Problemen bij vervanging onderdelen e-bike
Geplaatst: 05 okt 2016 15:00
Goedendag,
Een aantal jaar geleden had ik een Montego Ambition e-bike. Op een gegeven moment moest de cassette (dus alle tandwielen) vervangen worden, maar volgens de fietsenmaker zat de motor in de weg. Er scheen bij dat specifieke model een ontwerp gebruikt te zijn wat het vervangen van onderdelen dus onnodig moeilijk, en dus kostbaar, maakte.
Ik gebruik sindsdien de Bikkel omgebouwd-met-V-fiets. De versnellingen daarvan zijn echter niet super betrouwbaar. Iedere keer worden ze opnieuw afgesteld, dan doen ze het een korte tijd en na een paar weken (!) heb ik weer alleen de 2e versnelling over. Okee, je kunt er nog mee rijden, en dankzij de elektrische ondersteuning ook nog wel afstanden mee rijden, maar relaxt is anders.
Nu had ik gevraagd of de fietsenmaker er nieuwe versnellingen op kon zetten, maar ik kreeg weer het antwoord: dan moet het hele wiel eraf, en de motor moet eraf en dat is de fiets niet meer waard. Ik kon er een motorloos wiel op laten zetten of als alternatief een nieuwe e-bike kopen.
Dit ging trouwens om 2 verschillende fietsenmakers, ivm. verhuizing tussendoor, dus het is ook niet één fietsenmaker die er geen zin in heeft of iets dergelijks. De laatste is overigens ook een verkoper van e-bikes en noemt zichzelf een e-bike specialist.
Zijn er meer mensen die aanlopen tegen het feit dat het schijnbaar onmogelijk is om kleine dingen te vervangen bij e-bikes, of dat dat zo in de papieren gaat lopen ivm. motor en elektronica dat het het niet meer waard is? Voor ik een e-bike had gebruikte ik een gewone fiets en daar waren alle onderdelen gewoon van te vervangen. Mijn vader bijv. had zijn vorige fiets 30 jaar en liet zo af en toe een wiel, versnelling e.d. vervangen. Maar bij e-bikes is dat schijnbaar een stuk lastiger.
Eerlijk gezegd voel ik me behoorlijk benadeeld dat dit problemen bij reparatie euvel niet bij de verkoop destijds is gemeld. En ik vraag me af of het bij verkopen tegenwoordig wel gemeld wordt. Het is naar mijn mening niet alleen de accu en verslechtering daarvan die een behoorlijk nadeel geeft bij e-bikes, maar als normale reparaties al niet mogelijk zijn of heel duur worden is een e-bike dus een wegwerpartikel. En daar zijn ze eigenlijk veel te duur voor.
Een aantal jaar geleden had ik een Montego Ambition e-bike. Op een gegeven moment moest de cassette (dus alle tandwielen) vervangen worden, maar volgens de fietsenmaker zat de motor in de weg. Er scheen bij dat specifieke model een ontwerp gebruikt te zijn wat het vervangen van onderdelen dus onnodig moeilijk, en dus kostbaar, maakte.
Ik gebruik sindsdien de Bikkel omgebouwd-met-V-fiets. De versnellingen daarvan zijn echter niet super betrouwbaar. Iedere keer worden ze opnieuw afgesteld, dan doen ze het een korte tijd en na een paar weken (!) heb ik weer alleen de 2e versnelling over. Okee, je kunt er nog mee rijden, en dankzij de elektrische ondersteuning ook nog wel afstanden mee rijden, maar relaxt is anders.
Nu had ik gevraagd of de fietsenmaker er nieuwe versnellingen op kon zetten, maar ik kreeg weer het antwoord: dan moet het hele wiel eraf, en de motor moet eraf en dat is de fiets niet meer waard. Ik kon er een motorloos wiel op laten zetten of als alternatief een nieuwe e-bike kopen.
Dit ging trouwens om 2 verschillende fietsenmakers, ivm. verhuizing tussendoor, dus het is ook niet één fietsenmaker die er geen zin in heeft of iets dergelijks. De laatste is overigens ook een verkoper van e-bikes en noemt zichzelf een e-bike specialist.
Zijn er meer mensen die aanlopen tegen het feit dat het schijnbaar onmogelijk is om kleine dingen te vervangen bij e-bikes, of dat dat zo in de papieren gaat lopen ivm. motor en elektronica dat het het niet meer waard is? Voor ik een e-bike had gebruikte ik een gewone fiets en daar waren alle onderdelen gewoon van te vervangen. Mijn vader bijv. had zijn vorige fiets 30 jaar en liet zo af en toe een wiel, versnelling e.d. vervangen. Maar bij e-bikes is dat schijnbaar een stuk lastiger.
Eerlijk gezegd voel ik me behoorlijk benadeeld dat dit problemen bij reparatie euvel niet bij de verkoop destijds is gemeld. En ik vraag me af of het bij verkopen tegenwoordig wel gemeld wordt. Het is naar mijn mening niet alleen de accu en verslechtering daarvan die een behoorlijk nadeel geeft bij e-bikes, maar als normale reparaties al niet mogelijk zijn of heel duur worden is een e-bike dus een wegwerpartikel. En daar zijn ze eigenlijk veel te duur voor.