LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoge rente Sparck
Hoge rente Sparck
Omdat Sparck niet wilt meewerken aan verlaging van de rente ondanks hij overal is verlaagd betalen wij nog steeds 7,8 % rente.
Geprobeerd om een hypotheek ergens anders te doen is jammer genoeg niet gelukt omdat er een BKR melding staat van 2011 van de ING bank welke ze niet af willen melden
Contact gehad met de ING die hebben er niets meer over staan door gestuurd naar Vesting Finance die diverse keren gebeld maar willen niet mee werken.
Vervolgens BKR vrij aangeschreven die zagen dat wel zitten om hier achter aan te gaan wel eerst € 400,00 moeten betalen .
Nog enkele mailtjes gehad dat ze er mee bezig waren maar daar na niets meer vernomen het laatste wat ze melden was dat Vesting finance er mee bezig was
Zelf Vesting Finance diverse malen aan geschreven maar geen reactie
De ing aangeschreven dat we geen reactie krijgen van Vesting finance maar daar ook geen reactie meer van
Vervolgens komt er een brief binnen van Sparck en wat schets mijn verbazing het is een envelop van Vesting finance
Het lijkt er volgens ons op dat het ene grote partij is en die zo de hoge rente vast houden wat voor hun ongetwijfeld extra inkomsten zijn
Geprobeerd om een hypotheek ergens anders te doen is jammer genoeg niet gelukt omdat er een BKR melding staat van 2011 van de ING bank welke ze niet af willen melden
Contact gehad met de ING die hebben er niets meer over staan door gestuurd naar Vesting Finance die diverse keren gebeld maar willen niet mee werken.
Vervolgens BKR vrij aangeschreven die zagen dat wel zitten om hier achter aan te gaan wel eerst € 400,00 moeten betalen .
Nog enkele mailtjes gehad dat ze er mee bezig waren maar daar na niets meer vernomen het laatste wat ze melden was dat Vesting finance er mee bezig was
Zelf Vesting Finance diverse malen aan geschreven maar geen reactie
De ing aangeschreven dat we geen reactie krijgen van Vesting finance maar daar ook geen reactie meer van
Vervolgens komt er een brief binnen van Sparck en wat schets mijn verbazing het is een envelop van Vesting finance
Het lijkt er volgens ons op dat het ene grote partij is en die zo de hoge rente vast houden wat voor hun ongetwijfeld extra inkomsten zijn
Laatst gewijzigd door Radar op 13 dec 2016 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Re: Hoge rente Sparck
Helaas lijkt het er niet alleen op, want......Het lijkt er volgens ons op dat het ene grote partij is en die zo de hoge rente vast houden wat voor hun ongetwijfeld extra inkomsten zijn
Tot mei 2016 was HAL Investments via meerdere tussen-BV’s de uiteindelijke eigenaar van Vesting Finance.
Vesting Finance beheerd de Sparck hypotheek portefeuille.
Maar ook particuliere klanten van ING Bank worden zonder slag of stoot doorgezet naar ING Vesting Finance en ook hiervan was HAL Investments de uiteindelijke eigenaar.
De actuele gangbare rente tarieven van Sparck zie link hieronder:
https://www.vestingfinance.nl/media/107 ... dering.pdf
dan zou het toegepaste rentetarief kunnen kloppen bij een executiewaarde van 115.000 en 5 jaar vast.Har45 schreef:De actuele gangbare rente tarieven van Sparck zie link hieronder:
https://www.vestingfinance.nl/media/107 ... dering.pdf
Maar het is natuurlijk van de zotte hoe deze werkwijze is. Het lijkt bijna een soort van gijzeling.
Alleen wat ik mis in dit hele verhaal is de betaling van de schuld die heeft geleid tot de registratie bij de BKR (buiten natuurlijk de registratie van de hypotheek). Maar als ik het verhaal zo begijp zou er een A melding zijn, aangezien het een melding is uit 2011 lijkt het me namelijk geen herstelmelding, aangezien die na 5 jaar vervalt en we nagenoeg aan het einde zitten van 2016, tenzij de herstelmelding van de laatste helft van december 2011 is. Dus ik ben wel benieuwd of de registratie bij het BKR terecht is en of de schuld waar die registratie door kwam ingelost is. Als dat het geval is en vesting finance meldt de schuld niet af als hersteld is dat natuurlijk te schandalig voor woorden.
De schuld is allang ingelost
Wij zijn al geruime tijd hier mee bezig maar Vesting finance blijft bij de melding ten minste dat is het laatste wat wij hebben gehoord.
Meer horen wij op dit moment niet ergens wel weer te volgen als ik de eerste reactie zie
Wij zouden graag naar een andere hypotheek willen maar door de werkwijze van Sparck - Vesting finance en zoals ik et leest de ING zouden wij op dit moment niet weten hoe we van die werkwijze af kunnen komen
Wij zijn al geruime tijd hier mee bezig maar Vesting finance blijft bij de melding ten minste dat is het laatste wat wij hebben gehoord.
Meer horen wij op dit moment niet ergens wel weer te volgen als ik de eerste reactie zie
Wij zouden graag naar een andere hypotheek willen maar door de werkwijze van Sparck - Vesting finance en zoals ik et leest de ING zouden wij op dit moment niet weten hoe we van die werkwijze af kunnen komen
https://www.bkr.nl/consumenten/ik-ben-h ... gistratie/
En anders ben ik bang advocaat en rechtszaak. En die jojo's aansprakelijk stellen voor geleden schade.
En anders ben ik bang advocaat en rechtszaak. En die jojo's aansprakelijk stellen voor geleden schade.
De vraag is vooral hoe lang geleden de schuld is ingelost. Als dat na 2011 is, dan klopt het dat dit nog bij het BKR zichtbaar is (blijft immers 5 jaar staan).De schuld is allang ingelost
Als de schuld en alle overige kosten al in 2011 waren betaald, dan moet de BKR na vijf jaar al wel verwijderd zijn. Dan zou je hen (evt via een advocaat) moeten dwingen om binnen een bepaalde tijd een en ander op te lossen.
Ik vraag mij inderdaad af wat voor melding er bij het BKR openstaat, is het een A* codering of een H codering. Die eerste bijft naar mijn weten staan tot die afgemeld wordt, en veranderd dan in de meeste gevallen in de tweede, welke voor 5 jaar staat.
Het is een A melding
De reden dat je überhaupt een hypotheek hebt van Sparck is omdat je daarvoor ook al nergens een hypotheek kon krijgen, dus wat is er dan nu veranderd? Blijkbaar ben je niet erg kredietwaardig
-
In de kern is dit een lastig probleem en heb je volledig gelijk met het feit dat TS bij Sparck heeft moeten lenen. Er is/was nog zo'n club ELQ, allebei met een USA achtergrond en een basis van de kredietcrisis daar. Toen de crisis hier uitbrak, sloten beide "banken"razendsnel de deuren, de geldbronnen van Sparck en ELQ droogden op.kokka schreef:De reden dat je überhaupt een hypotheek hebt van Sparck is omdat je daarvoor ook al nergens een hypotheek kon krijgen, dus wat is er dan nu veranderd? Blijkbaar ben je niet erg kredietwaardig
Vesting is een luxe incassobureau en beheert nu de portefeuille van Sparck.
Jos Koets, bekend hypotheekadviseur en publicist bij IEX, met heel veel kennis en ervaring schreef er vorig jaar een blog over http://www.homefinance.nl/algemeen/blog ... 991070.asp.
Niet iets om vrolijk over te worden als je vast zit in zo'n hypotheek.
Ik vind de quote "Dit zijn natuurlijk veel te hoge rentes die in rekening worden gebracht." wel leuk. Dan vraag ik me meteen af of de schrijver mensen die door een BKR notering deze rentes moeten betalen een lening met een veel lagere rente zou durven geven (even met de aanname dat hij voldoende kapitaal heeft om te investeren).een vraag, een antwoord schreef: Jos Koets, bekend hypotheekadviseur en publicist bij IEX, met heel veel kennis en ervaring schreef er vorig jaar een blog over http://www.homefinance.nl/algemeen/blog ... 991070.asp.
Het is altijd makkelijk te oordelen als het om andermans geld gaat. Maar feit blijft dat het risicoprofiel van deze leners hoger is dan gemiddeld.
Je zit bij Sparck omdat zij als enige toentertijd het grotere risico met wat jij blijkbaar bent als persoon met een BKR notering, of wat dan ook, wilde nemen. Als je toentertijd het idee had dat je over een jaar of 5 (nu dus) de boel op de rit zou hebben, had je een rentevaste periode van die termijn moeten afspreken, en daarna moeten gaan shoppen voor een voordeliger hypotheek, niet meer gehinderd door die BKR notering en alle andere redenen waarom je geen betere/goedkopere hypotheek kon krijgen.
Rente-middeling is verder geen recht, de politiek en ook VEH vinden dat hypotheekverstrekkers dit uit een soort morele verplichting en/of boetedoening voor de financiële crisis zouden moeten doen, wat logisch is, want het is goed voor de kiezers en kost de overheid niks van het overheidsbudget. Ik snap dat je het wilt, maar je hebt een contract met ze afgesloten wat jij toentertijd de moeite waard vond.
Rente-middeling is verder geen recht, de politiek en ook VEH vinden dat hypotheekverstrekkers dit uit een soort morele verplichting en/of boetedoening voor de financiële crisis zouden moeten doen, wat logisch is, want het is goed voor de kiezers en kost de overheid niks van het overheidsbudget. Ik snap dat je het wilt, maar je hebt een contract met ze afgesloten wat jij toentertijd de moeite waard vond.

Misschien moet je je leedvermaak eens aan de kant schuiven....dit staat gewoon gelijk aan de DSBpraktijken/tarieven alleen kun je nu je geld er niet weghalen. In 5 jaar tijd kan veel veranderen zoals TS aangeeft bijv je BKR notering die 5 jaar geleden al gewoon is afbetaald en misschien al weg had moeten zijn. Desondanks krijg je dan nu nog altijd een" 4,0% opslag " t.o.v. bijv. mijn verstrekker.GJvdZ schreef:Ik vind de quote "Dit zijn natuurlijk veel te hoge rentes die in rekening worden gebracht." wel leuk. Dan vraag ik me meteen af of de schrijver mensen die door een BKR notering deze rentes moeten betalen een lening met een veel lagere rente zou durven geven (even met de aanname dat hij voldoende kapitaal heeft om te investeren).een vraag, een antwoord schreef: Jos Koets, bekend hypotheekadviseur en publicist bij IEX, met heel veel kennis en ervaring schreef er vorig jaar een blog over http://www.homefinance.nl/algemeen/blog ... 991070.asp.
Het is altijd makkelijk te oordelen als het om andermans geld gaat. Maar feit blijft dat het risicoprofiel van deze leners hoger is dan gemiddeld.
Daar ga je toch wat mee mis, ten tijde van zijn hypotheek afsluiten 5 jaar geleden, was de rente ~5%, afhankelijk van wel/geen NHG en looptijd. TS betaalt dus eerder 2,5% opslag, en dat is met een reden, hij was toen een groter dan gemiddeld risico voor geldverstrekkers. Blijkbaar ijlt dat nog wat na, en dat is vervelend voor TS, maar bij mijn weten is er nog nooit iemand in Nederland met een mes op de keel een hypotheek verstrekt, of bevolen om een X jaar rentevaste periode te nemen.jonis schreef:Misschien moet je je leedvermaak eens aan de kant schuiven....dit staat gewoon gelijk aan de DSBpraktijken/tarieven alleen kun je nu je geld er niet weghalen. In 5 jaar tijd kan veel veranderen zoals TS aangeeft bijv je BKR notering die 5 jaar geleden al gewoon is afbetaald en misschien al weg had moeten zijn. Desondanks krijg je dan nu nog altijd een" 4,0% opslag " t.o.v. bijv. mijn verstrekker.GJvdZ schreef:Ik vind de quote "Dit zijn natuurlijk veel te hoge rentes die in rekening worden gebracht." wel leuk. Dan vraag ik me meteen af of de schrijver mensen die door een BKR notering deze rentes moeten betalen een lening met een veel lagere rente zou durven geven (even met de aanname dat hij voldoende kapitaal heeft om te investeren).een vraag, een antwoord schreef: Jos Koets, bekend hypotheekadviseur en publicist bij IEX, met heel veel kennis en ervaring schreef er vorig jaar een blog over http://www.homefinance.nl/algemeen/blog ... 991070.asp.
Hij vond dit percentage toen de moeite waard, en net als TS kan een hypotheekverstrekker geen toekomst voorspellen.
-
Vrijwel iedereen kon toen bij ELQ en Sparck terecht. Geen aantoonbaar inkomen, te weinig inkomen als ondernemer, 1 of meer achterstandcoderingen bij het BKR, bij hen kon je terecht. Echter, hoe groter het probleem, des te hoger de rente opslag.
ELQ was zelf nog een moment hypotheekproduct van het jaar.
In Amerika was dit een volkomen normale gang van zaken, vandaar ook die failliete hypotheekbanken en dus het begin van de kredietcrisis. Want die portefeuilles werden weer gefund door andere partijen, die de centjes konden afschrijven.
ELQ was zelf nog een moment hypotheekproduct van het jaar.
In Amerika was dit een volkomen normale gang van zaken, vandaar ook die failliete hypotheekbanken en dus het begin van de kredietcrisis. Want die portefeuilles werden weer gefund door andere partijen, die de centjes konden afschrijven.
Het is geen leedvermaak. Ik zeg alleen maar dat die columnist erg makkelijk iets vindt. Hetzelfde is van toepassing op alle andere zaken waar extra riscio of onzekere opbrengsten zijn. Als je echt vindt dat iets beter kan, moet je bereidt zijn je eigen geld er in te steken. Als de schrijver in kwestie zijn eigen geld zou willen uitlenen in deze situaties voor bijvoorbeeld 3% en kan onderbouwen dat het risico gemitigeerd is (maar dan ook echt doen, niet alleen zeggen) dan mag hij zeggen dat het te duur is.jonis schreef:Misschien moet je je leedvermaak eens aan de kant schuiven....dit staat gewoon gelijk aan de DSBpraktijken/tarieven alleen kun je nu je geld er niet weghalen. In 5 jaar tijd kan veel veranderen zoals TS aangeeft bijv je BKR notering die 5 jaar geleden al gewoon is afbetaald en misschien al weg had moeten zijn. Desondanks krijg je dan nu nog altijd een" 4,0% opslag " t.o.v. bijv. mijn verstrekker.GJvdZ schreef:Ik vind de quote "Dit zijn natuurlijk veel te hoge rentes die in rekening worden gebracht." wel leuk. Dan vraag ik me meteen af of de schrijver mensen die door een BKR notering deze rentes moeten betalen een lening met een veel lagere rente zou durven geven (even met de aanname dat hij voldoende kapitaal heeft om te investeren).een vraag, een antwoord schreef: Jos Koets, bekend hypotheekadviseur en publicist bij IEX, met heel veel kennis en ervaring schreef er vorig jaar een blog over http://www.homefinance.nl/algemeen/blog ... 991070.asp.
sjohie schreef:
Daar ga je toch wat mee mis, ten tijde van zijn hypotheek afsluiten 5 jaar geleden, was de rente ~5%, afhankelijk van wel/geen NHG en looptijd. TS betaalt dus eerder 2,5% opslag, en dat is met een reden, hij was toen een groter dan gemiddeld risico voor geldverstrekkers. Blijkbaar ijlt dat nog wat na, en dat is vervelend voor TS, maar bij mijn weten is er nog nooit iemand in Nederland met een mes op de keel een hypotheek verstrekt, of bevolen om een X jaar rentevaste periode te nemen.
Hij vond dit percentage toen de moeite waard, en net als TS kan een hypotheekverstrekker geen toekomst voorspellen.
Zoals ik zeg....DSBpraktijken.....wat 5 jaar geleden de rente was doet er niet toe en TS geeft daarbij trouwens alleen maar aan: nog steeds 7,8 % rente.... ik geef aan dat er nu een "4,0% opslag" (voor de nieuwe tarieven) in zit terwijl het risico voor TS misschien nu misschien wel is afgenomen.....dat was hetzelfde scenario als DSB destijds; toen was het er voorheen ook "interessant" om daar af te sluiten en toen later de problemen daar kwamen, kwam je er niet meer weg en kreeg je een steeds hoger tarief om hun problemen op te lossen.
Hetzelfde is hier ook van toepassing....ik heb net voor 10 jaar vast gewoon 1,8% gekregen terwijl zij voor 5 jaar bij <65% minimaal 5,85 vragen ....en dat is nog zonder verdere opslagen.
Zoals de link van een vraag een antwoord al aangeeft: "wurghypotheek" ....net zoals bij DSB destijds.....en dan mag je hopen dat de rente niet verder stijgt...
Misschien snap je zo wat ik bedoel, zou TS ook een topic met deze toon hebben geopend als de rente nu 10% was geweest, en hij de boel zou willen openbreken om méér te gaan betalen?jonis schreef:sjohie schreef:
Daar ga je toch wat mee mis, ten tijde van zijn hypotheek afsluiten 5 jaar geleden, was de rente ~5%, afhankelijk van wel/geen NHG en looptijd. TS betaalt dus eerder 2,5% opslag, en dat is met een reden, hij was toen een groter dan gemiddeld risico voor geldverstrekkers. Blijkbaar ijlt dat nog wat na, en dat is vervelend voor TS, maar bij mijn weten is er nog nooit iemand in Nederland met een mes op de keel een hypotheek verstrekt, of bevolen om een X jaar rentevaste periode te nemen.
Zoals ik zeg....DSBpraktijken.....wat 5 jaar geleden de rente was doet er niet toe en TS geeft daarbij trouwens alleen maar aan: nog steeds 7,8 % rente.... ik geef aan dat er nu een "4,0% opslag" (voor de nieuwe tarieven) in zit terwijl het risico voor TS misschien nu misschien wel is afgenomen.....dat was hetzelfde scenario als DSB destijds; toen was het er voorheen ook "interessant" om daar af te sluiten en toen later de problemen daar kwamen, kwam je er niet meer weg en kreeg je een steeds hoger tarief om hun problemen op te lossen.
Hetzelfde is hier ook van toepassing....ik heb net voor 10 jaar vast gewoon 1,8% gekregen terwijl zij voor 5 jaar bij <65% minimaal 5,85 vragen ....en dat is nog zonder verdere opslagen.
Zoals de link van een vraag een antwoord al aangeeft: "wurghypotheek" ....net zoals bij DSB destijds.....en dan mag je hopen dat de rente niet verder stijgt...
Ik persoonlijk denk van niet.

-
Ik denk zelf dat TS erg blij was, dat Sparck hem indertijd wilde financieren, ondanks de forse rente opslag.sjohie schreef:Misschien snap je zo wat ik bedoel, zou TS ook een topic met deze toon hebben geopend als de rente nu 10% was geweest, en hij de boel zou willen openbreken om méér te gaan betalen?jonis schreef:sjohie schreef:
Zoals ook DSB klanten blij waren met de geweldige medewerking van de DSB adviseur, die precies deed wat ze wilden, maar achteraf ook niet blij waren.
In mijn geboortestreek zeggen ze dat je achteraf de koe in de kont kijkt en zo is het krèk, mie moat.
Is dat aan de orde dan? Daarbij herken ik uit de openingspost geen toon.sjohie schreef:
Misschien snap je zo wat ik bedoel, zou TS ook een topic met deze toon hebben geopend als de rente nu 10% was geweest, en hij de boel zou willen openbreken om méér te gaan betalen?
Maar ik ga wel eerder uit van een onterechte BKR en daardoor aan iemand vast zitten en niet elders kunnen afsluiten.
Daarbij is het in de huidige tijd niet zo vreemd als een rentevastperiode afloopt (of bijna) om eens om je heen te kijken, dat heb ikzelf ook gedaan.
Laatst gewijzigd door jonis op 14 dec 2016 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.