Pagina 1 van 2
Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 29 dec 2016 21:04
door Roelof1955
Mijn vragen zijn .
1 kan men een tweejarig contract van 29,00 pm verhogen naar 31,90 is dat geen contract breuk .
2 Mag mijn dochter dan naar 14 maand het dan ook opzeggen wegens contract breuk???want zij ging voor een contract van 2 jaar van 29,00 pm aan.
# hieronder staat de reactie van de sportschool.
Bedankt voor je bericht. Als het goed is heeft Hennie afgelopen maand een e-mail van ons ontvangen waarin aangegeven werd dat dit jaar de lidmaatschapschapsprijzen ivm inflatie correctie en automatisering iets omhoog zijn gegaan. Ondanks dat dit al jaren in onze algemene voorwaarden staat beschreven is dit pas het eerste jaar dat wij de lidmaatschappen iets hebben verhoogd. De lidmaatschappen voor nieuwe leden hebben allemaal een grotere verhoging gekregen. Op die manier kunnen wij de kwaliteit in Balans waarborgen en streven wij er naar deze naar een nog hoger niveau te tillen zoals wellicht al gemerkt is aan de gedane investeringen.
Het lidmaatschap is daarom niet direct per maand opzegbaar. We zouden het jammer vinden als Hennie stopt met sporten.
Fijne dag gewenst!
Aarzel niet om contact met ons op te nemen als je vragen hebt, wij helpen je graag verder.
Met sportieve groet,
Ledenadministratie Balans
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 30 dec 2016 19:35
door taxikemperman
Is dit Balans4u?
Staat duidelijk in de AV:
Artikel 1:
De contributie van het lidmaatschap wordt jaarlijks volgens consumentenprijsindex met een maximum van 5% verhoogd. Prijsaanpassingen worden per brief, per e-mail of via
www.balans4u.nl gecommuniceerd.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 30 dec 2016 20:08
door Moneyman
De enige vraag zou nog zijn of de AV wel van toepassing zijn. Zo wel, dan is dit gewoon conform contract en heb je dus geen opzegmogelijkheid daardoor.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 30 dec 2016 20:09
door absent
Consumentenprijsindex....En waar halen ze dat vandaan?
Overigens is €31,90 110% van €29,- en geen 105℅
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 30 dec 2016 20:15
door Moneyman
absent schreef:Consumentenprijsindex....En waar halen ze dat vandaan?
Die worden keurig ieder jaar gepubliceerd.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 30 dec 2016 20:15
door Loeter
absent schreef:Consumentenprijsindex....En waar halen ze dat vandaan?
CBS
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 31 dec 2016 09:27
door 16again
absent schreef:Overigens is €31,90 110% van €29,- en geen 105℅
En dus een grotere prijsverhoging dan volgens eigen voorwaarden toegestaan. En dus reden om als klant zonder kosten afscheid te kunnen nemen.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 31 dec 2016 15:05
door Moneyman
16again schreef:absent schreef:Overigens is €31,90 110% van €29,- en geen 105℅
En dus een grotere prijsverhoging dan volgens eigen voorwaarden toegestaan. En dus reden om als klant zonder kosten afscheid te kunnen nemen.
Moeten we nog wel even weten of het hier inderdaad om balans4u gaat.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 31 dec 2016 15:19
door 16again
10% verhoging is geen inflatiecorrectie meer te noemen.
Een dergelijke prijsverhoging lijkt me sowieso reden om contract kosteloos te mogen ontbinden.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 31 dec 2016 15:58
door alfatrion
Roelof1955 schreef:Mag mijn dochter dan naar 14 maand het dan ook opzeggen wegens contract breuk???want zij ging voor een contract van 2 jaar van 29,00 pm aan.
Ja, een termijn van twee jaar is vermoedelijk onredelijke bezwarend. De mogelijkheid van andere termijnen maakt het vermoeden niet ongedaan.
absent schreef:Consumentenprijsindex....En waar halen ze dat vandaan?
Overigens is €31,90 110% van €29,- en geen 105℅
De CPI ligt momenteel onder de 1%
http://statline.cbs.nl/Statweb/publicat ... G1,G2&VW=T
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 31 dec 2016 17:24
door witte angora
Toch staat dit er ook:
Roelof1955 schreef:Ondanks dat dit al jaren in onze algemene voorwaarden staat beschreven is dit pas het eerste jaar dat wij de lidmaatschappen iets hebben verhoogd.
Kennelijk is dit een inflatiecorrectie van een aantal jaren. Sowieso, als er van die 1% uitgegaan wordt, dan krijg je toch wel aparte maandbedragen. In dit geval 29,29. Dit zijn bedragen die je niet snel tegenkomt in de commercie.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 31 dec 2016 18:34
door 16again
witte angora schreef:Kennelijk is dit een inflatiecorrectie van een aantal jaren.
So what? Als je net voor de verhoging lid bent geworden, gaat de prijs nu gewoon met 10% omhoog.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 31 dec 2016 18:38
door witte angora
Maar je kunt toch ook niet verwachten dat voor een klant die al 10 jaar sport er een ander tarief gaat gelden dan voor een klant die net een paar maanden meedoet?
Het zijn algemene voorwaarden, die zijn voor iedereen gelijk.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 31 dec 2016 19:09
door alfatrion
Deze algemene voorwaarden geven de sportschool geen recht om eens in de zoveel jaar de prijzen te verhogen met de CPI cumulatief genomen. Bij een dergelijk beding zou de klant zeker de mogelijkheid moeten hebben om dan op te zeggen. Het is overigens prima mogelijk om voor nieuwe leden met een ander tarief en andere algemene voorwaarden te werken.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 31 dec 2016 21:34
door Moneyman
witte angora schreef:Maar je kunt toch ook niet verwachten dat voor een klant die al 10 jaar sport er een ander tarief gaat gelden dan voor een klant die net een paar maanden meedoet?
Het zijn algemene voorwaarden, die zijn voor iedereen gelijk.
De voorwaarden wel, de prijzen niet.
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 01 jan 2017 12:52
door olaf79
Moneyman schreef:witte angora schreef:Maar je kunt toch ook niet verwachten dat voor een klant die al 10 jaar sport er een ander tarief gaat gelden dan voor een klant die net een paar maanden meedoet?
Het zijn algemene voorwaarden, die zijn voor iedereen gelijk.
De voorwaarden wel, de prijzen niet.
Waarom niet? Dat zie je zo vaak. In een vliegtuig kan je buurman de helft hebben betaald voor hetzelfde ticket...
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 01 jan 2017 12:54
door olaf79
alfatrion schreef:Roelof1955 schreef:Mag mijn dochter dan naar 14 maand het dan ook opzeggen wegens contract breuk???want zij ging voor een contract van 2 jaar van 29,00 pm aan.
Ja, een termijn van twee jaar is vermoedelijk onredelijke bezwarend. De mogelijkheid van andere termijnen maakt het vermoeden niet ongedaan.
absent schreef:Consumentenprijsindex....En waar halen ze dat vandaan?
Overigens is €31,90 110% van €29,- en geen 105℅
De CPI ligt momenteel onder de 1%
http://statline.cbs.nl/Statweb/publicat ... G1,G2&VW=T
Inderdaad. De enige reden dat een 2 jarig contract kan worden gerechtvaardigd is als de klant duidelijk voordeel heeft (grote korting of zo) tov 1 jarige contracten. Die prijs staat dan natuurlijk wel vast en kan niet zomaar verhoogd worden. Waarom sluit je anders een 2 jarig contract af...
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 01 jan 2017 12:56
door Moneyman
olaf79 schreef:Moneyman schreef:witte angora schreef:Maar je kunt toch ook niet verwachten dat voor een klant die al 10 jaar sport er een ander tarief gaat gelden dan voor een klant die net een paar maanden meedoet?
Het zijn algemene voorwaarden, die zijn voor iedereen gelijk.
De voorwaarden wel, de prijzen niet.
Waarom niet? Dat zie je zo vaak. In een vliegtuig kan je buurman de helft hebben betaald voor hetzelfde ticket...
Dat zeg ik
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 01 jan 2017 12:58
door olaf79
Moneyman schreef:Dat zeg ik
De voorwaarden kunnen ook wijzigen. Deze hoeven niet voor alle klanten gelijk te zijn. Wel moet duidelijk zijn welke voorwaarden voor wie gelden. Dit zie je veel bij gsm abonnementen...
Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?
Geplaatst: 01 jan 2017 17:46
door alfatrion
olaf79 schreef:De enige reden dat een 2 jarig contract kan worden gerechtvaardigd is als de klant duidelijk voordeel heeft (grote korting of zo) tov 1 jarige contracten.
Dat is een hardnekkige mythe, die ik hier al zo vaak heb weerlegt aan de hand van jurisprudentie en waarvoor ook nooit overtuigend betoog voor word aangedragen.