LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Besparing slimme meter valt tegen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harm.calc

Besparing slimme meter valt tegen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Telekest vandaag:
De energiebesparing die de slimme meter oplevert, valt tegen. Er was op een besparing van gemiddeld 3,5% per huishouden gerekend, maar het blijft steken op 1%, blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving. Oorzaak is dat de besparing niet op een display in de huiskamer te zien is. Het apparaat hangt in de meterkast, en toont alleen hoeveel de consument in totaal verbruikt, niet hoeveel een bepaald apparaat, zoals de stofzuiger, gebruikt. Alle 7 miljoen huishoudens krijgen de komende tijd een slimme meter. Een gedetailleerde display in de huiskamer moet er apart bij worden gekocht.

Verrassend? :oops:

Heb ook 2 week geleden zo'n ding gekregen. Had al een digitale maar die kon blijkbaar niet op afstand worden uitgelezen. Dat laatste is natuurlijk een goeie zaak omdat het onzinnig is iemand daar speciaal voor te laten langskomen, en zelf thuis te blijven. Wat een geld besparen we daar mee. Top!

Maar wat kan ik nu besparen met mijn slimme meter? De netbeheerder verteld mij dat hij mij niet aan gegevens kan helpen als piekverbruik, dalverbruik, dag-/week-/weekend verbruik en verbruik achter de komma (100W ipv kW). Nee, daar kun je randapparatuur voor aanschaffen of een abonnement nemen op een app. Beide klinkt alsof me dat geld gaat kosten.
Ik heb al even gekeken naar wat er op de markt te krijgen is. Apparaatjes van €100 of app's abonnementen van €20/jaar. Als ik dat laatste aanhoud moet ik bij 17,5ct/kWu ruim 114 kW besparen per jaar. Even het stroomverbruik van die randapparatuur niet meegerekend. Met mijn verbruik van 2.000kW per jaar moet ik 5,6% (!) stroom gaan besparen, wil het voor mij uit kunnen. Onmogelijk, lijkt mij. Mijn verbruik is al laag, gezien ik een elektrische boiler heb die een grootverbruiker is.

Daarnaast, ik krijg nu 2 maandelijks een overzicht van mijn standen. Maar ik las mijn standen zelf elke maand al uit. Klopt, ik hoef nu niet meer de meterkast in met een kladblokje en potlood - och wat een moeite :roll: - maar krijg maar de helft van de metingen van vroeger.

Ontgaat mij iets of is deze landelijke actie een zinloze en zijn de burgers in dit land weer voor de gek gehouden?

Ter correctie op het Teletekstbericht. Ik heb deels wel degelijk inzage van het stroomvebruik van individuele apparaten. De slimme meter geeft namelijk ook het verbruik van dit moment weer. Dus kun je zien wat het verschil is als je een apparaat aan en uit zet. :wink:

bprosman

Re: Besparing slimme meter valt tegen

Ongelezen bericht door bprosman »

Natuurlijk gaat een sliime meter alleen geen stroom besparen. Maar het kan je door veel te meten Je wel helpen inzicht te krijgen in je verbruik (=gedrag) om daarmee te gaan besparen en/of je gedrag aan te passen.

Harm.calc

@bprosman
Ik wil ook graag veel meten, zoals ik beschrijf, maar dat gaat mij geld kosten en ik betwijfel het of ik dat via zuiniger met energie omgaan terug ga verdienen. Maar hoe haal jij de door mij gevraagde gegevens nu uit je slimme meter?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kan ook iedere dag even op dezelfde tijd meten, en je dan afvragen waarom het verbruik van de afgelopen 24 uur zo hoog was. O ja, de was gedaan. O ja, de glasbak-tv stond de hele dag aan. O ja, dit en me dat. En dan ga je vanzelf ook wel bewuster om met stroom.

Ik hoop dit jaar nog te zakken van 1125 Kwh naar 1070. Veel meer zit er niet in, tot ik een flatscreen koop. Maar de kosten daarvan wegen niet op tegen de besparing op stroomverbruik... :? En ik denk ook niet dat een 'slimme' meter nog zoveel van dat stroomverbruik af gaat krijgen.

Harm.calc

@ witte angora
Ooohh, met mijn slimme meter moet ik nu dus elke dag met m'n neus in de meterkast :lol: :lol: :lol:
Ik begrijp wel wat jij beschrijft maar waar kan ik nu bezuinigen met mijn slimme meter?
De bezuinigingsslag die jij beschrijft heb ik jaren geleden al gemaakt. Heb toen bv 's weekends m'n elektrische boiler uitgedaan, besparing ±8kW/weekend.
Tot nu toe vind ik mijn ervaring met de slimme meter (en dan bedoel ik de aanrijkingen die ik krijg) onthutsend :oops:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Harm.calc schreef:@ witte angora
Ooohh, met mijn slimme meter moet ik nu dus elke dag met m'n neus in de meterkast :lol: :lol: :lol:
Ik begrijp wel wat jij beschrijft maar waar kan ik nu bezuinigen met mijn slimme meter?
De bezuinigingsslag die jij beschrijft heb ik jaren geleden al gemaakt. Heb toen bv 's weekends m'n elektrische boiler uitgedaan, besparing ±8kW/weekend.
Tot nu toe vind ik mijn ervaring met de slimme meter (en dan bedoel ik de aanrijkingen die ik krijg) onthutsend :oops:
De zaken die jij wilt meten MAG de energieleverancier niet eens meten / opslaan. Dat zou een grove inbreuk op de privacy zijn.

Je kunt wel e.e.a. regelen met een app, of een apparaatje dat je op je energiemeter in plugt. Zelf gebruik ik Enelogic en Homewizard. Homewizard is een home automation systeem en dat vind ik gewoon leuk speelgoed, dus mij boeien de kosten niet zo. Enelogic is gratis mits je accoord gaat met een vertraging van 24 uur in de gemeten data. Wil je realtime dan betaal je daar een vast bedrag voor voor een meter lezer, kosten 80 euro. Het laat ook zien welke apparaten er veel gebruiken en hoeveel je altijd aan verbruik is. Dit levert dus wel degelijk nuttige info op om te achterhalen waar de grootverbruikers zitten en wanneer er veel verbruikt wordt.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Even wat tegengas geven :D
Wij kijken werkelijk nooit op welke meter dan ook, niet interresant ook.
We verbruiken gewoon wat we nodig hebben om normaal te kunnen leven, en dat mag wat kosten. En dat betalen we netjes en voooral op tijd.
Leuk dat je weet en kunt controleren dat de wasmachine weer E 0,60 heeft verbruikt, terwijl er "medische rekeningen" binnenkomen van honderden Euros terwijl je de tientallen declaraties niet op juist- en correctheid kan controleren.

bprosman

Maar hoe haal jij de door mij gevraagde gegevens nu uit je slimme meter?
Met een "Raspberry Pi" van een paar tientjes, op deze manier :

http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/

Harm.calc

@BL2
Altijd met beide voetjes op de aarde blijven staan. Vind ik ook. Het contrast wat jij schets komt ook voor. Zelf heb ik een tijdje m'n elektrische boiler ook 2 van de 5 weekdagen uitgedaan. 5 minuten douchen per dag, moet kunnen toch? Nou, dat ging me wat te ver. Ik douche graag en graag wat langer en uiteindelijk was me dat de opgeleverde besparing niet waard, dus ben ik daar weer mee gestopt.
Maar onzinnig stroomverbruik gaat me wat te ver. Een router die 24 uur per dag aanstaat terwijl ik maar 14 uur aanwezig ben . . . :oops:
Zo te horen kun jij daar nog wel wat mee :wink:

BL2

Harm.calc schreef:@BL2
Altijd met beide voetjes op de aarde blijven staan. Vind ik ook. Maar onzinnig stroomverbruik gaat me wat te ver. Een router die 24 uur per dag aanstaat terwijl ik maar 14 uur aanwezig ben . . . :oops:
Zo te horen kun jij daar nog wel wat mee :wink:
Daar kunnen we zeker wat mee, maar doen het dus niet. Immers de baten zijn niet hoger dan de lasten. Telkens de router (in dit geval) aan en uitzetten geeft zoveel "ongemak" dat al dat gedoe niet opweegt tegen het minimale stroomverbruik wat je er mee uitspaart.
Het eventuele uitsparen van enkel euros vinden wij compleet onbelangrijk. Stroom is er toch, wordt opgewekt 24/7 per week, alles wat niet verbruikt wordt vervliegt, daar wordt niets mee gedaan. Immers stroom kan je niet opslaan en later alsnog gebruiken. Eigenlijk is ons iets grotere stroomverbruik alleen maar goed voor de economie, immers wij betalen netjes voor de stroom terwijl het anders niets had opgeleverd en was vervlogen.

Immers ook al zou iedereen in Nederland op een zeker moment niets verbruiken, de centrales moeten toch draaien om de spanning op het net te houden.

Wij kijken één keer per jaar op de gas, water en stroommeter, alleen als de jaarlijkse afrekening er aan gaat komen.

Harm.calc

@BL2
Router op een tijdschakelaar. Binnen een jaar terugverdiend.
Wat heb jij een "vrije gedachte" hoe jij met je geld omgaat. Mooi :D
Zouden heel veel goede doelen blij mee zijn. Helaas beland het bij jou in je toiletpot. Jammer :?

Advies:
Ga besparen en koop van het bespaarde geld een boek over hoe het echt in de wereld gaat :roll:

bprosman

Stroom is er toch, wordt opgewekt 24/7 per week, alles wat niet verbruikt wordt vervliegt,
Dat is iets te simplistisch, er wordt net zoveel stroom opgewekt als dat er verbruikt wordt en bij pieken wordt er in het buitenland bijgekocht.
Dus die centrales staan echt niet 24/7 voluit te draaien.

BL2

Zo simpel is het niet, er wordt alrijd meer energie opgewekt dan verbruikt. Als ik mijn 4 terrasverwarmers van 6000 watt aan zet gaat de centrale echt niet iets harder draaien om de behoefte op peil te houden in het net.

Harm, vergeet niet het stroomverbruik van de timer, welke dan 24/7/365 aan staat. Vooral die mechanische met een draaiende schijf gebruiken leuk wat watts per dag.
Nog nooit gehoord dat iemand zelfs zijn router achter een tijdklok heeft zitten.

Welk boek raad je mee aan ?

bprosman

Immers stroom kan je niet opslaan en later alsnog gebruiken.

Google eens op "buffercentrale"
http://www.technischwerken.nl/kennisban ... gtechniek/
Vooral die mechanische met een draaiende schijf gebruiken leuk wat watts per dag.
Ook dat valt nogal mee. Voor mij moet iedereen het zelf weten of hij wel of niet bezuinigd, en als je dat niet wil prima maar kraam dan geen onzn uit :
Uit de datasheet :
- Eigen verbruik: 1W (3,9VA)
- Spanningskring: 0,11W
- Stroomkring: 0,23VA
Wat we zelf gemeten hebben ligt het tussen de 0,7 en 0,9 Watt.

Harm.calc

@BL2
Als je zo met stroom omgaat als jij, komt slim omgaan met stroom helemaal niet im frage. bporsman spreekt van een verbruik van 1W, in mijn sommetje verbruikt mijn tijdschakelaar 2W.
Kom op BL2, ga besparen voor het milieu. En wat je financieel bespaart maak dat jaarlijks over naar een goed doel, bv onderzoek naar ALS. Sterven wel jaarlijks 500 mensen aan. Goh, wat zou je een "rijk mens" kunnen zijn :wink:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn natuurlijk allerlei manieren om handiger met energie in te gaan. Maar de hamvraag daarbij voor dit topic is, wordt dit beïnvloed door het gebruik van een slimme meter?

Mijn gedachte is dat er nauwelijks iemand vanwege de slimme meter bewuster zal omgaan met energie, als de 'slimheid' alleen wordt gebruikt om eens in de twee maanden een overzicht van je totale verbruik te krijgen. Je kunt vast allerlei leuke apparatuur aansluiten op je meter, maar negen op de tien mensen zit daar niet op te wachten.

bprosman

Mijn gedachte is dat er nauwelijks iemand vanwege de slimme meter bewuster zal omgaan met energie,
Ik ga ook zeker niet "anders wassen" of "anders koken" en mijn router staat ook 24/7 aan maar waar ik wel van schrok is het "sluipverbruik" , wat er nog allemaal aan staat als jij denkt dat je in je bed ligt en het allemaal uit is. Dat kun je hier prima mee zien.

Verder hoef ik de meterstanden niet meer door te geven, iets waar ik toch al niet zo goed in was en ik kan maandelijks zien of ik qua voorschot nog goed zit. Jaren geleden toen ik in dit huis kwam wonen moesten we ineens 500 Gulden (destijds nog) bijbetalen (we hadden het voorschot van de vorige bewoner overgenomen), toen na de scheiding het huishouden kleiner werd en ik 3 jaar lang de meterstanden niet doorgegeven had kreeg ik ineens bijna 1900 Euro terug, dat soort excessen kun je nu voorkomen.

Als de techniek je iets uit handen kan nemen waar je niet goed in bent of gewoon geen zin in hebt... waarom die techniek dan niet gebruiken.
En wat betreft de Indianen verhalen over "ze kunnen zien dat je thuis bent" , zou ik zeggen, geef eens een voorbeeld waar dat gebeurt is.
In mijn (nu 51 jarige) leven heb ik inmiddels 17 woninginbraken (en 2 auto) overleefd, bij de woninginbraken waren excessen waarbij ze de voordeur met een auto er uitgereden hebben. Toen hadden we echt nog geen slimme meter dus dat risico durf ik wel te nemen.

Harm.calc

@kweenie
Ik had het niet beter kunnen formuleren :wink:

Ik heb op tv een aantal mensen voorbij zien komen die met randapparatuur er wel een sport van hebben gemaakt om zuiniger met energie om te gaan. Dan kijk je ook anders tegen de extra investering aan die je moet doen, zie je dat als hobby. En als het dan ook nog om stroom én gas gaat, wordt het makkelijk natuurlijk. Helemaal als je een 2e verwarmingsvorm in huis hebt.

Ik denk dat er destijds bij de overheid geleerden weer iets bedacht hebben zonder goed de praktijk te kennen. Ik als 1 persoons huishouden, zonder gas, met elektrische boiler waar ik al heel zuinig mee omga, ik kom niet in het profiel voor dat ze hebben gebruikt om de slimme meter er door te drukken.
En een BL2, die zo laconiek met energie om gaat en het geen f*ck interesseert, komt ook niet in het profiel voor.

En laat ik mijn eerste vraag (verrassend?) maar zelf beantwoorden: Nee! :(

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Mensen die gewend zijn slechts 1x per jaar op de meter te kijken, om de standen door te geven, zijn niet geïnteresseerd in energiebesparing. Door de standen automatisch uit te lezen, waardoor deze mensen zelfs die ene keer niet meer hoeven te kijken, zal dat niet verbeteren. Die bijna 1% besparing kan net zo makkelijk komen door die ene LED-lamp die toevalig in de aanbieding was of door de zachtere winter vorig jaar.

BL2

Harm.calc schreef:En een BL2, die zo laconiek met energie om gaat en het geen f*ck interesseert, komt ook niet in het profiel voor
Inderdaad, je kunt het laconiek noemen, maar het is voor ons geen sport of hobbij. We leven zoals we leven, en daar hoort energie verbruik bij. Anderzijds denk ik zomaar, me dank zij dit topic verdiepend in ons verbruik :shock: dat wij heel weinig blijken te verbruiken.
En willen jullie ons verbruik nu weten ?

Gesloten