Pagina 1 van 3

Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 30 jan 2017 15:27
door Guardian72
Even kort:
Opleverdatum alles-in-1 pakket zou 27-1 zijn.
Monteur zou tussen 8 en 13 uur er zijn - was er mooi om 11:55.
Om 16:15 ging monteur gefrustreerd weg - aansluiting werkte niet volledig. Wel internet, maar geen TV of Telefonie.

Gebeld met de helpdesk - was lastig, we bellen u terug. Niet teruggebeld.
Vrijdagavond via de facebook pagina melding gemaakt "schiet op - want afspraak was 27-1 alles werkend".
Bericht terug 'excuses, doorgezet naar juiste afdeling'

Tussendoor: men stuurt een email op 27-1 (komt binnen 12:19) "Gefeliciteerd met uw aansluiting". Echter, de monteur was net binnen en had net alle apparatuur uitgepakt, en was met kabels bezig. Vreemd..

Nu - maandag - maar weer eens gebeld - staat in hun systeem dat het wel werkend is opgeleverd (heb nergens voor accoord getekend) en dat ik dus het als een storing moet melden. En, de eerste factuur hebben ze al gemailed - met rekening voor diensten vanaf 28-1 (welke dus niet werken).

Is het feit dat men 1) de gemaakte afspraak van 27-1 alles opleveren niet nakomt, en 2) men onjuiste informatie verstrekt, en 3) niet hun toezegging voor terugbellen nakomt waardoor ik nog steeds geen TV en geen Telefoon heb (telefoon is bijzaak - en niet van belang.. maar zit bij zo`n pakket) - voldoende om te stellen - u levert niet, ik ontbind contract?

Volgens de ISP (Fiber Nederland) niet - want volgens hun systeem is het werkend opgeleverd, en is er een storing opgetreden, en volgens hun eigen voorwaarden hebben ze tot 3 maanden om een storing op te lossen.
(Noot - ik heb me telefonisch aangemeld, en er is nooit iets van een contract ondertekend)

Zojuist nog gebeld met de helpdesk - en iemand die keurig in een cirkeltje bleef praten met "wij moeten een ticket maken, want dit is een storing, maar het is opgeleverd, staat in ons systeem" waar ik niet verder mee kwam. Mijn gesprek van vrijdag stond niet juist in hun systeem - want volgens hun systeem heeft het wel gewerkt, en was dit ook uitgelegd aan mij - ben dus bang dat hun interne administratie ook al niet eerlijk is.

Hiermee wil ik niet verder - Ziggo is ook niet ideaal - maar dat werkt vooralsnog.

Is dit voldoende om wegens niet leveren te doen ontbinden?

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 30 jan 2017 16:36
door sjohie
Guardian72 schreef:Even kort:
Opleverdatum alles-in-1 pakket zou 27-1 zijn.
Monteur zou tussen 8 en 13 uur er zijn - was er mooi om 11:55.
Om 16:15 ging monteur gefrustreerd weg - aansluiting werkte niet volledig. Wel internet, maar geen TV of Telefonie.

Gebeld met de helpdesk - was lastig, we bellen u terug. Niet teruggebeld.
Vrijdagavond via de facebook pagina melding gemaakt "schiet op - want afspraak was 27-1 alles werkend".
Bericht terug 'excuses, doorgezet naar juiste afdeling'

Tussendoor: men stuurt een email op 27-1 (komt binnen 12:19) "Gefeliciteerd met uw aansluiting". Echter, de monteur was net binnen en had net alle apparatuur uitgepakt, en was met kabels bezig. Vreemd..

Nu - maandag - maar weer eens gebeld - staat in hun systeem dat het wel werkend is opgeleverd (heb nergens voor accoord getekend) en dat ik dus het als een storing moet melden. En, de eerste factuur hebben ze al gemailed - met rekening voor diensten vanaf 28-1 (welke dus niet werken).

Is het feit dat men 1) de gemaakte afspraak van 27-1 alles opleveren niet nakomt, en 2) men onjuiste informatie verstrekt, en 3) niet hun toezegging voor terugbellen nakomt waardoor ik nog steeds geen TV en geen Telefoon heb (telefoon is bijzaak - en niet van belang.. maar zit bij zo`n pakket) - voldoende om te stellen - u levert niet, ik ontbind contract?

Volgens de ISP (Fiber Nederland) niet - want volgens hun systeem is het werkend opgeleverd, en is er een storing opgetreden, en volgens hun eigen voorwaarden hebben ze tot 3 maanden om een storing op te lossen.
(Noot - ik heb me telefonisch aangemeld, en er is nooit iets van een contract ondertekend)

Zojuist nog gebeld met de helpdesk - en iemand die keurig in een cirkeltje bleef praten met "wij moeten een ticket maken, want dit is een storing, maar het is opgeleverd, staat in ons systeem" waar ik niet verder mee kwam. Mijn gesprek van vrijdag stond niet juist in hun systeem - want volgens hun systeem heeft het wel gewerkt, en was dit ook uitgelegd aan mij - ben dus bang dat hun interne administratie ook al niet eerlijk is.

Hiermee wil ik niet verder - Ziggo is ook niet ideaal - maar dat werkt vooralsnog.

Is dit voldoende om wegens niet leveren te doen ontbinden?
Volgens consuwijzer, "Let op: u kunt de overeenkomst alleen ontbinden of gedeeltelijk ontbinden als uw klacht ernstig genoeg is. Dus als de dienst vaker of voor lange tijd niet goed werkt." Ook moet je de leverancier een redelijke termijn geven om dit op te lossen voordat je aan ontbinding van de overeenkomst kan gaan denken.

Dan even chronologisch, 27-01 was op een vrijdag, in het weekend zijn de meeste mensen daar vrij, want die houden ook van normale werkdagen en tijden, dus dan is het enige contact wat er is, met callcentermedewerkers die afgetraind zijn op scripts en vooral niet afwijken daarvan, en de mensen die de sociale media kanalen in de gaten houden. De 2 groepen medewerkers die in dit soort gevallen het oplossend vermogen niet kunnen leveren. DiƩ mensen zijn vandaag weer aan het werk, en zullen meer tickets zien om te behandelen.

Die redelijke termijn wordt niet gedekt door de 2 niet werkdagen die jij daar blijkbaar genoeg voor vindt. Dat is eerder in de order van grote van 10 werkdagen ofzo.

Dus nee, dit is lang niet genoeg om de overeenkomst te kunnen ontbinden.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 30 jan 2017 16:43
door alfatrion
Nee, want ik lees niet dat je een ingebrekestelling hebt verstuurt. Stuur daarom als eerste een brief waarin je de situatie uitlegt, aangeeft wat je verlangt en dat je dit binnen 14 dagen verlangt. Je kunt aangeven dat ze anders in verzuim zijn. Hierna kun je ontbinden.
Guardian72 schreef:Volgens de ISP (Fiber Nederland) niet - want volgens hun systeem is het werkend opgeleverd, en is er een storing opgetreden, en volgens hun eigen voorwaarden hebben ze tot 3 maanden om een storing op te lossen.
Dat lijkt mij erg lang voor een ernstige storing.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 30 jan 2017 19:25
door Guardian72
Ik snap dat als het om een storing gaat - je meer geduld moet hebben.
Maar de afspraak was "we leveren een werkend alles-in-1 pakket per 27-1".
Aan die voorwaarde is niet voldaan - dus niet leveren = geen contract.
Of moet ik dit echt als een storing zien?

Het vervelende is dat de oude provider per 31-1 het signaal beeindigd... al met al heel vervelend.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 30 jan 2017 21:19
door Moneyman
Guardian72 schreef:- dus niet leveren = geen contract.
Dat is te makkelijk. Niet keveren = wanprestatie. De conclusie dat er ineens geen contract zou zijn, is onjuist.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 30 jan 2017 21:32
door beusen
Guardian72 schreef:Ik snap dat als het om een storing gaat - je meer geduld moet hebben.
Maar de afspraak was "we leveren een werkend alles-in-1 pakket per 27-1".
Aan die voorwaarde is niet voldaan - dus niet leveren = geen contract.
Of moet ik dit echt als een storing zien?

Het vervelende is dat de oude provider per 31-1 het signaal beeindigd... al met al heel vervelend.
Je moet de provider wel de gelegenheid geven, om het op te lossen.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 30 jan 2017 22:04
door zombo
sjohie schreef: Volgens de ISP (Fiber Nederland) niet - want volgens hun systeem is het werkend opgeleverd, en is er een storing opgetreden, en volgens hun eigen voorwaarden hebben ze tot 3 maanden om een storing op te lossen.
Drie maanden is echt te lang, voor wat ze een storing noemen. De Geschillencommissie hanteert een termijn van vier weken, dat het bedrijf de kans moet krijgen het probleem op te lossen. Is het dan niet opgelost, dan kun je daar een klacht indienen.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 31 jan 2017 09:41
door Guardian72
Mijn grootste probleem is - men levert niet wat is afgesproken. Maar wil wel incasseren.
Mijn eis aan hen is simpel.
Of ontbind het contract, of begin met leveren volgens afspraak voordat er geincasseerd gaat worden.

Echter - Fiber houd vol dat er wel compleet is opgeleverd, en dat ik een storing heb.
Dit is echt niet waar - want de monteur heeft toegegeven dat kennelijk de verbinding / de lijn niet juist is ingesteld, daar alleen internet werkt.

Ik voel me nu dus belazerd, want Fiber roept aantoonbaar onjuiste dingen, en ondanks hun 'zorgvuldigheid' sturen ze onjuiste informatie.

En ik dacht dat de klant accoord moest geven voor oplevering?? Kennelijk mag iemand elders dit ook doen - en kan ik niets, mag ik niets behalve bek dicht en betalen...
Wij zijn wel vaker geswitched, van provider, zorgverzekering, energieleverancier etc. dat ging doorgaans redelijk tot goed.
Maar zo`n totale 'fail' als dit is ook voor het eerst.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 31 jan 2017 09:51
door Student90
Wanneer heeft u de dienst aangevraagd? Ik neem trouwens aan dat u zelf naar het bedrijf gebeld heeft, corrigeer me als de aanname onjuist is.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 31 jan 2017 09:55
door Guardian72
Student90 schreef:Wanneer heeft u de dienst aangevraagd? Ik neem trouwens aan dat u zelf naar het bedrijf gebeld heeft, corrigeer me als de aanname onjuist is.
Dienst is aangevraagd begin December naar aanleiding van een aanbod van Fiber zelf.
Daarna is begin januari (6 of7) contact geweest over wanneer de aansluiting zou plaatsvinden (ivm vrije dag opnemen zodat de monteur erbij kon).
Toen is mij verteld dat 27/1 de monteur zou komen en alles dan in orde zou zijn.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 31 jan 2017 11:03
door alfatrion
Moneyman schreef:
Guardian72 schreef:- dus niet leveren = geen contract.
Dat is te makkelijk. Niet keveren = wanprestatie. De conclusie dat er ineens geen contract zou zijn, is onjuist.
Nog niet eens. Niet leveren = tekortschieten.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 31 jan 2017 11:18
door Guardian72
alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
Guardian72 schreef:- dus niet leveren = geen contract.
Dat is te makkelijk. Niet keveren = wanprestatie. De conclusie dat er ineens geen contract zou zijn, is onjuist.
Nog niet eens. Niet leveren = tekortschieten.
Niet leveren - maar wel vast willen incasseren... wat is dat dan?

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 31 jan 2017 11:34
door alfatrion
Onethisch, immoreel. Maar ik zou me meer op mezelf focussen: stuur die ingebrekestelling (e-mail, post).

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 31 jan 2017 12:44
door zombo
alfatrion schreef:Onethisch, immoreel. Maar ik zou me meer op mezelf focussen: stuur die ingebrekestelling (e-mail, post).
en houd er maar rekening mee dat het een paar weken kan duren voor Fiber daarop reageert

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 31 jan 2017 16:38
door alfatrion
Dat maakt niet uit. Het doel is: het mogelijk maken om tot ontbinding over te gaan.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 01 feb 2017 11:42
door stofzuigertje
Geef ze een redelijke tijd tot leveren, als niet lukt contract ONTBINDEN dus niet opzeggen.
Ontbinden wegens geen leverring is wanprestatie en reeds betaalde bedragen kun je tot 2 maanden terug halen.

Verder zou ik een firma die 3 maanden de tijd neemt voor storingen, had je vooraf moeten weten nooit nemen.
Ik vind enkele werkdagen voldoende tenzij er een groter bewijsbaar probleem is zoals graaf werk in hoofd kabels en meerdere aansluitingen uitvallen.

Van storing is geen sprake dus ook die 3 maanden niet, het heeft nooit gewerkt en die mail is standaard welkom bij ons automatisch verzonden.
Maar waarom heeft die monteur niet gebeld dat het niet lukte?
Die heeft eerder toegang tot snellere service.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 01 feb 2017 15:57
door Guardian72
stofzuigertje schreef: Maar waarom heeft die monteur niet gebeld dat het niet lukte?
Die heeft eerder toegang tot snellere service.
Die heeft ook gebeld - dus ze weten het al wel.
Alleen - dat heeft niet geholpen..

Ze hebben spoedig een brief in de bus - niet opleveren betekent niet betalen.
Worst case - als ze echt erop staan, laten ze het contract maar ingaan op het moment dat alles 100% geverifieerd werkt.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 03 feb 2017 11:39
door Guardian72
Week verder - inhoudelijke reactie van Fiber: 0.
Maar ook nog steeds geen werkende TV.
Wel proberen ze al te incasseren - deze is geweigerd want niet leveren is niet betalen.
Radar heeft ook al contact met ze gezocht - ook geen reactie. Jammer, maar ze zijn in ieder geval consequent - totaal niet reageren.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 03 feb 2017 12:05
door absent
Guardian72 schreef:Week verder - inhoudelijke reactie van Fiber: 0.
Maar ook nog steeds geen werkende TV.
Wel proberen ze al te incasseren - deze is geweigerd want niet leveren is niet betalen.
Radar heeft ook al contact met ze gezocht - ook geen reactie. Jammer, maar ze zijn in ieder geval consequent - totaal niet reageren.
Je hebt internet, dus leveren ze wel. Betaling terughalen is het allerdomste wat je kunt doen.

Re: Wanneer contract ontbinden?

Geplaatst: 03 feb 2017 12:37
door Student90
Guardian72 schreef:Week verder - inhoudelijke reactie van Fiber: 0.
Maar ook nog steeds geen werkende TV.
Wel proberen ze al te incasseren - deze is geweigerd want niet leveren is niet betalen.
Radar heeft ook al contact met ze gezocht - ook geen reactie. Jammer, maar ze zijn in ieder geval consequent - totaal niet reageren.
Hoe heb je contact gezocht?

Als je niet betaald ben je zelf (ook) aan het tekortschieten.