LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekening elektriciën: wel of geen voorrijkosten?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Mai-kelV
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2017 10:01

Rekening elektriciën: wel of geen voorrijkosten?

Ongelezen bericht door Mai-kelV »

Beste allemaal,

Eind oktober hebben mijn vrouw en ik een huis gekocht, waarvan wij bij aankoop wisten dat in dit huis nog deels stoffen bedrading aanwezig was en in 2 ruimtes niet meer functioneerde.

In december hebben wij op een avond (omdat wij overdag werken) een elektricien gebeld (na op internet wat rond gekeken te hebben en eentje gevonden te hebben die op iedere pagina schreef 'geen voorrijkosten') met de vraag een advies uit te brengen over de kosten en dergelijke die hierbij kwamen kijken. Deze elektricien vertelde dat hij diezelfde avond nog langs wilde komen.

Toen meneer kwam vertelde hij dat de kosten hoog op gingen lopen maar dat die wel bepaalde dingen moest weten om een juiste berekening te maken. Mijn vrouw was op dat moment even niet thuis dus we spraken af dat hij de dag daarna rond 16.00 uur wederom langs zou komen op alles door te nemen.

Zo gezegd zo gedaan. Uiteindelijk hebben wij nog een berekening laten maken bij iemand anders waar we een stuk goedkoper uit waren en deze de reparatie laten uitvoeren.

De eerste en bovengenoemde elektricien brengt nu echter een rekening in kosten van € 96,80 EURO met als omschrijving: 'stroomstoring incl. voorrijkosten'. Na mening discussie houdt deze meneer zich vast aan het verhaal dat wij toch voorrijkosten betalen omdat wij niet zijn gewonde nummer maar een noodnummer hebben gebeld.

Onze vraag is nu: klopt zijn verhaal en moeten wij dit betalen, of staan wij in het gelijk dat meneer adverteert met het verhaal geen voorrijkosten, niet kenbaar heeft gemaakt dat hij iets rekent en de keuze van telefoonnummer niet uitmaakt?
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jan 2017 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

BL2
Berichten: 5016
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Rekening elektriciën: wel of geen voorrijkosten?

Ongelezen bericht door BL2 »

Mai-kelV schreef:Beste allemaal,

Eind oktober hebben mijn vrouw en ik een huis gekocht, waarvan wij bij aankoop wisten dat in dit huis nog deels stoffen bedrading aanwezig was en in 2 ruimtes niet meer functioneerde.

In december hebben wij op een avond (omdat wij overdag werken) een elektricien gebeld (na op internet wat rond gekeken te hebben en eentje gevonden te hebben die op iedere pagina schreef 'geen voorrijkosten') met de vraag een advies uit te brengen over de kosten en dergelijke die hierbij kwamen kijken. Deze elektricien vertelde dat hij diezelfde avond nog langs wilde komen.

Toen meneer kwam vertelde hij dat de kosten hoog op gingen lopen maar dat die wel bepaalde dingen moest weten om een juiste berekening te maken. Mijn vrouw was op dat moment even niet thuis dus we spraken af dat hij de dag daarna rond 16.00 uur wederom langs zou komen op alles door te nemen.

Zo gezegd zo gedaan. Uiteindelijk hebben wij nog een berekening laten maken bij iemand anders waar we een stuk goedkoper uit waren en deze de reparatie laten uitvoeren.

De eerste en bovengenoemde elektricien brengt nu echter een rekening in kosten van € 96,80 EURO met als omschrijving: 'stroomstoring incl. voorrijkosten'. Na mening discussie houdt deze meneer zich vast aan het verhaal dat wij toch voorrijkosten betalen omdat wij niet zijn gewonde nummer maar een noodnummer hebben gebeld.

Onze vraag is nu: klopt zijn verhaal en moeten wij dit betalen, of staan wij in het gelijk dat meneer adverteert met het verhaal geen voorrijkosten, niet kenbaar heeft gemaakt dat hij iets rekent en de keuze van telefoonnummer niet uitmaakt?
Geen voorrijkosten = geen voorrijkosten. Dt je een ander nummer draait dan de ondernemer in gedachte heeft, is zijn probleem. Het nu melden als stroomstoring komt wat creatief over.

Verder hebben jullie een offerte aangevraagd voor werkzaamheden aan de elektrische installatie. Een offerte is in principe altijd kosteloos, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rekening elektriciën: wel of geen voorrijkosten?

Ongelezen bericht door olaf79 »

LIjkt me zeer dubieus wat deze ondernemer doet. U heeft niet aangegeven een stroomstoring te hebben, noch dat u die diezelfde avond nog opgelost wilde hebben.

dschaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2016 21:16

Re: Rekening elektriciën: wel of geen voorrijkosten?

Ongelezen bericht door dschaap »

U heeft twee keer de elektricien laten komen en het werk hem niet gegund. Lijkt mij logisch om 1 x voorrijkosten te betalen. Overigens als u een huis heet gekocht met elektriciteitsdraden geïsoleerd dmv katoen zonder dat u dit is verteld door makelaar of verkoper is dit een verborgen gebrek en kunt u met succes daarop een beroep doen.http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en- ... ading.html

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rekening elektriciën: wel of geen voorrijkosten?

Ongelezen bericht door berndv »

dschaap schreef:U heeft twee keer de elektricien laten komen en het werk hem niet gegund. Lijkt mij logisch om 1 x voorrijkosten te betalen.
en waar in het traject is er een overeenkomst gesloten die deze kosten rechtvaardigd? De electricien komt 2x om een offerte op te maken, de opdracht wordt dan inderdaad gegund aan een andere partij. Dus als ik een installateur laat komen om een offerte te maken voor een nieuwe cv-ketel, moet ik de installateur dus voorrijkosten betalen, ongeacht of ik de opdracht aan een ander gun? Beetje rare gang van zaken, dat ik voorrijkosten moet betalen voor iemand die mij iets wil verkopen. Zou ook een makkelijke manier van geld verdienen zijn. Gewoon dusdanig hoog offreren, geen opdrachten aannemen en meerdere offertegesprekken per dag gaan voeren tegen het voorrijkosten tarief. Lekker verdienen zonder daadwerkelijk iets te doen.
dschaap schreef:Overigens als u een huis heet gekocht met elektriciteitsdraden geïsoleerd dmv katoen zonder dat u dit is verteld door makelaar of verkoper is dit een verborgen gebrek en kunt u met succes daarop een beroep doen.http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en- ... ading.html
dan leest u deze casus toch wel iets anders dan ik. Het gaat in de door u aangedragen casus niet over het feit dat er niet verteld is dat er stoffen bedrading aanwezig is, het gaat om de stelling dat aangegeven wordt dat de electra vernieuwd is volgens de woningfolder van de makelaar, waardoor je er van uit mag gaan dat er geen stoffen bedrading meer aanwezig is, niet het feit dat de makelaar niets heeft gezegd over de staat van de electra was hier doorslaggevend, maar de info die wel is verstrekt omtrent de staat van de electra was juist misleidend.

madfred
Berichten: 333
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Rekening elektriciën: wel of geen voorrijkosten?

Ongelezen bericht door madfred »

dschaap schreef:Overigens als u een huis heet gekocht met elektriciteitsdraden geïsoleerd dmv katoen zonder dat u dit is verteld door makelaar of verkoper is dit een verborgen gebrek en kunt u met succes daarop een beroep doen.http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en- ... ading.html
In de openings post zegt TS letterlijk dat zij wisten dat er katoen bedrading aanwezig was.
Eind oktober hebben mijn vrouw en ik een huis gekocht, waarvan wij bij aankoop wisten dat in dit huis nog deels stoffen bedrading aanwezig was en in 2 ruimtes niet meer functioneerde.

Gesloten