Pagina 1 van 1

KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 14 jan 2017 13:48
door niels22
Onlangs ben ik erachter gekomen dat de KPN sinds begin 2010 elke maand 30 euro van mijn rekening heeft afgeschreven voor een abonnement dat ik nooit heb aangevraagd of gebruikt, op een adres waar ik al sinds eind 2007 niet meer woon. Het was me tot nu toe ontgaan omdat ik andere diensten van de KPN afneem dus het viel nooit op in mijn afschrijvingen. Vorige maand ontving ik vreemd genoeg pas voor het eerst per e-mail een factuur voor dat onterechte abonnement, waardoor het me voor het eerst opviel.

Ik heb contact gehad met de KPN en zij kunnen me niet vertellen hoe het kan dat dit abonnement in werking is gegaan ook al heb ik het nooit aangevraagd, en ze kunnen me ook niet vertellen waarom ik pas vorige maand voor het eerst een factuur ontving. Ze zijn bereid de onterecht afgeschreven kosten van de laatste zes maanden terug te betalen, maar de kosten van de zes en een half jaar daarvoor weigeren ze terug te betalen. Dit gaat om meer dan 2000 euro. Ik voel me bestolen. Kan ik nog iets doen om dat geld toch nog terug te krijgen? Heeft het zin om aangifte te doen bij de politie?

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 14 jan 2017 21:07
door wilhelmima1
Een goedenavond,
U constateert dat er al een langere tijd elke maand een vast bedrag wordt afgeschreven en u voelt zich bestolen en wil aangifte doen.
Tja,
Advies is altijd afschrijvingen controleren, liefst elke week.
KPN heeft niets gestolen, u hebt verzuimd uw incasso opdrachten te controleren en had gelijk aan de bel moeten trekken.
En heus, een stornering, indien er echt onterecht is afgeschreven, werkt altijd.
Verder adviseer ik u om uit te laten zoeken of er op dat andere adres een abonnement liep. Zo niet, dan verzoek tot teruggave volledig bedrag.
Het is aan KPN om dat verzoek te honoreren.
Aangifte is alleen te doen als er een strafbaar feit is gepleegd.
Betaler is niet altijd degene waar het contract voor is = betaling door derden.

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 14 jan 2017 21:24
door Student90
niels22 schreef:Onlangs ben ik erachter gekomen dat de KPN sinds begin 2010 elke maand 30 euro van mijn rekening heeft afgeschreven voor een abonnement dat ik nooit heb aangevraagd of gebruikt, op een adres waar ik al sinds eind 2007 niet meer woon. Het was me tot nu toe ontgaan omdat ik andere diensten van de KPN afneem dus het viel nooit op in mijn afschrijvingen. Vorige maand ontving ik vreemd genoeg pas voor het eerst per e-mail een factuur voor dat onterechte abonnement, waardoor het me voor het eerst opviel.

Ik heb contact gehad met de KPN en zij kunnen me niet vertellen hoe het kan dat dit abonnement in werking is gegaan ook al heb ik het nooit aangevraagd, en ze kunnen me ook niet vertellen waarom ik pas vorige maand voor het eerst een factuur ontving. Ze zijn bereid de onterecht afgeschreven kosten van de laatste zes maanden terug te betalen, maar de kosten van de zes en een half jaar daarvoor weigeren ze terug te betalen. Dit gaat om meer dan 2000 euro. Ik voel me bestolen. Kan ik nog iets doen om dat geld toch nog terug te krijgen? Heeft het zin om aangifte te doen bij de politie?
Op wiens naam staat het abonnement/door wie is het aangevraagd volgens KPN?
Hoe zijn ze aan je rekeningnummer gekomen?
Op welke wijze is de factuur van de maand ervoor verstuurd?
Wat is er nu met het abonnement gebeurd?

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 15 jan 2017 00:50
door niels22
>Op wiens naam staat het abonnement/door wie is het aangevraagd volgens KPN?

Het stond op mijn naam. Toen ik daar woonde had ik een KPN internet abonnement. Dat heb ik eind 2007 meeverhuisd naar mijn nieuwe adres. Begin 2010 begonnen de afschrijvingen van een aansluiting op mijn oude adres, terwijl ik daarnaast ook gewoon betaalde voor het meeverhuisde abonnement op mijn nieuwe adres.

Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar het gebouw waar ik destijds woonde is in 2008 afgebroken, daarna is er een nieuw gebouw gebouwd dat waarschijnlijk in gebruik werd genomen in de tijd dat de onterechte afschrijvingen met dat adres begonnen, begin 2010.

>Op welke wijze is de factuur van de maand ervoor verstuurd?

De eerste factuur die ik heb ontvangen is die van december 2016, per e-mail.

>Wat is er nu met het abonnement gebeurd?

Als het goed is heeft KPN dit nu stopgezet.

Ondertussen heb ik voor zover dat mogelijk is (de laatste 13 maanden) de afboekingen als onterechte incasso gemeld. Hopelijk werkt dat. Dat maakt het natuurlijk lang niet goed maar 13 van de 72 onterechte incasso's terugkrijgen is altijd nog beter dan de zes waarmee KPN me probeert af te poeieren.

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 15 jan 2017 01:04
door niels22
wilhelmima1 schreef: KPN heeft niets gestolen, u hebt verzuimd uw incasso opdrachten te controleren en had gelijk aan de bel moeten trekken.
Vreemde definitie van diefstal. Kennelijk is het niet strafbaar om zonder toestemming geld af te schrijven en de fout zit bij het slachtoffer als die het niet opmerkt. Dat verklaart misschien waarom bedrijven als KPN dit blijken te doen: ze hebben er niets mee te verliezen en als het niet opgemerkt wordt is het pure winst.
wilhelmima1 schreef: Verder adviseer ik u om uit te laten zoeken of er op dat andere adres een abonnement liep. Zo niet, dan verzoek tot teruggave volledig bedrag.
Bedankt voor het advies!

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 15 jan 2017 01:23
door k2p
De toverspreuk is 'onverschuldigde betaling' wanneer KPN niet kan zeggen waarom het recht heeft op dat geld. Je hebt dan recht op je geld terug geloof ik. Maar je hebt waarschijnlijk een tovenaar (jurist) nodig hiervoor, als KPN niet meewerkt.

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 15 jan 2017 08:30
door 16again
Voor onverschuldigde betaling geldt een verjaringstermijn van 5 jaar......deze gaat pas in na het ontdekken van de onverschuldigde betaling (=nu) , en niet op het moment van maandelijkse betaling.
Je hebt dus recht op het volledige betaalde bedrag

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 15 jan 2017 09:04
door niels22
16again schreef:Voor onverschuldigde betaling geldt een verjaringstermijn van 5 jaar......deze gaat pas in na het ontdekken van de onverschuldigde betaling (=nu) , en niet op het moment van maandelijkse betaling.
Je hebt dus recht op het volledige betaalde bedrag
Dat is goed nieuws! Heb je misschien advies voor me hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 15 jan 2017 09:58
door k2p
Dat heb ik je al verteld. Je hebt een jurist nodig. (Niet echt verplicht, maar wel erg aan te raden.) Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 15 jan 2017 22:31
door niels22
>Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Nee die heb ik helaas niet. Bedankt voor je hulp!

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 15 jan 2017 22:45
door k2p
niels22 schreef:>Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Nee die heb ik helaas niet. Bedankt voor je hulp!
Dan even bij de rechtswinkel bij jou in de buurt langsgaan.
(De hulp die je nu nodig hebt moet je niet echt van een forum verwachten.)

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 18 jan 2017 13:39
door BreejKC
Die rechtswinkel heet tegenwoordig: Juridisch Loket. Ook op internet te vinden. Eventueel kunt u dat van die 'onverschuldigde betaling' ook nog proberen aanhangig te maken bij de Geschillencommissie Telecom. Kost u € 50,00, maar als u deze zaak wint krijgt u die terug.

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 21 jan 2017 16:02
door sylvesterb
BreejKC schreef:Die rechtswinkel heet tegenwoordig: Juridisch Loket. Ook op internet te vinden. Eventueel kunt u dat van die 'onverschuldigde betaling' ook nog proberen aanhangig te maken bij de Geschillencommissie Telecom. Kost u € 50,00, maar als u deze zaak wint krijgt u die terug.

Geschillencommissie Telecom gaat niet helpen, KPN heeft de dienst gewoon geleverd, zoals ik het lees. Het is gewoon mogelijk en ook toegestaan om een verbinding af te nemen op een ander adres. Dat je eerder nooit facturen per mail hebt ontvangen betekend natuurlijk niet dat het bedrag dan onterecht is. KPN heeft de dienst geleverd en hier zelf ook gewoon kosten voor gemaakt. Je kunt het KPN niet kwalijk nemen dat jij 6 jaar lang je eigen bankrekening niet controleert. Je neemt hier KPN kwalijk een fout te hebben gemaakt, maar jij komt er pas 6 jaar later achter, hierdoor is de schade voor KPN veel hoger, immers wisten zij niet dat er een fout is gemaakt.

Je kunt bij de Geschillencommissie Telecom mogelijk een lagere termijn claimen. Heb zelf veel van dit soort klachten behandeld en ook soort gelijke dossiers bij een ISP, hierbij gaven we maximaal 1 jaar terug.

De Geschillencommissie Telecom heeft ons meerdere malen in het gelijk gesteld en het risico is dat je naast de € 50,00 ook nog eens het eerdere aanbod kwijt bent.

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 21 jan 2017 18:01
door 16again
sylvesterb schreef:Geschillencommissie Telecom gaat niet helpen, KPN heeft de dienst gewoon geleverd, zoals ik het lees.
Volgens mij gaat het er niet om of die dienst geleverd is, maar of er een overeenkomst was om die dienst te leveren
sylvesterb schreef: Je kunt het KPN niet kwalijk nemen dat jij 6 jaar lang je eigen bankrekening niet controleert. Je neemt hier KPN kwalijk een fout te hebben gemaakt, maar jij komt er pas 6 jaar later achter, hierdoor is de schade voor KPN veel hoger, immers wisten zij niet dat er een fout is gemaakt.
Ook als je de eigen rekening niet checkt, blijft het een onverschuldigde betaling. Ervan uitgaande dat KPN een fout heeft gemaakt, heeft KPN in dit geval gewoon de pech dat de "klant" dit zo laat bemerkt.

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 21 jan 2017 20:56
door Moneyman
16again heeft gelijk. Er is geen overeenkomst en dus zijn de betalingen onverschuldigd. Opeisen dus, die teveel betaalde bedragen.

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 22 jan 2017 22:33
door sylvesterb
Moneyman schreef:16again heeft gelijk. Er is geen overeenkomst en dus zijn de betalingen onverschuldigd. Opeisen dus, die teveel betaalde bedragen.
Er vanuit gaande dat OP nooit wat heeft aangevraagd. Het is wel vreemd dat ze zijn rekeningnummer weten om af te schrijven terwijl hij nooit een dienst heeft aangevraagd op een adres waar hij wel heeft gewoond.

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 22 jan 2017 22:45
door Loeter
sylvesterb schreef:Er vanuit gaande dat OP nooit wat heeft aangevraagd. Het is wel vreemd dat ze zijn rekeningnummer weten om af te schrijven terwijl hij nooit een dienst heeft aangevraagd op een adres waar hij wel heeft gewoond.
niels22 schreef:Het was me tot nu toe ontgaan omdat ik andere diensten van de KPN afneem dus het viel nooit op in mijn afschrijvingen.
Er wordt duidelijk aangegeven dat hij meerdere diensten afneemt, echter voor deze aanvullende dienst is er nooit een overeenkomst gesloten. Ik ga mee met het advies dat TS zoveel mogelijk van het afgeschreven bedrag terug dient te vorderen als onverschuldigd betaald. Zeker nu KPN niet betwist dat er geen overeenkomst is lijkt het me ook meer een administratieve procedure dan een juridische.

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 23 jan 2017 10:28
door olaf79
16again schreef:Voor onverschuldigde betaling geldt een verjaringstermijn van 5 jaar......deze gaat pas in na het ontdekken van de onverschuldigde betaling (=nu) , en niet op het moment van maandelijkse betaling.
Je hebt dus recht op het volledige betaalde bedrag
SInds 2010 is meer dan 5 jaar, dus een deel is sowieso al verjaard.

Dan nog is de vraag of de aansluiting daadwerkelijk is stop gezet en de klant hiervan een schriftelijke bevestiging heeft gehad. Wat weer een probleem oplevert omdat zowel kpn als klant slechts 5 jaar de papieren hoeven te bewaren...

Re: KPN meer dan 2000 euro onterecht afgeschreven

Geplaatst: 23 jan 2017 11:01
door Moneyman
olaf79 schreef:
16again schreef:Voor onverschuldigde betaling geldt een verjaringstermijn van 5 jaar......deze gaat pas in na het ontdekken van de onverschuldigde betaling (=nu) , en niet op het moment van maandelijkse betaling.
Je hebt dus recht op het volledige betaalde bedrag
SInds 2010 is meer dan 5 jaar, dus een deel is sowieso al verjaard.

Dan nog is de vraag of de aansluiting daadwerkelijk is stop gezet en de klant hiervan een schriftelijke bevestiging heeft gehad. Wat weer een probleem oplevert omdat zowel kpn als klant slechts 5 jaar de papieren hoeven te bewaren...
Volgens mij heb je niet zo goed gelezen Olaf :wink:

- de verjaringstermijn is niet in 2010 gaan lopen, maar "onlangs". De termijn start namelijk op het moment dat de onverschuldigdheid ontstaat of wordt geconstateerd.
- er is geen sprake van een stopgezette aansluiting, maar van een nieuwe aansluiting die nooit door TS is aangevraagd.