Pagina 1 van 2
Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 17 okt 2016 21:29
door Dany. S.
Heb momenteel problemen met Stichting Derdengelden Incasso Service. Na wat Googelen en in Klachtenkompas.nl kom ik talrijke klachten tegen over dezelfde dubieuze praktijken van opbelfirma's. Men wordt opgebeld door een firma (in mijn geval onverstaanbaar, bleek nadien EU-Holiday) met de mededeling dat men een reis gewonnen heeft. Indien men niet reageert door af te zeggen binnen de 14 dagen (Europese Wetgeving blijkbaar) aanvaardt men de kosten. Er zou wel onmiddellijk een mail gestuurd worden waardoor men kon reageren. Er is geen mail gevolgd waardoor wij niet wisten over welke firma het ging en geen gegevens hadden om te reageren. Men wordt dus verhinderd om te kunnen reageren. Na een maand belt men terug om te zeggen dat men niet afgezegd heeft. Uiteraard wordt dit niet aanvaard en telefoon wordt verbroken. Er wordt geen factuur opgestuurd en geen aanmaning om een factuur te betalen (=voorwaarde om een incassobureau te kunnen inschakelen).
Dan volgt een maand later plots zonder voorafgaande contactname een afhouding van mijn zichtrekening van 69,95 euro als schuldeiser door Stichting Derdengelden Incasso met enkel de mededeling: EU-Holiday. Dit bedrag wordt onmiddellijk door mij teruggevorderd via mijn bank.
Nog een maand later volgt een mail van Nederlandse Incasso Centrale die het bedrag, vermeerderd met incassokosten, opvordert voor de Stichting Derdengelden Incasso Service met de mededeling: EU-Holiday en factuurnummer (1ste vermelding ooit zonder inhoudsopgave, nooit ontvangen) en te storten op rekening van Stichting Derdengelden Incasso. Het ene incassobureau doet dus een opvordering voor het andere????? Te betalen binnnen de 10 dagen of anders extra rente (bedrag niet vermeld). Betaal nooit het incassobureau maar steeds de oorspronkelijke schuldeiser: in dit geval zonder ook maar enig gegeven van deze firma wordt dit wel een zeer complexe constructie.
De Firma EU-Holiday uit Bursa, Turkije (enige gegevens waarover ik beschik!) valt nergens te Googelen op het internet (=spookfirma?).
Over 3 van de o.a. 8 firma's waar Stichting Derdengelden Incasso voor optreedt (zie internet) zijn er talloze klachten over bovenvernoemde dubieuze praktijken. 2 van deze 3 firma's met telkens een andere naam hebben hetzelfde adres en telefoonnummer!, enkel een ander e-mailadres. Op geen enkele van hun contactgegevens wordt blijkbaar gereageerd.
Klacht indienen bij de politie in Nederland? (ben zelf uit België). Heb al een mail gestuurd naar Nederlandse Incasso Centrale dat ik de factuur betwist.
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 18 okt 2016 12:25
door Leo The Emperor
Dany. S. schreef:Dan volgt een maand later plots zonder voorafgaande contactname een afhouding van mijn zichtrekening van 69,95 euro als schuldeiser door Stichting Derdengelden Incasso met enkel de mededeling: EU-Holiday. Dit bedrag wordt onmiddellijk door mij teruggevorderd via mijn bank.
Hoe weet dit bedrijf jouw rekeningnummer ?
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 18 okt 2016 12:44
door mh73
Stichting Derdengelden is inderdaad een payment provider. Wordt door heel veel keurige bedrijven gebruikt.
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 18 okt 2016 12:56
door berndv
mh73 schreef:Stichting Derdengelden is inderdaad een payment provider. Wordt door heel veel keurige bedrijven gebruikt.
klopt ongeveer. Een derdengelden-rekening wordt door veel incassobureaus en betaalproviders gebruikt. Over het algemeen bedrijven die geld innen voor een ander. Dit om het geïncasseerde geld in geval van bijvoorbeeld een faillissement niet in de failliete boedel te laten vallen.
Dany. S. schreef:Er wordt geen factuur opgestuurd en geen aanmaning om een factuur te betalen (=voorwaarde om een incassobureau te kunnen inschakelen).
Nee hoor. Je mag vanaf het moment van facturatie al een incassobureau inschakelen. Dat doen incassobureaus namelijk ook. De voorwaarde die je noemt is om incassokosten in rekening te mogen brengen.
Dany. S. schreef:Dan volgt een maand later plots zonder voorafgaande contactname een afhouding van mijn zichtrekening van 69,95 euro als schuldeiser door Stichting Derdengelden Incasso met enkel de mededeling: EU-Holiday. Dit bedrag wordt onmiddellijk door mij teruggevorderd via mijn bank.
Dan zul je op enig moment toch een incassomachtiging gegeven moeten hebben, anders wellicht zinvol om een officiele klacht in te dienen ivm een ongeautoriseerde incasso.
Verder, voicelog opvragen, communicatie opvragen en zien of zij wel of niet gelijk hebben.
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 18 okt 2016 13:12
door alfatrion
Dany. S. schreef:Men wordt opgebeld door een firma (in mijn geval onverstaanbaar, bleek nadien EU-Holiday) met de mededeling dat men een reis gewonnen heeft. Indien men niet reageert door af te zeggen binnen de 14 dagen (Europese Wetgeving blijkbaar) aanvaardt men de kosten.
Dat is niet zo. Sterker nog ik vermoed dat, ALS er al een overeenkomst tot stand is gekomen, je op grond van Europese Wetgeving daar binnen 12 maanden vanaf kunt door te annuleren, omdat ik vermoed dat ze de regelgeving rondom het herroepingsrecht niet correct hebben uitgevoerd.
Dany. S. schreef:Er wordt geen factuur opgestuurd en geen aanmaning om een factuur te betalen (=voorwaarde om een incassobureau te kunnen inschakelen).
Nee, is voorwaarden om incassokosten in rekening te kunnen brengen. Een derde partij inschakelen mag altijd.
Dany. S. schreef:Klacht indienen bij de politie in Nederland? (ben zelf uit België).
Wat ik hierboven schreef geldt voor Nederlandse en deels (ook) Belgische wetgeving. Voor aangifte en veroordeling is meer informatie nodig. Ben je echt niet aan de telefoon ergens mee akkoord gegaan?
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 18 okt 2016 13:59
door berndv
deze bedrijven werken niet alleen op het randje, maar ook over het randje, gezien de eerdere topics en eerdere succesvol gevoerde procedures tegen deze bedrijven. Ik ben het volledig met je eens dat het eigen schuld is, indien het bedrijf zich gewoon aan de goede kant van de lijn blijft bevinden. Maar indien het bedrijf niet kan aantonen dat de bevestiging gestuurd is naar het juiste adres, heeft ts gewoon een punt, en dan kan je vinden dat het eigen verantwoordelijkheid is, wettelijk gezien heeft de consument dan een punt.
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 18 okt 2016 14:25
door joris21
Nee natuurlijk weet je dat niet de consument verteld ook altijd de waarheid hier.
Feit blijft TS heeft zijn rekeningnummer toch echt zelf doorgegeven en waarom geef jij je rekening nummer door juist omdat je weet dat er kosten zijn en die via auto incasso geïncasseerd gaan worden.
Of geef jij je rekeningnummer ook aan iedereen geloof maar daar is een voicelog van dat TS akkoord geeft
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 18 okt 2016 14:50
door joris21
Hoe komt dat bedrijf aan al zijn gegevens, en aan zijn bankrekeningnummer.
O ja wacht eens dat is via een wifi punt gekomen zo hebben ze hem gebeld en ook zijn bankgegevens achterhaald geloof jij het zelf.
Je kunt allemaal de consument wel in bescherming nemen maar de consument geeft toch echt zelf zijn gegevens door.
Als jij nog in sprookjes geloofd ga je naar de Efteling toe, maar consumenten die maar klakkeloos hun rekeningnummer geven + adres + nog meer info en naderhand niet meer weten waaraan moeten ze onder curatele stellen
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 18 okt 2016 15:16
door joris21
Als men je bank en NAW gegevens vraagt, zal elk normaal mens vragen waarom.
Klakkeloos je gegevens afstaan is gewoonweg niet bijster slim.
Dit soort partijen ook al opereren ze net op of over het randje hebben allemaal een voicelog en vragen je toch echt duidelijk om ja te zeggen op hun vragen en bij de laatste vraag bij deze komt partij x overeen met partij y dat wij jaarlijks dit bedrag van uw bank of giro rekening afschrijven gaat u hiermee akkoord JA is toch echt rechtsgeldig dan,
Ook ik word wel eens gebeld door dat soort partijen ben er zo klaar mee fijne dag geen interesse, dus hebben ze ook niet met bankgegevens en mijn adres.
Alleen sommige consumenten horen compleet bij dat gesprek wat men graag wil horen en niet wat er belangrijk is.
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 18 okt 2016 16:36
door alfatrion
Bericht door Moderator aangepast, reden: verwijderde quotes
Uit wat TS stelt lijkt mij dat er waarschijnlijk sprake is van een misleidende handelspraktijk en dat de informatieplicht is geschonden, dus nee in deze casus lijkt het een en ander mij niet rechtsgeldig. En zelfs al zou hier een overeenkomst tot stand zijn gekomen, dan nog geld dat een bedrijf over de telefoon niet kan voldoen aan diens informatieplicht.
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 21 okt 2016 15:54
door Radar
Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd.
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 04 nov 2016 09:30
door Simpie46
Hier precies hetzelfde verhaal, factuur die mij niets zegt. Gelukkig krijg ik melding dat er een incasso aankomt en kon ik deze tijdig blokkeren. Bij mij was het ook de stichting derde gelden die de incasso deed iov buy2fly. Ik ben een tijdje geleden gek gebeld door telemarketeers. Ben toen NIET iets aangegaan en daarna direct bel me niet geactiveerd. Nu dus deze incasso. ik ben benieuwd of er na mijn blokkering nog iets komt, dan heb ik in elk geval contact. (Lijkt mij).
Ook ik heb geen info gegeven aan deze buy2fly. Vreemd dat een instantie als st derde gelden zich laat lenen voor dergelijke vage en duistere zaken!
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 04 nov 2016 09:36
door Simpie46
Ik lees nogal veel mensen die twijfelen aan de eerlijkheid van de melder mbt het geven van bankgegevens.
Zelfs al zou je deze gegevens doorgegeven hebben, daarna is er altijd een bedenk periode waarin je van de koop ? Af kan zien.
Ik twijfel absoluut niet aan de schrijver omdat ik hier namelijk hetzelfde aan de hand heb. Zomaar een incasso, van een club die ik niet ken. Ook st derde gelden die incasseert. ik heb GEEN toestemming gegeven noch bankgegevens aan deze club verstrekt!!!!!
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 04 nov 2016 19:31
door Dany. S.
Bedankt iedereen voor de reacties. Het doorgeven van het rekeningnummer is een samenloop van omstandigheden geweest en was eigenlijk niet de bedoeling (maar toch gebeurd). Na het telefoontje heb ik nooit een bevestigingsmail (=verplichte schriftelijke bevestiging) of enig andere mail of brief gekregen. Daardoor had ik geen gegevens van EU-Holiday en kon ik niet reageren. Tot nu toe heb ik nog steeds geen gegevens (op internet niets te vinden). Ook het incassobureau weigert mij deze noodzakelijke informatie (contactgegevens EU-Holiday, inhoud van factuur, enz) mede te delen. Thans, ondanks verschillende vragen en melding van betwisting, een 'dagvaarding' ontvangen van het incasso bureau. Hoe kan men in Nederland klacht indienen tegen een Incassobureau?
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 05 nov 2016 10:37
door puma73
Dany. S. schreef:Bedankt iedereen voor de reacties. Het doorgeven van het rekeningnummer is een samenloop van omstandigheden geweest en was eigenlijk niet de bedoeling (maar toch gebeurd). Na het telefoontje heb ik nooit een bevestigingsmail (=verplichte schriftelijke bevestiging) of enig andere mail of brief gekregen. Daardoor had ik geen gegevens van EU-Holiday en kon ik niet reageren. Tot nu toe heb ik nog steeds geen gegevens (op internet niets te vinden). Ook het incassobureau weigert mij deze noodzakelijke informatie (contactgegevens EU-Holiday, inhoud van factuur, enz) mede te delen. Thans, ondanks verschillende vragen en melding van betwisting, een 'dagvaarding' ontvangen van het incasso bureau. Hoe kan men in Nederland klacht indienen tegen een Incassobureau?
Weet u zeker dat u een dagvaarding hebt ontvangen va het incassobureau? Dit kan namelijk alleen door een deurwaarder. Mogelijk heeft men u een voorbeeld van een dagvaarding gestuurd.?
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 05 nov 2016 11:34
door berndv
Dany. S. schreef:Het doorgeven van het rekeningnummer is een samenloop van omstandigheden geweest en was eigenlijk niet de bedoeling (maar toch gebeurd).
wat heeft u allemaal nog meer aangegeven, wat niet de bedoeling was?
Dany. S. schreef:Na het telefoontje heb ik nooit een bevestigingsmail (=verplichte schriftelijke bevestiging) of enig andere mail of brief gekregen.
dat is wel vreemd. Toevallig ook in de spam-map gekeken?
Dany. S. schreef:Hoe kan men in Nederland klacht indienen tegen een Incassobureau?
ehm, niet. Er is een overkoepelend orgaan, maar daar is dit bureau niet bij aangesloten, dus die weg valt niet te bewandelen. Verder is het een vrij beroep, iedereen kan een incassobureau beginnen als die daar zin in heeft. Je hoeft er niets speciaals voor te kunnen. Natuurlijk dienen zij zich wel aan de wetgeving te houden, doen ze dat niet, is de rechtszaal de plek om het uit te vechten.
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 06 nov 2016 16:49
door Tomtom-2016
En mij is nu hetzelfde overkomen! Heb een maand geleden via DerdenGeld biologische tabletten besteld die ik ook wilde hebben. Dat ging prima. En toen kreeg ik een week later een telefoontje van een slecht en snel pratende jongedame die het ineens over een of andere loterij had. En onder het motto: geen prijs gewonnen dan krijgt U Uw geld terug. En het bedrag dat betaald moest worden was 49,95. Dus ik vroeg haar: "Hoe is het dan als ik 5 euro win? Dan ben ik dus gewoon 45 euro kwijt. Toevallig is dat voor mij een fors bedrag! En dat ga ik dus niet doen." Jamaar mevr. U krijgt eerst nog een mail hierover en dan kunt U altijd zelf beslissen of U dit wilt doen. Sprak ze maar zo fatsoenlijk, ze was zo slecht te verstaan en had het over iets van een PLAY-site en dat ik dan ook gewoon een mailtje daar naar toe zou kunnen sturen. Een site waar ik nog nooit van gehoord had en ik doe niet aan gokken! Wil dat niet en kan het me ook echt niet permiteren! Enfin, ik wachten op een mailtje maar dat is er nooit gekomen. En vrijdag is er gewoon een bedrag van 49,95 van m,n rekening afgeschreven! Dus op de één of andere manier waren ze via die "pillen-site" achter m,n banknr. gekomen want dat heb ik nergens anders aan gegeven dan die ene keer en dat viel ook onder DerdenGeld. Dus duidelijk niet meer doen! Gewoon te grof voor woorden en ik hoop dat iemand een mail adres of telefoonnr. van PLAYSIMPEL weet? Is niet via Google te vinden. Ik laat het nu storneren maar wil absoluut nog in contact met deze mensen. Hoe zou dat kunnen?
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 19 jan 2017 13:50
door Henk Meijer
Onterechte incasso van niet bestaande factuur.
Ook bij mij is € 49,95 afgeschreven door Stichting Derde Gelden. Dit bedrag laten storneren en nu krijg ik regelmatig e-mail van het Nederlands Incasso Bureau. In de laatste mail werd nu gedreigd met de deurwaarder en een proces. Meerdere keren heb ik terug gemaild met de mededeling dat ik geen enkele verbintenis met de eisende Stichting Derde Gelden heb. Ik heb niet betaald en ben ook niet van plan dat te gaan doen.
Hoe kom ik hier nu van af?
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 31 jan 2017 13:44
door Beijing2008
In een ander onderwerp heb ik al aangegeven, dat Stichting Derde Gelden en Nederlands IncassoBureau fictieve namen zijn, en het N.I.B. is geen erkend incasso-kantoor, zijn beiden gevestigd in Hoofddorp, op Kruisweg 304, is een postadres.Zogenaamd in opdracht van allerlei fictieve bedrijfjes proberen ze geld los te krijgen voor zogenaamd contract, en als je niet betaalt, krijg je nota voor incasso. Ik heb bij Politie Haarlemmermeer aangifte gedaan, en die zijn er in gedoken. Heb nog geen verslag van het onderzoek.
Dus ; gewoon een mail sturen , dat je niets hebt besteld , en dat je aangifte doet van poging tot afpersing.En als er iets wordt afgeboekt van je rekening, meteen storneren, en het bedrijf/bedrijven blokkeren op je bankrekening onder Incasso.Sterkte!!
Re: Onterechte incasso voor onbekende/onbestaande factuur
Geplaatst: 31 jan 2017 16:27
door Moneyman
"Erkende incassobureaus" bestaan niet.