LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tele 2: 100 mb gratis binnen de EU, toch rekening ontvangen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
estherrenssen

Tele 2: 100 mb gratis binnen de EU, toch rekening ontvangen

Ongelezen bericht door estherrenssen »

Ik heb een klacht over Tele2.
Ik ben in deze zomer op vakantie geweest naar Curfu (Griekenland). Voor mijn vertrek heb ik via de post bericht gehad van Tele2 dat ik gratis een buitenlandbundel van 100 mb kreeg die ik kon gebruiken binnen de EU. Dat kwam natuurlijk hartstikke goed uit voor mij.
Echter, toen ik de factuur kreeg van de maand waarin ik op vakantie was geweest bleek dat er kosten buiten de bundel in rekening waren gebracht. Dit waren kosten voor internetten in het buitenland. Via de chat op de website van Tele2 heb ik gevraagd waar deze kosten vandaan komen. Blijkbaar is mijn telefoon verbonden geweest met het internetnetwerk van Albanië i.p.v. met dat van Griekenland. En omdat Albanië niet bij de Europese Unie hoort moet ik hier dus voor betalen. Ik ben het er niet mee eens dat ik hiervoor moet betalen, omdat ik ervan uit ben gegaan dat ik 100 mb gratis had, aangezien ik op vakantie ben geweest binnen de EU (ik ben nog nooit buiten de Europese Unie geweest). Ik ben van mening dat ik niet logischerwijs had kunnen weten dat ik verbonden was met een netwerk van buiten de EU. Ik heb hierover natuurlijk ook een klacht ingediend bij Tele2. Het resultaat hiervan was een e-mail waarop ik niet kan reageren ([email protected]), waarin het volgende staat vermeld: Er is geconstateerd dat tijdens uw verblijf in Griekenland het toestel contact heeft gemaakt met het netwerk van Albanië. Dit valt buiten de EU bundel en daardoor zijn er kosten in rekening gebracht. De smartphone zoekt automatisch het sterkste netwerk ons advies is dan ook om in het buitenland alert te zijn met welke provider het toestel verbonden is.

Ik ben nooit buiten de Europese Unie geweest (en dus ook nooit in Albanië). Ik ging op vakantie naar Griekenland met het idee dat ik daar 100 mb internet kon gebruiken. Ik ben mij er logischerwijs nooit bewust van geweest dat ik verbonden was met een netwerk van buiten de EU.
Ik ben erg ontevreden over de service van Tele2. Ik krijg het gevoel dat het mijn eigen domme fout is, terwijl ik niet vind dat van consumenten verwacht kan worden dat zij op zulke zaken alert zijn (al helemaal tijdens te vakantie). Ik snap nu wel hoe het komt dat de kosten in rekening zijn gebracht, maar ik ben het er dus niet mee eens omdat ik van mening ben dat er niet kan worden verwacht van mij dat ik dit had geweten.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 sep 2016 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Dirkie

Re: Tele 2: 100 mb gratis binnen de EU, toch rekening ontvangen

Ongelezen bericht door Dirkie »

U gaat op vakantie naar Griekenland naar een eiland wat dicht bij de grens met Albanië ligt (trouwens een mooi eiland Corfu). U maakt daar verbinding met een netwerk. Tele2 kan niet niet weten met welke provider U verbinding maakt, dat kunt U alleen weten. Tele2 kan alleen maar laten weten aan welke voorwaarden U moet voldoen om gebruik te kunnen maken van de buitenland bundel. Dus U kunt niet Tele2 de schuld geven dat U verbinding maakt met een niet EU-provider. Dus waarom zou Tele2 voor die kosten moeten opdraaien? U kunt Tele2 niet de schuld geven van het niet lezen van voorwaarden en het niet controleren van de provider.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

En Tele2 moet voor jouw nalatigheid opdraaien omdat?
Natuurlijk had je hier zelf op moeten letten!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik krijg het gevoel dat het mijn eigen domme fout is,
Soms kloppen gevoelens.
terwijl ik niet vind dat van consumenten verwacht kan worden dat zij op zulke zaken alert zijn (al helemaal tijdens te vakantie)
Lol dus tijdens vakanties hoef je minder alert te zijn dan anders :-)

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

estherrenssen schreef:terwijl ik niet vind dat van consumenten verwacht kan worden dat zij op zulke zaken alert zijn (al helemaal tijdens te vakantie).
Tja, het is ook helemaal geen jaarlijks terugkerend fenomeen, internet in het buitenland en opeens hoge kosten. Mag ik trouwens vragen of u weet welk netwerk er bij uw telefoon in beeld stond? Normaliter staat er namelijk ook nog een afkorting van het land achter. Er zijn in albanie namelijk 2 mobiele netwerken, vodafone en telekom albania, bij die eerste zal er een afkorting van al of iets dergelijks achter moeten hebben gestaan. Vodafone is namelijk ook actief in griekenland, maar dan staat er gr achter. Internet in het buitenland wordt al zo lang er mobiele telefoons zijn voor gewaarschuwd voor de hoge kosten (binnen de EU vanaf medio volgend jaar gelukkig voorbij), dus informeren naar de mogelijkheden vooraf is op zich niet heel vreemd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik krijg het gevoel dat het mijn eigen domme fout is, terwijl ik niet vind dat van consumenten verwacht kan worden dat zij op zulke zaken alert zijn
Je loopt in de buurt van iedere grens het risico dat je op een buitenlands netwerk terecht komt. Dit kun je vrij eenvoudig zelf controleren en voorkomen. Ook hier in Nederland kun je maar zo op het Duitse netwerk terecht komen, als je niet uitkijkt. Ook als je een paar kilometer van Duitsland verwijderd bent.

Dus ja, eigenlijk is het ook een beetje je eigen fout... en had je alert kunnen en moeten zijn op dit risico.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

tele 2 rekent 10 euro per Mb, dus bij 100MB kan dat aardig oplopen.
hoe hoog was je rekening?

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Dit verhaal kan alleen kloppen als u in het noordelijkste deel van Corfu bent geweest, dat ligt namelijk ongeveer 1 km van albanië af. Verder gaat het bereik van uw telefoon echt niet.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:
Ik krijg het gevoel dat het mijn eigen domme fout is, terwijl ik niet vind dat van consumenten verwacht kan worden dat zij op zulke zaken alert zijn
Je loopt in de buurt van iedere grens het risico dat je op een buitenlands netwerk terecht komt. Dit kun je vrij eenvoudig zelf controleren en voorkomen. Ook hier in Nederland kun je maar zo op het Duitse netwerk terecht komen, als je niet uitkijkt. Ook als je een paar kilometer van Duitsland verwijderd bent.

Dus ja, eigenlijk is het ook een beetje je eigen fout... en had je alert kunnen en moeten zijn op dit risico.
Het is weer eens zover... Het is (natuurlijk) allemaal de fout van de klant. Zoals altijd.
1. TS claimt terecht dat als je in Griekenland op vakantie bent, wat E.U. is, je mag verwachten dat je dan ook in de EU telefoneert.
2. Het is de verantwoording van de provider om de klant op goede, duidelijke en onmiddellijke wijze te informeren als zij in het buitenland kosten maakt die buiten de bundel vallen.

olaf79

thecure schreef:Dit verhaal kan alleen kloppen als u in het noordelijkste deel van Corfu bent geweest, dat ligt namelijk ongeveer 1 km van albanië af. Verder gaat het bereik van uw telefoon echt niet.
Het bereik van de telefoon niet. Maar van de GSM masten wel...

kweenie

Over open zee kun je wel tot 15 km bereik hebben. Als je in de buurt van de rand van het land komt, is het dus vaak niet handig om de telefoon automatisch het sterkste signaal te laten kiezen.

olaf79

Standaard kiest de telefoon niet het sterkste netwerk, maar het voorkeurs netwerk dat de provider in de simkaart heeft geprogrammeerd.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

olaf79 schreef:
kweenie schreef:

Het is weer eens zover... Het is (natuurlijk) allemaal de fout van de klant. Zoals altijd.
1. TS claimt terecht dat als je in Griekenland op vakantie bent, wat E.U. is, je mag verwachten dat je dan ook in de EU telefoneert.
2. Het is de verantwoording van de provider om de klant op goede, duidelijke en onmiddellijke wijze te informeren als zij in het buitenland kosten maakt die buiten de bundel vallen.
Ik weet niet hoe Tele 2 dit doet, maar als ik in het buitenland komt krijg ik een SMS van mijn provider die begint met de tekst 'Alstublieft, enkele mobiele tips voor Spanje' of welk land dan ook. Echter de laatste keer op Samos (tegen de Turkse kust) kreeg ik soms vele SMS'jes omdat er afwisselend contact gelegd was met Turkije en Griekenland. Dus een waarschuwing zou wel een oplossing kunnen zijn. Veel eenvoudiger is gewoon je telefoon zo min mogelijk gebruiken en gewoon genieten dat je op vakantie bent.

olaf79

Je telefoon niet gebruiken is natuurlijk geen oplossing. Technisch is het prima mogelijk de simkaart zo te configureren dat altijd een EU provider gekozen wordt boven een niet EU provider. Tevens is het zo dat het geen service is de klant te waarschuwen maar een verplichting. De provider moet ook bewijzen dat deze waarschuwing is verzonden en goed is aangekomen.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:Je telefoon niet gebruiken is natuurlijk geen oplossing. Technisch is het prima mogelijk de simkaart zo te configureren dat altijd een EU provider gekozen wordt boven een niet EU provider. Tevens is het zo dat het geen service is de klant te waarschuwen maar een verplichting. De provider moet ook bewijzen dat deze waarschuwing is verzonden en goed is aangekomen.
Wie zegt dat dit niet is gebeurd? Daarnaast weet je dat je in het buitenland moet opletten.

hansvz

Ongelezen bericht door hansvz »

Tele2 belazert ook bij het bellen naar het buitenland.
Volgen de website zou bellen naar Spanje € 0,06 per minuut kosten.
Wij kregen een rekening van € 0,96 per minuut.
Op protesten krijg je geen reactie.
Zo snel mogelijk naar 'n andere provder dus!

kweenie

Hoezo belazeren? Volgens de website Joost bellen naar Spanje helemaal geen 6 ct per minuut, het kost 65 of 90 ct per minuut (vast of mobiel) plus een starttarief van 6 ct. Een niet al te lang telefoontje naar een Spaanse mobiel zal dus vaak rond de 96 ct per minuut uitkomen.

Bellen binnen Spanje kost wel maar 6 ct per minuut.

grun

Ongelezen bericht door grun »

olaf79 schreef:
thecure schreef:Dit verhaal kan alleen kloppen als u in het noordelijkste deel van Corfu bent geweest, dat ligt namelijk ongeveer 1 km van albanië af. Verder gaat het bereik van uw telefoon echt niet.
Telefonie is toch duplex, oftewel tweerichtingen? Hoe weet die mast dan welke telefoons hij aanstraalt, als de telefoon te zwak is om antwoord te geven?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

hansvz schreef:Tele2 belazert ook bij het bellen naar het buitenland.
Volgen de website zou bellen naar Spanje € 0,06 per minuut kosten.
Wij kregen een rekening van € 0,96 per minuut.
Op protesten krijg je geen reactie.
Zo snel mogelijk naar 'n andere provder dus!
valt me nog mee dat de term oplichter nog niet genoemd wordt. Zoals gezegd staat het tarief gewoon op de website en kost het dus gewoon 96 cent voor de eerste minuut.

olaf79

grun schreef:
olaf79 schreef:
Telefonie is toch duplex, oftewel tweerichtingen? Hoe weet die mast dan welke telefoons hij aanstraalt, als de telefoon te zwak is om antwoord te geven?
De telefoon zal zijn uitzend vermogen verhogen als het signaal zwak is. Daardoor loopt een telefoon op een zwak netwerk ook sneller leeg. Ook kan het voorkomen dat bij een heel zwak signaal de ene telefoon nog net verbinding heeft met het netwerk en de andere niet.

Gesloten