Exploderende ruit Siemens-oven
Geplaatst: 26 sep 2016 19:38
In decemer 2015 kochten wij een Siemens fornuis voor in onze nieuwe woning. Lang gezocht en vergeleken, om een fornuis-ovencombi te kunnen kopen waar we een tijd mee vooruit konden, en dus geïnvesteerd in kwaliteit. Dachten we...
9 Maanden later is, tijdens de bereiding van simpele frietjes in de oven, de binnenste ruit geëxplodeerd. Overal glas, ook in de ventilator en tussen de scharnieren. Over het eten, maar dat is nog het minste probleem. Ietsje later en ik had de hele lading in mijn gezicht gekregen, aangezien ik op het punt stond de inhoud nog eens om te scheppen...
Nu vertikt Siemens de binnenruit binnen de garantie te vervangen. Want glas valt niet onder de garantie. Ook niet als het pas 9 maanden in gebruik is... Ze kúnnen een monteur sturen, om te beoordelen of het om een fabricagefout of een gebruiksfout gaat. Om het glas te onderzoeken dat volledig verbrijzeld is dus. Logisch.
Wij weten zeker dat het een fabricagefout is geweest. We hebben geen krassen op het glas gemaakt, nooit iets erop gezet, ertegenaan gehouden, en al zeker niet vies gemaakt. Want blijkbaar denken ze bij Siemens dat je een duur fornuis koopt om daar 9 maanden lang vetaanslag op te laten ophopen. Ook logisch.
Vervanging van de ruit gaat minstens 300 euro kosten. Daarmee is ons fornuis na 9 maanden dus ineens 300 euro duurder uitgevallen.
Siemens heeft ons nu doorgestuurd naar Wehkamp.nl, waar we het fornuis hebben gekocht (in december bleek dit model bijna nergens meer te koop, terwijl wij weken aan het vergelijken waren geweest en bijna zouden gaan verhuizen, dus bij Wehkamp één van de laatste exemplaren op de kop getikt). Daar staat nu dus een klacht/reparatieverzoek uit. Maar volgens Siemens valt het dus niet onder de garantie, omdat in de garantievoorwaarden staat dat 'licht breekbare onderdelen, zoals glas, kunststof en gloeilampen' niet binnen de garantie vallen. Maar mij lijkt zo'n hittewerende, beschermende binnenruit toch wel héél iets anders dan een gloeilamp...
Heeft iemand nog een idee waarmee we Siemens kunnen overtuigen dat dit gewoon onder fabrieksgarantie zou moeten vallen?
9 Maanden later is, tijdens de bereiding van simpele frietjes in de oven, de binnenste ruit geëxplodeerd. Overal glas, ook in de ventilator en tussen de scharnieren. Over het eten, maar dat is nog het minste probleem. Ietsje later en ik had de hele lading in mijn gezicht gekregen, aangezien ik op het punt stond de inhoud nog eens om te scheppen...
Nu vertikt Siemens de binnenruit binnen de garantie te vervangen. Want glas valt niet onder de garantie. Ook niet als het pas 9 maanden in gebruik is... Ze kúnnen een monteur sturen, om te beoordelen of het om een fabricagefout of een gebruiksfout gaat. Om het glas te onderzoeken dat volledig verbrijzeld is dus. Logisch.
Wij weten zeker dat het een fabricagefout is geweest. We hebben geen krassen op het glas gemaakt, nooit iets erop gezet, ertegenaan gehouden, en al zeker niet vies gemaakt. Want blijkbaar denken ze bij Siemens dat je een duur fornuis koopt om daar 9 maanden lang vetaanslag op te laten ophopen. Ook logisch.
Vervanging van de ruit gaat minstens 300 euro kosten. Daarmee is ons fornuis na 9 maanden dus ineens 300 euro duurder uitgevallen.
Siemens heeft ons nu doorgestuurd naar Wehkamp.nl, waar we het fornuis hebben gekocht (in december bleek dit model bijna nergens meer te koop, terwijl wij weken aan het vergelijken waren geweest en bijna zouden gaan verhuizen, dus bij Wehkamp één van de laatste exemplaren op de kop getikt). Daar staat nu dus een klacht/reparatieverzoek uit. Maar volgens Siemens valt het dus niet onder de garantie, omdat in de garantievoorwaarden staat dat 'licht breekbare onderdelen, zoals glas, kunststof en gloeilampen' niet binnen de garantie vallen. Maar mij lijkt zo'n hittewerende, beschermende binnenruit toch wel héél iets anders dan een gloeilamp...
Heeft iemand nog een idee waarmee we Siemens kunnen overtuigen dat dit gewoon onder fabrieksgarantie zou moeten vallen?