Pagina 1 van 1

Flyer T8 stopt abrupt, geen garantie?

Geplaatst: 05 jan 2017 12:33
door TonBertels
Na 3 jaar, 6 weken en 5000 km op mijn Flyer T8 is mijn accu bij een laadstand van 21% abrupt gestopt. De capaciteit was daarvoor in die 3 jaar niet merkbaar afgenomen. De behulpzame Oisterwijkse tweewielerspecialist R. van Linden heeft de accu een aantal malen opgeladen en ontladen met uiteindelijk als resultaat dat de accu volledig dood bleef. De accu is opgestuurd naar de importeur Amazing Wheels. Zonder het accu huis te openen (!) is geconstateerd dat de accu defect was. Ik heb daarop twee bedrijven benaderd om de accu te repareren.
Accu Company uit Riethoven gaf als analyse dat niet de accu stuk was maar de elektronica. Voor hen was dit probleem structureel voor de 36V accu’s van Flyer.
(Overigens niet voor de 26V accu’s)
Batteryfact uit Nijmegen gaf als analyse, nadat de accu was gedemonteerd, dat bij doormeten de elektronica defect was en dus niet het batterijenpakket. Flyer werkt niet constructief mee met als gevolg dat deze bedrijven de elektronica niet kunnen repareren.
Daarop is opnieuw contact opgenomen met de importeur. Zij stellen een coulance regeling voor waarbij op een adviesprijs van € 1099 een bedrag wordt gevraagd van €788. Overigens prijs voor dezelfde originele Flyeraccu (NKY434B2) bij de Fietsaccuwinkel voor €995.
In alle informatie van Flyer is de gebruikelijke 2 jaar garantie op de accu volledig toegeschreven naar een te verwachten capaciteit afname.
Mijn standpunt is dat, gelet op de goede toestand van het batterijenpakket in de accu er sprake is van een ernstig constructiegebrek waarop de normale garantieperiode van 5 jaar zou moeten gelden.

Re: Flyer T8 stopt abrupt, geen garantie?

Geplaatst: 05 jan 2017 16:14
door berndv
TonBertels schreef:Mijn standpunt is dat, gelet op de goede toestand van het batterijenpakket in de accu er sprake is van een ernstig constructiegebrek waarop de normale garantieperiode van 5 jaar zou moeten gelden.
daar lijkt het inderdaad wel op. Het lijkt, gezien de meningen van 2 onafhankelijke bedrijven dat het hier gaat om een non-conform product. Maar het zou in dat geval niet moeten gaan tussen u en de fabrikant, maar tussen u en de winkelier, aangezien dat degene is waar u een overeenkomst mee heeft gesloten heeft voor een conform product.