De energiebesparing die de slimme meter oplevert, valt tegen. Er was op een besparing van gemiddeld 3,5% per huishouden gerekend, maar het blijft steken op 1%, blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving. Oorzaak is dat de besparing niet op een display in de huiskamer te zien is. Het apparaat hangt in de meterkast, en toont alleen hoeveel de consument in totaal verbruikt, niet hoeveel een bepaald apparaat, zoals de stofzuiger, gebruikt. Alle 7 miljoen huishoudens krijgen de komende tijd een slimme meter. Een gedetailleerde display in de huiskamer moet er apart bij worden gekocht.
Verrassend?
Heb ook 2 week geleden zo'n ding gekregen. Had al een digitale maar die kon blijkbaar niet op afstand worden uitgelezen. Dat laatste is natuurlijk een goeie zaak omdat het onzinnig is iemand daar speciaal voor te laten langskomen, en zelf thuis te blijven. Wat een geld besparen we daar mee. Top!
Maar wat kan ik nu besparen met mijn slimme meter? De netbeheerder verteld mij dat hij mij niet aan gegevens kan helpen als piekverbruik, dalverbruik, dag-/week-/weekend verbruik en verbruik achter de komma (100W ipv kW). Nee, daar kun je randapparatuur voor aanschaffen of een abonnement nemen op een app. Beide klinkt alsof me dat geld gaat kosten.
Ik heb al even gekeken naar wat er op de markt te krijgen is. Apparaatjes van €100 of app's abonnementen van €20/jaar. Als ik dat laatste aanhoud moet ik bij 17,5ct/kWu ruim 114 kW besparen per jaar. Even het stroomverbruik van die randapparatuur niet meegerekend. Met mijn verbruik van 2.000kW per jaar moet ik 5,6% (!) stroom gaan besparen, wil het voor mij uit kunnen. Onmogelijk, lijkt mij. Mijn verbruik is al laag, gezien ik een elektrische boiler heb die een grootverbruiker is.
Daarnaast, ik krijg nu 2 maandelijks een overzicht van mijn standen. Maar ik las mijn standen zelf elke maand al uit. Klopt, ik hoef nu niet meer de meterkast in met een kladblokje en potlood - och wat een moeite
Ontgaat mij iets of is deze landelijke actie een zinloze en zijn de burgers in dit land weer voor de gek gehouden?
Ter correctie op het Teletekstbericht. Ik heb deels wel degelijk inzage van het stroomvebruik van individuele apparaten. De slimme meter geeft namelijk ook het verbruik van dit moment weer. Dus kun je zien wat het verschil is als je een apparaat aan en uit zet.