Kansspelen/Casinospelen
Geplaatst: 01 mei 2004 15:23
01.05.2004 Casino Spelen!
Via deze schriftelijke weg willen wij gaarne een oproep deponeren inzake de exuberante misleidende reclame uitingen van Holland Casino’s en de Lotto, daarbij vragen wij om een reactie inzake mogelijke excessen binnen de speelcasinos zoals uitlokking, financiële verliezen, en mogelijke onregelmatigheden geconstateerd door haar eigen cliënten.
Gelet op het rapport van 1995 “Kansspelen Herijkt”is afgesproken om het aanbod aan kansspelen op toen bestaande niveau te bevriezen tevens geldt dit ook voor de reclame campagnes.
De huidige rol van met name Holland casino’s maar ook andere landelijke aanbieders heeft niets meer van doen met het kanaliseren van het menselijk speelgedrag.
Onder het mom van een gezellig avondje uit worden mensen verleid tot gokken, maar dat lijkt ons geen rol voor de overheid! (De overheid als koopman en dominee?)
De Wet op de Kansspelen is er ooit gekomen om “de menselijke speeldrang te kanaliseren”, op zich een lovenswaardig motief ware het niet dat de overheid zelf belanghebbende is bij de exploitatie van kansspelen.
In de jaargegevens speelcasinos 2002 operationele kosten 110,1 mln. euro (waarvan 33,6 mln. euro marketing kosten /reclameactiviteiten uitgeeft op jaarbasis, heeft dit nog wel iets te maken met “kanaliseren van de menselijke speeldrang”of is het gezellig avondje uit niets anders dan de hartenkreet, van de grootste exploitant van Nederland om de moreelethische principes opzij te schuiven ten faveure van een goed gevulde schatkist.
In de hieronder volgende kleurrijke bloemlezing volgen dan ook een aantal voorbeelden van de reclame uitingen:
Reclame promo`s van Holland Casino’s op de diverse publieke en commerciële televisiezenders (minimaal tussen 5 en 15 maal per dagdeel) over de periode September 2003 t/m Oktober 2003. Enkele saillante details uit deze reclamespots:
1. Eerste Afspraakje Holland Casino’s.
2. Delayed Gate E/1 vliegtuigvertraging Schiphol, Holland Casino’s reclame.
3. Eten je kan het tot 01.00 uur bij Holland Casino’s reclame.
4. Lady`s day elke woensdag waarbij dames op die bewuste dag geen entree behoeven te betalen.
5. Gratis entree met je seizoenskaart of met je clubcard in Holland Casino’s /23.02.2004 Studio Sport/Holland Casino’s reclame
6. Wekelijkse uitzending van Studio Sport op Zondag met als Cosponsor de Lotto.
7. De reclame activiteiten van Holland casino’s inzake het door Minister Donner verboden programma Casinokings.nl. Oktober 2003.
Verder inzake de reclame spot van de Lotto die er momenteel te bewonderen is op de commerciële en publieke omroepen, willen wij u erop attenderen dat hier misleidende informatie wordt weergeven (Het grootste Risico om Miljonair te worden) gezien de minimale statistische win formule kansberekening van 1op 49 miljoen om Miljonair te worden.
Slotconclusie: Helaas moeten wij constateren dat er schijnbaar een normvervaging bij de overheid optreedt inzake de zeer frequente reclamespots met het aanzetten tot short odds en long odds gokken, waarbij geheel niet wordt geattendeerd op de mogelijke negatieve neveneffecten van kansspelverslaving en de nog grotere risico’s van financiële schades voortvloeiend uit dit risicovol spelaanbod.
Enerzijds waarschuwt de overheid in bijvoorbeeld in reclamespots Postbus 51 voor negatieve gevolgen van Drank, Sigaretten, Drugs, enz en anderzijds kan men zich vol laten lopen met drank in het casino en vervolgens zich tot in de ruïnes gokken en tevens zich nog in de (gecontroleerde) semi overheidsgebouwen roken met als eindgevolg Kanker.
Ook is vast komen te staan dat het alcoholgebruik in een speelcasino een zeer ongewenste bijwerking heeft op het gokgedrag van spelers die dan in de gelegenheid extra bloot worden gesteld aan deze gevaren.
Het gaat hier om enorme excessen die veelvuldig voortvloeien, en waarvan wordt gesuggereerd dat deze sporadisch plaats vinden.
Er zijn immers in Nederland 12 Casino’s met onbeperkte inzet en verliesmogelijkheid.
Met dien verstanden dat de vergunninghouders de plicht en zorg dragen aan wervings-en reclameactiviteiten op een zorgvuldige en evenwichtige wijze vorm wordt gegeven, waarbij in het bijzonder wordt gewaakt tegen het aanzetten tot onmatige deelneming aan de door de vergunninghouder georganiseerde kansspelen.
Welnu, de tendens is stijgende ten aanzien van bovengenoemde regime.
Hopende U hiermede voldoende te hebben geïnformeerd, en met veel belangstelling verwachten wij u objectieve antwoord of reactie.
Hoogachtend,
P.Cas.
Via deze schriftelijke weg willen wij gaarne een oproep deponeren inzake de exuberante misleidende reclame uitingen van Holland Casino’s en de Lotto, daarbij vragen wij om een reactie inzake mogelijke excessen binnen de speelcasinos zoals uitlokking, financiële verliezen, en mogelijke onregelmatigheden geconstateerd door haar eigen cliënten.
Gelet op het rapport van 1995 “Kansspelen Herijkt”is afgesproken om het aanbod aan kansspelen op toen bestaande niveau te bevriezen tevens geldt dit ook voor de reclame campagnes.
De huidige rol van met name Holland casino’s maar ook andere landelijke aanbieders heeft niets meer van doen met het kanaliseren van het menselijk speelgedrag.
Onder het mom van een gezellig avondje uit worden mensen verleid tot gokken, maar dat lijkt ons geen rol voor de overheid! (De overheid als koopman en dominee?)
De Wet op de Kansspelen is er ooit gekomen om “de menselijke speeldrang te kanaliseren”, op zich een lovenswaardig motief ware het niet dat de overheid zelf belanghebbende is bij de exploitatie van kansspelen.
In de jaargegevens speelcasinos 2002 operationele kosten 110,1 mln. euro (waarvan 33,6 mln. euro marketing kosten /reclameactiviteiten uitgeeft op jaarbasis, heeft dit nog wel iets te maken met “kanaliseren van de menselijke speeldrang”of is het gezellig avondje uit niets anders dan de hartenkreet, van de grootste exploitant van Nederland om de moreelethische principes opzij te schuiven ten faveure van een goed gevulde schatkist.
In de hieronder volgende kleurrijke bloemlezing volgen dan ook een aantal voorbeelden van de reclame uitingen:
Reclame promo`s van Holland Casino’s op de diverse publieke en commerciële televisiezenders (minimaal tussen 5 en 15 maal per dagdeel) over de periode September 2003 t/m Oktober 2003. Enkele saillante details uit deze reclamespots:
1. Eerste Afspraakje Holland Casino’s.
2. Delayed Gate E/1 vliegtuigvertraging Schiphol, Holland Casino’s reclame.
3. Eten je kan het tot 01.00 uur bij Holland Casino’s reclame.
4. Lady`s day elke woensdag waarbij dames op die bewuste dag geen entree behoeven te betalen.
5. Gratis entree met je seizoenskaart of met je clubcard in Holland Casino’s /23.02.2004 Studio Sport/Holland Casino’s reclame
6. Wekelijkse uitzending van Studio Sport op Zondag met als Cosponsor de Lotto.
7. De reclame activiteiten van Holland casino’s inzake het door Minister Donner verboden programma Casinokings.nl. Oktober 2003.
Verder inzake de reclame spot van de Lotto die er momenteel te bewonderen is op de commerciële en publieke omroepen, willen wij u erop attenderen dat hier misleidende informatie wordt weergeven (Het grootste Risico om Miljonair te worden) gezien de minimale statistische win formule kansberekening van 1op 49 miljoen om Miljonair te worden.
Slotconclusie: Helaas moeten wij constateren dat er schijnbaar een normvervaging bij de overheid optreedt inzake de zeer frequente reclamespots met het aanzetten tot short odds en long odds gokken, waarbij geheel niet wordt geattendeerd op de mogelijke negatieve neveneffecten van kansspelverslaving en de nog grotere risico’s van financiële schades voortvloeiend uit dit risicovol spelaanbod.
Enerzijds waarschuwt de overheid in bijvoorbeeld in reclamespots Postbus 51 voor negatieve gevolgen van Drank, Sigaretten, Drugs, enz en anderzijds kan men zich vol laten lopen met drank in het casino en vervolgens zich tot in de ruïnes gokken en tevens zich nog in de (gecontroleerde) semi overheidsgebouwen roken met als eindgevolg Kanker.
Ook is vast komen te staan dat het alcoholgebruik in een speelcasino een zeer ongewenste bijwerking heeft op het gokgedrag van spelers die dan in de gelegenheid extra bloot worden gesteld aan deze gevaren.
Het gaat hier om enorme excessen die veelvuldig voortvloeien, en waarvan wordt gesuggereerd dat deze sporadisch plaats vinden.
Er zijn immers in Nederland 12 Casino’s met onbeperkte inzet en verliesmogelijkheid.
Met dien verstanden dat de vergunninghouders de plicht en zorg dragen aan wervings-en reclameactiviteiten op een zorgvuldige en evenwichtige wijze vorm wordt gegeven, waarbij in het bijzonder wordt gewaakt tegen het aanzetten tot onmatige deelneming aan de door de vergunninghouder georganiseerde kansspelen.
Welnu, de tendens is stijgende ten aanzien van bovengenoemde regime.
Hopende U hiermede voldoende te hebben geïnformeerd, en met veel belangstelling verwachten wij u objectieve antwoord of reactie.
Hoogachtend,
P.Cas.