Pagina 1 van 2
YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 18 okt 2016 18:20
door MarnixP
Op 28 september is mijn abonnement ingegaan. Zonder mij ook maar één keer te waarschuwen dat ik bijna aan het plafond van mijn databundel zit, staat er nu een rekening van meer dan €100,-.
Normaal gesproken stuurt een provider een melding wanneer je 80% van je bundel hebt verbruikt en nog een melding wanneer dat 100% is. Youfone wacht hiermee totdat je al €100 euro buiten je bundel zit! Dit terwijl de grote telefoonmaatschappijen de gedragscode 'Transparantie Mobiel Dataverkeer' hebben ondertekend. Hierin staat letterlijk dat providers hun klanten moeten waarschuwen.
Toen ik de klantservice belde kreeg ik te horen: "Ja, daar ligt een stuk eigen verantwoordelijkheid meneer. U had een plafond moeten instellen, dan krijgt u ook een melding". Maar dit is totaal niet logisch. Als ik op internet zoek regent het dezelfde soort klachten. In plaats van bij zichzelf te rade te gaan klopt Youfone op deze manier klanten geld uit de zak.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 21 okt 2016 11:25
door sjohie
MarnixP schreef:Op 28 september is mijn abonnement ingegaan. Zonder mij ook maar één keer te waarschuwen dat ik bijna aan het plafond van mijn databundel zit, staat er nu een rekening van meer dan €100,-.
Normaal gesproken stuurt een provider een melding wanneer je 80% van je bundel hebt verbruikt en nog een melding wanneer dat 100% is. Youfone wacht hiermee totdat je al €100 euro buiten je bundel zit! Dit terwijl de grote telefoonmaatschappijen de gedragscode 'Transparantie Mobiel Dataverkeer' hebben ondertekend. Hierin staat letterlijk dat providers hun klanten moeten waarschuwen.
Toen ik de klantservice belde kreeg ik te horen: "Ja, daar ligt een stuk eigen verantwoordelijkheid meneer. U had een plafond moeten instellen, dan krijgt u ook een melding". Maar dit is totaal niet logisch. Als ik op internet zoek regent het dezelfde soort klachten. In plaats van bij zichzelf te rade te gaan klopt Youfone op deze manier klanten geld uit de zak.
Leermoment, dat zoeken/googlen eerst doen voordat je een contract afsluit. Wat zij namelijk zeggen is onderdeel van hun product, en ook onderscheidend tov de andere providers, die bijvoorbeeld het verkeer buiten een bundel afknijpen of dichtzetten. Je zou kunnen zeggen dat je door voor hén te kiezen, je deze oplossing wenste. Wat betreft dat plafond instellen, dat noemen ze ook duidelijk op hun site.
Verder stelt die gedragscode onder 11.a,
Aan de consument wordt tenminste één Instrument ter beschikking gesteld aan
de hand waarvan hij gedurende de facturatieperiode inzage kan krijgen in het mobiel datagebruik en dat doen ze via "my youphone". (overigens kan ik zo niet zien óf ze uberhaupt die gedragscode hebben ondertekent, het moederbedrijf KPN NV wel, maar of daar dochterbedrijven ook onder vallen weet ik niet)
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 21 okt 2016 13:02
door kweenie
In plaats van bij zichzelf te rade te gaan klopt Youfone op deze manier klanten geld uit de zak.
In plaats van bij jezelf te rade te gaan leg je de schuld van jouw hoge internetverbruik bij Youfone, bedoel je...?
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 21 okt 2016 13:20
door 16again
3. Bij een abonnement met een databundel wordt de consument door de aanbieder ten minste
één keer tijdig geïnformeerd voordat de bundel is verbruikt, bijvoorbeeld in de vorm van
een waarschuwings-sms.
Bovenstaande is toch ook onderdeel van die gedragscode? m.i is geen waarschuwing dan nalatigheid aanbieder.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 21 okt 2016 14:18
door berndv
16again schreef:3. Bij een abonnement met een databundel wordt de consument door de aanbieder ten minste
één keer tijdig geïnformeerd voordat de bundel is verbruikt, bijvoorbeeld in de vorm van
een waarschuwings-sms.
Bovenstaande is toch ook onderdeel van die gedragscode? m.i is geen waarschuwing dan nalatigheid aanbieder.
inderdaad, als of youfone getekend heeft of dochterondernemingen van kpn vallen onder de handtekening van kpn dan moet youfone gewoon voldoen aan de gedragscode, of anders voor nu de kosten vergoeden. De gedragscode is er niet voor niets.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 24 okt 2016 14:18
door MarnixP
kweenie schreef:In plaats van bij zichzelf te rade te gaan klopt Youfone op deze manier klanten geld uit de zak.
In plaats van bij jezelf te rade te gaan leg je de schuld van jouw hoge internetverbruik bij Youfone, bedoel je...?
Allereerst bedankt voor je geweldig nuttige reactie. Echt een bijdrage!
Als je de moeite had genomen om de tekst te lezen, leg ik tot zover de schuld bij Youfone dat ik het raar vind dat zij zich niet aan de 'Gedragscode Transparantie Mobiel Dataverbruik' houden. Daarnaast staan er honderden klachten op internet over Youfone en haar 'buiten bundel beleid'.
Waarom blokkeren ze de data trouwens wel bij €120 overschrijding van de bundel? Omdat veel mensen €120 laten liggen, maar bij hogere bedragen veel meer moeilijkheden gaan maken. Het is duidelijk dat Youfone de afgelopen jaren tonnen heeft verdiend met dit trucje. Ik ben samen met anderen bezig met een klacht bij de geschillencommissie telecom en de reclamecode commissie.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 15 dec 2016 19:27
door Christan1975
Ik maak dit nu ook mee. Even wat wat foto's uploaden naar google. Per ongeluk via 4g. 1300 mb buiten de belbundel. Rekening 170 EURO. Terwijl je voor 21 euro 6 GB data koopt. En inderdaad pas een waarschuwing bij 170 euro, verder niet.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 16 dec 2016 19:14
door berndv
Christan1975 schreef:Even wat wat foto's uploaden naar google.
Christan1975 schreef:1300 mb
1300 MB zijn wel heel wat foto's
Christan1975 schreef:Per ongeluk via 4g
Christan1975 schreef:Rekening 170 EURO
geen idee hoe snel de waarschuwingssystemen bij een provider werken, maar als ik kijk bij youfone bieden ze snelheden aan tot 256 Mbit/s. Dat betekent dat er een maximumsnelheid van 32 MB/s is. Dat betekent dus feitelijk dat u hier in de optimale setting slechts 40 seconden over heeft gedaan. Natuurlijk zou het beter zijn om gewoon het internet af te sluiten, maar goed, in het kader van transparantie zijn de netwerken gewoon open, en ja, in 40 seconden kunt u dan even 170 euro armer zijn.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 16 dec 2016 19:49
door absent
Hmm, toch blijf ik het vreemd vinden dat het verschil in kosten zo absurd is. 200 MB buiten je bundel is even duur als 5GB in een bundel? Is dat niet iets om aan te kaarten bij de ACM?
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 17 dec 2016 14:58
door 16again
berndv schreef:in het kader van transparantie zijn de netwerken gewoon open, en ja, in 40 seconden kunt u dan even 170 euro armer zijn.
Er staat nergens in de kleine letterjes dat sommige handelingen dus 250 euro per minuut kunnen kosten.
Je kan aanvoeren dat het systeem dat consument dient te waarschuwen voor dit soort ellende dus gewoon niet werkt.
Transparantie staat niet in de weg om snelheid van de gebruiker tijdelijk terug te zetten tot bijvoorbeeld 1Mb/s. Met die snelheid kun je vrijwel alles normaal doen, en loopt de kassa hooguit met 1 Euro per minuut door...
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 17 dec 2016 17:38
door berndv
16again schreef:berndv schreef:in het kader van transparantie zijn de netwerken gewoon open, en ja, in 40 seconden kunt u dan even 170 euro armer zijn.
Er staat nergens in de kleine letterjes dat sommige handelingen dus 250 euro per minuut kunnen kosten.
Je kan aanvoeren dat het systeem dat consument dient te waarschuwen voor dit soort ellende dus gewoon niet werkt.
Transparantie staat niet in de weg om snelheid van de gebruiker tijdelijk terug te zetten tot bijvoorbeeld 1Mb/s. Met die snelheid kun je vrijwel alles normaal doen, en loopt de kassa hooguit met 1 Euro per minuut door...
de kosten staan geenszins in verhouding tot wat je krijgt, ben ik helemaal mee eens. Een maximumtarief voor losse MB's zou naar mijn idee ook beter op zijn plek zijn. Je kunt bij sommige providers voor 10 euro al onbeperkt bellen, en als je wel een minutenbundel hebt, betaal je buiten de bundel een paar cent. Sowieso is het afrekenen van internet per MB achterhaald met de huidige snelheden die geleverd worden. In 40 seconden al 170 euro aan kosten maken is absurd. Rekenen in een tariefeenheid van MB, terwijl je met de geldende snelheden makkelijk 1 GB per minuut verstookt, is gewoon niet meer van deze tijd.
Naar mijn idee zou de markt hier een oplossing voor moeten bedenken, en anders eventueel via de ACM.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 13 apr 2017 11:41
door Goblaga
Ik ben nu 2 maanden klant bij Youfone en al 2x toren hoge rekeningen gekregen. Heb al ruim 10 jaar mobiele abonnementen en ben letterlijk nog nooit ergens overheen gegaan. 2 Maanden bij Youfone en gelijk een fortuin lichter.
Klantenservice is uitermate onvriendelijk, bel plafond is een grote grap. Wie in godsnaam wil er nou een bel plafond wat je pas waarschuwt zodra je een bepaald bedrag over je abonnement heen gaat?! Je kunt het bel plafond niet aanzetten met een melding bij 80% etc. verbruik van je data. Enkel of je bericht wil bij 10 euro of meer over je abonnement heen. Ik vind dit uitermate klant onvriendelijk. Daarnaast moet je het bel plafond zelf aanzetten terwijl ze er wel mee adverteren dat er een bel plafond is en dat je dus niet voor onverwachte kosten komt te staan. Zeer misleiden. Vervolgens duurt het ook een maand voordat ze de instellingen hebben aangepast?! Kom op mensen, we zijn in 2017 ga mij niet wijsmaken dat het een maand duurt om zoiets te regelen. Ik zie het als een extra maand waarin ze mensen een onrechtmatige rekening kunnen sturen. Daarnaast kost hun eigen klantenservice nummer geld, waarschijnlijk omdat er zoveel klachten zijn dat ze met al die gesprekken ook nog wel lekker binnenlopen.
Ik ben nu alweer overgestapt. Denk niet dat het jou niet overkomt, omdat je zo'n nette mobiel gebruiker bent. Ik beschouw mezelf als een nette mobiel gebruiker die niet voor verrassingen wil staan. Geen goed woord over voor deze provider.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 13 apr 2017 12:38
door sjohie
Goblaga schreef:Ik ben nu 2 maanden klant bij Youfone en al 2x toren hoge rekeningen gekregen. Heb al ruim 10 jaar mobiele abonnementen en ben letterlijk nog nooit ergens overheen gegaan. 2 Maanden bij Youfone en gelijk een fortuin lichter.
Klantenservice is uitermate onvriendelijk, bel plafond is een grote grap. Wie in godsnaam wil er nou een bel plafond wat je pas waarschuwt zodra je een bepaald bedrag over je abonnement heen gaat?! Je kunt het bel plafond niet aanzetten met een melding bij 80% etc. verbruik van je data. Enkel of je bericht wil bij 10 euro of meer over je abonnement heen. Ik vind dit uitermate klant onvriendelijk. Daarnaast moet je het bel plafond zelf aanzetten terwijl ze er wel mee adverteren dat er een bel plafond is en dat je dus niet voor onverwachte kosten komt te staan. Zeer misleiden. Vervolgens duurt het ook een maand voordat ze de instellingen hebben aangepast?! Kom op mensen, we zijn in 2017 ga mij niet wijsmaken dat het een maand duurt om zoiets te regelen. Ik zie het als een extra maand waarin ze mensen een onrechtmatige rekening kunnen sturen. Daarnaast kost hun eigen klantenservice nummer geld, waarschijnlijk omdat er zoveel klachten zijn dat ze met al die gesprekken ook nog wel lekker binnenlopen.
Ik ben nu alweer overgestapt. Denk niet dat het jou niet overkomt, omdat je zo'n nette mobiel gebruiker bent. Ik beschouw mezelf als een nette mobiel gebruiker die niet voor verrassingen wil staan. Geen goed woord over voor deze provider.
Sorry, maar bellen en dataverbruik zijn 2 aparte dingen, en als je een gebruiker bent met 10+ jaar ervaring, zou je toch wel moeten kunnen weten dat een melding voor het een, niet automatisch betekend dat je ook een melding voor het ander krijgt. Overigens kan je ook zélf een drempel/limiet instellen op elke moderne smartphone, en als je die zet op 80% van je databundel, zal je dit niet moeten kunnen gebeuren.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 06 jul 2017 13:40
door Ray043
Bij mij is de rekening opgelopen tot €430, zonder ook maar 1x te waarschuwen voor hoog verbruik. naar mijn mening stuurt Youfone BEWUST geen SMS waarschuwingen om aan buiten-bundel kosten grof geld te verdienen. En is het sturen van een waarschuwings SMS echt zo moeilijk?
Ik ben van mening dat ook Youfone zich dient te houden aan de gedragscode die opgesteld is en waarin deze SMS berichten zijn vastgelegd. Ik ga voorlopig niet in op de voorgestelde coulance regeling van €30, want ik wil verder met dit verhaal en ben op zoek naar andere mensen die mijn standpunt delen. Voeg mij toe als vriend, dan gaan we samen proberen om Youfone goed huisvaderschap aan te leren.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 12 jul 2017 20:30
door ClauvO
Ja hier hetzelfde verhaal nu wordt er een regeling van 50 euro korting aangeboden op een bedrag van 180 euro. Ik ga hier geen genoegen mee nemen. Volgende stap is geschillencommissie en ACM denk ik
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 22 sep 2017 20:02
door renke
Bij mij hetzelfde bizarre probleem! Even de hotspot aangezet voor mij neefje van 9 en opeens 160 euro aan internetkosten! @clauvo : heb je al contact opgenomen met de ACM?
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 26 sep 2017 00:55
door Speedy123
renke schreef:Bij mij hetzelfde bizarre probleem! Even de hotspot aangezet voor mij neefje van 9 en opeens 160 euro aan internetkosten! @clauvo : heb je al contact opgenomen met de ACM?
Zodra je over je data limiet gaat by YouFone rekenen ze 10 cent per MB. Dat betekend dat een GB je ineens 100 euro kost. Als je neefje wat filmpjes gekeken heeft, kan het vrij hard gaan.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 26 sep 2017 08:03
door sylvesterb
berndv schreef:
inderdaad, als of youfone getekend heeft of dochterondernemingen van kpn vallen onder de handtekening van kpn dan moet youfone gewoon voldoen aan de gedragscode, of anders voor nu de kosten vergoeden. De gedragscode is er niet voor niets.
Ik kan nergens vinden dat Youfone een dochteronderneming is van KPN. Ze maken gebruik van het netwerk van KPN maar dit is compleet iets anders een dochteronderneming zoals Telfort, Simyo e.d.
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 26 sep 2017 08:28
door stofzuigertje
Ik zou eerst goed lezen.
Als je een plafond in kunt stellen tot dit bedrag.... of andere aanbieder want iedereen kijkt naar de prijs per Gb... maar vergeet de kosten daar boven die
vaak nog meer verschillen tonen!
En wat dacht je van prepaid, normaal doe ik 99% via open Wifi en als ik moet, de €10,- en dan stopt het.
Dit is bij vele prepaid aanbieders mogelijk dus waar klagen we nu over?
Prepaid lijkt duurder maar elke maand dat ik over houd betaal ik niets en blijft het geld staan....
Dus minder gebruiken is besparen, als ik meer wil even dure maand op vakantie maar rest van het jaar haal ik dat wel weer terug!
"Ik ben toch niet gek" als ik in bekende winkel gratis online kan?
PS; ik zit op KPN netwerk maar toch totaal andere firma.....
en mede forum leden, wie van ons is nu niet betrouwbaar?????
Re: YouFone: Torenhoge buitenbundelkosten voor data
Geplaatst: 26 sep 2017 09:45
door Dieke83
MarnixP schreef:Op 28 september is mijn abonnement ingegaan. Zonder mij ook maar één keer te waarschuwen dat ik bijna aan het plafond van mijn databundel zit, staat er nu een rekening van meer dan €100,-.
Normaal gesproken stuurt een provider een melding wanneer je 80% van je bundel hebt verbruikt en nog een melding wanneer dat 100% is. Youfone wacht hiermee totdat je al €100 euro buiten je bundel zit! Dit terwijl de grote telefoonmaatschappijen de gedragscode 'Transparantie Mobiel Dataverkeer' hebben ondertekend. Hierin staat letterlijk dat providers hun klanten moeten waarschuwen.
Toen ik de klantservice belde kreeg ik te horen: "Ja, daar ligt een stuk eigen verantwoordelijkheid meneer. U had een plafond moeten instellen, dan krijgt u ook een melding". Maar dit is totaal niet logisch. Als ik op internet zoek regent het dezelfde soort klachten. In plaats van bij zichzelf te rade te gaan klopt Youfone op deze manier klanten geld uit de zak.
Heeft u ergens kunnen terug vinden dat Youfone dat verdrag ook heeft getekend?