LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
fosfor
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2016 16:08

Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door fosfor »

Een tijd terug heb ik schade gereden waarbij niet alleen ik, maar ook tevens iemand anders schade heeft opgelopen. De afwikkeling met de verzekeraar duurde lang en meneer bleef maar klagen dat hij zijn schade niet vergoed kreeg. Om meneer te helpen heb ik daarom zijn schade voorgeschoten zodat ik het verder zelf met de verzekeraar kon afwikkelen. Nu krijg ik een maand later bericht van de verzekeraar dat ze van de wederpartij te horen hebben gekregen dat alles is afgewikkeld en dat zij het hierbij laten. M.a.w. Zij zullen in het geheel niet meer uitkeren omdat ik het bedrag heb voorgeschoten. Kan de verzekeraar dit zomaar doen? Als ik dit wist had ik natuurlijk nooit het bedrag voorgeschoten en meneer laten wachten op zijn geld. Is er een manier waarop ik alsnog mijn geld krijg van de verzekering?
Laatst gewijzigd door Radar op 26 sep 2016 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Emcede
Berichten: 303
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door Emcede »

Ja dit kan. Om de schade van de tegenpartij te kunnen regelen moet de verzekeraar de medewerking van de tegenpartij krijgen. Als die z'n geld al heeft, waarom zou hij dan nog wat doen? Niet heel slim aangepakt!

Neem contact op met de verzekeraar, leg de zaak goed uit en kijk wat ze nog nodig hebben om de schade te kunnen betalen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door crazyme »

fosfor schreef:. Nu krijg ik een maand later bericht van de verzekeraar dat ze van de wederpartij te horen hebben gekregen dat alles is afgewikkeld en dat zij het hierbij laten. M.a.w. Zij zullen in het geheel niet meer uitkeren omdat ik het bedrag heb voorgeschoten.
Staat er in het bericht daadwerkelijk dat zij de zaak sluiten en niets uitkeren of is dat uw eigen conclusie ?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door Frantic2 »

eigen conclusie of niet..... De maatschappij krijgt geen medewerking omdat deze TS schuld en de hoogte van de schuld erkent heeft. Staat duidelijk op alle documenten dat je dat niet moet doen! Kijk maar op het Schadeaangifte formulier.... Eerlijk gezegd heb ik dit ook nog nooit meegemaakt dat een verzekerde op eigen houtje een betaling gaat doen....

Moneyman
Berichten: 31143
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap ook werkelijk niet waarom je iemand geld zou betalen, terwijl die het gewoon van een andere partij hoort te krijgen.

Feitelijk zou je het bedrag terug kunnen vorderen op basis van onverschuldigde betaling, en dan proberen de zaak alsnog via je verzekeraar af te wikkelen. Maar dat zou ik wel eerst even met hen kortsluiten.

Gaat het om veel geld?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:Feitelijk zou je het bedrag terug kunnen vorderen op basis van onverschuldigde betaling...
Idd; en: als wp daarin niet meegaat, moet je wel diens schuld kunnen bewijzen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:Ik snap ook werkelijk niet waarom je iemand geld zou betalen, terwijl die het gewoon van een andere partij hoort te krijgen.
Schuldgevoel, fatsoen, vertrouwen.

Of een licht agressieve dreigende en ongeduldige tegenpartij.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door witte angora »

fosfor schreef:Een tijd terug heb ik schade gereden waarbij niet alleen ik, maar ook tevens iemand anders schade heeft opgelopen. De afwikkeling met de verzekeraar duurde lang en meneer bleef maar klagen dat hij zijn schade niet vergoed kreeg. Om meneer te helpen heb ik daarom zijn schade voorgeschoten zodat ik het verder zelf met de verzekeraar kon afwikkelen.
In feite ben je op de stoel van de verzekeraar gaan zitten doordat je de beslissing hebt genomen dat er een bedrag uit betaalt moet worden. Daarmee heb je de de verzekeraar hierin buitenspel gezet, en dan houdt het inderdaad op. Daarbij is het nog maar de vraag of alle geclaimde schade vergoed gaat worden door de verzekeraar. Stel dat er een 'oude', niet gerepareerde schade is, dan zal er nooit een volledige schadevergoeding toegekend worden.

Meneer had bij de verzekeraar moeten klagen, niet bij jou, en je had hem gerust naar je verzekering kunnen verwijzen. Geen idee hoe lang 'lang' is, maar dit soort dingen kan een aantal weken duren ja.

Voor de tegenpartij zijn de centen binnen, daar zul je waarschijnlijk niks meer van hoeven te verwachten aan medewerking.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door michieldejong »

Ik had altijd aangenomen dat als ik bij iemand schade veroorzaak ik dan primair verantwoordelijk ben voor het vergoeden van die schade. Of die schade dan wel of niet door mijn verzekering gedekt wordt leek mij altijd een zaak tussen mij en mijn verzekeraar. Of ik mijn premie niet goed betaald heb, of het net buiten mijn dekking valt, of mijn verzekeraar net failliet is gegaan, dat zou toch niet het probleem van diegene bij wie de schade is veroozaakt moeten zijn?
Bepaalt mijn verzekeraar of ik juridisch aansprakelijk ben voor bepaalde schade of bepaalt de verzekeraar of de schade door hun verzekering gedekt wordt? Dat zijn natuurlijk wel verschillende dingen.

Dit even los van dat het natuurlijk veel handiger is om het direct door de verzekeraar te laten regelen om door anderen genoemde redenen.

Dus ik vraag me af hoe het juridisch geregeld is in dit soort gevallen? Wie is aansprakelijk? Ik, of mijn verzekeraar?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door olaf79 »

Uiteraard ben jij aansprakelijk en niet de verzekeraar, jij hebt immers het ongeluk veroorzaakt. Maar de verzekeraar neemt jou de kosten en afhandeling uit handen. Aangezien dit normale praktijk is mag je van de tegenpartij verwachten dat de normale weg gevolgd wordt en er dus pas sprake is van rechtstreekse betaling als de verzekeraar niet uitkeert.

Moneyman
Berichten: 31143
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jouw verzekering vergoedt de schade van de tegenpartij. Door zelf te betalen, hebbje bereikt dat de tegenpartij geen schade meer heeft. Dus hoeft de verzekeraar niets uitbrengen keren. Door jou aan anderen betaalde bedragen zijn niet gedekt, dus jij krijgt het evenmin vergoed.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het is geen onverschuldigde betaling, immers, er was schade en aldus ben je een betaling verschuldigd...

Moneyman
Berichten: 31143
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:het is geen onverschuldigde betaling, immers, er was schade en aldus ben je een betaling verschuldigd...
Nee. Dat geldt jegens de verzekeraar, niet jegens TS.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bedrag voorgeschoten, nu keert KNMV niet meer uit

Ongelezen bericht door crazyme »

Ts reageert nergens op, dus wellicht is het al opgelost.

Gesloten