CanalDigitaal decoder na software update
Geplaatst: 10 jan 2017 15:11
CanalDigitaal heeft op zijn DSR ontvangers omstreeks augustus'16 een bepaalde software update doorgevoerd welke verschillende gevolgen heeft gehad. Zo bleef op de 7141 (2 ontvangers van in bezit) het beeld regelmatig in freeze stand (stroom eraf, stroom er weer op gaf dan weer beeld), tevens is het geluidsdoorgifte signaal gewijzigd. Dat wil zeggen dat het geluid op zenders kan verschillen van volume, het verschilt dan niet een klein beetje, maar is een verschil van dag en nacht.
Het beeld dat stil bleef staan is inmiddels met een software update in december'16 verholpen. Het geluidsniveau is echter nog steeds een enorm verschil, er zijn twee workarounds te bedenken.
1. het geluidsniveau van de televisie ontzettend hard zetten zodat je op de laag volume kanalen voldoende geluid hebt en je dit aan moet passen als je op de hoog volume kanalen kijkt.
2. in de instellingen van de decoder kun je een geluidsinstelling wijzigen van de laag volume kanalen die ervoor zorgt dat je het geluidsniveau net zo hard hebt als bij de harde kanalen. Dit moet je echte telkens na een wijziging van zender uitvoeren.
Beide workarounds zijn ontzettend vervelend en eigenlijk niet mee te werken. Contact met CanalDigitaal geeft men aan dat het bevestigen niet meer goed wordt opgeslagen en dat dit wordt veroorzaakt door een defect in het interne geheugen, vanwege de leeftijd van de decoders is dat de meest logische conclusie. Om weer zonder problemen tv te kunnen kijken hebben ze het volgende als aanbieding:
U schaft een nieuwe decoder M7 mz101 aan t.w.v. € 139,95, maar nu voor € 59,95 exl. verzendkosten. Indien u van deze aanbieding gebruik wilt maken, gaat u wel akkoord met het verlengen van uw abonnement met 1 jaar.
Ik begrijp heel goed dat apparatuur defect kan gaan, maar dit is geen defecte apparatuur. Dit is apparatuur welke nu niet meer naar behoren werkt, door een software upgrade die geforceerd geïnstalleerd werd. Het lijkt haast op een bewuste keuze van CanalDigitaal om zo maar mensen een nieuwe decoder + 1 jarig verlenging van het abonnement te laten aanschaffen. Dat is mijn inziens toch totaal niet klantvriendelijk, maar vraag me af is het wel toegestaan, of is er wellicht iets aan te doen om juiste software op de huidige apparatuur te eisen?
Het beeld dat stil bleef staan is inmiddels met een software update in december'16 verholpen. Het geluidsniveau is echter nog steeds een enorm verschil, er zijn twee workarounds te bedenken.
1. het geluidsniveau van de televisie ontzettend hard zetten zodat je op de laag volume kanalen voldoende geluid hebt en je dit aan moet passen als je op de hoog volume kanalen kijkt.
2. in de instellingen van de decoder kun je een geluidsinstelling wijzigen van de laag volume kanalen die ervoor zorgt dat je het geluidsniveau net zo hard hebt als bij de harde kanalen. Dit moet je echte telkens na een wijziging van zender uitvoeren.
Beide workarounds zijn ontzettend vervelend en eigenlijk niet mee te werken. Contact met CanalDigitaal geeft men aan dat het bevestigen niet meer goed wordt opgeslagen en dat dit wordt veroorzaakt door een defect in het interne geheugen, vanwege de leeftijd van de decoders is dat de meest logische conclusie. Om weer zonder problemen tv te kunnen kijken hebben ze het volgende als aanbieding:
U schaft een nieuwe decoder M7 mz101 aan t.w.v. € 139,95, maar nu voor € 59,95 exl. verzendkosten. Indien u van deze aanbieding gebruik wilt maken, gaat u wel akkoord met het verlengen van uw abonnement met 1 jaar.
Ik begrijp heel goed dat apparatuur defect kan gaan, maar dit is geen defecte apparatuur. Dit is apparatuur welke nu niet meer naar behoren werkt, door een software upgrade die geforceerd geïnstalleerd werd. Het lijkt haast op een bewuste keuze van CanalDigitaal om zo maar mensen een nieuwe decoder + 1 jarig verlenging van het abonnement te laten aanschaffen. Dat is mijn inziens toch totaal niet klantvriendelijk, maar vraag me af is het wel toegestaan, of is er wellicht iets aan te doen om juiste software op de huidige apparatuur te eisen?