Pagina 1 van 1

Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 27 sep 2016 17:04
door Captain Pervert
Ik zocht laatst het nummer van PostNL klantenservice. Ik zag in de Google resultaten 0900-8051. Dus ik belde dat nummer. Ik hoorde "dit kost 90 cent per minuut" en vond dat nogal aan de prijs. Toen ik dit op Twitter voorlegde aan PostNL zeiden ze dat het maar 45 cpm kost.

Wat blijkt: het nummer IS helemaal niet van PostNL maar van "Telefoonklantenservice.nl". (ook bekend onder "deklantenservice.nl".

Ik herinner me nu ook dat ik een man aan de lijn kreeg die vroeg "met welk bedrijf wilt u bellen". Ik dacht: zal wel, misschien is de telefooncentrale bij PostNL stuk en zetten ze even een mannetje aan de telefoon. Maar in feite is het dus een duurbetaald voorportaal.

Op telefoonklantenservice.nl kun je van talloze grote Nederlandse bedrijven het telefoonnummer opzoeken. Hoewel de normale nummers zichtbaar zijn, zijn deze expres vrij onopvallend gemaakt. Maar rechts staat steeds 0900-8051 prominent, vet en rood in beeld zodat je blik automatisch daarheen glijdt en je denkt dat dat het nummer is wat je zoekt.

Het geniepige verdienmodel is dat ze ook zeer goed vindbaar zijn in Google. Telefoonnummers van grote bedrijven op hun sites zijn vaak moeilijk vindbaar op hun site en zitten vaak verstopt achter allerlei FAQ's om de callcenters te ontlasten (en mensen niet te laten bellen voor dingen die ook op de site te vinden zijn). Hierdoor gaan mensen het telefoonnummer googlen om het sneller te vinden.
Telefoonklantenservice.nl maakt hier handig gebruik van en komt als je zoekt op "<groot bedrijf> telefoonnummer" bijna overal naar voren in de zoekresultaten.

In alle gevallen is 0900-8051 veel duurder dan wanneer je rechtstreeks met het bedrijf zou bellen. Hoewel op de site zelf de "echte" nummers te vinden zijn, en ze dus niemand LIJKEN te misleiden, geldt dit niet voor hoe ze de pagina's laten verschijnen in Google. Want de pagina's zijn zo vormgegeven dat de "snippet" in Google wel degelijk misleidend is. Er staat weliswaar dat je wordt doorverbonden maar bij het zien van het nummer stopt ieder normaal mens met lezen.
Afbeelding

Ik vind dit zeer misleidend en het verbaast me dat deze site al zo lang onder de radar opereert.

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 27 sep 2016 17:40
door GJvdZ
Het is geen oplichterij, want ze leveren een service, nl. doorschakelen naar het door de beller gewenste nummer. Uiteraard gaat dat niet gratis.

Waarom heb je niet gewoon de eerste zoekresultaten gebruikt (die direct naar de website van PostNL leiden)? Telefoonklantenservice.nl staat pas 5e.

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 27 sep 2016 18:24
door Captain Pervert
Strikt genomen doen ze niks fout, maar hun hele dienstverlening is zo ingericht dat het lijkt alsof ze gratis hulp bieden maar linksom of rechtsom word je verleid HUN nummer te bellen.
Als je googelt op Postnl klantenservice zie je dit. Ik vind dat misleidend.

Afbeelding

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 27 sep 2016 19:46
door GJvdZ
Nogmaals: waarom kies je niet de eerste optie. Dat is n.b. een link naar de website van PostNL. Je kiest zelf voor een mindere optie waarbij de prijs zelfs als in de zoekresultaten staat. Waar haal jij de indruk vandaan dat ze deze dienst gratis aanbieden. Dat staat nergens en beweren zo ook nergens.

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 27 sep 2016 21:23
door berndv
het is duur inderdaad, maar op zich redelijk transparant, en zoals gezegd, u kiest voor de 5e optie van de zoekresultaten. Als ik het nummer van postnl wil hebben, ga ik naar de website van postnl en zoek ik naar de contactgegevens, meestal op een pagina met de naam "contact".

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 28 sep 2016 05:33
door kweenie
Telefoonnummers van grote bedrijven op hun sites zijn vaak moeilijk vindbaar op hun site en zitten vaak verstopt achter allerlei FAQ's om de callcenters te ontlasten (en mensen niet te laten bellen voor dingen die ook op de site te vinden zijn). Hierdoor gaan mensen het telefoonnummer googlen om het sneller te vinden.
Telefoonklantenservice.nl maakt hier handig gebruik van en komt als je zoekt op "<groot bedrijf> telefoonnummer" bijna overal naar voren in de zoekresultaten.
Mooi uitgelegd. En voor de 'service' dat je niet de halve website hoeft af te zoeken, of een hele rits Google resultaten, maar gewoon snel een nummer kunt bellen, betaal je een paar centen. Slim bedacht door dat bedrijf. Of eventueel sluw. Maar niet bepaald oplichting.

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 28 sep 2016 08:13
door Moneyman
Dit is gewoon een prima voorbeeld van dienstverlening. Dat draait immers vrijwel altijd om zaken die je prima zelf kunt doen, maar (om wat voor redenen dan ook) door een ander laat doen. Goed verdienmodel!

Oplichters kan je het niet bepaald noemen, ze communiceren luid en duidelijk wat ze doen tegen welke prijs. Dat mensen tegenwoordig klikvee blijken te zijn en niet lezen waar ze op klikken, wiens verantwoordelijkheid is dat?

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 28 sep 2016 08:21
door grun
Captain Pervert schreef:Toen ik dit op Twitter voorlegde aan PostNL zeiden ze dat het maar 45 cpm kost.
De klantenservice van PostNL kost 45 cent per gesprek, niet per minuut. Het maakt niet uit of je gesprek 1 of 10 minuten duurt, je betaalt 45 cent plus de belkosten van je provider.

http://keuzemenu.info/telefoonnummer-po ... enservice/

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 28 sep 2016 09:35
door Captain Pervert
kweenie schreef:
Telefoonnummers van grote bedrijven op hun sites zijn vaak moeilijk vindbaar op hun site en zitten vaak verstopt achter allerlei FAQ's om de callcenters te ontlasten (en mensen niet te laten bellen voor dingen die ook op de site te vinden zijn). Hierdoor gaan mensen het telefoonnummer googlen om het sneller te vinden.
Telefoonklantenservice.nl maakt hier handig gebruik van en komt als je zoekt op "<groot bedrijf> telefoonnummer" bijna overal naar voren in de zoekresultaten.
Mooi uitgelegd. En voor de 'service' dat je niet de halve website hoeft af te zoeken, of een hele rits Google resultaten, maar gewoon snel een nummer kunt bellen, betaal je een paar centen. Slim bedacht door dat bedrijf. Of eventueel sluw. Maar niet bepaald oplichting.
Het gaat erom dat alles in hun layout e.d. er op is gericht dat je denkt dat je met het rechtstreekse nummer te maken hebt.

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 28 sep 2016 10:10
door berndv
Captain Pervert schreef:
kweenie schreef:
Telefoonnummers van grote bedrijven op hun sites zijn vaak moeilijk vindbaar op hun site en zitten vaak verstopt achter allerlei FAQ's om de callcenters te ontlasten (en mensen niet te laten bellen voor dingen die ook op de site te vinden zijn). Hierdoor gaan mensen het telefoonnummer googlen om het sneller te vinden.
Telefoonklantenservice.nl maakt hier handig gebruik van en komt als je zoekt op "<groot bedrijf> telefoonnummer" bijna overal naar voren in de zoekresultaten.
Mooi uitgelegd. En voor de 'service' dat je niet de halve website hoeft af te zoeken, of een hele rits Google resultaten, maar gewoon snel een nummer kunt bellen, betaal je een paar centen. Slim bedacht door dat bedrijf. Of eventueel sluw. Maar niet bepaald oplichting.
Het gaat erom dat alles in hun layout e.d. er op is gericht dat je denkt dat je met het rechtstreekse nummer te maken hebt.
Het gaat er om dat ik ook niet bij de bakker ga vragen of de karbonades van de slager lekker mals zijn. Als ik postnl wil bereiken, kijk ik op de website van postnl naar hun contactgegevens en niet op een pagina die zich telefoonklantenservice.nl noemt.

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 28 sep 2016 10:21
door alfatrion
Het doet mij denken aan de BelastingInfoTelefoon. Alleen nu werkt het via de zoekresultaten. Als je bij google kijkt dan lijkt het net alsof dat nummer van PostNL is. Pas als je verder klikt wordt duidelijk dat dit nummer van hen is.

http://blog.iusmentis.com/2015/06/05/ma ... ingdienst/
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=136290

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 28 sep 2016 10:35
door berndv
alfatrion schreef:Het doet mij denken aan de BelastingInfoTelefoon. Alleen nu werkt het via de zoekresultaten. Als je bij google kijkt dan lijkt het net alsof dat nummer van PostNL is. Pas als je verder klikt wordt duidelijk dat dit nummer van hen is.

http://blog.iusmentis.com/2015/06/05/ma ... ingdienst/
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=136290
Het lijkt er bijna op, zij het dat in jouw voorbeeld gesproken wordt over het betaald doorgeschakeld worden naar een gratis telefoonnummer. Daarbij wordt door de rcc geoordeeld dat de naam belastinginfotelefoon te weinig onderscheidend is, ben benieuwd hoe ze oordelen over een bedrijf dat telefoonklantenservice heet en als website telefoonklantenservice.nl heeft verwart kan worden met PostNL of Ziggo of welk bedrijf je via hen maar mag benaderen.

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 28 sep 2016 10:43
door Moneyman
Exact. Er zijn voldoende verschillen tussen deze casus en die van de belastingdienst om een andersluidend oordeel te verwachten.

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 28 sep 2016 11:11
door alfatrion
Ik denk dat een veroordeling voor misleiding haalbaar is. Maar dan moet het wel gaan om de zoekresultaten.

Telefoonklantenservice.nl heeft in de pagina postnl-klantenservice de onderstaande code opgenomen. Een consument die googled op "PostNL Klantenservice" zal daarom in de lijst het telefoonnummer vinden waarbij wordt aangegeven dat dit van PostNL Klantenservice is. Die informatie is onjuist en daarmee misleidend. Een doorsnee consument kan vervolgens besluiten om dit nummer te bellen zonder op de link te klikken.

Code: Selecteer alles

meta name="description" content="PostNL Klantenservice: Bel 0900-8051 (80 cpm) voor PostNL Klantenservice. Dagelijks bereikbaar van 08:00 tot 21:00 uur."

Re: Telefoonklantenservice.nl (0900-8051) oplichters

Geplaatst: 28 sep 2016 11:16
door kweenie
Het gaat erom dat alles in hun layout e.d. er op is gericht dat je denkt dat je met het rechtstreekse nummer te maken hebt.
Als ik op die link klik, dan ziet het er toch totaal anders uit dan postnl. Ook begint de pagina met een groot rood blok waar je bedrijven kunt zoeken; lijkt toch niet dat je bij postnl zelf naar andere bedrijven zou kunen zoeken. Er staat ook een nummer dat je kunt bellen als je er zelf niet uit komt, maar hulp nodig hebt. Ik vind hoe dit er staat niet echt misleidend of de suggestie wekkend dat dit het nummer van postnl zou zijn. Maar dat verschilt blijkbaar van persoon tot persoon, want jij kreeg dat idee blijkbaar wel.