LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ga ik erop achteruit als mijn moeder komt inwonen?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
MaikeCEC

Ga ik erop achteruit als mijn moeder komt inwonen?

Ongelezen bericht door MaikeCEC »

Beste Allen,

Hopelijk kan iemand mij meer duidelijkheid geven over de volgende situatie. Onlangs ben ik gescheiden en ontvang ik op dit moment een bijstandsuitkering. Echter wil ik graag dat mijn moeder van 71 bij mij in komt wonen. Zij heeft reuma en de ziekte is zodanig toegenomen dat zij niet meer op zich zelf kan wonen.

Nu heb ik veel gelezen over de kostendelersnorm, en het zou betekenen dat als mijn moeder bij mij komt inwonen ik daar nogal financieel op achteruit ga. Echter als ik verder lees op veel websites (waaronder die van verschillende gemeentes) Lees ik het volgende:

Samenwonen (gezamenlijke huishouding)

Woont u samen met uw ouder of uw meerderjarige kind? Dan wordt u niet als partners aangemerkt. U kunt dan beiden een bijstandsuitkering voor een alleenstaande (ouder) ontvangen. Dat geldt ook als u samenwoont met uw grootouder, kleinkind, broer of zus en een van u heeft zorg nodig die de ander biedt.

Dus ik snap er niks meer van? Aan de ene kant zou ik gekort worden door de kostendelersnorm als ik ga samenwonen met mijn moeder, en aan de andere kant zegt de gemeente dat ik niet samenwoon???

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden!
Laatst gewijzigd door Radar op 30 dec 2016 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Ridder777

Re: Ga ik erop achteruit als mijn moeder komt inwonen?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Heeft u de sociale dienst van uw gemeente al gebeld?
Wat zeggen zei?

Loeter

Ongelezen bericht door Loeter »

Artikel 3 lid 3 en artikel 4 lid 1 sub a van de Participatiewet zouden de grondslag van de omschrijving van de gemeente kunnen zijn.

Er is sprake van een gezamenlijke huishouding als uw moeder bij u komt wonen. De gemeente zegt dat u geen partners (een relatie hebben) bent.

Mogelijk gevolg zou kunnen zijn dat uw moeder een vermogen heeft dat eerst 'opgegeten' moet worden voordat u weer recht heeft op een uitkering. U kunt allebei een bijstandsuitkering aanvragen. De hoogte van deze uitkering is afhankelijk van de gezamenlijke huishouding. (kostendelersnorm)

MaikeCEC

Bedankt voor de antwoorden.

Mijn moeder heeft geen bijstand alleen een AOW (en verder ook geen vermogen). Op dit moment wordt er nog niet op de AOW gekort maar dat kan in 2018 veranderen heb ik gelezen. (Dus nog meer financiele gevolgen)

Als ik inderdaad artikel 4 lid 1 sub a er op na lees.

alleenstaande: de ongehuwde die geen tot zijn last komende kinderen heeft en geen gezamenlijke huishouding voert met een ander, tenzij het betreft een bloedverwant in de eerste graad of een bloedverwant in de tweede graad indien er bij één van de bloedverwanten in de tweede graad sprake is van zorgbehoefte;

Dus we worden dan blijkbaar toch als alleenstaande beschouwd??? Erg dubbel allemaal?

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

ga ik er op achteruit als mijn moeder komt inwonen
Prima als je je moeder wilt gaan verzorgen, maar realiseer je wel één ding.
Je privacy is compleet verdwenen, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Het klinkt heel hard, maar zo lang je moeder leeft zit je nu aan haar vast. Even met een evt nieuwe relatie op de bank "zitten", met kennissen flink laat opblijven, even rustig naar je eigen TV zender kijken, eten wat je lekker vind, je zal het allemaal moeten gaan delen.

Verder zal de zorg voor je moeder alleen maar toenemen, een normale baan is dan al gauw niet meer mogelijk, wat zeer grote financiële gevolgen zal hebben.

Het is zeer lief om voor je moeder in je eigen huis te willen gaan zorgen, maar bezin voor je begint. Valt het tegen, je moeder uit je eigen huis zetten is een enorme stap.........

absent

Ongelezen bericht door absent »

Toch is dit soort intensieve mantelzorg iets waar de regering op aanstuurt. Erg jammer dat het financiële plaatje pas achteraf geregeld wordt.

BL2

...en dat je je pas in een later stadium realiseert waar je voor jaren en jaren aan vast zit.
Weg eigen leven, omdat de regering dat wil.......

MaikeCEC

Bedankt BL2 voor het meedenken. Mijn moeder kwam bijna met dezelfde woorden. Zij heeft jaren voor mij gezorgt zij werd op haar 36e al weduwe en heeft het toen alleen over moeten nemen, dat heeft ze op en top gedaan! Dus dit is het minste wat ik terug kan doen...

MaikeCEC

Snuffel1 Maar waarom word ik dan gekort als ik als alleenstaande gezien word? Ik heb bij de belastingdienst de rekenhulp gebruikt en mijn moeder wordt niet als toeslagpartner gezien. Dus gelukkig voor de toeslagen maakt het niet uit. (Totdat ze daar ook gaan tornen natuurlijk.)

dani75

Ongelezen bericht door dani75 »

MaikeCEC schreef:Snuffel1 Maar waarom word ik dan gekort als ik als alleenstaande gezien word? Ik heb bij de belastingdienst de rekenhulp gebruikt en mijn moeder wordt niet als toeslagpartner gezien. Dus gelukkig voor de toeslagen maakt het niet uit. (Totdat ze daar ook gaan tornen natuurlijk.)
Wat Snuffel bedoelt is dat je de woonlasten kan delen en daarom wordt de kostendelersnorm toegepast. Je wordt dan nog wel als alleenstaande aangemerkt voor de bijstandsuitkering.

Wat is de kostendelersnorm?
De kostendelersnorm betekent dat als u uw woning deelt met meer volwassenen, uw bijstandsuitkering daarop wordt aangepast. Hoe meer personen van 21 jaar of ouder in uw huishouden, hoe lager uw bijstandsuitkering. De reden hiervoor is dat als er meer personen in één woning wonen, zij de woonkosten kunnen delen.

Wanneer is er sprake van de kostendelersnorm en een meerpersoonshuishouden?
De kostendelersnorm geldt voor volwassenen (21 jaar of ouder) die samen een woning delen. Voor de kostendelersnorm maakt het niet uit of u getrouwd bent of dat u familie bent van elkaar. Het maakt ook niet uit waarom u een woning deelt. Als één van u bijvoorbeeld zorg nodig heeft en door de ander wordt verzorgd, dan geldt de kostendelersnorm ook. De voordelen van woningdelen staan los van de redenen waarom u samenwoont. Daarom geldt de kostendelersnorm in alle meerpersoonshuishoudens.

Voor de zorgtoeslag van de belastingdienst wordt u niet als toeslagpartner gezien. Voor deze toeslag verandert er dus niets. Maar voor de huurtoeslag wordt uw moeder als medebewoner gezien en telt haar inkomen mee. Uw huurtoeslag zal dus minder worden. U kunt een proefberekening maken op http://www.toeslagen.nl. Als uw gezamenlijke (bruto) inkomen boven de € 30.175,- uitkomt is er geen recht meer op huurtoeslag.

BL2

MaikeCEC schreef:Bedankt BL2 voor het meedenken. Dus dit is het minste wat ik terug kan doen...
Als je je er goed bij voelt moet je het zeker doen. Je geeft aan dat je net gescheiden bent, je hoofd staat dan waarschijnlijk niet naar een nieuwe relatie.
Maar over pakweg twee jaren (of eerder.... :wink: ) kan dat zomaar veranderen. Een nieuwe relatie opbouwen met je moeder ook in huis, op de bank, in de douchecel, met eigen TV en etenswensen, zal een uitdaging worden. Ook zal moeder wat eigen interieurwensen in jouw huis gaan doorvoeren, welke jij misschien minder vind.
Je moeder is relatief jong, kan zomaar nog 20 jaren (!) in leven zijn, realiseer je dat erg goed.
Wij hebben ouders van in de negentig, wij moeten er toch niet aan denken dat deze de laatste 20 jaren bij ons ingewoond zouden hebben, erin is zo geregeld, eruit wordt een enorm probleem met veel persoonlijke en psychische schade.
Veel wijsheid, succes en sterkte.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Maar ik neem aan dat die uitkering tijdelijk is? Als je werkt heb je helemaal niets meer met de instanties te maken, en heb je je eigen inkomen + de aow en eventueel pensioen van je moeder.

MaikeCEC

Ik snap de kostendelersnorm maar daar zit nu net de clue. Of je wordt als "partners" gezien en krijgt samen 100% (€ 1.389,57. ) Of je wordt als alleenstaande gezien en krijgt € 972,70. Maar door de kostendelersnorm word je weer gekort en krijg je nog maar (€ 694,79) wat nu weer precies de helft is wat je zou krijgen als je partners bent.

Dus het is lood om oud ijzer. Dus die regels die ze opstellen zijn totaal dubbelop. Nog gekker zou het worden als ik kinderen zou hebben, dan wordt mijn moeder wel weer als toeslagpartner gezien??? En zou ik nog minder krijgen, oh u heeft kinderen, laten we u nog meer benadelen. Serieus wie bedenkt deze regels???

dani75

MaikeCEC schreef:Ik snap de kostendelersnorm maar daar zit nu net de clue. Of je wordt als "partners" gezien en krijgt samen 100% (€ 1.389,57. ) Of je wordt als alleenstaande gezien en krijgt € 972,70. Maar door de kostendelersnorm word je weer gekort en krijg je nog maar (€ 694,79) wat nu weer precies de helft is wat je zou krijgen als je partners bent.

Dus het is lood om oud ijzer. Dus die regels die ze opstellen zijn totaal dubbelop. Nog gekker zou het worden als ik kinderen zou hebben, dan wordt mijn moeder wel weer als toeslagpartner gezien??? En zou ik nog minder krijgen, oh u heeft kinderen, laten we u nog meer benadelen. Serieus wie bedenkt deze regels???
Je krijgt samen geen 100% want A) U bent geen partner voor de bijstand en B) Uw moeder krijgt al AOW dus zou u wel als "partner" gezien worden door de bijstand dan zou het AOW bedrag van uw moeder worden aangevuld tot de 100% norm van de bijstand.

U wordt aangemerkt als alleenstaande met een kosterdelersnorm omdat u kosten van de woning en de andere lasten kunt delen. Wat is daar raar aan? De regering wil af van de "uitkering stapeling" binnen een gezin.

En ja, als uw kinderen zou hebben zou het nog grotere gevolgen hebben omdat uw moeder dan wel als toeslagpartner gezien wordt voor de zorgtoeslag, kindgebonden budget (en de kinderopvangtoeslag mocht u toch weer gaan werken).

De manier om niet met deze "regels" geconfronteerd te worden is om te zorgen dat u uit de uitkeringssituatie komt.

thecure

dani75 schreef:De manier om niet met deze "regels" geconfronteerd te worden is om te zorgen dat u uit de uitkeringssituatie komt.
Dat probeerde ik ook te zeggen, maar werd totaal genegeerd door TS.

Ik ben van mening dat uitkeringen voor tijdelijke overbrugging zijn, dus de hoogte moet genoeg zijn om van te leven, maar okk niet meer dan dat.

MaikeCEC

dani75 schreef:
U wordt aangemerkt als alleenstaande met een kosterdelersnorm omdat u kosten van de woning en de andere lasten kunt delen. Wat is daar raar aan? De regering wil af van de "uitkering stapeling" binnen een gezin.
Wat is daar raar aan. Zou je me kunnen uitleggen waarom die regel bestaat dan? (Die eerste dat mijn moeder geen partner is) Als mijn moeder geen aow had, was ze niet mijn partner maar worden we wel allebij gekort. (50 50) als ik met een partner samen woonde die ook een uitkering nodig had kregen we 100% (wat ook beiden 50 50 is) Lood om oud ijzer dus :?

En ja een korting qua huur zou ik ook niet meer dan normaal vinden. Maar er word nog veel meer gekort, ik heb een kostberekening gemaakt met alle vaste lasten en levensonderhoud er af, plus een lichte verhoging voor gas water licht, dan houden we beiden rond de 15 euro per week over. Daar moeten we dan alle "extra'tjes" van doen en dan heb ik kleedgeld nog niet eens meegerekend :-)

En ja ik hoop dat de uitkering voor korte tijd is, maar ja aan de andere kant wie gaat er dan voor mijn moeder zorgen? Het beste is denk ik maar dat ik mijn moeder naar een verzorginshuis breng das tenslotte veel goedkoper...

dani75

MaikeCEC schreef:
dani75 schreef:
Wat is daar raar aan. Zou je me kunnen uitleggen waarom die regel bestaat dan? (Die eerste dat mijn moeder geen partner is) Als mijn moeder geen aow had, was ze niet mijn partner maar worden we wel allebij gekort. (50 50) als ik met een partner samen woonde die ook een uitkering nodig had kregen we 100% (wat ook beiden 50 50 is) Lood om oud ijzer dus :?

En ja een korting qua huur zou ik ook niet meer dan normaal vinden. Maar er word nog veel meer gekort, ik heb een kostberekening gemaakt met alle vaste lasten en levensonderhoud er af, plus een lichte verhoging voor gas water licht, dan houden we beiden rond de 15 euro per week over. Daar moeten we dan alle "extra'tjes" van doen en dan heb ik kleedgeld nog niet eens meegerekend :-)

En ja ik hoop dat de uitkering voor korte tijd is, maar ja aan de andere kant wie gaat er dan voor mijn moeder zorgen? Het beste is denk ik maar dat ik mijn moeder naar een verzorginshuis breng das tenslotte veel goedkoper...
Ik ben geen deskundige van AOW en WWB uitkeringen maar het is in uw voordeel dat u niet als "partner" voor de bijstand gezien wordt. Uw moeder krijgt AOW wat een bedrag is van € € 1.081,77 netto. Zou u als partners gezien worden dan zou u maar € 322,21 aan bijstand ontvangen. Omdat dan de AOW wordt aangevuld tot 100 % bijstandsnorm
Nu krijgt u een bijstandsuitkering met de kostendelersnorm omdat uw moeder ook € 1081,77 bijdraagt en ook haar helft van de huur-GWL etc kosten kan bijdragen. 1 huishouding is nog altijd goedkoper dan 2 huishoudens.

U krijgt ( gezamenlijk) aan inkomen per maand;
AOW moeder € 1.081,77
Alleenstaande WWB met kostendelersnorm € 694,79
Zorgtoeslag moeder € 88
uw Zorgtoeslag € 88
Huurtoeslag +/- € 200
Totaal 2152,56

Allemaal gratis geld. Een behoorlijk bedrag dus gezamenlijk. Misschien heeft uw moeder ook nog een pensioen uit vroeger werk? Als u echt maar beide € 15 euro per week over houdt dan zou u eens goed naar uw huishoudboekje moeten kijken. Hele gezinnen komen rond van minder.

thecure

Wie er dan voor moeder moet zorgen? Tja hoe doen anderen dat dan? Vele hebben een baan em zijn daarnaast mantel zorger. Tevens is er natuurlijk ook nog thuiszorg.

En 2100 is idd een flink bedrag om zo even te krijgen. Ben benieuwd hoe ts op 15 euro komt per week wat ze overhoud.

MaikeCEC

Kostenplaatje:

Huur: 700
Gas Water Licht: 180
Gemeentebelastingen/afval/e.d. (2p) :110
Eten Drinken (2p) :400
Zorgverzekering (2p): 340
Eigen Risico Zorg (2p): 60
Overige Verzekeringen (2p): 80
Telefoon/Internet/e.d. (2p): 80
Sport/Zwemmen (2p): 100

Totaal uitgaven 2010 Totaal binnenkomsten 2120 hou je 110 euro over. Dan hou ik verder ook nog geen rekening met een potje voor als de wasmachine of iets dergelijks kapot zou gaan. Zorgtoeslag wordt trouwens ook op gekort, als je met zijn tween bent. We krijgen dan samen bijna 50 euro minder. Ook weer zo'n idiote regel.

En gratis geld vind ik nogal een beetje kort door de bocht, zowel mijn moeder als ik hebben ons hele leven premies afgedragen.

Loeter

Ongelezen bericht door Loeter »

Premie betaalt u voor volks- en werknemersverzekeringen, niet voor sociale voorzieningen.

Gesloten