LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] aanmaning / dwangbevel van RBG
-
aanmaning / dwangbevel van RBG
Velen zullen net als ik van de RBG een aanmaning en vervolgens een dwangbevel hebben ontvangen en nu onnodig € 47 armer zijn als gevolg van het "digitaal gaan". Ik leid dit af uit het feit dat op de website van de RBG dit de topic is (als gevolg van haar ongelooflijk klant-onvriendelijke beleid). De Belastingdienst heeft er veel ruchtbaarheid aan gegeven en stelt ook heel duidelijk op haar website dat de communicatie tussen de dienst en burgers 2 jaar digitaal en op papier zal plaatsvinden. Prachtig om zo mensen te laten wennen aan de digitale Overheid. Hoe anders is de Regionale Belasting Groep. De burger verwijtend dat die het allemaal had moeten weten verstuurt ze niets meer per post als je eenmaal mijnOverheid hebt. Na een email te hebben ontvangen op 30 april ingelogd en het bericht van de RBG gevonden: twee bijlagen. Beide gedownload. De ene was een (digitale) bijsluiter waarin staat wat er met je belastinggeld wordt gedaan. De ander was een reactieformulier voor als je het niet kan betalen of het niet met het bedrag eens bent (tenminste dat dacht ik). Enkele gegevens stonden al ingevuld waaronder het bedrag van de aanslag. Ik vond het logisch dat deze bijlagen digitaal worden gestuurd aangezien je dit toch in de papierbak gooit en wachtte de papieren aanslag af waar de betalingsgegevens op zouden staan, want die kon ik niet vinden op het formulier. Het eerst volgende wat ik ontving was een (papieren) aanmaning met aanmaningskosten als ik niet op tijd zou betalen (dacht ik), want (zo bleek later) ging het niet om de datum van de aanmaning maar van de oorspronkelijke aanslag die ik dus niet had ontvangen. Aangezien ik dergelijke zaken nog dezelfde dag afhandel, dacht ik dat het nu geregeld was. Maar nee, komt er een (dwang)bevel van de koning (ook per post) overheen. Ik was flink van geschrokken en heb direct de RBG gebeld. Een vriendelijke dame die ik e.e.a. uitlegde kon niet begrijpen dat ik de brief (de aanmaning) niet had ontvangen. Uiteindelijk achter de PC de bestanden opgehaald. Het reactieformulier had slechts twee pagina's met onderaan de tweede het bedrag, maar zonder betalingsgegevens, zag ik. Uiteindelijk zijn we er samen achter gekomen dat het "formulier" niet uit twee A4-tjes bestond (wat ik op mijn scherm zag) maar de helft van twee liggende A3's was. Op hetzelfde blad, maar dan buiten beeld, schuivend naar rechts stond de brief. Ik was getruct. En dat kost me gelijk € 47 (kosten aanmaning, RENTE en kosten Bevel van de koning). Heel duur papier dus. Het succesvol indienen van een klacht hierover heeft de RGB tevoren uitgesloten. Had je het maar op hun website moeten lezen. Toch proberen een klacht in te dienen, leidde tot een foutmelding bij het indienen en direct uitgelogd zijn.
Overigens staat op hun website dat je de aanmaning en het bevel van de koning ook digitaal ontvangt, maar dat is niet waar gebleken. Ook stuurt de RBG geen betalingsherinnering "uit kostenbesparing". Of verdienen ze zo meer aan mij, denk ik dan stiekem.
Hoe prettig zou het zijn wanneer mijnOverheid één gezicht naar buiten zou hebben, maar zelfs twee belastingdiensten blijken een niet met elkaar verenigbaar beleid te voeren; en de burger moet die verschillen maar allemaal weten, zo niet ervoor boeten, zoals ik, en met mij nog velen. Ik vind dat dit niet hoort te kunnen. Niet op het moment dat de overheid digitaal gaat en een ieder daar nog aan moet wennen. (Overigens zal de RBG geen liggend A3 meer gaan sturen, maar - zoals bedrijven ook moeten - in staand A4.)
Overigens staat op hun website dat je de aanmaning en het bevel van de koning ook digitaal ontvangt, maar dat is niet waar gebleken. Ook stuurt de RBG geen betalingsherinnering "uit kostenbesparing". Of verdienen ze zo meer aan mij, denk ik dan stiekem.
Hoe prettig zou het zijn wanneer mijnOverheid één gezicht naar buiten zou hebben, maar zelfs twee belastingdiensten blijken een niet met elkaar verenigbaar beleid te voeren; en de burger moet die verschillen maar allemaal weten, zo niet ervoor boeten, zoals ik, en met mij nog velen. Ik vind dat dit niet hoort te kunnen. Niet op het moment dat de overheid digitaal gaat en een ieder daar nog aan moet wennen. (Overigens zal de RBG geen liggend A3 meer gaan sturen, maar - zoals bedrijven ook moeten - in staand A4.)
Re: aanmaning / dwangbevel van RBG
En, wat is in één of twee treffende volzinnen nu uw vraag of klacht? Zo'n lap warrige tekst zonder enige paragraaf-indeling en/of regelscheiding is wat te veel van het goede.
Ik vond het anders wel aardige kost. Ik gruwel van die digitale post. Ik heb het (hoop ik) nog niet geactiveerd. Alhoewel ik bij iedere inlogpoging op digid er bijna intrap door het vinkje op 'activeren' te laten...
"Ik was getruct"... denk ie serieus dat ze dit bewust doen om ie "te trucen"? Wat is hun veronderstelde belang? Meer wanbetalers creeeren?
Een brief is normaal gesproken in A4 formaat.Moneyman schreef:"Ik was getruct"... denk ie serieus dat ze dit bewust doen om ie "te trucen"? Wat is hun veronderstelde belang? Meer wanbetalers creeeren?
In dit geval is een A3 verstuurd welke niet volledig was weergegeven.
Dat haal ik gewoon uit de openingspost.
Als je als overheid belangrijke communicatie verstuurt, moet je er ook voor zorgen dat dit duidelijk gebeurt.
Een ongebruikelijk bestand over de schutting schutting gooien via de mailbox is te gemakkelijk.
Instelling computer?
Als ik die verkeerd in stel zie ik alleen de linker helft.
Maar ik kan ook elk document beeld vullend laten zien ongeacht de maat.
Dan moet ik wel naar beneden drukken maar dan kan elke zin hoe lang dan ook.....
Automatisch breedte aanpassen instellen en ook een lastige firma als RGB, heb zelf er nog nooit van gehoord is opgelost.
Als ik die verkeerd in stel zie ik alleen de linker helft.
Maar ik kan ook elk document beeld vullend laten zien ongeacht de maat.
Dan moet ik wel naar beneden drukken maar dan kan elke zin hoe lang dan ook.....
Automatisch breedte aanpassen instellen en ook een lastige firma als RGB, heb zelf er nog nooit van gehoord is opgelost.
Dat heb ik uiteraard ook kunnen lezen. Ik bestrijd niet dat de communicatie onduidelijk zou zijn, al hangt dat natuurlijk ook af van het scherm waarmee je documentatie bekijkt en je instellingen. Bij fysieke post heb je te maken met A4 en A3, het mooie van digitaal is nou juist dat je het formaat af kan stemmen op je device en behoefte.crazyme schreef:Een brief is normaal gesproken in A4 formaat. In dit geval is een A3 verstuurd welke niet volledig was weergegeven. Dat haal ik gewoon uit de openingspost.Moneyman schreef:"Ik was getruct"... denk ie serieus dat ze dit bewust doen om ie "te trucen"? Wat is hun veronderstelde belang? Meer wanbetalers creeeren?
Als je als overheid belangrijke communicatie verstuurt, moet je er ook voor zorgen dat dit duidelijk gebeurt. Een ongebruikelijk bestand over de schutting schutting gooien via de mailbox is te gemakkelijk.
Als je goed leest zie je dat ik ageer tegen "getruct". Daarvoor is meer vereist dan eventuele onhandige communicatie, en dat waag ik te betwijfelen.
Ik denk dat het woord "getruct" een onhandige vorm van communicatie bij TS was. Niet in de zin van besodemieterd, maar meer in de zin van : op het verkeerde been gezet".
Maar nu wordt het wel heel veel taalkundig pureren van teksten.
Daar kan je heel goed gelijk in hebben. Vandaar ook dat ik er de vraag over stelde.crazyme schreef:Ik denk dat het woord "getruct" een onhandige vorm van communicatie bij TS was. Niet in de zin van besodemieterd, maar meer in de zin van : op het verkeerde been gezet".
Hoe dan ook illustreert dit topic heel mooi hoe listig digitale communicatie kan zijn. Een fysieke brief vouw je echt wel uit, een digitale veel minder snel.
-
Toch is het erg vervelend ; ook ik kreeg een digitaal overzicht van ISTA , een A3 formaat.
Dat betekent dat je een behoorlijk stuk naar rechts moet scrollen.
En dat is op een tablet best lastig
Alleen wanneer je gaat inzoomen is pas echt alles in 1 oogopslag te lezen en gemakkelijker uit te printen , maar wel met echt veel kleinere letters .
Ik begrijp niet waarom het niet op A4 formaat gezet kan worden..
Maar goed ik weet het nu ook.
Dat betekent dat je een behoorlijk stuk naar rechts moet scrollen.
En dat is op een tablet best lastig
Alleen wanneer je gaat inzoomen is pas echt alles in 1 oogopslag te lezen en gemakkelijker uit te printen , maar wel met echt veel kleinere letters .
Ik begrijp niet waarom het niet op A4 formaat gezet kan worden..
Maar goed ik weet het nu ook.
Nou, als ik het goed begrepen heb ligt het gewoon aan TS. Het niet juist weergeven van zo'n brief kan namelijk evengoed aan de schermresolutie of instellingen van de pc liggen.. en anders gewoon kijken naar de balkjes in je scherm.
Daar kun je nou niet echt een ander de schuld van geven IMHO.
Julie4444 schreef:Nou, als ik het goed begrepen heb ligt het gewoon aan TS. Het niet juist weergeven van zo'n brief kan namelijk evengoed aan de schermresolutie of instellingen van de pc liggen.. en anders gewoon kijken naar de balkjes in je scherm.
Knap van je, ik heb toch mijn twijfels of het aan TS ligt.
Nou, als je hier kijkt:ciske schreef:Julie4444 schreef:Nou, als ik het goed begrepen heb ligt het gewoon aan TS. Het niet juist weergeven van zo'n brief kan namelijk evengoed aan de schermresolutie of instellingen van de pc liggen.. en anders gewoon kijken naar de balkjes in je scherm.
Knap van je, ik heb toch mijn twijfels of het aan TS ligt.
Dat kun je niemand verwijten anders dan TS. Immers heeft die toch echt zelf niet goed gekeken en wel gewoon de juiste informatie toegestuurd gekregen. Dat hij ervoor kiest om niet op de site te kijken, maar alleen de ge-downloadde versie te bekijken - en dan niet goed te kijken - is niemand anders aan te rekenen.Priusdriver schreef:Uiteindelijk achter de PC de bestanden opgehaald. Het reactieformulier had slechts twee pagina's met onderaan de tweede het bedrag, maar zonder betalingsgegevens, zag ik. Uiteindelijk zijn we er samen achter gekomen dat het "formulier" niet uit twee A4-tjes bestond (wat ik op mijn scherm zag) maar de helft van twee liggende A3's was. Op hetzelfde blad, maar dan buiten beeld, schuivend naar rechts stond de brief. Ik was getruct.
-
Zoals ik al zei : ik heb alleen een tablet en er is geen site zoiets als " mijn ISTA" dus ik kreeg de info ook ___liggend___als A3 en dan moet je behoorlijk naar rechts scrollen. Ik kan me best wel voorstellen dat als je dit nooit eerder bij de hand hebt gehad dat je dat dan ook niet 1-2-3 weet en/ of doorhebt.Julie4444 schreef:Nou, als je hier kijkt:ciske schreef:Julie4444 schreef:Nou, als ik het goed begrepen heb ligt het gewoon aan TS. Het niet juist weergeven van zo'n brief kan namelijk evengoed aan de schermresolutie of instellingen van de pc liggen.. en anders gewoon kijken naar de balkjes in je scherm.
Knap van je, ik heb toch mijn twijfels of het aan TS ligt.Dat kun je niemand verwijten anders dan TS. Immers heeft die toch echt zelf niet goed gekeken en wel gewoon de juiste informatie toegestuurd gekregen. Dat hij ervoor kiest om niet op de site te kijken, maar alleen de ge-downloadde versie te bekijken - en dan niet goed te kijken - is niemand anders aan te rekenen.Priusdriver schreef:Uiteindelijk achter de PC de bestanden opgehaald. Het reactieformulier had slechts twee pagina's met onderaan de tweede het bedrag, maar zonder betalingsgegevens, zag ik. Uiteindelijk zijn we er samen achter gekomen dat het "formulier" niet uit twee A4-tjes bestond (wat ik op mijn scherm zag) maar de helft van twee liggende A3's was. Op hetzelfde blad, maar dan buiten beeld, schuivend naar rechts stond de brief. Ik was getruct.
En bovendien : niet iedereen is even handig of slim
Waar baseren jullie op dat het A3 is? Dat hangt maar net van je instellingen af...
Daar heb je ook helemaal gelijk in, en dat ben ik ook met je eens... MAAR dan kan TS nog niet een ander de schuld geven. Hij zegt dat hij "getruct" is, of misleid, en van alles niet heeft ontvangen. Hij schuift de schuld af op de andere partij.moederslink schreef:Zoals ik al zei : ik heb alleen een tablet en er is geen site zoiets als " mijn ISTA" dus ik kreeg de info ook ___liggend___als A3 en dan moet je behoorlijk naar rechts scrollen. Ik kan me best wel voorstellen dat als je dit nooit eerder bij de hand hebt gehad dat je dat dan ook niet 1-2-3 weet en/ of doorhebt.Julie4444 schreef:[...]
En bovendien : niet iedereen is even handig of slim
En dat is natuurlijk niet terecht.
Overigens komt het over als A3, maar de weergave is altijd afhankelijk van de instellingen en applicaties van de gebruiker. Daar kan dus ook alleen TS op worden aangekeken.
-
Uit de OP haalde ik dat...Moneyman schreef:Waar baseren jullie op dat het A3 is? Dat hangt maar net van je instellingen af...
om even terug te komen op mijn ISTA verhaal, ook ik zag dat het __ liggend__ in A3 formaat aangeleverd was.Priusdriver schreef:Uiteindelijk zijn we er samen achter gekomen dat het "formulier" niet uit twee A4-tjes bestond (wat ik op mijn scherm zag) maar de helft van twee liggende A3's was. Op hetzelfde blad, maar dan buiten beeld, schuivend naar rechts stond de brief.
Hoe moet ik dat veranderen op een tablet qua instellingen ? Geen idee.....
Toch wel weer typisch: Nederland is op digitaal gebied 1 van de meest vooruitstrevende landen. Bijna iedereen heeft een smartphone, kan zonder problemen allerlei apps installeren, weet perfect hoe films en muziek gratis gedownload kan worden, kunnen accounts aanmaken op fora zoals deze en nog veel meer van dat soort dingen. Maar als er iets met een rekening digitaal wordt aangeleverd kunnen we het opeens niet meer....
Een fysiek vel papier heeft een maat, A3 of A4 ofzo. Een digitaal formulier heeft dat niet, daarbij bepaalt onder meer de schermgroottes, de ingestelde resolutie, de ingestelde vergrotings/verkleiningsfactor, de mate van inzoomen en dergelijke hoe groot het weergegeven beeld is. Vandaarmoederslink schreef:Uit de OP haalde ik dat...Moneyman schreef:Waar baseren jullie op dat het A3 is? Dat hangt maar net van je instellingen af...om even terug te komen op mijn ISTA verhaal, ook ik zag dat het __ liggend__ in A3 formaat aangeleverd was.Priusdriver schreef:Uiteindelijk zijn we er samen achter gekomen dat het "formulier" niet uit twee A4-tjes bestond (wat ik op mijn scherm zag) maar de helft van twee liggende A3's was. Op hetzelfde blad, maar dan buiten beeld, schuivend naar rechts stond de brief.
Hoe moet ik dat veranderen op een tablet qua instellingen ? Geen idee.....
-
Ja dat snap ik wel ....maar al die instellingen die jij noemt , nou dat is bij mijn tablet niet ad orde....zal best dat je dat allemaal prima kunt instellen op je pc , misschien ook op een tablet , en dat weet ik dus niet, denk het niet nl.
Het fysieke papierformaat A4 en A3 ken ik natuurlijk.
ISTA kwam met een overzicht vd maanden over ruim 2 jaar ongeveer.....liggend, smal en naar rechts....... langgerekt.
Hetzelfde wat je krijgt als je iets copieert op A3 formaat. Daarom vergeleek ik het met A3 formaat . Snap je wat ik bedoel?
Ik denk dat de TS het daarom ook zo noemt.
Maakt verder niet uit, ik heb gewoon lekker naar rechts zitten scrollen , wil het alleen nog gaan uitprinten en dan maar zien hoe het eruit rolt
Het fysieke papierformaat A4 en A3 ken ik natuurlijk.
ISTA kwam met een overzicht vd maanden over ruim 2 jaar ongeveer.....liggend, smal en naar rechts....... langgerekt.
Hetzelfde wat je krijgt als je iets copieert op A3 formaat. Daarom vergeleek ik het met A3 formaat . Snap je wat ik bedoel?
Ik denk dat de TS het daarom ook zo noemt.
Maakt verder niet uit, ik heb gewoon lekker naar rechts zitten scrollen , wil het alleen nog gaan uitprinten en dan maar zien hoe het eruit rolt