LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Autoverhuurder verzwijgt verzekering (meldt dit pas achteraf
Autoverhuurder verzwijgt verzekering (meldt dit pas achteraf
Enige tijd geleden heb ik een hoog laag bus gehuurd voor een verhuizing. Dit heb ik gedaan via de website van de verhuurder. Nergens op de hoofdpagina werd iets gemeld over afsluiten van een verzekering. Ook meldde de verhuurder hier niks over in mijn contact over deze bus. Wel dat ik €500 borg moest betalen. Geen woord over afkopen eigen risico. Enfin, ik op weg met de bus. En dus schade. Nu heb ik dus conflict met verhuurder. De borg ben ik al kwijt én dus wil hij meer geld zien. Nu (achteraf dus) heeft hij mij middels een email (zijn uitspraak heb ik dus zwart op wit) laten weten dat ik het eigen risico had kunnen afkopen voor €7,50 per dag, wat ik dan zeker gedaan had. En dat het wel op de website staat. Inderdaad ja, ergens weg gestopt.
Even afgezien van bovenstaande kan ik mij niet voorstellen dat verhuurder zijn wagenpark zelf niet verzekerd heeft. Schade aan zijn wagenpark zal regelmatig plaats vinden lijkt mij. En ik kon het eigen risico op mijn verzekering ook weer verzekeren. Al met al rare zaak.
Even afgezien van bovenstaande kan ik mij niet voorstellen dat verhuurder zijn wagenpark zelf niet verzekerd heeft. Schade aan zijn wagenpark zal regelmatig plaats vinden lijkt mij. En ik kon het eigen risico op mijn verzekering ook weer verzekeren. Al met al rare zaak.
Re: Autoverhuurder verzwijgt verzekering (meldt dit pas achteraf
maar schijnbaar was u het dus wel eens met het eerste initiele eigen risico en bent u hier toch schijnbaar akkoord mee gegaan. Dat achteraf blijkt dat het eigen risico te verlagen is, is dan jammer, maar achteraf. U heeft bij het ophalen van de bus ook niet gevraagd of het eigen risico niet lager kon?be3a18 schreef:Enige tijd geleden heb ik een hoog laag bus gehuurd voor een verhuizing. Dit heb ik gedaan via de website van de verhuurder. Nergens op de hoofdpagina werd iets gemeld over afsluiten van een verzekering. Ook meldde de verhuurder hier niks over in mijn contact over deze bus. Wel dat ik €500 borg moest betalen. Geen woord over afkopen eigen risico. Enfin, ik op weg met de bus. En dus schade. Nu heb ik dus conflict met verhuurder. De borg ben ik al kwijt én dus wil hij meer geld zien. Nu (achteraf dus) heeft hij mij middels een email (zijn uitspraak heb ik dus zwart op wit) laten weten dat ik het eigen risico had kunnen afkopen voor €7,50 per dag, wat ik dan zeker gedaan had. En dat het wel op de website staat. Inderdaad ja, ergens weg gestopt.
Vindt je het niet typisch dat de verhuurder dit achteraf wel meldt? Daar komt nog bij dat de verhuurder in de genoemde email mij meldt dat hij zijn website gaat aanpassen om dit soort zaken in de toekomst te vermijden! Hij leert dus van mijn ervaring, maar ik zit met de gebakken peren.
de meeste verhuurders beginnen hier over zo snel het kan. Is namelijk een standaard melkkoetje voor die verhuurders. De meeste mensen hebben het geluk om geen schade te rijden, dus is dit makkelijk geld verdienen. Daar verdient die meer aan dan het krijgen van schade, aangezien je als het goed is de schade moet vergoeden en niet meer.
Deze is toch wel grappig: meestal wordt er geklaagd als verhuurders over verzekeringen beginnen. Nu doet een verhuurder dat niet, is het ook weer niet goed. Niets weerhoudt je er overigens van om voordat je iets tekent zelf te informeren hoe het zit.
-
Wat op de homepage staat is niet het allerbelangrijkste. Dat is alleen maar info. Wat belangrijk is, is wat er in de overeenkomst staat. Dáár teken je voor. Als je online die bus huurt, moet je online de mogelijkheid hebben je bij te verzekeren, of wat voor opties er ook mogelijk zijn. En als je schriftelijk, aan de balie, een contract tekent, moeten alle mogelijke opties daar ook op aangegeven zijn. Opties die niet aangegeven zijn, zijn er niet.be3a18 schreef:Nergens op de hoofdpagina werd iets gemeld over afsluiten van een verzekering.
Dus mijn vraag is: welke opties werden er weergegeven bij het aangaan van de overeenkomst (of dit nu online was of schriftelijk)?
-
Even een heel andere vraag, aangezien het om een hoge bus gaat: zat de schade toevallig aan het dak? Dat wordt inderdaad standaard niet verzekerd bij verhuur. Dat kan ik je zo vertellen, zonder te weten om welke verhuurder het gaat en zonder het contract gezien te hebben. Dat gaat namelijk té vaak fout omdat tijdens het rijden mensen vaak geen benul hebben hoe hoog het ding echt is, en wat dientengevolge wel of niet kan.be3a18 schreef: Even afgezien van bovenstaande kan ik mij niet voorstellen dat verhuurder zijn wagenpark zelf niet verzekerd heeft.
Wat moet je nu in totaal betalen voor die schade? Raar dat je meer moet betalen dan de borg. Vaak is de borg even hoog als het eigen risico.
zoals de eerdere twee ook al terecht opmerken is normaliter de borg net zo hoog als het eigen risico, tenzij het gaat om zogenaamde bovenhoofdse schade, welke inderdaad vaak niet onder het standaard eigen risico valt, maar vaak een hoger eigen risico heeft.
Ik heb de reacties gelezen. Het volgende valt te melden:
- op het formulier wat ik moest invullen stond niks over afsluiten verzekering tbv dekking eigen risico. Dat volledige eigen risico €750 was hoorde ik ook pas later.
- de schade was niet aan het dak maar aan de zijkant van de bus.
- het betreft MBautoverhuur in Sint Nicolaasga in Friesland.
- voor de zekerheid heb ik de hoofdpagina van de website opgeslagen waarin verzekering niet gemeld werd.
- op het formulier wat ik moest invullen stond niks over afsluiten verzekering tbv dekking eigen risico. Dat volledige eigen risico €750 was hoorde ik ook pas later.
- de schade was niet aan het dak maar aan de zijkant van de bus.
- het betreft MBautoverhuur in Sint Nicolaasga in Friesland.
- voor de zekerheid heb ik de hoofdpagina van de website opgeslagen waarin verzekering niet gemeld werd.
Ik lees het volgende in hun FAQ:
En dit lees ik in hun pagina 'hoe werkt het':Vanaf welke leeftijd kan ik een auto huren?
De bestuurder dient minimaal 21 jaar te zijn. Voor leeftijden lager dan 21 jaar verdubbelen de eigen risico's. In dit geval zijn ze tevens niet afkoopbaar. In alle gevallen dient de huurder minimaal een jaar in bezit van het rijbewijs te zijn. Wij behoudens ons te allen tijde het recht voor om huurders te weigeren.
Is het eigen risico afkoopbaar?
Het eigen risico is bij ons niet afkoopbaar. Er zijn echter mogelijkheden om u hiervoor extern te verzekeren. Wij horen van klanten regelmatig positieve berichten over de verzekering van Allianz. Voor alle duidelijkheid wijzen wij u erop dat deze verzekering geen deel uit maakt van onze dienstverlening. Een autoverrhuurders is namelijk niet gerechtigd om verzekeringen te verkopen. U kunt deze verzekering rechtstreeks en voor ingang van de huurtermijn afsluiten. Heeft u interesse in deze extra vorm van verzekering klik dan hier.
Tenzij deze informatie er even snel is bijgezet, vind ik het anders wel overzichtelijk. En nee, het lijkt er niet op dat het er even snel is bijgezet: https://web.archive.org/web/20160304091 ... metervrij/Waarborgsom
Waarborgsom 1 tot 3 dagen € 500,-
Waarborgsom > 3 dagen € 750,-
Wat is de functie van een waarborgsom?
Een waarborgsom wordt gebruikt als zekerheidstelling, vergoeding voor de handlingkosten indien een auto niet terugkomt, en tot slot als verrekenmogelijkheid voor een eigen risico in geval van schade.
Eigen risico
Eigen risico per schadegeval van alle voertuigen € 750,-
Eigen risico bij schades aan bovenzijde van alle voertuigen (>1,80m) bedraagt € 1500,-
Wat is een eigen risico?
Het eigen risico is het maximale risico dat een huurder loopt in geval van schade aan de auto. Als een auto terugkomt met schade dan verrekenen wij dit met de waarborgsom. Als het schadebedrag lager is dan de waarborgsom dan berekenen we uiteraard het schadebedrag, want we willen u graag nog eens terugzien. De vaststelling van schadebedragen kan uitsluitend plaatsvinden door MBautoverhuur.
Is het eigen risico afkoopbaar?
Het eigen risico is bij ons niet afkoopbaar. Er zijn echter mogelijkheden om u hiervoor extern te verzekeren. Wij horen van klanten positieve berichten over de verzekering van Allianz. Voor alle duidelijkheid wijzen wij u erop dat deze verzekering geen deel uit maakt van onze dienstverlening. Een autoverrhuurders is namelijk niet gerechtigd om verzekeringen te verkopen. U kunt deze verzekering rechtstreeks en voor ingang van de huurtermijn afsluiten. Heeft u interesse in deze extra vorm van verzekering klik dan hier.
Klopt, maar ik heb zwart op wit (email van de verhuurder) dat hij deze informatie op de hoofdpagina gaat zetten en niet in een subrubriek. Tevens wordt het dus NIET gevraagd bij invullen formulier en NIET gevraagd door verhuurder. Ik noem dat niet actief communiceren. Zie ook reacties van anderen over vermelden verzekering op formulier.
Ik snap niet goed wat je wilt. Je beweert niet (goed) geïnformeerd te zijn omtrent verzekeringen, maar gaat er dan van uit dat je de meest uitgebreide dekking had die er zou kunnen zijn (all-risk zonder eigen risico). Dat is niet logisch, al helemaal niet nu er ook sprake is van een borg. Bovendien bieden zij het afkopen van het eigen risico niet zelf aan. Dus als je dat wilde, diende je daar zelf voor te zorgen. Ze zijn niet verplicht deze mogelijkheid te melden, net zoals ze niet verplicht zijn jou te wijzen op dat het gebruik van een navigatie-systeem voordelen kent.
Je kunt hoogstens soebatten over of je er van uit mocht gaan dat de borg even hoog zou zijn als het eigen risico. Wat dat betreft moet je je verdiepen in de algemene voorwaarden die ze jou kunnen hebben gestuurd, alvorens je de overeenkomst met hen aan ging (bijvoorbeeld met de offerte).
Je kunt hoogstens soebatten over of je er van uit mocht gaan dat de borg even hoog zou zijn als het eigen risico. Wat dat betreft moet je je verdiepen in de algemene voorwaarden die ze jou kunnen hebben gestuurd, alvorens je de overeenkomst met hen aan ging (bijvoorbeeld met de offerte).
Waarom leest iedereen over de tekst heen dat de verhuurder mij zwart op wit gemeld heeft dat hij de verzekeringskwestie gaat vermelden op zijn hoofdpagina? Hij "leert" van mijn geval, past zijn website aan én ik zit met de gebakken peren. En waarom niet melden op formulier?
Ik lees er niet overheen. Maar hij was en is niet verplicht te melden dat je het eigen risico kan afkopen. Dat hij toezegt het nu wel te gaan doen, doet daar niet aan af, en geeft jou ook geen extra rechten.be3a18 schreef:Waarom leest iedereen over de tekst heen dat de verhuurder mij zwart op wit gemeld heeft dat hij de verzekeringskwestie gaat vermelden op zijn hoofdpagina? Hij "leert" van mijn geval, past zijn website aan én ik zit met de gebakken peren. En waarom niet melden op formulier?
-
Ik heb er ook niet overheen gelezen. De kern is: het eigen risico kun je niet afkopen. Tweede kern: bij het afsluiten van het huurcontract wist je dat je een borg moest betalen en dat er sprake is van een eigen risico. Je had er voor kunnen kiezen om zelf te vragen of je dit af kon kopen.
Dat de niet-bestaande mogelijkheid om het eigen risico af te kopen niet op de formulieren staat, lijkt me nogal logisch.
Dat de niet-bestaande mogelijkheid om het eigen risico af te kopen niet op de formulieren staat, lijkt me nogal logisch.
iets dat je niet zelf aanbiedt kan je ook moeilijk op een formulier vermelden. De mogelijkheden zijn er wel, en dat gaat hij nu dus op zijn hoofdpagina vermelden. Dat betekent niet dat jij nu achteraf hier aanspraak op kunt maken. Het principe van "een brandend huis kan je niet verzekeren". Je hebt nu schade, deze kost je het eigen risico, dus je borg, en naderhand nog verzekeren is niet mogelijk.be3a18 schreef:Klopt, maar ik heb zwart op wit (email van de verhuurder) dat hij deze informatie op de hoofdpagina gaat zetten en niet in een subrubriek. Tevens wordt het dus NIET gevraagd bij invullen formulier en NIET gevraagd door verhuurder. Ik noem dat niet actief communiceren. Zie ook reacties van anderen over vermelden verzekering op formulier.
Even heel hypothetisch. Was dit topic er ook gekomen als je geen schade had gehad? Natuurlijk niet, dan had je niet alsnog extra kosten willen maken voor het afkopen van het eigen risico dat je toch niet zou gebruiken.
wat ik dan nog even niet snap is dit:
Wat voor meer geld wil de verhuurder zien? Was de schade meer dan de 500 euro borg? Aangezien je een eigen risico hebt van 750 euro.be3a18 schreef:De borg ben ik al kwijt én dus wil hij meer geld zien.
-
Ik vraag me eerlijk gezegd ook af wie er nu aansprakelijk is gesteld voor het ongeval waar de schade uit voortvloeit.
-
Soms verneem je zaken die nuttig kunnen zijn, zoals het bestaan van een Eigen Risico Verzekering Autohuur bij een externe verzekeraar. Moet je dat als autoverhuurder actief melden aan klanten? Het kan namelijk zo zijn dat hierdoor het percentage brokkenpiloten toeneemt. Dat kost je als verhuurder geld omdat het eigen risico dat je de huurklant doorberekent in de meeste gevallen lager is dan het eigen risico van de verzekeraar. Daarnaast is er sprake van omzet verlies. Tijdens het schadeherstel kan de auto immers niet worden verhuurd. Zeker in dit geval, waarbij het niet bepaald om een parkeerdeukje gaat. Toch besloten we deze verzekering toch te vermelden op onze website. Klanten kunnen hier tenslotte baat bij hebben en we leven in een tijd waar transparantie belangrijk is. Er zit overigens geen enkel verdienmodel in voor ons als verhuurder, dat willen we benadrukken. Het is eveneens geen product dat deel uitmaakt van onze dienstverlening. Een autoverhuurder mag zelfs zonder de benodigde vergunningen geen verzekeringen verkopen. De klant sluit het product zelfstandig online af bij de verzekeraar. De reden dat we het specifiek op onze website hebben geplaatst is dat een ieder zich dan grondig en vooraf kan voorbereiden. Je kunt het dan nooit vergeten te melden, het is dan gemeld. Je mag er naar onze mening vanuit gaan dat dit wordt gelezen. Zelfs dan zijn er echter mensen die er in slagen om dit initiatief negatief uit te leggen. De feiten zijn: dat er informatie op de website staat over een (externe) verzekering , er een verhuurcontract is gelezen en ondertekend en dat er verwijtbare schade aan een huurauto is. Vervolgens handelen we dit keurig af zoals afgesproken in het verhuurcontract. Leuk is het niet, dat begrijpen we. Over de plek op de website waar je iets vermeldt kan je praten, maar dit blijft een mening, en dat mag ook. We hebben er goede bedoelingen mee, en niets meer dan dat. Onze goede bedoelingen leiden tot uitstekende scores bij reviews. Toch staan we voor alles open en hebben we ook hier een communicatieve verbetering doorgevoerd. Om nu iedere vorm van subjectiviteit, zoals het plekje op de website waar je iets zou moeten vermelden, uit te sluiten is ons voorstel om dit geschil voor te leggen aan een professioneel arbiter of de kantonrechter, MBautoverhuur accepteert op voorhand de uitspraak als bindend en zal exact conform het advies of uitspraak afhandelen.