Lexmark beroept zich op niet-bestaande voorwaarden
Geplaatst: 16 feb 2017 15:30
De service van een bedrijf met een grote naam als Lexmark is bijzonder teleurstellend gebleken.
Met mijn 4-jaar oude MFP-printer ervoer ik problemen. De door het apparaat gemelde foutcodes kwamen niet voor in de troubleshoot-guide van het apparaat. Wel andere foutcodes, overigens. De code kon ik wel terug vinden voor een ander typenummer printer, om te herleiden welk onderdeel vervangen zou kunnen worden, maar dus niet voor mijn type printer.
Op deze manier was het verwarrend welke handelingen ik als gebruiker nog zou kunnen proberen om zelf de storing te kunnen verhelpen. Ik wendde mij tot Lexmark. Ze boden mij aan de printer te repareren voor ruim 500 Euro (!), ex. BTW.
In de offerte werd verwezen naar algemene voorwaarden, maar die ontbraken. Ik kon ze ook niet op hun site ontdekken. Middels een e-mail heb ik getracht die alsnog op te vragen. Toen werd het wazig. "Die voorwaarden worden momenteel verbouwd, dus kunnen we die nu niet geven" (of woorden van gelijke strekking. Dat ik ook genoegen nam met de laatst geldende voorwaarden, dan wel de versie die gold ten tijde van het uitgeven van de offerte hielp weinig. Ze waren aan verandering onderhevig en dus niet te verstrekken. De toon werd vervolgens onvriendelijker. Vele tientallen klanten per week zouden offertes accepteren zonder algemene voorwaarden te ontvangen, dus ik moest dat ook maar doen.
(Dit impliceert overigens dat ze nimmer algemene voorwaarden meezenden en het wekt sterk de indruk dat ze die niet hebben.)
Hier strandt voor mij de relatie met Lexmark. Van mij krijgen ze de koude douche. Een reparatie van ruim 500 euro zonder specificatie vind ik absurd, vooral als men mij verlangt te houden aan voorwaarden ("bij het ondertekenen van deze offerte verklaart u...") zonder deze te willen publiceren of verstrekken.
Op het werk zal ik ook adviseren de relatie te verbreken. Met dit bericht hoop ik anderen te kunnen waarschuwen en tweemaal na te denken eer een Lexmark-apparaat wordt aangeschaft.
Uiteraard heb ik Lexmark om een reactie gevraagd. Anders dan een "wij kunnen u niet helpen" heb ik geen inhoudelijke reactie ontvangen.
Met mijn 4-jaar oude MFP-printer ervoer ik problemen. De door het apparaat gemelde foutcodes kwamen niet voor in de troubleshoot-guide van het apparaat. Wel andere foutcodes, overigens. De code kon ik wel terug vinden voor een ander typenummer printer, om te herleiden welk onderdeel vervangen zou kunnen worden, maar dus niet voor mijn type printer.
Op deze manier was het verwarrend welke handelingen ik als gebruiker nog zou kunnen proberen om zelf de storing te kunnen verhelpen. Ik wendde mij tot Lexmark. Ze boden mij aan de printer te repareren voor ruim 500 Euro (!), ex. BTW.
In de offerte werd verwezen naar algemene voorwaarden, maar die ontbraken. Ik kon ze ook niet op hun site ontdekken. Middels een e-mail heb ik getracht die alsnog op te vragen. Toen werd het wazig. "Die voorwaarden worden momenteel verbouwd, dus kunnen we die nu niet geven" (of woorden van gelijke strekking. Dat ik ook genoegen nam met de laatst geldende voorwaarden, dan wel de versie die gold ten tijde van het uitgeven van de offerte hielp weinig. Ze waren aan verandering onderhevig en dus niet te verstrekken. De toon werd vervolgens onvriendelijker. Vele tientallen klanten per week zouden offertes accepteren zonder algemene voorwaarden te ontvangen, dus ik moest dat ook maar doen.
(Dit impliceert overigens dat ze nimmer algemene voorwaarden meezenden en het wekt sterk de indruk dat ze die niet hebben.)
Hier strandt voor mij de relatie met Lexmark. Van mij krijgen ze de koude douche. Een reparatie van ruim 500 euro zonder specificatie vind ik absurd, vooral als men mij verlangt te houden aan voorwaarden ("bij het ondertekenen van deze offerte verklaart u...") zonder deze te willen publiceren of verstrekken.
Op het werk zal ik ook adviseren de relatie te verbreken. Met dit bericht hoop ik anderen te kunnen waarschuwen en tweemaal na te denken eer een Lexmark-apparaat wordt aangeschaft.
Uiteraard heb ik Lexmark om een reactie gevraagd. Anders dan een "wij kunnen u niet helpen" heb ik geen inhoudelijke reactie ontvangen.