Garantie tweedehands auto's
Geplaatst: 04 mei 2004 13:51
Hallo,
Ik wil U graag mijn zaak voorleggen in de hoop dat U mijn kunt adviseren of bijstaan.
Ik heb op 9 februari jl een bus (Nissan Vanette ui 1991) gekocht bij de Autoranche te Oudehaske (friesland), waar dermate hoge kosten aan zijn gekomen en het autobedrijf niets voor me doet.
Ik zal het verhaal even doen:
Ik had een andere auto en aangezien ik het sterke vermoeden had, dat deze begin 2004 waarschijnlijk niet meer door de APK zou komen, ben ik gaan sparen voor een andere auto. Omdat ik door m’n financiële problemen bij een budgetteringsbureau zit, is dat met dit bureau in overleg gegaan en had reeds een bedrag gespaard.
Op 3 januari ’04, werd mijn andere auto inderdaad afgekeurd en waren de reparatiekosten erg hoog en was de vraag zelf of na reparatie de auto veilig genoeg zou zijn om wel door de APK te komen. Al met al zou het verstandiger en kostendrukkender zijn naar een andere auto uit te gaan kijken.
Na ruim een maand rondgekeken te hebben, ben ik terechtgekomen bij autobedrijf “de Autoranche’te Oudehaske.
Zij adverteerde op hun website met een Nissan Vannette uit 1991 voor € 1650,- en gaven op deze website ook aan dat op hun occasions 3 maanden garantie, nieuwe APK en goede service geboden werd. Verder uitleg van de garantievoorwaarden werden niet genoemd. Ik ben ter plaatsen gaan kijken naar de bus. Het sprak me erg aan, temeer omdat ik dan ook meer ruimte zou hebben voor m’n 3 grote honden. De medewerker van het bedrijf heeft de prijs genoemd en verzekerd, dat dit inclusief de APK en 3 maanden garantie zou zijn.
Op 21 April jl;. kwam ik met een defecte motor langs de snelweg komen te staan. Ik heb de hulp ingeroepen van de wegenwacht en de bus is door hen vervoerd naar de Autoranche. Aldaar heb ik getracht een gesprek met de eigenaar, dhr. C. Ijben te voeren over de reparatie, de kosten en de garantie.
Volgens hem was de garantie niet van toepass9ing, dit was bij hem pas bij auto’s vanaf € 3000,-, terwijl ik een hele andere mondelinge afspraak met hem had gemaakt. Dus zou het volledige reparatie bedrag voor mijn rekening komen. Aangezien hij niet precies kon zeggen, wat het zou gaan kosten zou hij met spoed een offerte uitbrengen. Op mijn vraag of ik, gezien mijn financiële situatie, in 2 of 3 termijnen zou kunnen betalen, kreeg ik als antwoord, dat ik dan maar naar de bank moest gaan. En dat kan dus niet. Verder kreeg ik de opmerking, dat ik blij moest zijn, want ik had toch ruim 2 maanden fijn kunnen rijden met de bus.
Na dit gesprek ben ik naar huis gegaan en heb zitten wachten op zijn telefoontje met de offerte. De dag daarna (woensdag 22-4-04) heb ik zelf maar gebeld , maar de heer Ijben was ineens met vakantie tot de maandag erop en de medewerker wilde geen uitspraken verder doen.
Daarop heb ik het bedrijf een e-,mail gestuurd, waarin ik het probleem heb aangegeven. Daarbij me beroept op de mondeling garantie van 3 maanden, en een eventueel alternatief voorgesteld en wel de kosten 50/50 verdelen.
Het e-mailtje is op 26-4 door de heer Ijben gelezen, maar hij antwoord op geen enkele wijze.
Inmiddels zat ik zonder auto en da’s knap lastig. Ik werk in de gezondheidszorg en heb dus onregelmatige werktijden. Het openbaar vervoer is duur en daarbij bijna onmogelijk voor mensen met wisselende diensten, dus kon ik niet tijdig naar m’n werk en heb dus het een en ander aan moeten passen.
Op 27-04 heb ik wederom getracht contact te leggen met dhr. Ijben teneinde tot overeenstemming te komen, maar kreeg zijn medewerker aan de telefoon en zijn baas wilde niet aan de telefoon komen.
Daar de Autoranche dus nergens op inging en totaal niets deed, ben ik noodgedwongen naar een andere garage op zoek moeten gaan en is de auto op 28-04 opgehaald bij de Autoranche en dus elders gerepareerd, waarbij nog meerdere gebreken aan het licht zijn gekomen, zoals een lek cadan, lekke uitlaat een ontbrekende reserve band.
De motor is reeds vervangen en ik kan weer rijden, maar als ik alle noodzakelijke reparaties ga optellen, ben ik nog zo’n € 1800,- kwijt.
Graag wil ik Uw hulp vragen, omdat ik verder niet meer weet wat te doen. De Autoranche reageert nergens op, komen hun afspraken niet na en ik zit met de kosten, terwijl die redelijkwijs genomen, voorkomen hadden kunnen worden, als het bedrijf de auto voor aanschaf goed hadden gecontroleerd. Maar ik zit nu met een auto, die ik in goed vertrouwen, met goede afspraken heb gekocht, maar die vol verborgen gebreken blijkt te zitten.
Ik hoop dat U me advies kunt geven of een oplossing weet.. Ik ben het niet eens met de gang van zaken van dit bedrijf en vraag me af of er wellicht meerder gedupeerden rondlopen. Ik heb zelf moeten besluiten om m’n eerste weekje vakantie in ruim 14 jaar maar te annuleren, omdat ik het geld keihard nodig heb voor de reparaties.
Ik hoop snel van U te horen.
Arjen Blonk
Ik wil U graag mijn zaak voorleggen in de hoop dat U mijn kunt adviseren of bijstaan.
Ik heb op 9 februari jl een bus (Nissan Vanette ui 1991) gekocht bij de Autoranche te Oudehaske (friesland), waar dermate hoge kosten aan zijn gekomen en het autobedrijf niets voor me doet.
Ik zal het verhaal even doen:
Ik had een andere auto en aangezien ik het sterke vermoeden had, dat deze begin 2004 waarschijnlijk niet meer door de APK zou komen, ben ik gaan sparen voor een andere auto. Omdat ik door m’n financiële problemen bij een budgetteringsbureau zit, is dat met dit bureau in overleg gegaan en had reeds een bedrag gespaard.
Op 3 januari ’04, werd mijn andere auto inderdaad afgekeurd en waren de reparatiekosten erg hoog en was de vraag zelf of na reparatie de auto veilig genoeg zou zijn om wel door de APK te komen. Al met al zou het verstandiger en kostendrukkender zijn naar een andere auto uit te gaan kijken.
Na ruim een maand rondgekeken te hebben, ben ik terechtgekomen bij autobedrijf “de Autoranche’te Oudehaske.
Zij adverteerde op hun website met een Nissan Vannette uit 1991 voor € 1650,- en gaven op deze website ook aan dat op hun occasions 3 maanden garantie, nieuwe APK en goede service geboden werd. Verder uitleg van de garantievoorwaarden werden niet genoemd. Ik ben ter plaatsen gaan kijken naar de bus. Het sprak me erg aan, temeer omdat ik dan ook meer ruimte zou hebben voor m’n 3 grote honden. De medewerker van het bedrijf heeft de prijs genoemd en verzekerd, dat dit inclusief de APK en 3 maanden garantie zou zijn.
Op 21 April jl;. kwam ik met een defecte motor langs de snelweg komen te staan. Ik heb de hulp ingeroepen van de wegenwacht en de bus is door hen vervoerd naar de Autoranche. Aldaar heb ik getracht een gesprek met de eigenaar, dhr. C. Ijben te voeren over de reparatie, de kosten en de garantie.
Volgens hem was de garantie niet van toepass9ing, dit was bij hem pas bij auto’s vanaf € 3000,-, terwijl ik een hele andere mondelinge afspraak met hem had gemaakt. Dus zou het volledige reparatie bedrag voor mijn rekening komen. Aangezien hij niet precies kon zeggen, wat het zou gaan kosten zou hij met spoed een offerte uitbrengen. Op mijn vraag of ik, gezien mijn financiële situatie, in 2 of 3 termijnen zou kunnen betalen, kreeg ik als antwoord, dat ik dan maar naar de bank moest gaan. En dat kan dus niet. Verder kreeg ik de opmerking, dat ik blij moest zijn, want ik had toch ruim 2 maanden fijn kunnen rijden met de bus.
Na dit gesprek ben ik naar huis gegaan en heb zitten wachten op zijn telefoontje met de offerte. De dag daarna (woensdag 22-4-04) heb ik zelf maar gebeld , maar de heer Ijben was ineens met vakantie tot de maandag erop en de medewerker wilde geen uitspraken verder doen.
Daarop heb ik het bedrijf een e-,mail gestuurd, waarin ik het probleem heb aangegeven. Daarbij me beroept op de mondeling garantie van 3 maanden, en een eventueel alternatief voorgesteld en wel de kosten 50/50 verdelen.
Het e-mailtje is op 26-4 door de heer Ijben gelezen, maar hij antwoord op geen enkele wijze.
Inmiddels zat ik zonder auto en da’s knap lastig. Ik werk in de gezondheidszorg en heb dus onregelmatige werktijden. Het openbaar vervoer is duur en daarbij bijna onmogelijk voor mensen met wisselende diensten, dus kon ik niet tijdig naar m’n werk en heb dus het een en ander aan moeten passen.
Op 27-04 heb ik wederom getracht contact te leggen met dhr. Ijben teneinde tot overeenstemming te komen, maar kreeg zijn medewerker aan de telefoon en zijn baas wilde niet aan de telefoon komen.
Daar de Autoranche dus nergens op inging en totaal niets deed, ben ik noodgedwongen naar een andere garage op zoek moeten gaan en is de auto op 28-04 opgehaald bij de Autoranche en dus elders gerepareerd, waarbij nog meerdere gebreken aan het licht zijn gekomen, zoals een lek cadan, lekke uitlaat een ontbrekende reserve band.
De motor is reeds vervangen en ik kan weer rijden, maar als ik alle noodzakelijke reparaties ga optellen, ben ik nog zo’n € 1800,- kwijt.
Graag wil ik Uw hulp vragen, omdat ik verder niet meer weet wat te doen. De Autoranche reageert nergens op, komen hun afspraken niet na en ik zit met de kosten, terwijl die redelijkwijs genomen, voorkomen hadden kunnen worden, als het bedrijf de auto voor aanschaf goed hadden gecontroleerd. Maar ik zit nu met een auto, die ik in goed vertrouwen, met goede afspraken heb gekocht, maar die vol verborgen gebreken blijkt te zitten.
Ik hoop dat U me advies kunt geven of een oplossing weet.. Ik ben het niet eens met de gang van zaken van dit bedrijf en vraag me af of er wellicht meerder gedupeerden rondlopen. Ik heb zelf moeten besluiten om m’n eerste weekje vakantie in ruim 14 jaar maar te annuleren, omdat ik het geld keihard nodig heb voor de reparaties.
Ik hoop snel van U te horen.
Arjen Blonk