LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Robs11
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2017 22:52

Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door Robs11 »

Hallo,

door de hevige sneeuwval vorige week me kia picanto total loss gereden door een ongeluk.



nu heb ik deze pas 6 maanden en ben ik 1ste eigenaar AANTOONBAAR OP PAPIER mei 2016 met km stand 15 km

MAAR DE DEALER is 1ste eigenaar sins februari, 2016
en ik 1ste particulier eigenaar sins mei 2016


de dealer weet dit en zegt het komt vaker voor;


het probleem is nu dat wss de verzekering en de expert zegge ik krijg al1 de dagwaarde terug !
terwijl ik in principe gewoon de 1ste eigenaar bent


is het dan zo denk ik bij mezelf als mensen een NIEUWE AUTO kopen en deze staat eerste op de naam vd dealer en dan pas op hun naam na aankoop

LOPEN AL DEZE MENSEN dan de nieuw waarde mis waar ze recht op hebben ? denk ik bij mezelf?



wat moet ik nu doen en wat kan ik het beste doen,


zou gewoon naar mijn bescheiden mening en wat hopelijk vele ook zulle denke en mee eens zijn gewoon de nieuw waarde willen ipv dagwaarde...
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jan 2017 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

v.d.Heyden
Berichten: 739
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Er waren in het verleden enkele verzekeringsmaatschappijen die (tegen een kleine extra premie) in het 1e jaar de aanschafwaarde vergoedden bij total-loss. Het ligt er dus aan hoe u verzekerd bent.
Aan de andere kant: auto is bijna 1 jaar oud en u heeft 15k gereden. Het zou m.i. niet meer dan billijk zijn om een normale afschrijving in acht te nemen. Ad ergo, dagwaarde dus. Waarom zou u recht hebben op nieuwwaarde vergoeding? Omdat u 1e eigenaar bent (of denkt te zijn) ?
Ik zou eerst de expert van de verzekering even afwachten. U hoeft niet meteen akkoord te gaan met zijn taxatie.
(Overigens, het is MIJN Kia i.p.v. ME Kia, maar dat terzijde)

v.d.Heyden

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door thecure »

Mijn verzekering vergoed de eerste drie jaar na aankoop de aanschafwaarde. Ongeacht de hoeveelste eigenaar je bent.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door kokka »

Wat staat er in de verzekeringspolis dan? als daar in staat dat je geen aanschafwaarde krijgt, dan zal dat wel zo zijn.
Je hebt overigens geen nieuwe auto gekocht, maar een Demo. dus feitelijk was het een tweedehands die je gekocht hebt.
dat zal je vast wel weten, omdat dat behoorlijk kan schelen in de prijs.
gewoon even kijken wat er in je polisvoorwaarden staat dus.
overigens komt het ongeluk niet door de sneeuw natuurlijk. Als je je snelheid niet aanpast aan de omstandigheden rij je je auto total loss

witte angora
Berichten: 31048
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik neem aan dat je een all-risk verzekering hebt, en dat je een vergoeding krijgt van je eigen verzekering? Was er nog een andere partij bij betrokken? Je dealer doet uitspraken over een mogelijke hoogte van de schadevergoeding. Heb je de verzekering bij de dealer afgesloten dan, dat hij dat allemaal zo goed weet?

Heb je een rechtsbijstandsverzekering voor de auto? Deze kan voor jou misschien wat meer uit het vat halen. Sowieso nemen ze al het regelwerk en alle rompslomp uit je handen.

Verder snap ik niet zo goed waarom de auto 4 maanden bij de dealer stond voordat je hem kocht. Was het een showmodel, of een exemplaar waarmee proefritten gereden konden worden? Heb je de volle nieuwprijs betaald, of heb je een bepaalde korting gehad omdat hij niet nieuw meer was? Ook dat heeft invloed op de vergoeding die je gaat krijgen. Als de auto in die 4 maanden gebruikt is, dan heb je geen nieuwe gekocht, en zul je uiteraard geen volledig nieuwe auto terug kunnen kopen. Het ding is in dat geval al een jaar oud.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jan 2017 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende bewering verwijderd

Loeter

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door Loeter »

Rob, als je tijd hebt verdiep je eens in het indemniteitsbeginsel.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door crazyme »

Loeter schreef:Rob, als je tijd hebt verdiep je eens in het indemniteitsbeginsel.
Zeg dan gewoon dat je er niet op vooruit mag gaan.
indemniteitsbeginsel : verzekeringsrecht - beginsel dat een verzekerde er bij uitkering van verzekeringspenningen (financieel) niet op vooruit mag gaan. Een verzekering moet strekken tot vergoeding van schade. Daarbij mag een verzekerde door de uitgekeerde schadevergoeding niet in een voordeliger positie raken. Art. 253 Wvk en 246 Wvk
Ts kan zich beter gaan verdiepen in contra expertise. Ofwel zelf een expert vragen wat de schade is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door kweenie »

Staat de teller maar op 15 km??? Woon je zo dicht bij de dealer en heb je de afgelopen jaren helemaal niet gereden?

Dat zou ik wel raar vinden. Vaak staat de teller al hoger als de auto wordt afgeleverd. Of staat de teller toch veel hoger?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door olaf79 »

kokka schreef:Wat staat er in de verzekeringspolis dan? als daar in staat dat je geen aanschafwaarde krijgt, dan zal dat wel zo zijn.
Je hebt overigens geen nieuwe auto gekocht, maar een Demo. dus feitelijk was het een tweedehands die je gekocht hebt.
dat zal je vast wel weten, omdat dat behoorlijk kan schelen in de prijs.
gewoon even kijken wat er in je polisvoorwaarden staat dus.
overigens komt het ongeluk niet door de sneeuw natuurlijk. Als je je snelheid niet aanpast aan de omstandigheden rij je je auto total loss
Wat een onzin. De auto had 15 km gereden toen TS de auto kreeg. Dat is van de importeur naar de dealer. Een goede garage gaat na het rijklaar maken een blokje om of alles goed loopt en werkt. Dat is heel normaal.

We kunnen niks zinnigs zeggen over deze casus zolang we niet weten bij wie en hoe de eigenaar verzekerd is.

Repel-steel
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2016 18:47

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door Repel-steel »

Het gebeurt wel vaker dat een dealer de auto op kenteken zet en dan in de showroom. zie bv
http://www.wassinkautogroep.nl/autos/oc ... --rijklaar.
Ts heeft de auto gekocht met een km stand van 15 kilometer.

TS ziet beren op de weg die er niet hoeven te zijn.

Zolang Rob niet aangeeft hoe hij de auto heeft verzekerd, bij welke maatschappij en tegen welke verzekeringsvoorwaarden, kunnen wij er allemaal wat van vinden: dagwaarde / nieuwwaarde / hij moet zijn snelheid maar aanpassen aan de omstandigheden / hij moet zich verdiepen in het indemniteitsbeginsel / mijn auto is verzekerd 3 jaar tegen aanschafwaarde.

witte angora
Berichten: 31048
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door witte angora »

Repel-steel schreef:Het gebeurt wel vaker dat een dealer de auto op kenteken zet en dan in de showroom. zie bv
http://www.wassinkautogroep.nl/autos/oc ... --rijklaar.
Ts heeft de auto gekocht met een km stand van 15 kilometer.
Het ding in jouw advertentie wordt anders wel een occasion genoemd. Dus hij is niet nieuw.

Repel-steel
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2016 18:47

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door Repel-steel »

Daar gaat het niet om. Het gaat erom hoe die auto verzekerd is en welke verzekeringsvoorwaarden zijn er van toepassing.

witte angora
Berichten: 31048
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vooralsnog heeft Rob nog geen licht geworpen op de gestelde vragen. Nog maar even afwachten dus.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Overigens raakt een auto nooit total-loss door hevige sneeuwval.... Ik neem tenminste aan dat een Kia niet bezwijkt onder een beetje sneeuw op het dak....

Maar die sneeuw was toch gisteren en eergisteren en niet vorige week? En nu al de boel via Radar escaleren i.p.v. gewoon in gesprek gaan met de verzekeraar....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door crazyme »

GJvdZ schreef:Overigens raakt een auto nooit total-loss door hevige sneeuwval.... Ik neem tenminste aan dat een Kia niet bezwijkt onder een beetje sneeuw op het dak....

Maar die sneeuw was toch gisteren en eergisteren en niet vorige week? En nu al de boel via Radar escaleren i.p.v. gewoon in gesprek gaan met de verzekeraar....
Ik denk dat er bij ts sprake is van lichte paniek omdat hij zijn nieuwe auto voor een groot deel afgeschreven ziet worden door de verzekering. Ik lees overigens geen escalatie, maar frustratie on onkunde.

witte angora
Berichten: 31048
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door witte angora »

De auto is total-loss vanwege een ongeluk dat te wijten was met sneeuwval. Niet door de sneeuwval zelf.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door peteroo »

kokka schreef:Wat staat er in de verzekeringspolis dan? als daar in staat dat je geen aanschafwaarde krijgt, dan zal dat wel zo zijn.
Je hebt overigens geen nieuwe auto gekocht, maar een Demo. dus feitelijk was het een tweedehands die je gekocht hebt.
dat zal je vast wel weten, omdat dat behoorlijk kan schelen in de prijs.
gewoon even kijken wat er in je polisvoorwaarden staat dus.
overigens komt het ongeluk niet door de sneeuw natuurlijk. Als je je snelheid niet aanpast aan de omstandigheden rij je je auto total loss
Dat laatste is onzin. U was er niet bij.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:@ Rob: je tenenkrommend Nederlands laat ik even voor wat het is.

Ik neem aan dat je een all-risk verzekering hebt, en dat je een vergoeding krijgt van je eigen verzekering? Was er nog een andere partij bij betrokken? Je dealer doet uitspraken over een mogelijke hoogte van de schadevergoeding. Heb je de verzekering bij de dealer afgesloten dan, dat hij dat allemaal zo goed weet?

Heb je een rechtsbijstandsverzekering voor de auto? Deze kan voor jou misschien wat meer uit het vat halen. Sowieso nemen ze al het regelwerk en alle rompslomp uit je handen.

Verder snap ik niet zo goed waarom de auto 4 maanden bij de dealer stond voordat je hem kocht. Was het een showmodel, of een exemplaar waarmee proefritten gereden konden worden? Heb je de volle nieuwprijs betaald, of heb je een bepaalde korting gehad omdat hij niet nieuw meer was? Ook dat heeft invloed op de vergoeding die je gaat krijgen. Als de auto in die 4 maanden gebruikt is, dan heb je geen nieuwe gekocht, en zul je uiteraard geen volledig nieuwe auto terug kunnen kopen. Het ding is in dat geval al een jaar oud.
Soms geeft het al op kenteken zetten, voor de garage het voordeel dat de auto daardoor nog in een gunstige bijtellingscategorie valt voor de koper. Zo kan je bijvoorbeeld nu nog een VW Passat GTE nieuw kopen met 15% bijtelling, terwijl dat vanaf 01-01-2017 niet meer kan, omdat die regels veranderd zijn. Die staan dus al op kenteken.

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door Moneyman »

peteroo schreef:
kokka schreef:overigens komt het ongeluk niet door de sneeuw natuurlijk. Als je je snelheid niet aanpast aan de omstandigheden rij je je auto total loss
Dat laatste is onzin. U was er niet bij.
Dat laatste is helemaal geen onzin, maar gewoon een -terecht- voorbeeld.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kia Picanto total loss: dagwaarde of totale waarde?

Ongelezen bericht door kokka »

peteroo schreef:
kokka schreef:Wat staat er in de verzekeringspolis dan? als daar in staat dat je geen aanschafwaarde krijgt, dan zal dat wel zo zijn.
Je hebt overigens geen nieuwe auto gekocht, maar een Demo. dus feitelijk was het een tweedehands die je gekocht hebt.
dat zal je vast wel weten, omdat dat behoorlijk kan schelen in de prijs.
gewoon even kijken wat er in je polisvoorwaarden staat dus.
overigens komt het ongeluk niet door de sneeuw natuurlijk. Als je je snelheid niet aanpast aan de omstandigheden rij je je auto total loss
Dat laatste is onzin. U was er niet bij.
ik heb zelf, heel lang geleden, een auto in de prak gereden. ik reed ruim 20km/uur langzamer als de toegestane snelheid van 80 km/uur. toch was het eerste commentaar van de politie dat ik te hard reed voor de omstandigheden. in het geval van TS, als het heel hard sneeuwt, moet je snelheid zover omlaag dat je veilig kan rijden en tot stilstand kan komen. dan kan zo zijn dat je dus gewoon niet meer kan rijden. ik zeg helemaal niet dat TS te hard reed, maar gaf het slechts al voorbeeld. als je je auto op de oprit laat staan zal de sneeuw weinig schade aanrichten, zelfs aan een picanto

Gesloten