoffer.
>> De Geschillencommissie Maakt Een Vertoning
>> Van Wat Een Serieuze Juridische Procedure Had Moeten Zijn.
heeft oktober 2014 een bank gekocht voor ruim 1200 euro. Binnen het jaar ontstond de
eerste scheur in de bekleding. De firma Woonsquare was van het begin af aan uiterst
onwillig om ook maar iets te doen. Het is bijzonder onfatsoenlijk hoe Woonsquare
mw. A. behandeld heeft.
Toen mw. A. zich tot juristen van een juridisch spreekuur in de buurt wendde, raadden
die haar aan naar de Geschillencommissie te stappen, omdat dit letterlijk een
'schoolvoorbeeld' was van een bedrijf wat haar verantwoordelijkheden niet wenste te nemen.
Ondertussen zijn we aan het eind gekomen van de maandenlange procedure van de
Geschillencommissie. De Geschillencommissie heeft de klacht van mw. A. ongegrond
verklaard en besloten haar op geen enkele wijze schadevergoeding toe te kennen. Mw. A.
is geschokt. Zij staat nu met lege handen. Sterker nog ze is zelfs nog € 127,50 armer
geworden, omdat ze geen vergoeding krijgt voor het klachtengeld dat ze betaald heeft.
Dit terwijl de bank overduidelijk binnen een jaar buiten haar schuld stuk gegaan is en
zij vanaf het begin af aan zeer onbehoorlijk behandeld is door Woonsquare. Noemt de
Geschillencommissie dit 'consumentenbescherming'? Is dit voor de Geschillencommissie
'rechtvaardigheid'? Bedoelt zij dit met “redelijk en billijk” op haar website?
De Geschillencommissie beroept zich op de uitspraak van de onafhankelijke deskundige:
“De klacht is ontstaan door invloeden van buitenaf”. Wat die invloeden precies zijn,
kan de deskundige niet vertellen. De eventuele mogelijkheden die hij noemt, heb ik
stuk voor stuk weerlegd. Maar daar reageert de Geschillencommissie helemaal niet op.
In de uitspraak van de Geschillencommissie van 12 augustus somt zij een belangrijk
gedeelte van mijn argumenten kort samengevat op. Op geen enkele van de argumenten
geeft de Geschillencommissie een reactie. Noch op wat ik aanvoer over de behandeling
door Woonsquare, noch over de vage, niet steekhoudende conclusie van de 'deskundige'.
Als de Geschillencommissie de argumenten van het slachtoffer niet meeweegt in haar
beslissing en er in het geheel niet op reageert, zou het eerlijker zijn dat op haar
website te vermelden. Dan had ik niet de verschillende brieven hoeven te schrijven
en naar de hoorzitting hoeven te komen. Dat zou mij veel werk en een reis naar
Utrecht bespaard hebben. Doordat de Geschillencommissie de argumenten van het
slachtoffer niet serieus bespreekt, maakt zij een vertoning, een toneelstuk van wat
een serieuze juridische procedure had moeten zijn.
De Geschillencommissie heeft de samenleving geen dienst bewezen door alle ervaringen
en argumenten van mw. A. naast zich neer te leggen en zich te verschuilen achter een
vage en niet steekhoudende conclusie van haar 'deskundige'. De Geschillencommissie
geeft een slachtoffer niet de rechtsbescherming die zij behoeft wat nota bene de
bestaansgrond is van het instituut.
Bovendien beloont haar uitspraak het onverantwoordelijke, onwillige en onbehoorlijke
gedrag van Woonsquare, wat ook zijn uitwerking niet zal missen.
Kan iemand mij adviseren wat ik zou kunnen ondernemen, zodat mw. A. alsnog haar
recht krijgt: een redelijke schadevergoeding?
P.S.: half augustus stuurde ik de Geschillencommissie Wonen een brief met globaal
dezelfde inhoud. Daar heb ik in het geheel geen inhoudelijke reactie op ontvangen.
Dat hoeft ons niet meer te verbazen: de Geschillencommissie Wonen houdt zich doof
voor de argumenten van een slachtoffer.
>> De Geschillencommissie Maakt Een Vertoning
>> Van Wat Een Serieuze Juridische Procedure Had Moeten Zijn.