Fraudemelding Menzis, men doet niks
Geplaatst: 29 okt 2016 19:22
Ik heb in 2014 een fraude melding gedaan bij Menzis. Er is daarna met enige regelmaat contact geweest met iemand van de fraude afdeling. Meestal werd er echter aangegeven dat de melding op dat moment geen prioriteit zou hebben of er geen tijd zou zijn. Het gaat echter niet om een tandartsrekening van €15 te hoog, waarbij ik me kan voorstellen dat ze het ergens op een stapeltje leggen, je moet meer denken in de richting van €150.000. Veel geld dus, en er zijn uiteraard ook nog andere cliënten waar 'waarschijnlijk' hetzelfde speelt. Na twee jaar herhaaldelijk contact zoeken, inclusief het opsturen van medische gegevens, waaruit blijkt dat de boel niet klopt, heb ik nog een klacht ingediend bij Menzis zelf, maar die is evengoed intern afgewimpeld.
Wat ik in de contacten nooit als terugkoppeling heb vernomen is dat er wat de medewerker betreft geen sprake is van fraude. Menzis claimt op haar website een zeer actief fraudebeleid te hebben, daar lijkt in mijn geval weinig van terecht te komen, als je het nieuws een beetje bij hebt gehouden komt dit vaker voor, zo'n mooi beleid lijkt vooral een stukje PR te zijn.
Ik heb mij gedurende het verloop van dit proces ook wel afgevraagd wat de beweegredenen nu precies zijn. Mogelijk wil Menzis geen onderzoek doen en bedragen terugvorderen om een schandaal te voorkomen. Mogelijk of in combinatie met het gegeven dat het ze weinig interesseert omdat ze aan het eind van het jaar simpelweg gecompenseerd worden voor teveel besteed geld.
In ieder geval voel ik mij wel een beetje bekocht door Menzis, veel tijd gestoken in uitzoekwerk, op basis van het op internet te vinden beleid gedacht dat ze het op een gegeven moment ook wel zouden oppakken, maar helaas....
Ik heb zelf wel vaker gehad dat rekeningen niet helemaal klopten, als je dan contact zoekt met de verzekeraar doen ze tot op heden steeds niks, en moet je het zelf maar uitvechten met de zorgaanbieder, wat dan ook wel lukt maar.... Je gaat je bijna afvragen welk nut deze partijen nog hebben die zonder er transparant in zijn ons geld heen en weer schuiven. Ben benieuwd of er anderen zijn met dezelfde of vergelijkbare ervaringen met Menzis of andere zorgverzekeraars.
Wat ik in de contacten nooit als terugkoppeling heb vernomen is dat er wat de medewerker betreft geen sprake is van fraude. Menzis claimt op haar website een zeer actief fraudebeleid te hebben, daar lijkt in mijn geval weinig van terecht te komen, als je het nieuws een beetje bij hebt gehouden komt dit vaker voor, zo'n mooi beleid lijkt vooral een stukje PR te zijn.
Ik heb mij gedurende het verloop van dit proces ook wel afgevraagd wat de beweegredenen nu precies zijn. Mogelijk wil Menzis geen onderzoek doen en bedragen terugvorderen om een schandaal te voorkomen. Mogelijk of in combinatie met het gegeven dat het ze weinig interesseert omdat ze aan het eind van het jaar simpelweg gecompenseerd worden voor teveel besteed geld.
In ieder geval voel ik mij wel een beetje bekocht door Menzis, veel tijd gestoken in uitzoekwerk, op basis van het op internet te vinden beleid gedacht dat ze het op een gegeven moment ook wel zouden oppakken, maar helaas....
Ik heb zelf wel vaker gehad dat rekeningen niet helemaal klopten, als je dan contact zoekt met de verzekeraar doen ze tot op heden steeds niks, en moet je het zelf maar uitvechten met de zorgaanbieder, wat dan ook wel lukt maar.... Je gaat je bijna afvragen welk nut deze partijen nog hebben die zonder er transparant in zijn ons geld heen en weer schuiven. Ben benieuwd of er anderen zijn met dezelfde of vergelijkbare ervaringen met Menzis of andere zorgverzekeraars.