Afhandeling klacht door Electrolux
Geplaatst: 21 okt 2016 13:22
Wij hebben twee jaar en een paar maanden geleden een Zanussi magnetron gekocht. Na iets meer dan twee jaar gebeurde het weleens dat eten koud uit de magnetron kwam. Een paar maanden verder weigerde het apparaat altijd dienst.
Aangezien de garantie voorbij was zijn we niet naar de winkel gestapt voor reparatie, maar hebben we Electrolux (het bedrijf achter Zanussi) gebeld. De dame aan de telefoon vertelde dat tussen het tweede en derde levensjaar reparatie maximaal €185 ging kosten. Aangezien de magnetron nieuw een boel duurder was en het apparaat nog in een zeer goede staat was klonk dit niet zo gek. We hadden geen zin in worstelen met de winkel over verwachte levensduur etc.
De, overigens zeer correcte en kundige, monteur van Elecrolux had het mankement zeer snel gevonden; een stekkerverbinding op de transformator van de magnetronbuis was ingebrand omdat deze bij fabricage teveel speling had gekregen. De monteur heeft de verbinding schoongemaakt en de steker aangeknepen zodat deze beter contact maakt.
Na het afrekenen van iets meer dan €100,- ging de monteur naar zijn volgende klus.
Naar mijn mening is het defect ontstaan door een fabricagefout. Vroeger of later was de magnetron gestopt met werken. Ik vind het daarom ook niet redelijk dat wij op moeten draaien voor de kosten van het verhelpen van slecht geleverd werk.
Electrolux denkt daar echter anders over. In mijn eerste mail aan Electrolux heb ik uiteengezet wat de klacht precies is. Uiteraard heb ik aangegeven dat er geen sprake meer is van het door Zanussi aangegeven termijn van fabrieksgarantie. De reactie van Electrolux consumer care hield zoveel in als "buiten het garantietermijn, betaal de rekening". Er werd niet inhoudelijk ingegaan op mijn betoog. (Ik had overigens al betaald bij de monteur)
Uiteraard heb ik de moeite genomen om nog een tweede mailtje hieraan te dichten met het verzoek vooral ook inhoudelijk te reageren. Helaas was ook hier de reactie dat het garantietermijn verlopen was en dat hun speet niet anders te kunnen berichten. (Dat kon uiteraard wel, ze wilden het alleen niet. Maar goed, dat klinkt niet zo vriendelijk)
Mijn vraag is dan ook of Electrolux na het leveren van een ondeugdelijk product hiermee weg kan komen. Helaas ben ik niet van de generatie magnetronmaaltijd, anders had de magnetron waarschijnlijk eerder de geest gegeven en was deze kosteloos gerepareerd binnen de garantietermijn.
Aangezien de garantie voorbij was zijn we niet naar de winkel gestapt voor reparatie, maar hebben we Electrolux (het bedrijf achter Zanussi) gebeld. De dame aan de telefoon vertelde dat tussen het tweede en derde levensjaar reparatie maximaal €185 ging kosten. Aangezien de magnetron nieuw een boel duurder was en het apparaat nog in een zeer goede staat was klonk dit niet zo gek. We hadden geen zin in worstelen met de winkel over verwachte levensduur etc.
De, overigens zeer correcte en kundige, monteur van Elecrolux had het mankement zeer snel gevonden; een stekkerverbinding op de transformator van de magnetronbuis was ingebrand omdat deze bij fabricage teveel speling had gekregen. De monteur heeft de verbinding schoongemaakt en de steker aangeknepen zodat deze beter contact maakt.
Na het afrekenen van iets meer dan €100,- ging de monteur naar zijn volgende klus.
Naar mijn mening is het defect ontstaan door een fabricagefout. Vroeger of later was de magnetron gestopt met werken. Ik vind het daarom ook niet redelijk dat wij op moeten draaien voor de kosten van het verhelpen van slecht geleverd werk.
Electrolux denkt daar echter anders over. In mijn eerste mail aan Electrolux heb ik uiteengezet wat de klacht precies is. Uiteraard heb ik aangegeven dat er geen sprake meer is van het door Zanussi aangegeven termijn van fabrieksgarantie. De reactie van Electrolux consumer care hield zoveel in als "buiten het garantietermijn, betaal de rekening". Er werd niet inhoudelijk ingegaan op mijn betoog. (Ik had overigens al betaald bij de monteur)
Uiteraard heb ik de moeite genomen om nog een tweede mailtje hieraan te dichten met het verzoek vooral ook inhoudelijk te reageren. Helaas was ook hier de reactie dat het garantietermijn verlopen was en dat hun speet niet anders te kunnen berichten. (Dat kon uiteraard wel, ze wilden het alleen niet. Maar goed, dat klinkt niet zo vriendelijk)
Mijn vraag is dan ook of Electrolux na het leveren van een ondeugdelijk product hiermee weg kan komen. Helaas ben ik niet van de generatie magnetronmaaltijd, anders had de magnetron waarschijnlijk eerder de geest gegeven en was deze kosteloos gerepareerd binnen de garantietermijn.