Pagina 1 van 1

Koop te ontbinden bij uitblijven reactie?

Geplaatst: 19 sep 2016 12:10
door dumbelll
Ik heb op 20 augustus een mail gestuurd naar Ibood, waarin ik aangeef dat mijn smartphone (1,5 jaar oud) defect is. Ik kreeg hier als antwoord op dat ik contact moest opnemen met de fabrikant. Volgens mij mag dit al niet, want Ibood moet de klacht zelf afhandelen.

Na dit meerdere malen telefonisch geprobeerd te hebben ben ik overgegaan tot mailen. Op 23 augustus heb ik mijn eerste mail verstuurd, op 29 augustus een tweede mail en op 2 september een ticket aangemaakt via de site van Zopo Benelux (fabrikant).

Op 9 september heb ik Ibood gemaild dat ik geen contact krijg met Zopo Benelux en dat ik het graag via Ibood wil laten lopen. Natuurlijk geen antwoord. Op 14 september een mail gestuurd dat ik de reparatie via Ibood wil laten lopen en dat ik uiterlijk 14 oktober een goed werkende telefoon wil ontvangen anders ontbind ik de koop. Weer geen antwoord. Op de site van Ibood staat dat ik het toestel niet zonder instructies terug mag sturen.

Op 16 september een klacht ingediend op klacht.nl waarin ik aangeef dat ik de koop wil ontbinden. Hier kreeg ik verrassend genoeg wel antwoord op. Ik kon de koop echter niet ontbinden, want het product heeft namelijk aanzienlijke tijd wel naar behoren gewerkt. De telefoon was echter binnen 6 maanden al een keer defect geweest. Hierdoor kon ik hem maanden niet gebruiken. Ook vind ik dat zij zich niet aan de wet houden. Ze zijn verplicht het product binnen een bepaalde termijn te repareren en zonder dat de klant er al te veel last van heeft. Het lijkt mij dat zij zich hier niet aangehouden hebben.

Al met al een heel verhaal, maar mijn vraag is eigenlijk heb ik het recht om de koop te ontbinden?

Re: Koop te ontbinden bij uitblijven reactie?

Geplaatst: 19 sep 2016 12:40
door Julie4444
dumbelll schreef:Ik heb op 20 augustus een mail gestuurd naar Ibood, waarin ik aangeef dat mijn smartphone (1,5 jaar oud) defect is. Ik kreeg hier als antwoord op dat ik contact moest opnemen met de fabrikant. Volgens mij mag dit al niet, want Ibood moet de klacht zelf afhandelen.

Na dit meerdere malen telefonisch geprobeerd te hebben ben ik overgegaan tot mailen. Op 23 augustus heb ik mijn eerste mail verstuurd, op 29 augustus een tweede mail en op 2 september een ticket aangemaakt via de site van Zopo Benelux (fabrikant).

Op 9 september heb ik Ibood gemaild dat ik geen contact krijg met Zopo Benelux en dat ik het graag via Ibood wil laten lopen. Natuurlijk geen antwoord. Op 14 september een mail gestuurd dat ik de reparatie via Ibood wil laten lopen en dat ik uiterlijk 14 oktober een goed werkende telefoon wil ontvangen anders ontbind ik de koop. Weer geen antwoord. Op de site van Ibood staat dat ik het toestel niet zonder instructies terug mag sturen.

Op 16 september een klacht ingediend op klacht.nl waarin ik aangeef dat ik de koop wil ontbinden. Hier kreeg ik verrassend genoeg wel antwoord op. Ik kon de koop echter niet ontbinden, want het product heeft namelijk aanzienlijke tijd wel naar behoren gewerkt. De telefoon was echter binnen 6 maanden al een keer defect geweest. Hierdoor kon ik hem maanden niet gebruiken. Ook vind ik dat zij zich niet aan de wet houden. Ze zijn verplicht het product binnen een bepaalde termijn te repareren en zonder dat de klant er al te veel last van heeft. Het lijkt mij dat zij zich hier niet aangehouden hebben.

Al met al een heel verhaal, maar mijn vraag is eigenlijk heb ik het recht om de koop te ontbinden?
Je moet ze eerst officieel in gebreke stellen met een finale termijn waarin je ze de kans geeft het apparaat onder garantie te repareren. Immers geeft de wet aan dat de verkoper hiervoor verantwoordelijk is. Zet dit er ook expliciet bij. Doe dit schriftelijk, en anders (als ze daar wel reageren) als kopie ook op klacht.nl. Mochten zij hier niet op reageren kun je vervolgstappen gaan zetten.

Re: Koop te ontbinden bij uitblijven reactie?

Geplaatst: 19 sep 2016 12:42
door berndv
lastig. Wettelijk gezien dient de verkoper te zorgen voor garantie. Hiervoor wijzen naar de fabrikant kan op zich wel, er zijn wel meer bedrijven die dit doen, en als de garantie dan ook gewoon volgens de wettelijk gestelde kaders wordt uitgevoerd is er ook niets aan de hand. Maar dan moet de fabrikant natuurlijk wel reageren, en doet die niets, blijft iBood wel eindverantwoordelijk in het hele proces.

De koop ontbinden is in dat geval natuurlijk wel aan de orde, maar om dit in gang te zetten dient u nog wel een aantal stappen te doen omtrent het in gebreke stellen en termijnen te bieden om het alsnog in orde te maken. Op zich vind ik de geboden termijn van 1 maand wel zeer ruim, maar dat zijn keuzes die je hierin kan maken.

U geeft aan dat het toestel ook al binnen 6 maand defect is geweest. Hoe is de garantie toen verlopen?

Re: Koop te ontbinden bij uitblijven reactie?

Geplaatst: 19 sep 2016 13:08
door dumbelll
berndv schreef:lastig. Wettelijk gezien dient de verkoper te zorgen voor garantie. Hiervoor wijzen naar de fabrikant kan op zich wel, er zijn wel meer bedrijven die dit doen, en als de garantie dan ook gewoon volgens de wettelijk gestelde kaders wordt uitgevoerd is er ook niets aan de hand. Maar dan moet de fabrikant natuurlijk wel reageren, en doet die niets, blijft iBood wel eindverantwoordelijk in het hele proces.

De koop ontbinden is in dat geval natuurlijk wel aan de orde, maar om dit in gang te zetten dient u nog wel een aantal stappen te doen omtrent het in gebreke stellen en termijnen te bieden om het alsnog in orde te maken. Op zich vind ik de geboden termijn van 1 maand wel zeer ruim, maar dat zijn keuzes die je hierin kan maken.

U geeft aan dat het toestel ook al binnen 6 maand defect is geweest. Hoe is de garantie toen verlopen?
Toen ook geen reactie. Ik ben toen zelf maar op het internet gaan zoeken en uiteindelijk een oplossing gevonden.

Ik heb nu de telefoon teruggestuurd met een brief dat ik verwacht uiterlijk 3 weken na de afleverdatum de telefoon gerepareerd terug te ontvangen en dat ik bij verzuim de koop ontbind.

Re: Koop te ontbinden bij uitblijven reactie?

Geplaatst: 19 sep 2016 13:28
door berndv
dumbelll schreef:
berndv schreef:U geeft aan dat het toestel ook al binnen 6 maand defect is geweest. Hoe is de garantie toen verlopen?
Toen ook geen reactie. Ik ben toen zelf maar op het internet gaan zoeken en uiteindelijk een oplossing gevonden.
defect en na het zoeken op internet heeft u het zelf op kunnen lossen? Heel eerlijk gezegd vraag ik mij dan af hoe ernstig dit defect was, als het zelf op te lossen was. Natuurlijk blijft het uitblijven van een reactie natuurlijk niet de bedoeling.
dumbelll schreef:Ik heb nu de telefoon teruggestuurd met een brief dat ik verwacht uiterlijk 3 weken na de afleverdatum de telefoon gerepareerd terug te ontvangen en dat ik bij verzuim de koop ontbind.
Dit zou ik persoonlijk anders hebben aangepakt en niet zomaar zonder verdere afspraak de telefoon naar hen toe te sturen, maar wellicht eerst schriftelijk in gebreke stellen. Dit is bijna hetzelfde als de winkel in lopen met een defect product, product op de balie leggen en een mededeling doen, ik kom hem over 3 weken ophalen.

Re: Koop te ontbinden bij uitblijven reactie?

Geplaatst: 19 sep 2016 13:54
door dumbelll
berndv schreef:
dumbelll schreef:
berndv schreef:U geeft aan dat het toestel ook al binnen 6 maand defect is geweest. Hoe is de garantie toen verlopen?
Toen ook geen reactie. Ik ben toen zelf maar op het internet gaan zoeken en uiteindelijk een oplossing gevonden.
defect en na het zoeken op internet heeft u het zelf op kunnen lossen? Heel eerlijk gezegd vraag ik mij dan af hoe ernstig dit defect was, als het zelf op te lossen was. Natuurlijk blijft het uitblijven van een reactie natuurlijk niet de bedoeling.
dumbelll schreef:Ik heb nu de telefoon teruggestuurd met een brief dat ik verwacht uiterlijk 3 weken na de afleverdatum de telefoon gerepareerd terug te ontvangen en dat ik bij verzuim de koop ontbind.
Dit zou ik persoonlijk anders hebben aangepakt en niet zomaar zonder verdere afspraak de telefoon naar hen toe te sturen, maar wellicht eerst schriftelijk in gebreke stellen. Dit is bijna hetzelfde als de winkel in lopen met een defect product, product op de balie leggen en een mededeling doen, ik kom hem over 3 weken ophalen.
De telefoon startte niet meer normaal op. Hij zat vast in een loop. Uiteindelijk met een 'speciale' toetsencombinatie in een Chinees menu gekomen, waarbij je de fabrieksinstellingen kon terugzetten.

Via eerdere mailwisselingen heb ik wel duidelijk gemaakt dat ze in verzuim zijn door niet te reageren. Geen idee of dat de juiste term is. In de reactie van hun op mijn klacht stond de retourprocedure. Die heb ik opgevolgd. Was misschien wel belangrijk om gelijk te vermelden :D Het is dus niet zo dat ik op eigen houtje de telefoon terug gestuurd heb. Ze verwachten hem al.