LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gekochte CD’s niet af te spelen
Gekochte CD’s niet af te spelen
Vaak kunnen cd's die voorzien zijn van 'copy control' niet worden afgespeeld in de reguliere spelers. Heeft u ook zo'n cd geef hier uw mening. Ook horen wij graag welke cd u niet kan afspelen. Mail de redactie: [email protected] TROS Radar webredactie
Laatst gewijzigd door Radar op 17 mei 2004 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gekochte CD’s niet af te spelen
Ze saborteren hun eigen markt en dan internet de schuld geven, knap hoor. Van slechte economie en verplaatsing van uitgaven (dvd's en gsm's) hebben ze nog nooit gehoord. Het aanbieden van gekochte muziek op het internet is nog niet eens begonnen en de prijs MOET stijgen tot hogere bedragen dan een gekochte cd Koop je het in de winkel als brave burger en dan krijg je een inferieur product wat niet werkt. Kleine goedkopere cd winkels als straf kapot maken door ze uit te sluiten met grote vis verkopen zoals marco borsato etc. Laat ze maar kapot gaan die platenmaatschappijen, met de huidige techniek heb je voor een appel en een drol je eigen studio. De artiesten waar alles om draait worden ook niet beter van een cdverkoop, ze worden helemaal uitgeperst door die lui. Draait echt alleen maar om geld in dat wereldje
De klachten over deze cd's hoor je laatste tijd steeds vaker. Helaas maar al te vaak ook zonder de waarschuwingssticker op de genoemde cd's volgens sommige. De platenzaak in Den Haag Plato schijnt daar een handje van te hebben. Mo
Life for rent van Dido is ook zo’n cd die het niet doet in de “betere” dvd speler, die normaal wel gewone cd’s afspeelt overigens. Ik heb inmiddels zelf gebeld met de platenmaatschappij maar die zeggen dat dit de eerste keer is dat ze ervan horen, lijkt me erg raar. En bovendien krijg ik geen geld terug bij de v en d waar ik hem gekocht heb omdat ik het bonnetje niet meer heb. Ik kan me er nog steeds erg over opwinden, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, Platenmaatschappij zegt je moet bij V en D zijn en daar zeggen ze je moet bij de platenmaatschappij zijn. Je kunt de cd niet eens kopiëren dus dat is zeker ook niet de reden van het terug brengen, men gelooft je gewoon niet want daar doet hij het wel op een dvd speler. Absoluut geen klantenservice van en bij V en D. Een koude douche is te mild, bevroren douche kunnen ze wat mij betreft krijgen.
Hij valt wel te kopieren hoor. Dat is ook het stomme van dit soort beveiliging. Voor een leek valt het niet te kopieren maar voor iemand die maar een heel klein beetje extra van computers afweet is het geen punt. Dus voor de echte boosdoeners die kopie's verkopen helpt het dus niet. Dus het heeft alleen maar nadelen voor de klant.
Tis toch van de gekke dat iemand bepaalt wat ik wel en niet meet een product doe dat ik aangeschaft heb. Zou net zoiets zijn als dat ik een bepaald type auto koop ik er niet mee op vacantie naar het buitenland kan omdat ie automatisch bij de grens afslaat. Tis maar makkelijk internet de schuld te geven van alle malaise in de muziekindustrie. Ik zie een ander punt, namelijk de prijs van cd's. Die kunnen makkelijk goedkoper. Ze moeten artiesten niet op voorhand voor een album miljoenen dollars geven. Laat de artiesten hun geld net als ieder ander verdienen met werken. Optredens, das hun werk, en daar moeten ze geld mee verdienen, niet met op voorhand miljoenen krijgen die dan weer op de consument met hoge cd prijzen verhaald worden. Ik kan nog wel even doorgaan, maar dit is mijn belangrijkste punt. Makkelijk om de consument de schuld te geven, ze moeten dus eens hun hand in eigen boezem steken.
CD's met kopieerbeveiliging, internet wordt stevig afgestruind op zoek naar mensen die mp3tjes downloaden... De platenmaatschappijen klagen steen en been over te weinig inkomsten van cd's. Echter, blijkbaar hebben deze maatschappijen (zoals overigens meerdere sectoren in Nederland, bijvoorbeeld de horeca) gehoord van de economische theorieen van Keynes, dat uitgaat van het principe dat vraag en aanbod beinvloedt worden door de prijs! Waarom kunnen CD's in Duitsland, of de VS vaak voor een lagere prijs worden aangeboden dan in Nederland? Is dit enkel en alleen door belastingen? VOor de overgang op de Euro zag je de ene prijsverhoging na de andere, om ervoor te zorgen dat platenmaatschappijen de prijs rond de 20 euro (meer dan 44 Euro!!) kunnen laten schommelen. En dan maar klagen dat mensen geen cd's meer kopen, maar downloaden. Over kwaliteit valt niet te twisten, wel over kwantiteit! Steeds meer cd's halen de 70 minuten niet meer, maar bieden vaak slechts 40 minuten! Das dus meer dan 1 euro per minuut! Ik geef toe dat ik ook geregeld wel eens een mp3tje (illegaal) download. Ik ben niet bereid 20 euro voor een cd met vaak minder dan een uur muziek te betalen. Koop ik dan geen cd's meer? O nee hoor, geregeld liggen hardstikke goede cd's van bekende artiesten voor onder de 10 euro in de uitverkoop bakken. Voor die prijs wil ik wel het risico wagen om een miskoop te hebben... Maar het kan dus wel, cd's goedkoper. En dan even over dat fabeltje van de hoge kosten die maatschappijen hebben aan het promoten. Jonge artiesten krijgen niet eens een contract. Waar wordt veel voor gepromoot? De Marco Borsato's, Beyonces, Britneys en alle andere IDOLS, van deze wereld... Sterren die zo worden gehypt door alle bladen, showbizz programma's, dat die kosten t.o.v. de baten meer dan ruimschoots worden terugverdiend!!! Krokodillentranen, die verhalen over de promotiekosten!!!
Erik 24 ik kan je vertellen dat downloaden van muziek helemaal niet illegaal is in Nederland althans. Over de promotiekosten klopt precies, wilde even bijvoegen dat als een band ECHT goed is dat promotie kosten minimaal zijn. Vooral dankzij internet kunt je echt voor weinig ENORME promotie maken. ALs ik zie hoe muziekindustrie mensen pissen in gouden toiletten en limo's hebben voor hun hondje dan weet ik precies hoe arm ze zijn. Ik kan wel 100 dingen opnoemen over de muziekindustrie die de wet of waarden en normen overtreedt Over dat kartelvorming heb ik nog nooit iemand in de bak zien door komen, rara hoe kan dat cd's in bijna elke winkel net zo duur zijn. De overige goedkope zelfstandigen zijn kapot gemaakt. Ik betaal voor lege cd/dvd's toeslag van 10 tot 50 cent, ook al zet ik mijn eigen foto's erop, en maar lopen klagen. Het is gewoon dat ze rijk en machtig zijn dit soort bedrijven. Daardoor durft niemand er tegenin te gaan, weet zeker dat ze in een eerlijke rechtzaak plat op hun bek gaan
De platen-industrie is al jarenlang bezig om zijn eigen ruiten in te gooien. Toen inmiddels alweer tig jaar geleden de cassette-bandjes werden geïntroduceerd stond de hele muziekwereld al op z'n kop. Er moesten heffingen komen over de lege bandjes en inmiddels hebben ze dezelfde strijd aangeknoopt met de lege cd's en dvd's. Ik zal verder niet herhalen dat deze heffingen belachelijk zijn en dat de cd's en dvd's afschuwelijk duur zijn, maar het volgende moet me toch even van het hart: Deze heffingen worden geheven om de strijd tegen het kopiëren te bekostigen en om artiesten gemiste inkomsten te compenseren....yeah right... Een bevriende band van mij kan het niet eens betalen om 'beschermd' te worden door de Buma/Stemra of Brein. Krijgt men daar vervolgens nog iets van terug? Nee zeker niet, het verdwijnt bij deze louche stichtingen vrolijk in een beerput die volgens mij uitkomt in het geldpakhuis van Dagobert Duck. Het kost namelijk ettelijke honderden euro's per nummer om deze alleen al te registreren en verder móet de bandnaam ook als merk geregistreerd worden. Opnieuw pas na eerst een behoorlijk geldbedrag gedoneerd te hebben. Tot slot helpen ze het beste initiatief sinds jaren vrijwel meteen weer om zeep: muziek voor een redelijke prijs legaal downloaden vanaf bepaalde websites (denk aan Apple's iTunes). Hierbij kostte een nummer 99 dollarcent (wat al behoorlijk fors is overigens). Echter wat willen de platenbazen nu? De prijs is te laag en moet dus verhoogd worden naar zo'n 2 á 2,50 dollar (!) Rekent u even mee? Precies! Hiermee zijn de gedownloade liedjes velen malen duurder dan de originele cd! Word ik nou gek of...?
Ik heb ook een aantal CD's die ik niet op de reguliere wijze op mijn PC kan afspelen. Ik heb geen stereoinstallatie en de PC geeft de beste weergave. Ik moet de CD's dus eerst rippen om ze vervolgens als .mp3 of .ogg via mijn PC af te kunnen spelen. En de schuld geven aan KaZaA? Vroeger was het cassettebandje de boosdoener. Maar kijk hier maar eens en lach niet te hard.
Tja... Mijn mening van de beveiliging is heel negatief. Ik heb zelf een luxe home entertainment systeem wat ook niet de cd's kan afspelen met zo'n beveiliging. En heb al meerdere cd's gehad die niet werkte... Aangezien dat je toch die cd wilt afspelen wordt je juist genoodzaakt om toch "ongewenst" illegaal te werk te gaan.! Je gaat toch downloaden... om toch de cd te kunnen afspelen. Ik heb wel mijn geld terug gehad van Universal! Dat was met de CD van Marco Borsato - Onderweg... Perfecte service daar... En die begrepen me wel! Gelukkig heeft mijn luxe set nu een update zodat hij de beveiligde cd's wel kan afspelen... Het merk is een Bose Lifestyle 28. Voor die mensen is er dus een geluk! Succes iedereen.. En een tip... Als er een beveiliging op zit... Niet kopen... Maar downloaden via het net. (dan hadden ze maar niet de beveiliging erop moeten zetten) Hoewel ik zelf zeer tegen illigaal kopieeren ben!
Ik snap niet waar ze mee bezig zijn. Ook ik kocht een CD welke niet met een wat duurdere speler was af te spelen. Maar..... met een simpele handeling was de beveiliging op de CD voor de lezer van de speler te bedekken... en hij doet het en.... hij is te kopieren en..... je haalt hem van internet etc. etc. Wat is de volgende stap van de platenindustrie, waar wij als trouwe CD-kopers de dupe van zijn. Op deze wijze dwing je tot ....jeweetwel.
Ook ik kocht een cd met copy control. Deze was in de auto niet af te spelen. Met een zgn iso ripper programma heb ik zonder problemen een kopie kunnen maken die wel in de auto speelde. Het was nooit de bedoeling om de cd te kopieren, maar werd dus door de copy control er toe gedwongen.
Weer zo'n lummel in de studio die eigenlijk nergens iets mee te maken heeft. Ja als dat internationaal geregeld wordt kan ik er niks aan doen wat doe je daar in de studio man. Ook mooi was zijn overgangsperiode, hoezo dan spelen die cd's over een half jaar wel af in een oudere cdspeler? Nee hij bedoeld op nieuw apparaatuur en ja iedereen koopt elk half jaar natuurlijk een nieuwe dvd/cd speler
Een tip. Als er op de "beveiligde" CD het CD logo staat moet deze CD ook voldoen aan de red book van Philips. Aangezien dit in 99% van de gevallen zo is kun je deze CD's als zijnde defect omruilen voor een exemplaar wat wel aan het red book voldoet. In Duitsland heeft dit er al toe geleid dat de meeste CD's die nu in Duitsland worden verkocht geen kopieerbeveiliging meer hebben. Mocht een winkelier weigeren om een "defekte" cd om te ruilen dan kun je altijd nog direct naar de platenmaatschappij.
Ik denk dat het met de beveiligingen nog erger kan worden, want ik heb hier en daar begrepen dat het patent op de CD en de Red-Book standaard binnenkort verloopt (was iets met 25 jaar ?) Dus als een patent verlopen is en de eigenaar van dat patent er vooral niets aan doet om het patent te verlengen is het patent na verloop van de Juridische veiligheid 'vogelvrij' en kunnen de makers van CD-beveiligingen zich helemaal uitleven... Misschien iets om te onderzoeken ?
Wij hebben maar een kort stukje van deze uitzending gezien maar zijn van plan om binnenkort een dvd speler van Jvc aan te schaffen kunnen wij er dan alle dvd's in spelen? En wij hebben in rOERMOND WEL EEN PAAR FIJNE WINKELS MET GOEDE RAAD EN GOEDE SERVICE!!!!! mAAR WAT KUN JE DOEN AAN FIRMA'S WAAR JE JAREN LIDMAATSCHAP AAN BETAALD, EN ALS JE ZE NODIG HEBT HOORT DAT ZE NIETS VOOR JE DOEN, IK BEDOEL HIERMEE DE ANWB WAAR WIJ JAREN LID VAN ZIJN GEWEEST ALS FIETSERS, MAAR NAAR NU BLIJKT ZE JE NIET ZULLEN HELPEN ALS JE MET EEN KAPOTTE FIETS LANGS DE WEG STAAT. kan dat zomaar! Nooit hebben wij iets van de ANWb gehoord dat ze niets voor fietsers met pech zouden doen, maar wel al die jaren ons laten betalen, eerst een auto abonnement, en dat hebben wij stop gezet omdat wij geen auto hebben , maar alleen fietsen, en nu blijkt dat wij jaren voor niets hebben betaald. Wij zijn nog steeds heel boos over!! Want waar moet je naar toe als je op zondag je fiets kapot hebt??
In de uitzending werd gemeld dat binnen een half jaar de problemen met betrekking tot cd kopieer beveiligingen verleden tijd zou moeten zijn. Echter lijkt mij dit een utopie. Een cd kopieerbeveiliging maakt altijd gebruik van de verschillen tussen een 'gewone' cd speler en een speler gebaseerd op cd-rom technieken. Hiervoor zijn altijd wijzigingen m.b.t. de redbook noodzakelijk omdat de redbook hierin niet voorziet. Conclusie zou dus zijn dat welke beveiliging er ook wordt gebruikt het altijd een mutatie t.o.v. de red book bevat en er dus altijd de kans is dat een speler hierover valt. De reden dat deze problemen steeds meer voorkomen is het feit dat steeds meer afspeel apparaten worden gebaseerd op cd-rom technieken. Dit omdat dit tegenwoordig goedkoper, massa te produceren. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om bijvoorbeeld ook mp3 cd's af te spelen. Een cd die niet voldoet aan de red book standaard mag onder geen beding het 'Compact Disc Digital Audio' logo dragen. De stelling dat over een half jaar deze problemen voorbij zijn lijkt mij dus niet realistisch. Wellicht is er dan wel een beveiliging die het iets minder slecht doet..
Ze gooien gewoon bewust een product op de markt dat defect is, ze weten donders goed dat de beveiliging niet "klaar" is. Laat ze eerst een goeie beveiliging maken en dan pas toepassen.
Ik vindt het diep triest dat de consument hierdoor verplicht wordt om dure nieuwe apperatuur aan te moeten schaffen. Voor een al duur gekochte cd