LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkoper aansprakelijk of niet?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
KelvinatorNL

Verkoper aansprakelijk of niet?

Ongelezen bericht door KelvinatorNL »

Goedenavond all,

Ik heb dus voor het eerst in m'n leven via marktplaats een aankoop gedaan, nl een SSD harde schijf, Samsung SSD 850 EVO 1 TB.
Na enkele berichten heen en weer zijn we op een bedrag van 235 (incl verzendkosten) uitgekomen en heb ik het bedrag dus overgemaakt.
Bij het maken van de deal heb ik expliciet gevraagd het in een bubbel envelop aangetekend naar me op te sturen.
De klant ging daarmee akkoord en zou het versturen zodra hij het geld binnen had. Dit vond plaats op 1-2 december 2016. Vanwege het weekend en omdat hij bij een andere bank zat had hij het geld maandag de 5e binnen en stuurde dinsdag de 6e het T&T nr. Diezelfde avond stond de status van het pakje op de site van postnl 'zending is ontvangen door postnl'. En op de pagina stond m'n adres en het gewicht van het pakje, 201 gram, vermeld.
Vervolgens heeft het 6 dagen op de innamepunt van postnl 'stil' gestaan voordat de status vanmorgen naar 'bezorger is onderweg' veranderde. 's middags is het pakje dus door de brievenbus gegooid en toen ik van m'n werk thuis kwam en het 'brievenbus pakje' oppakte was ie verdomd licht. Na nader inspectie bleek het envelopje leeg te zijn. Het envelopje was bij de sluiting nog met ducktape versterkt zodat het 'geseald/veilig' leek.
En toen ik nog beter ging kijken zag ik dat het envelopje met een schaar/mes aan het uteinde is bewerkt en opengesneden/geknipt was. Het is duidelijk niet gescheurd, dus dat de inhoud mogelijk 'er uit is gevallen' is hier zeker niet van toepassing. Ook ontbreekt een klein deel van de ducktape waardoor duidelijk te zien is dat er met pakje gerotzooid is.
Ook bleek uiteindelijk dat het pakje dus als 'brievenbus pakje ' verstuurd is en niet aangetekend (dus verzekerd) zoals schriftelijk was besproken.
PostNL is in dit geval in gebreke gesteld, maar kan behalve m'n klacht in ontvangst te nemen verder vrij weinig voor me betekenen omdat het niet aangetekend is opgestuurd en ze bij brievenbus pakjes zich achter hun algemene voorwaarden schuilen omtrent aansprakelijkheid. Ik heb reeds postnl zowel via twitter als via hun contact formulier dan wel via telefonisch op de hoogte gesteld. Verder heb ik bij politie.nl aangifte gedaan vanwege diefstal onder beheer van postnl.

Daarmee kom ik ook tot hetgene wat ik aan jullie wil vragen.
Hoe zit het met mijn recht?
Ik heb een bericht overeenkomst met de verkoper dat hij het aangetekend zou versturen.
Echter heeft de verkoper het dus niet aangetekend naar me opgestuurd, waardoor hij dus nav het falen van postnl heeft verzaakt en niet de overeenkomst nakomt.
In hoeverre zijn de berichten die we gevoerd hebben rechtsgeldig? Maak ik nog kans dat ik het geld terug krijg? Conclusie; Ik heb een product besteld, maar heb het niet ontvangen. (ook al is het door toe doen van postnl)

Wie o wie kan me helpen met advies?

Overigens heb ik de verkoper een bericht gestuurd en heb ik 'm om een passende oplossing gevraagd.

berndv

Re: Verkoper aansprakelijk of niet?

Ongelezen bericht door berndv »

Sowieso, als er al een partij is die eventueel zou moeten en mogen klagen bij postnl, dan is dat de verzender:
Als ontvanger kunt u geen claim indienen, tenzij u een overeenkomst met PostNL heeft. Bijvoorbeeld als u klachten heeft over uw postbus of het doorsturen van post na een verhuizing.
En ja, daarbij gaan de voorwaarden die horen bij het type bestelling gelden. En dat betekent:
Als verzender kunt u een claim indienen als het gaat om vermissing of beschadiging van de inhoud van uw brief of pakket. Wel moet de zending Aangetekend of met Verzekerservice zijn verstuurd.
Als er overeengekomen is dat het als aangetekend pakket verstuurd zou worden en de verzender heeft er voor gekozen om dit als brievenbuspakje te versturen, zouden de daaruit voortvloeiende risico's ook door hem gedekt moeten worden. Verzender heeft het pakket nu voor 3,95 als brievenbuspakje verstuurd, terwijl het dus afgesproken was om het voor 8,60 als aangetekend pakket te verzenden, waarmee het pakket gelijk tot 500 euro verzekerd was geweest.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het is heel simpel. De verkoper is aansprakelijk voor het product totdat dit product u ter hand is gesteld. Of hij dat nu zelf doet of hiervoor iemand inhuurt (post.nl) is niet van belang.
De verkoper heeft juridisch gezien dus geen product geleverd en daarom moet hij of alsnog het product leveren of de koop ontbinden en uw aankoopbedrag terug storten.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

olaf79 schreef:Het is heel simpel. De verkoper is aansprakelijk voor het product totdat dit product u ter hand is gesteld. Of hij dat nu zelf doet of hiervoor iemand inhuurt (post.nl) is niet van belang.
De verkoper heeft juridisch gezien dus geen product geleverd en daarom moet hij of alsnog het product leveren of de koop ontbinden en uw aankoopbedrag terug storten.
Dat geldt inderdaad bij een consumentenkoop. (B2C)
Maar volgens mij is dit geen consumentenkoop.

Verkoper had zich aan de afspraak moeten houden: aangetekend.

olaf79

k2p schreef:
olaf79 schreef:Het is heel simpel. De verkoper is aansprakelijk voor het product totdat dit product u ter hand is gesteld. Of hij dat nu zelf doet of hiervoor iemand inhuurt (post.nl) is niet van belang.

Ik lees nergens dat het hier geen consumentenkoop betreft. Ook op marktplaats heb je commerciele handelaren.

Overigens blijft dan ook art BW 7:9.1 en artikel BW 7:10-1 van toepassing. Waarin staat dat het risico bij de verkoper blijft tot en met het moment van afleveren.

Een aangetekende levering is trouwens niet automatisch ook verzekerd voor het bedrag dat het verzonden artikel ook waard is.

olaf79

k2p schreef:

Ik lees nergens dat het hier geen consumentenkoop betreft. Ook op marktplaats heb je commerciele handelaren.

Overigens blijft dan ook art BW 7:9.1 en artikel BW 7:10-1 van toepassing. Waarin staat dat het risico bij de verkoper blijft tot en met het moment van afleveren.

Een aangetekende levering is trouwens niet automatisch ook verzekerd voor het bedrag dat het verzonden artikel ook waard is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Meer dan dit is het niet inderdaad. Laat de verkoper het met PostNL uitvechten, daar sta jij buiten.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Moneyman schreef:
Meer dan dit is het niet inderdaad. Laat de verkoper het met PostNL uitvechten, daar sta jij buiten.
Leuk voor TS, maar daar heeft hij zijn geld niet mee terug.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

CB schreef: Leuk voor TS, maar daar heeft hij zijn geld niet mee terug.
klopt, maar ik lees alleen dat ts een berichtje gestuurd heeft, maar ik lees nergens dat er ook een reactie van de verkoper terug is gekomen. Vervelende is dat als de verkoper weigert over de brug te komen, ts zijn recht zal moeten halen bij de rechter.

Moneyman

CB schreef:
Moneyman schreef:
Leuk voor TS, maar daar heeft hij zijn geld niet mee terug.
Niet alleen leuk, maar bovendien uiterst basaal. Het begint met je tot de kuiste partij wenden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

CB schreef:Leuk voor TS, maar daar heeft hij zijn geld niet mee terug.
Ik snap dit soort berichten nooit. Deze zijn namelijk helemaal niet constructief. Niemand heeft er wat aan. Als je een beter idee hebt, waarom geef je dat dan niet? En als je het niet beter weet...
k2p schreef:Dat geldt inderdaad bij een consumentenkoop. (B2C)
Daar kun je nog over verbazen. De meeste regels die op een consumentenkoop van toepassing zijn zijn ook van toepassingen op een niet-consumentenkoop, alleen zijn ze dan van aanvullend recht.

CB

alfatrion schreef:
Ik snap dit soort berichten nooit. Deze zijn namelijk helemaal niet constructief. Niemand heeft er wat aan. Als je een beter idee hebt, waarom geef je dat dan niet? En als je het niet beter weet...
Grappig, dat de intentie van mijn posting precies datgene is wat jij mij verwijt. Daarbij ben jezelf kennelijk ook niet in staat om met een beter idee te komen. Lijkt erop dat deze posting van jou er nu één is, waarbij de pot de ketel verwijt.... !

Een idee die TS helpt met zijn huidige probleem heb ik niet. Wel heb ik een idee hoe hij dat in de toekomst kan voorkomen. Zelf koop ik via marktplaats altijd mijn nieuwe mobiele telefoon, zodra Samsung met een nieuwe Galaxy S komt. Dan kies ik een verkoper waar ik de telefoon bij op kan halen, zodat ik betaal bij levering. Afhankelijk van de prijs bepaal ik dan hoe groot de afstand van ophalen kan zijn. Tot nu heb ik ze allemaal met een behoorlijke korting kunnen kopen, zelfs bij een lange reis.

Moneyman

CB schreef:
alfatrion schreef:
Grappig, dat de intentie van mijn posting precies datgene is wat jij mij verwijt. Daarbij ben jezelf kennelijk ook niet in staat om met een beter idee te komen. Lijkt erop dat deze posting van jou er nu één is, waarbij de pot de ketel verwijt.... !
Dit is een wel héél kinderachtige reactie. "Ja, maar jij doet het ook"... :roll:

Bovendien lijk je nog steeds niet te zien dat de eerder gegeven antwoorden, anders dan jij lijkt te snappen, wel degelijk relevant zijn.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

@olaf79 @alfatrion
Ik wil niet te veel "off topic" een punt maken. Maar bij niet consumentenkoop, is het anders. Daar geldt bijvoorbeeld dat zonder bijkomende afspraken, het product wordt afgeleverd op de plek waar het zich bevond ten tijde van het maken van de overeenkomst. Daarmee is transport risico voor ontvanger.
Laatst gewijzigd door k2p op 15 dec 2016 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Guardian72

Ongelezen bericht door Guardian72 »

KelvinatorNL schreef:
Overigens heb ik de verkoper een bericht gestuurd en heb ik 'm om een passende oplossing gevraagd.
Heeft de verkoper (bedrijf / Particulier) al gereageerd?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

k2p schreef:@olaf79 @alfatrion
Ik wil niet te veel "off topic" een punt maken. Maar bij niet consumentenkoop, is het anders. Daar geldt bijvoorbeeld dat zonder bijkomende afspraken, het product wordt afgeleverd op de plek waar het zich bevond ten tijde van het maken van de overeenkomst. Daarmee is transport risico voor ontvanger.
Je zit er naast. De regel aan refereert is vastgelegd in art. 6:41 BW en gaat niet over aflevering maar nakoming. Deze regel is net zo hard van toepassing op de consumentenkoop. En komt er op neer dat de koper het product moet komen afhalen als er niet iets ander is afgesproken.

Onder aflevering onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper. Dat houdt in dat de verkoper het product niet kan afleveren door zelf een transporteur uit te zoeken het product daar aan te geven. Dit laat onverlet dat de koper iemand kan inschakelen die hem vertegenwoordigt, zoals een koerier. Het overhandigen aan de koerier geldt dan wel als een levering.

Hier is duidelijk afgesproken dat de plaats voor nakoming de voordeur van TS is.

CB

Moneyman schreef:
CB schreef:Grappig, dat de intentie van mijn posting precies datgene is wat jij mij verwijt. Daarbij ben jezelf kennelijk ook niet in staat om met een beter idee te komen. Lijkt erop dat deze posting van jou er nu één is, waarbij de pot de ketel verwijt.... !
Dit is een wel héél kinderachtige reactie. "Ja, maar jij doet het ook"... :roll:

Bovendien lijk je nog steeds niet te zien dat de eerder gegeven antwoorden, anders dan jij lijkt te snappen, wel degelijk relevant zijn.
Gelukkig snap en zie jij het wel allemaal goed met de wel degelijk relevante antwoorden toch. TS hoeft zich dus helemaal geen zorgen te maken. Verkoper en Post.nl gaan het voor TS wel oplossen en het geld staat dan weer snel op de rekening van TS toch.

Moneyman

CB schreef:Gelukkig snap en zie jij het wel allemaal goed met de wel degelijk relevante antwoorden toch. TS hoeft zich dus helemaal geen zorgen te maken. Verkoper en Post.nl gaan het voor TS wel oplossen en het geld staat dan weer snel op de rekening van TS toch.
Dank je. Daarom zal ik het speciaal voor jou nog één keer uitleggen. TS weet nu in ieder geval waar hij wel en waar hij niet aan moet kloppen. En voor de rest wacht ik eerst de antwoorden van TS wel af.

CB

Moneyman schreef:
CB schreef:Gelukkig snap en zie jij het wel allemaal goed met de wel degelijk relevante antwoorden toch. TS hoeft zich dus helemaal geen zorgen te maken. Verkoper en Post.nl gaan het voor TS wel oplossen en het geld staat dan weer snel op de rekening van TS toch.
Dank je. Daarom zal ik het speciaal voor jou nog één keer uitleggen. TS weet nu in ieder geval waar hij wel en waar hij niet aan moet kloppen. En voor de rest wacht ik eerst de antwoorden van TS wel af.
Dank voor de uitleg het was ook wel erg ingewikkeld met al die betrokken partijen om daar de juiste uit te pikken waar TS moet aankloppen. Maar gelukkig heb je TS er op kunnen wijzen, dat hij bij de verkoper en/of post.nl moet aankloppen. Was hij vast niet uitgekomen zonder jouw hulp. Chapeau!

Moneyman

[quote="CB"]Dank voor de uitleg het was ook wel erg ingewikkeld met al die betrokken partijen om daar de juiste uit te pikken waar TS moet aankloppen. Maar gelukkig heb je TS er op kunnen wijzen, dat hij bij de verkoper en/of post.nl moet aankloppen. Was hij vast niet uitgekomen zonder jouw hulp. Chapeau![/quote]
Graag gedaan! Getuige de openingspost geen overbodige luxe.

Gesloten