Boete na automatisch verlengen bij DGB energie
Geplaatst: 04 jan 2017 13:14
Sinds een aantal jaar nemen we energie en gas af bij DGB energie.
Op 31-12-2016 liep het contract af, helaas heb ik niet goed opgelet en pas op 22 dec 2016 zag ik dat de tarieven onredelijk verhoogd werden met ingang van 01-01-2017.
Ik vond dit geen marktconforme prijzen en daarom opgezegd bij DGB per 01-02-2017
Op de site van consuwijzer staat vermeld dat een jaarcontract indien automatisch verlengd wordt dit per maand opzegbaar moet zijn.
Bij DGB dus NIET. Ik heb nergens voor getekend en toch kan ik pas vanaf 01-01-2018 van het contract af.
Daarom de opzegboete opgevraagd bij DGB.
En als antwoord gekregen dat de boete voor energie 355,00 bedraagt en voor gas 50,00.
Onderstaande vond ik op de site van consuwijzer:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoeveel opzegvergoeding moet u betalen?
Hoeveel u aan opzegvergoeding moet betalen, hangt af van het energiecontract dat u hebt en van het moment waarop u stopt. Hebt u een energiecontract voor een jaar? En zegt u het contract eerder op? Dan moet u maximaal 50 euro betalen. Hebt u een energiecontract voor langer dan een jaar? Dan moet u kijken hoeveel tijd het nog zou duren voordat het contract afloopt als u gewoon was doorgegaan. In het schema ziet u hoeveel u dan maximaal hoeft te betalen:
Opzegvergoeding voor energiecontracten
hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? hoeveel moet u maximaal betalen?
korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
langer dan 2,5 jaar 125 EUR
Let op
Het energiebedrijf mag dit voor gas en voor elektriciteit aan u vragen. Als u met allebei stopt, betaalt u dus maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben het met deze automatische verlenging van een jaar EN hoge boete niet eens en heb dit gemeld aan DGB maar hierop nog geen reactie ontvangen.
Nu is mijn vraag: mag DGB dit zomaar?
En hebben meer mensen hier ervaring mee.
Ik vind het absoluut niet klantvriendelijk en voor mij dus nooit geen DGB meer!
Op 31-12-2016 liep het contract af, helaas heb ik niet goed opgelet en pas op 22 dec 2016 zag ik dat de tarieven onredelijk verhoogd werden met ingang van 01-01-2017.
Ik vond dit geen marktconforme prijzen en daarom opgezegd bij DGB per 01-02-2017
Op de site van consuwijzer staat vermeld dat een jaarcontract indien automatisch verlengd wordt dit per maand opzegbaar moet zijn.
Bij DGB dus NIET. Ik heb nergens voor getekend en toch kan ik pas vanaf 01-01-2018 van het contract af.
Daarom de opzegboete opgevraagd bij DGB.
En als antwoord gekregen dat de boete voor energie 355,00 bedraagt en voor gas 50,00.
Onderstaande vond ik op de site van consuwijzer:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoeveel opzegvergoeding moet u betalen?
Hoeveel u aan opzegvergoeding moet betalen, hangt af van het energiecontract dat u hebt en van het moment waarop u stopt. Hebt u een energiecontract voor een jaar? En zegt u het contract eerder op? Dan moet u maximaal 50 euro betalen. Hebt u een energiecontract voor langer dan een jaar? Dan moet u kijken hoeveel tijd het nog zou duren voordat het contract afloopt als u gewoon was doorgegaan. In het schema ziet u hoeveel u dan maximaal hoeft te betalen:
Opzegvergoeding voor energiecontracten
hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? hoeveel moet u maximaal betalen?
korter dan 1,5 jaar 50 EUR
1,5 - 2 jaar 75 EUR
2 tot 2,5 jaar 100 EUR
langer dan 2,5 jaar 125 EUR
Let op
Het energiebedrijf mag dit voor gas en voor elektriciteit aan u vragen. Als u met allebei stopt, betaalt u dus maximaal het dubbele bedrag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft deze bedragen vastgesteld.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben het met deze automatische verlenging van een jaar EN hoge boete niet eens en heb dit gemeld aan DGB maar hierop nog geen reactie ontvangen.
Nu is mijn vraag: mag DGB dit zomaar?
En hebben meer mensen hier ervaring mee.
Ik vind het absoluut niet klantvriendelijk en voor mij dus nooit geen DGB meer!